عصر متاورس
زبان های برنامه نویسی بلاکچین - Web 3.0

زبان های برنامه نویسی بلاکچین - Web 3.0

مقدمه

اگر این مقاله را مطالعه می‎‎‎‎‎‎کنید، حتما با نحوه کار بلاک‎‎‎‎‎‎‎‎چین ها آشنا هستید. بلاکچین را می‎‎‎‎‎‎توان یک پایگاه اطلاعات گسترده، ایمن و شفاف دانست که پس از موفقیت بیت‎‎‎‎‎‎‎کوین، با محبوبیت بالایی مواجه شد. شما با یادگیری زبان های برنامه نویسی بلاکچین می‎‎‎‎‎‎توانید چندین قدم جلوتر از سایر توسعه دهندگان حرکت کنید. 

اما کدام یک از زبان های برنامه نویسی برای توسعه برنامه های مبتنی بر بلاکچین بهتر است؟ در ادامه به بررسی زبان های برنامه نویسی رایج و پرکاربرد در بلاکچین می‎‎‎‎‎‎پردازیم، شما می‎‎‎‎‎‎توانید با مقایسه هرکدام، دید بهتری نسبت به انتخاب یک زبان مناسب داشته باشید.

بهترین زبان برنامه نویسی بلاکچین

زبان های برنامه نویسی زیادی برای توسعه و گسترش بلاکچین وجود دارند، واقعا نمی‎‎‎‎‎‎توان گفت کدام زبان برنامه نویسی بهترین است. چراکه هرکدام از زبان ها برای اهداف خاصی استفاده می‎‎‎‎‎‎شوند و هرکدام ویژگی های مختص خودرا دارند. به علاوه، انتخاب یک زبان برنامه نویسی بستگی به نوع فعالیت و انتظارات شما و همچنین بستری که برای توسعه برنامه خود انتخاب می‎‎‎‎‎‎کنید خواهد داشت. 

چه بخواهید یک برنامه غیرمتمرکز (Dapps) راه اندازی کنید و یا یک قرارداد هوشمند را کدنویسی کنید و مایل به توسعه Web 3.0 باشید، تفاوتی ندارد به هرحال نیاز دارید تا زبان های برنامه نویسی موجود را شناسایی کنید و بامقایسه هرکدام، بهترین گزینه را برای فعالیت خود انتخاب کنید. 

1- سالیدیتی Solidity 


Solidity رایج ترین زبان برای نوشتن کد قراردادهای هوشمند در زنجیره اتریوم است. Solidity یک زبان سطح بالا است که امکانات و ویژگی های زیادی ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد. کریستین ریتویسنر (خالق سالیدیتی) طی مصاحبه ای در سال 2020 اظهار داشت ::{{ Solidity زبان نسبتا سطح بالایی است، بااین حال به ماشین مجازی اتریوم (EVM)، بسیار نزدیک است. همچنین ساختار آن به گونه ای است که اگر با زبان های دیگر برنامه نویسی آشنا باشید، کدهای آن را می‎‎‎‎‎‎شناسید }}.

سالیدیتی یک زبان نسبتا جدید است که از زبان های جاوااسکریپت JavaScript، پایتون Python و C++ به وجود آمده است. اگر شبکه اتریوم را برای توسعه برنامه های خود انتخاب کرده اید، سالیدیتی Solidity می‎‎‎‎‎‎تواند بهترین گزینه باشد.

Solidity توسط اتریوم توسعه یافته است و از آن جایی که این زبان به طور خاص برای توسعه بلاکچین ایجاد شده می‎‎‎‎‎‎تواند بسیاری از مشکلاتی که توسعه دهندگان با آن مواجه هستند را برطرف کند. این زبان مشابه ساختار ECMAScript به وجود آمده، اما دارای ویژگی هایی گسترده تری است. بنابراین اگر می‎‎‎‎‎‎خواهید به طور خاص روی توسعه بلاکچین تمرکز کنید، Solidity یک انتخاب عالی برای یادگیری است.

2- راست Rust 

طبق نظرسنجی Stack OverFlow، زبان برنامه نویسی Rust همواره یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی بوده است. به گونه ای که 87درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند مایل هستند همچنان از Rust استفاده کنند. Rust توانسته است 6 سال متوالی رتبه محبوب ترین زبان توسعه بلاکچین را از آن خود کند.

یکی از دلایل محبوبیت زبان برنامه نویسی Rust ویژگی های امنیتی آن است که برای توسعه بلاکچین بسیار مفید خواهد بود. زبان برنامه نویسی Rust برای ایجاد قراردادهای هوشمند در زنجیره هایی مانند سولانا Solana و نیر NEAR استفاده می‎‎‎‎‎‎شود. 

بسته به نوع بلاکچینی که انتخاب می‎‎‎‎‎‎کنید، می‎‎‎‎‎‎توانید از زبان Rust هم در توسعه بلاکچین و هم در توسعه قراردادهای هوشمند، مشارکت کنید. 

3- C++


زبان برنامه نویسی C++ یکی از مشهورترین زبان های برنامه نویسی است که به دلیل سرعت و کارآیی خود شناخته شده است. یک زبان برنامه نویسی شئ گرا قدرتمند است که می‎‎‎‎‎‎تواند برای توسعه Web 3.0 ارائه شود. نکته جالب توجه این است که بیت‎‎‎‎‎‎کوین به زبان C++ نوشته شده بود و اولین پیاده سازی بلاکچین در ابتدا به همین زبان نوشته شد. 

C++ یک زبان اختصاصی برای بلاکچین نیست و می‎‎‎‎‎‎تواند برای همه چیز استفاده شود؛ از ساخت بازی و نرم افزارهای مالی گرفته تا AR/VR. محبوبیت این زبان در فناوری بلاکچین نیز صادق است! چراکه قابلیت های متعدد شئ گرایی آن، می‎‎‎‎‎‎تواند کمک زیادی به توسعه دهندگان بلاکچین کند. درواقع زبان C++ در بلاکچین، به اندازه بیت‎‎‎‎‎‎کوین محبوب است. 

C++ اغلب برای کدنویسی قراردادهای هوشمند در بلاکچین ایاس EOS استفاده می‎‎‎‎‎‎شود. 

4- وایپر Vyper 


Vyper یک زبان برنامه نویسی نسبتا جدید برای توسعه بلاکچین است که از زبان برنامه نویسی Python منشعب شده. این زبان که به طور خاص برای فناوری بلاکچین طراحی شده، به عنوان جایگزینی برای زبان Solidity عمل می‎‎‎‎‎‎کند. معمولا مانند Solidity برای ماشین مجازی اتریوم (EVM) استفاده می‎‎‎‎‎‎شود. بااین حال زبان Vyper ساختارهای کنترلی متفاوتی نسبت به Solidity دارد. همچنین مسائل امنیتی را به طور متفاوتی مدیریت می‎‎‎‎‎‎کند. Vyper بسیاری از قابلیت های OOPS در Solidity را به همراه برخی ویژگی های دیگر حذف کرده است. این زبان با حفظ امنیت، ساختار ساده تری نسبت به Solidity دارد. 

اگر به دنبال یک زبان توسعه بلاکچین برای نوشتن قراردادهای هوشمند هستید، Vyper می‎‎‎‎‎‎توانید انتخاب مناسبی باشد. 

5- جاوا اسکریپت JavaScript 


JavaScript به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی چه درفضای Web 3.0 و چه در فضای Web 2.0 شناخته می‎‎‎‎‎‎شود. این خبر خوبی برای طرفداران JavaScript است. درواقع JavaScript اولین زبان برنامه نویسی است که باید آن را یاد بگیرید. چراکه می‎‎‎‎‎‎توان گفت هر سیستم وب در برخی از ظرفیت ها، از JavaScript استفاده می‎‎‎‎‎‎کند. بنابراین توسعه دهندگان دیگر نگران یکپارچه سازی درحین استفاده از JavaScript باشند. و می‎‎‎‎‎‎توانند تنها روی منطق برنامه خود تمرکز کنند.  

شاید شما JavaScript را برای ساخت وبسایت ها و برنامه ها یاد گرفته اید. اما این دانش همچنان می‎‎‎‎‎‎تواند در فضای Web 3.0 و بلاکچین به شما کمک کند. این نکته باعث می‎‎‎‎‎‎شود توسعه دهندگان جوان تر و همچنین توسعه دهندگان سنتی و قدیمی تر، بتوانند فرصت بیشتری برای ورود به فضای بلاکچین داشته باشند. 

فرض کنید شما یک برنامه نویس حوضه فرانت هستید که درحال ساخت یک برنامه با JavaScript است. شما می‎‎‎‎‎‎توانید بدون نیاز به فراگیری هیچ زبان دیگری، برنامه خودرا از ابتدا با قراردادهای هوشمند یا بلاکچین مرتبط سازید. به عنوان مثال NEAR یک پروتکل محبوب است که تنظیم شده تا توسعه دهندگان بتوانند قراردادهای هوشمند را مستقیما در JavaScript یا Rust بنویسند. 

شما می‎‎‎‎‎‎توانید با فراگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت(JavaScript) به تنهایی و بدون نیاز به زبان های دیگر، پیشرفت زیادی کنید و بسته به اهداف و زنجیره ای که انتخاب می‎‎‎‎‎‎کنید، به زبان های دیگر منشعب شوید.

سخن پایانی 

اگر به دنبال ساخت برنامه ای غیرمتمرکز (Dapps)، یک قرارداد هوشمند شخصی شده و دیگر جنبه های بلاک‎‎‎‎‎‎چین هستید، باید ابتدا یک زنجیره مناسب انتخاب کنید و نسبت به زنجیره انتخاب شده، به دنبال زبان برنامه نویسی مورد نظر خود باشید. درحال حاضر محبوب ترین زنجیره برای ساخت و توسعه برنامه ها، شبکه اتریوم Ethereum است. 

اما توجه کنید؛ اگرچه اتریوم بیشترین پذیرنده Dapp ها و به عنوان یکی از محبوب ترین زنجیره هایی است که از قراردادهای هوشمند زیادی پشتیبانی می‎‎‎‎‎‎کند. اما برخی مشکلات مانند مقیاس پذیری و افزایش هزینه کارمزد ها در این شبکه وجود دارد. بنابراین آربیتروم Arbitrum، پالیگان PolyGon، فلو Flow و آپتیمیزیم Optimisim می‎‎‎‎‎‎توانند به عنوان راهکار های لایه دوم اتریوم، بهتر از اتریوم عمل کنند. 

برای انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب جهت توسعه بلاکچین، درابتدا باید ی زنجیره انتخاب کنید و پس از آن باید به مواردی مانند امنیت، مدیریت منابع، کارآیی و جداسازی در ساختار آن زبان توجه کنید. 

در آخر می‎‎‎‎‎‎توانید با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبار متاورس و بلاکچین ها آگاه شوید، همچنین باعث خشنودی ماست تا تجربیات و سؤالات خودرا باما و دیگر کاربران سایت در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

Flow چیست؟ - بلاک چین Flow و بررسی توکن FLOW - راهنمای کامل Flow چیست؟ - بلاک چین Flow و بررسی توکن FLOW - راهنمای کامل
لوپرینگ - پروتکل، صرافی و کیف پول LoopRing - توکن LRC چیست؟ لوپرینگ - پروتکل، صرافی و کیف پول LoopRing - توکن LRC چیست؟
GitCoin - بررسی کامل توکن GTC و پلتفرم گیت کوین GitCoin - بررسی کامل توکن GTC و پلتفرم گیت کوین
میکر دائو - MakerDAO و توکن های DAI و MKR - راهنمای جامع میکر دائو - MakerDAO و توکن های DAI و MKR - راهنمای جامع
بررسی آربیتروم (Arbitrum) - شرکت در ایردراپ آربیتروم ARBI بررسی آربیتروم (Arbitrum) - شرکت در ایردراپ آربیتروم ARBI

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید