عصر متاورس
بلاک چین، متاورس و کریپتو - راهنمای جامع (بخش دوم)

بلاک چین، متاورس و کریپتو - راهنمای جامع (بخش دوم)

این واژه نامه در 3 بخش گردآوری شده، توصیه می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنم بخش اول مقاله و بخش سوم مقاله را مطالعه کنید 

الگوریتم های اجماع چیست و چه انواعی دارد؟ "Consensus Mechanism"

بلاکچین یک ماهیت غیرمتمرکز داشته و توسط یک نهاد خاص اداره نمی‎‎‎‎‎‎شود. الگوریتم های اجماع در بلاکچین به یک روش توافق برای تایید و اعتبارسنجی تراکنش ها اشاره دارد. بلاکچین های مختلف از انواع گوناگونی از الگوریتم های اجماع استفاده می‎‎‎‎‎کنند تا شبکه خودرا ایمن، شفاف و موردتایید کاربران قرار دهند. اولین و شناخته شده ترین الگوریتم اجماع، اثبات کار (PoW) نام دارد و پس از آن اثبات سهام (PoS) دومین الگوریتم کاربردی است. مقایسه الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام.  

دیگر الگوریتم های به کار رفته در بلاکچین های مشهور شامل موارد زیر است :

1-delegated proof of stake  (اثبات سهام واگذار شده)

2-proof of capacity ( اثبات ظرفیت)

3- proof of elapsedTime (اثبات زمان صرف شده)

4-proof of identity (اثبات هویت)

5-proof of authority (اثبات قدرت)

6-proof of activity (اثبات فعالیت)

7-proof of history (اثبات تاریخچه)

8-proof of coverage (اثبات پوشش)

انواع الگوریتم های اجماع و روش کار هرکدام 

منظور از مقیاس پذیری "Scalability" در بلاکچین چیست؟ 

به طور کلی مفهوم مقیاس پذیری به حفظ و افزایش عملکرد یک سازمان، سیستم یا هر شبکه ای اشاره دارد. به بیان ساده یعنی بلاکچین حتی در اوج شلوغی شبکه و ازدیاد تراکنش ها، بتواند همچنان خدمات خودرا به بهترین شکل ممکن ارائه داده و عملکرد آن کاهش نیابد. مفهوم مقیاس پذیری به نوعی به توانایی یک شبکه در سرعت پردازش اشاره دارد. به عنوان مثال بلاکچین بیت‎‎‎‎‎‎‎‎‎کوین در هر 10 دقیقه یک بلاک (که حاوی اطلاعات 4000 تراکنش است) را در بلاکچین ثبت و ذخیره می کند، بنابراین می تواند در ثانیه، تنها 7 تراکنش را پردازش کند. در مقابل بلاکچین ریپل XRP می تواند بیش از 1000 تراکنش را در ثانیه پردازش کند. این معنای برتری نیست و علت این تفاوت در این مقاله نخواهد گنجید با کلیک بر لینک مقاله مقیاس پذیری، بیشتر بخوانید تا بدانید مقیاس پذیری به چه عواملی بستگی دارد؟ چه راه حل هایی برای افزایش مقیاس پذیری وجود دارد و اصلا چرا اینقدر اهمیت دارد؟  

 مقیاس پذیری در بلاکچین و راه حل های افزایش آن 

عرضه اولیه ارزهای دیجیتالICO

" تصور کنید یک استارت آپ با یک ایده عالی برای سیستم جدید ارزهای دیجیتال دراختیار دارید، که می خواهید سیستم پرداخت والدین و کودک را تسهیل بخشید تا دیجیتالی و رمزنگاری شده شود، چه ایده جذابی بیایید اسمش را بیبی کوین بگذاریم، خب برای ایجاد ارزخود نیاز به سرمایه گذاری افراد خواهید داشت، برای این کار می توانید به بانک رفته و یا سرمایه گذاران ریسک پذیر را جذب کنید، اما روشی هم وجود دارد به نام ICO که مدنظر مقاله ماست.  دراین روش شما به اصطلاح یک وایت پیپیر (منظور توضیحات پروژه است)ایجاد کرده و به طور دقیق نحوه عملکرد سیستم خودرا توضیح می دهید و توضیح می دهید که چرا ایده شما عالی و مفید خواهد بود. درمرحله بعد از مردم می خواهید برای شما پول بفرستند و درازای آن مقداری بیبی کوین "مثالی که دربالا ذکر شد" به آن ها اهدا می کنید، و آن ها با هدف افزایش ارزش بیبی کوین و کسب سود این کار را انجام می دهند. " پس به طور خلاصه شرکتی که به دنبال جمع آوری پول برای ایجاد یک سکه، برنامه یا سرویس جدید است، می تواند یک ICO را به عنوان راهی برای جمع آوری سرمایه راه اندازی کند. اما این چه سودی برای سرمایه گذاران خواهد داشت؟ سرمایه گذاران می توانند پس از دریافت ارز، امیدوار باشند که قیمت آن رو به افزایش رفته و سود قابل توجهی کسب کنند. علاوه برICO روش های دیگری نیز وجود دارد که با کلیک بر لینک زیر می توانید بیشتر مطالعه کنید.

عرضه اولیه سکه و روش های سرمایه گذاری در آن 

توکن سازی یا Tokenization چیست ؟

توکن سازی به صورت خلاصه به معنی تبدیل کردن هرچیزی به یک دارایی دیجیتالی است. این کار برای اهداف مختفی استفاده می شود. رمزگذاری اطلاعات مهم، تقسیم یک دارایی، سند مالکیت در بلاکچین و ... برخی از این اهداف است. برای درک بهتر از یک مثال استفاده می کنم؛ 

فرض کنید قصد فروش یک باغ به ارزش 10 میلیارد تومن را داشته باشید و این کار را برای به دست آوردن 5 میلیارد تومان انجام می دهید. شما می توانید باغ خود را تبدیل به توکن کنید. فرض کنید این باغ را به 1000 توکن تبدیل کرده و سپس بفروشید. دراین صورت ارزش هرتوکن 1 میلیون تومان خواهد بود. این کار چندین مزیت دارد، اول از همه شما می توانید هرتعداد توکن که مایل بودید بفروشید و بقیه را برای خود نگه دارید. در مرحله دوم شما به طیف وسیعی از مشتریان دسترسی دارید و نیازی به بنگاه های معاملاتی و غیره نخواهید داشت. در مرحله سوم این کار کمک می کند مشتریانی که قدرت خرید 10 میلیارد تومانی ندارند نیز بتوانند با سرمایه اندک خود، بخشی از ملک شمارا خریداری کنند و بسیاری مزیت های دیگر. 

فرآیند توکن سازی چیست؟ چه مزیت ها و چه کاربردهایی دارد و چگونه انجام می شود؟

توکنومیک Tokenomicsچیست ؟

توکنومیک از دو واژه Token Economics تشکیل شده است و به معنای اقتصاد توکن است. توکنومیک به زبان ساده به معنای یک فرآیندی است که به بررسی تمام پارامترهای اثر گذار بر قیمت یک دارایی دیجیتال می پردازد. طی این فرآیند و با بررسی اقتصاد های مؤثر در قیمت یک توکن می توانیم پیش بینی کنیم که آیا قیمت یک توکن در آینده افزایش خواهد یافت و یا خیر. توکنومیک به بررسی مواردی چون عرضه اولیه، عرضه کل، عرضه در گردش، تقاضا، توزیع و انجمن ها می پردازد. 

توکنومیک Tokenomics چیست و چگونه ارزش یک دارایی را براساس توکنومیک مطالعه کنیم ؟

هاوینگ Halving بیت‎‎‎‎‎‎کوین چیست ؟

هاوینگ بیتکوین مفهومی است که اولین بار توسط ساتوشی ناکاموتو در وایت پیپر بیت کوین مطرح شد. به این نکته اشاره دارد که هر 4 سال یکبار میزان استخراج ماینر ها به نصف کاهش می یابد. در این صورت از ایجاد تورم در بیت کوین جلوگیری شده و ممکن است استخراج تمام 21 میلیون بیت کوین موجود تا 100 سال دیگر نیز ادامه داشته باشد. 

دیفای یا DeFi (امورمالی غیرمتمرکز) چیست ؟

Decentralized Finance یا به اختصار DeFi، به معنای امور مالی غیرمتمرکز است. امور مالی برای همه شما مشخص است و مربوط به تمام مسائل مالی می‎‎‎‎‎‎شود از جمله صرافی ها، خدمات بانکی، سیستم وام دهی و تمام بخش های مالی. 

اما غیرمتمرکز به چه معناست؟ و چه تفاوتی با امورمالی متمرکز دارد؟ برای درک بهتر به یک مثال توجه کنید : یک سیستم مالی متمرکز مانند بانک های سنتی را در نظر بگیرید. این بانک ها کنترل دارایی های مارا دراختیار دارند و می‎‎‎‎‎‎‎‎توانند بابت سرمایه ما تصمیم بگیرند. هزینه ای به عنوان کارمزد دریافت می‎‎‎‎‎‎کنند و زمانی که وامی درخواست کنیم به مشکلات اصلی این سیستم پی خواهیم برد. برای دریافت یک وام باید مراحل طاقت فرسایی را طی کنیم. 

در مقابل در یک سیستم غیرمتمرکز هیچ شخص سومی دیده نمی‎‎‎‎‎‎‎‎شود، بنابراین کارمزدی به او تعلق نمی‎‎‎‎‎‎‎گیرد و علاوه براین کنترل تمام دارایی های ما برعهده شخص خودمان است و نه یک شخص سوم مانند بانک. همچنین می‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید به صورت آنی از هرکجای دنیا درخواست وام کرده و آن را دریافت کنید. این سیستم از قراردادهای هوشمند و بلاکچین بهره می‎‎‎‎‎‎گیرد، بنابراین دارای شفافیت، امنیت و سرعت بالایی است. و بزرگترین مزیت آن تمرکززدایی است. 

DeFi چیست و چگونه کار می‎‎‎‎‎‎کند؟ DeFi در چه مواردی کاربرد دارد؟ همچنین بخوانید راجع به سیستم وام دهی در DeFi 




صرافی های غیرمتمرکز (DEX) چیست ؟

Decentralized Exchange یا به اختصار DEX، به معنای صرافی های غیرمتمرکز است و یکی از کاربردهای صنعت DeFi به شمار می‎‎‎‎‎‎رود. این صرافی ها توسط یک ارگان یا نهاد خاص مدیریت نمی‎‎‎‎‎‎شود و مدیریت و کنترل آن برعهده جامعه کاربران است بنابراین مقداری قابل اعتماد تر از صرافی های متمرکز عمل می‎‎‎‎‎‎کند. معاملات در این صرافی ها توسط قراردادهای هوشمند صورت می‎‎‎‎‎‎گیرد؛ به این گونه که یک شخص درخواست فروش ارزی را ثبت می‎‎‎‎‎کند و شخص دیگری درخواست خرید خودرا ثبت می‎‎‎‎‎کند. این صرافی دونفر معامله را مطابقت داده و معامله ی آن هارا انجام می‎‎‎‎‎دهد. دراین صرافی ها نیازی به احراز هویت های پیچیده و فاش کردن اطلاعات شخصی نخواهید داشت (هرچند تراکنش ها در بلاکچین ذخیره شده و قابل پیگیری است). 

بررسی صرافی غیرمتمرکز و معرفی بهترین صرافی ها از نظر کاربران 

Dapps برنامه های غیرمتمرکز چیست ؟

برای تعریف برنامه های غیرمتمرکز "Dapps"، نمی‎‎‎‎‎‎توان از یک جمله استفاده کرد و تعریف آن چیزی بیشتر از یک جمله می‎‎‎‎‎‎باشد، اما با شناخت ویژگی های این برنامه ها و ارائه چند مثال می‎‎‎‎‎‎‎‎توانید آن هارا به درستی بشناسید. Dapps برنامه های دیجیتالی است که به جای یک رایانه واحد، روی یک شبکه بلاک‎‎‎‎‎‎چین همتا به همتا "P2P"، وجود داشته و اجرا می‎‎‎‎‎‎شوند. Dapps ها از کنترل و اختیار یک شخص یا یک سازمان خاص خارج بوده و برای اهداف گوناگونی از جمله بازی ها، امورمالی و رسانه های اجتماعی مورداستفاده قرار می‎‎‎‎‎‎گیرند. درزمینه ارزهای رمزنگاری شده dApps دریک شبکه بلاک چین، یک محیط عمومی و غیرمتمرکز و به صورت منبع باز اجرا شده و از کنترل و تداخل هر مرجعی عاری می‎‎‎‎‎‎باشد. یک پیام رسان مانند توییتر را درنظر بگیرید، اگر توسعه دهندگان با استفاده از Dapps توییتر را ایجادکرده و آن را روی یک بلاک چین قرار دهند، هرکاربر می‎‎‎‎‎‎تواند پیام هایی را منتشرکند و پس از ارسال پیام، هیچ شخصی حتی سازندگان برنامه قادر نخواهند بود که آن پیام را حذف کنند و تداخل درآن ایجاد کنند. 

 مقاله برنامه های غیرمتمرکز"Dapps"چیست ؟ را مطالعه کنید.




دائو DAO چیست ؟ 

DAO مخفف عبارت Decentralized Autonomous Organization، به معنای یک سازمان غیرمتمرکز به صورت خودگردان می‎‎‎‎‎‎باشد. به این معنی که توسط یک شخص یا یک ارگان خاص اداره نمی‎‎‎‎‎شود، بلکه توسط جامعه ی کاربران برای هر تصمیم، رای گیری می‎‎‎‎‎‎شود و همه ی کاربران حق رای خواهند داشت. قوانین DAO، توسط قرارداد های هوشمند به اجرا درآمده ودر نتیجه به طور اتوماتیک و خودگردان اجرا می‎‎‎‎‎شوند. هر DAO دارای توکن حاکمیتی مختص خود است. 

برای مثال در DAO پروژه دیسنترالند می‎‎‎‎‎‎توانید با دراختیار داشتن توکن MANA در رای گیری ها و تصمیم گیری های بازی شرکت کنید. توکن MANA نشان حاکمیتی دارد و هر MANA نمایانگر یک حق رای است، بنابراین با دراختیار داشتن 100 توکن می‎‎‎‎‎توانید به یک پیشنهاد 100 رای مثبت یا منفی دهید. 

سیستم غیرمتمرکز خودگردان یا DAO چیست و چگونه کار می کند؟

سخن پایانی 

توصیه می کنم مقاله بخش اول و مقاله بخش سوم این واژه نامه را نیز مطالعه کنید.

 و در آخر اگر سؤال یا ابهامی دراین رابطه وجود داشت آن را در قسمت نظرات با گروه عصر متاورس درمیان بگذارید. همچنین باعث خوشنودی ماست تا تجربیات و پیشنهادات خودرا باما و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی
بازی متاورسی سندباکس و نحوه کسب درآمد - SandBox و توکن SAND بازی متاورسی سندباکس و نحوه کسب درآمد - SandBox و توکن SAND
انواع کیف پول دیجیتال چیست - بهترین ولت بلاکچینی با امنیت بالا انواع کیف پول دیجیتال چیست - بهترین ولت بلاکچینی با امنیت بالا
معرفی کاربردی ترین کیف پول های سخت افزاری معرفی کاربردی ترین کیف پول های سخت افزاری
بهترین کیف پول های دیجیتال برای موبایل - معرفی و مقایسه بهترین کیف پول های دیجیتال برای موبایل - معرفی و مقایسه
5 تا از بهترین کیف پول های تحت وب - کیف پول دیجیتال 5 تا از بهترین کیف پول های تحت وب - کیف پول دیجیتال
بهترین کیف پول دیجیتال برای دسکتاپ - ویژگی ها و تفاوت ها بهترین کیف پول دیجیتال برای دسکتاپ - ویژگی ها و تفاوت ها
معرفی پروژه بلاکتوپیا bloktopia معرفی پروژه بلاکتوپیا bloktopia
آشنایی با مفهوم play to earn و معرفی بهترین بازی های درآمدزا آشنایی با مفهوم play to earn و معرفی بهترین بازی های درآمدزا
صرافی دکس(dex) چیست؟معرفی صرافی های غیرمتمرکز "dex" صرافی دکس(dex) چیست؟معرفی صرافی های غیرمتمرکز "dex"
مجموعه بازی های متاورسی گالا گیمز Gala Games و توکن GALA مجموعه بازی های متاورسی گالا گیمز Gala Games و توکن GALA
فاندامنتال استار اطلس + ارزهای دیجیتال ATLAS و POLIS فاندامنتال استار اطلس + ارزهای دیجیتال ATLAS و POLIS
معرفی و بررسی بازی موباکس mobox و توکن mbox معرفی و بررسی بازی موباکس mobox و توکن mbox
معرفی برترین بازی های بلاکچین با هدف کسب درآمد معرفی برترین بازی های بلاکچین با هدف کسب درآمد
متاورس دسنترالند و ارز دیجیتال مانا MANA - صفر تا صد متاورس دسنترالند و ارز دیجیتال مانا MANA - صفر تا صد
متاورس دسنترالند - خرید زمین در دیسنترالند + قیمت و نکات مهم متاورس دسنترالند - خرید زمین در دیسنترالند + قیمت و نکات مهم
برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها
Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع) Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع)
استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده
متاورس چیست؟ (به زبان ساده) - ورود به Metaverse و کسب درآمد متاورس چیست؟ (به زبان ساده) - ورود به Metaverse و کسب درآمد
بازی بلاکچینی Sorare - بررسی کامل Sorare و نحوه کسب درآمد بازی بلاکچینی Sorare - بررسی کامل Sorare و نحوه کسب درآمد
بررسی انواع دارایی های دیجیتال و کاربرد هرکدام بررسی انواع دارایی های دیجیتال و کاربرد هرکدام
ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان) ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان)
بلاکچین، متاورس، کریپتو - راهنمای مبتدیان (بخش اول) بلاکچین، متاورس، کریپتو - راهنمای مبتدیان (بخش اول)

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید