عصر متاورس
داده های آنچین چیست - معرفی بهترین ارائه دهنده OnChain

داده های آنچین چیست - معرفی بهترین ارائه دهنده OnChain

پیش گفتار 

داده های درون شبکه یا "داده های OnChain" به معنای تمام اطلاعات ذخیره شده در شبکه بلاکچین است. می‎‎‎‎‎‎توان از این اطلاعات به عنوان یک ابزار کارآمد در بلاکچین استفاده کرد. چه بخواهید بازار ارزهای دیجیتال را پیش بینی کرده و سرمایه گذاری کنید، و چه بخواهید یک برنامه غیرمتمرکز (Dapps) راه اندازی کنید، تفاوتی ندارد دانستن اطلاعات درون شبکه، ضروری هستند.

قبل از بررسی عمیق تر، بهتر است نگاهی به نحوه کار بلاکچین ها بی‎‎‎‎‎‎‎اندازیم تا با این اطلاعات بهتر آشنا شویم. 

بلاکچین چگونه کار می‎‎‎‎‎‎کند؟

بلاک چین از دو واژه Block (بلاک) و Chain (زنجیره) گرفته شده و به معنای زنجیره بلاکی است. بلاک ها حاوی اطلاعات هستند، بنابراین می‎‎‎‎‎‎توان بلاکچین را زنجیره ای از اطلاعات دانست. بلاکچین ماهیتی غیرمتمرکز دارد، به این معنا که توسط یک شخص خاص مدیریت نمی‎‎‎‎‎‎شود، بلکه توسط جامعه کاربران اداره می‎‎‎‎‎‎شود. بنابراین برای تضمین امنیت و اعتبارسنجی اطلاعات، نیاز به یک روش اجماع برای توافق کاربران خواهد داشت. اعتبارسنج ها و استخراج کنندگان وظیفه اعتبارسنجی و تضمین اطلاعات را برعهده دارند و برای ایجاد انگیزه پاداش بلوکی را دریافت می‎‎‎‎‎‎کنند. پاداش هر بلاک استخراج شده بستگی به بلاکچین آن دارد، به عنوان مثال در بلاکچین بیت‎‎‎‎‎‎کوین پاداش ایجاد هر بلاک 2.5 بیتکوین است (البته پس از هاوینگ بعدی این عدد به نصف کاهش خواهد یافت).

داده های درون شبکه (داده های OnChain) چیست؟  

داده های درون شبکه شامل تمام اطلاعاتی است که در بلاک های بلاکچین ثبت شده است. این اطلاعات برای عموم مردم دردسترس است و شما می‎‎‎‎‎‎توانید یک نود (Node) ایجاد کرده و اطلاعات را به دست آورید. دستیابی به این اطلاعات مستلزم آن است که دانش ایجاد نود، دسته بندی اطلاعات و ... را دارا باشید. اگر این اطلاعات را دریافت کنید حتی نمی‎‎‎‎‎‎توانید آن را دسته بندی کنید، چراکه شما فقط به اطلاعاتی مربوط به حیطه فعالیت خود نیاز دارید، و چیزی که با آن روبه رو می‎‎‎‎‎‎شوید، اطلاعاتی گسترده و به هم ریخته است. بنابراین بهتر است از سایت ها و پلتفرم های ارائه دهنده OnChain استفاده کنید. برخی از این منابع رایگان هستند.

پلتفرم های ارائه دهنده آنچین OnChain

بهترین پلتفرم های ارائه دهنده اطلاعات و خدمات OnChain به شرح زیر است؛ 

1- Glass Node

 یکی از مشهورترین سایت های ارائه دهنده OnChain است. اطلاعات اولیه داده های درون شبکه به صورت رایگان دراختیار کاربران قرار دارد، برای استفاده از خدمات اضافی و پیشرفته تر نیاز به پرداخت هزینه خواهید داشت. 

2- In To The Block

 یکی دیگر از سایت های مشهور در این زمینه است که علاوه بر اطلاعات درون شبکه، ابزارهای پیشرفته و کاملی را به کاربران ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد.

3- CoinMetrics

 یکی از سایت های پیشرو در خدمات OnChain است. در سایت CoinMetrics شما می‎‎‎‎‎‎توانید به ابزارها و اطلاعات رایگان در 37 ارزدیجیتال مختلف دسترسی داشته باشید.

4- SentiMent

 یک سایت مرجع که به بررسی و ارائه تحقیقات می‎‎‎‎‎‎پردازد. یکی از خدمات SentiMent ارائه اطلاعات OnChain است، که می‎‎‎‎‎‎توانید از آن استفاده کنید.

داده های OnChain شامل چه اطلاعاتی می شود؟

اطلاعات ذخیره شده در یک بلاکچین شامل اطلاعاتی مانند؛ آدرس تمام کیف پول ها، محتوی تمام کیف پول ها، حجم سرمایه در بازار، میزان ورودی و خروجی صرافی ها، جزئیات دقیق هر تراکنش، کد قراردادهای هوشمند، موجودی دارایی های دیجیتال، موجودی NFT ها (توکن های غیرمثلی) و .... است. 

حالا فرض کنید بخواهید از داده های OnChain در معاملات (ترید) خود استفاده کنید. به کمک این دانش می‎‎‎‎‎‎توانید رفتار نهنگ ها (افرادی که حجم زیادی از بازار را دراختیار دارند)، احساسات بازار و برخی از شاخص های دیگر OnChain را مشاهده کنید و تا حدودی قیمت یک ارزدیجیتال را پیش بینی کنید. مایل به راه اندازی یک بازار NFT هستید؟ می‎‎‎‎‎‎توانید از این اطلاعات استفاده کنید و متوجه شوید چه NFT هایی بیشتر است و یا ... . اطلاعات OnChain می‎‎‎‎‎‎تواند برای تمام فعالیت های Web 3.0 مفید باشد. 

اهمیت بررسی آنچین Onchain

با بررسی فاندامنتال یک پروژه رمزنگاری یا ارزدیجیتال، اطلاعاتی راجع به توکنومیک، پیشینه پروژه، وایت پیپر و ... به دست می‎‎‎‎‎‎آید. اما امکان دارد تحت تاثیر تبلیغات گسترده دست به سرمایه گذاری بزنیم، و یا در دام پروژه های کلاهبرداری بیافتیم. همچنین تحت تاثیر ترس های ایجاد شده در بازار (فوموFOMO و فادFUD) ممکن است عجولانه رفتار کنیم. حتی اگر یک پروژه رمزنگاری را کاملا مطالعه کنیم، احساس کاربران نسبت به آن پروژه را درنظر نگرفته ایم. ممکن است یک پروژه رمزنگاری قدرتمند به دلیل عدم استقبال کاربران با شکست مواجه شود. بررسی تکنیکال نیز به بررسی تکنیکی و نمودار می‎‎‎‎‎‎پردازد که می‎‎‎‎‎‎تواند تحت تاثیر فاد FUD قرار بگیرد.

اینجاست که داده های OnChain کمک می‎‎‎‎‎‎کند تا تصمیم نهایی را اتخاذ کنیم. داده های OnChain با بررسی رفتار نهنگ ها، حجم معاملات، مبالغ تراکنش ها و ... به افزایش بهره وری ما کمک می‎‎‎‎‎‎کند.

سخن پایانی 

در این مقاله مفهوم داده های درون شبکه و نحوه دسترسی به آن هارا بررسی کردیم. همچنین متوجه اهمیت داده های OnChain در گسترش Web 3.0 شدیم. داده های درون شبکه شاخص های زیادی دارد که هرکدام هشدار دهنده وضعیتی خاص است. گروه عصر متاورس قصد دارد به صورت هفتگی شاخص های OnChain را معرفی و بررسی کند. می‎‎‎‎‎‎توانید با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اطلاعات آگاه شوید. 

در آخر باعث خوشنودی ماست تا تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

بررسی انواع دارایی های دیجیتال و کاربرد هرکدام بررسی انواع دارایی های دیجیتال و کاربرد هرکدام
توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ بررسی توکنومیک کاردانو توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ بررسی توکنومیک کاردانو
میکر دائو - MakerDAO و توکن های DAI و MKR - راهنمای جامع میکر دائو - MakerDAO و توکن های DAI و MKR - راهنمای جامع
استخراج ارزهای دیجیتال - برترین ارزهای دیجیتال برای استخراج استخراج ارزهای دیجیتال - برترین ارزهای دیجیتال برای استخراج

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید