عصر متاورس
ETF بیت کوین چیست؟ تایید صندوق سرمایه گذاری BTC

ETF بیت کوین چیست؟ تایید صندوق سرمایه گذاری BTC

پیش گفتار

ETF بیت کوین، به نوعی از صندوق سرمایه‌گذاری متناظر بر بیت‎‎‎‎‎‎کوین اشاره دارد که سرمایه‌گذاری بی دردسر و عاری از بسیاری پیچیدگی‌ها و الزامات را در این رمزارز ممکن می‌سازد. ETF مفهوم آشنایی است که طی سالیان اخیر به وفور به گوش افراد فعال در صنعت ارزهای دیجیتال خورده است. حال اینکه چیست؟ و چه تاثیری بر قیمت BTC و در کل بر بازار ارزهای دیجیتال داشته است، مبحثی است که در ادامه این مقاله به آن پرداخته خواهد شد.

ETF چیست ؟

در مفهوم کلی، صندوق قابل معامله در بورس (Exchange-traded fund) که به اختصار ETF نامیده می‌شود، صندوقی شامل یک یا چند دارایی است که اشخاص با خرید سهام در آن، اقدام به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مدنظر خود می‌کنند.

دارایی‌های مهم بسیاری از جمله طلا و نفت دارای صندوق سرمایه‌گذاری هستند که معاملات آن در بورس انجام می‌گیرد. سرمایه‌گذاران با خرید سهام در این صندوق‌ها، می‌توانند بدون تجربه فرآیندهای پیچیده خرید و ریسک نگهداری، به سرمایه‌گذاری در این دارایی‌ها اقدام نمایند.

صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین چیست؟

ETF بیت کوین صندوقی با مقادیر بالایی از BTC است. سرمایه‌گذاران با خرید سهام در این صندوق می‌توانند بیت‎‎‎‎‎‎کوین را همانند یک سهم در بورس معامله کنند. قیمت سهام این صندوق بر اساس قیمت BTC تعیین می‌شود. 

سرمایه‌گذاری در ETF بیت کوین، بدون درگیر شدن در الزامات و فرآیندهای پیچیده خرید و نگهداری BTC انجام می‌شود. بنابراین از آنجایی که به دلیل ماهیت فعلی بیت کوین، سرمایه‌گذاری در آن تا حدودی با ریسک همراه است، تایید فعالیت این صندوق بسیار با اهمیت تلقی می‌شود. زیرا با شروع به کار آن، معاملات بیت کوین تحت نظارت و تایید مقامات مالی انجام خواهد شد.

در این نوع سرمایه‌گذاری، معاملات سهام ETF بیت‎‎‎‎‎‎کوین به جای صرافی‌های ارز دیجیتال در بورس انجام می‌گیرد و زمان انجام معاملات محدود به ساعت کاری بورس هر کشور خواهد بود.

صندوق قابل معامله در بورس برای بیت کوین شامل دو نوع زیر است:

ETF فیزیکی: در این نوع صندوق بیت‎‎‎‎‎‎کوین واقعی نگهداری می‌شود که به دلیل نگهداری حجم قابل توجهی از بیت‎‎‎‎‎‎کوین ریسک بالایی متوجه آن است.

EFT آتی یا فیوچرز: این نوع صندوق سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم با بیت کوین واقعی پشتیبانی نمی‌شود و صندوق به بازار قراردادهای آتی یا فیوچرز متصل است. ارزش سهام این صندوق بسته به قیمت بیت کوین در نوسان است.

آیا ETF بیت کوین تایید می‌شود؟

تایید یا رد ETF بیت کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، بحث داغ این روزهای بازار کریپتو است. درخواست راه‌اندازی صندوق ETF بیت کوین توسط 21 شرکت از جمله بلک راک به SEC ارسال شده است.

در حال حاضر هنوز خبر موثقی از رد یا تایید EFT بیت کوین گزارش نشده و همین عامل، وضعیت بازار بیت‎‎‎‎‎‎کوین را در حالتی از سردرگمی فرو برده است.

قیمت بیت کوین هم‌اکنون در محدوده 43 هزار دلار در نوسان است. به اعتقاد برخی از تحلیل‌گران خبر تایید صندوق ETF بیت کوین به زودی خواهد رسید و در پی آن خرس‌ها به سلاخی کشیده خواهند شد. از سویی، برخی نیز رد ETF را محتمل‌تر می‌دانند که همین امر به اصلاح نسبی قیمت بیت کوین منجر شده است. با توجه به این اخبار ضد و نقیض، هنوز نمی‌توان با قطعیت در مورد رد یا تایید این موضوع سخن گفت. 

در هر حال، شرایط فعلی حساسیت بیشتر تریدرها بر روی معاملات کوتاه مدت را می‌طلبد. برخی بر این اعتقادند که قیمت فعلی می‌تواند فرصت مناسبی برای خرید باشد، اما در واقعیت هیچ چیز مشخص نیست و باید منتظر ماند تا نتیجه قطعی رد یا تایید ETF بیت کوین اعلام شود. زمان اعلام این خبر، 10 ژانویه 2024 گزارش شده است.

به زعم برخی از تحلیل‌گران، تایید احتمالی صندوق سرمایه‌گذاری بیت‎‎‎‎‎‎کوین خود می‌تواند ریزش قیمت این رمزارز را به دنبال داشته باشد. زیرا خبر تایید آن، یک رویداد فروش گسترده را رقم خواهد زد. 

تایید ETF بیت کوین چه تاثیری بر بازار دارد؟

در طول سال‌های 2013 تا 2022، درخواست‌های متعدد چندین شرکت‌ بزرگ در جهت ایجاد صندوق بورسی بیت کوین از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادر آمریکا رد شده است. از تایید ETF بیت‎‎‎‎‎‎کوین همواره به عاملی برای رسیدن قیمت بیت کوین به "ماه" یاد می‌شود.

در صورت تایید صندوق بورسی بیت کوین، ممکن است که در کوتاه مدت قیمت بیت‎‎‎‎‎‎کوین تحت تاثیر اخبار، سقوط نسبی را تجربه کند، اما با توجه به احتمال ورود بسیاری از اشخاص و سرمایه‌گذاران بزرگ به بازار این رمزارز و در پی آن تزریق میلیون‌ها دلار سرمایه، قیمت آن به احتمال زیاد افزایشی خواهد بود.

همچنین این امکان برای سرمایه‌گذاران نهادی فراهم می‌شود که بتوانند به صورت قانونی در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند. بدون اینکه دغدغه غیرقانونی بودن و ریسک نگهداری آن را داشته باشند.

اما طبق ادعای مخالفان این طرح، تایید ETF بیت‎‎‎‎‎‎کوین، به دلایل زیر تهدیدی جدی برای آینده این رمزارز خواهد بود:

تمرکزگرایی:

 راه‌اندازی صندوق متمرکز به مرور هدف اصلی ایجاد بیت‎‎‎‎‎‎کوین یعنی تمرکززدایی را زیر سوال می‌برد و باعث افزایش تمرکز و انحصار در بازار این رمز ارز می‌شود.

موضوع فورک‌ها:

 در صورت ایجاد فورک جدید، در مورد توزیع رمز ارز جدید ناگزیر از اعتماد به صندوق خواهیم بود.

حقیقی نبودن مالکیت بیت کوین:

 در یک صندوق بورسی، قسمتی از صندوق سهم هر یک از مالکان خواهد بود. اما از آنجایی که طبق قواعد بیتکوین، مالک بیتکوین کسی است که کلید خصوصی کیف پول را در اختیار دارد. مالکیت بیت‎‎‎‎‎‎کوین برای سرمایه‌گذاران در صندوق بورسی غیر واقعی خواهد بود.

خطر حریم خصوصی:

 لازمه فعالیت در بورس انجام احراز هویت است که طی آن اطلاعات شخصی معامله‌گران ثبت می‌شود. چیزی که حریم خصوصی بیت‎‎‎‎‎‎کوین را کمرنگ کرده و نظارت دولت‌ها روی دارندگان بیت‎‎‎‎‎‎کوین را افزایش می‌دهد.

نویسنده : فریبا فتحی

نویسنده : فریبا فتحی

نوشتن هنر است و درکنار هم چیدن کلمات و ساخته و پرداخته کردن جملاتی ناب که بتواند خواننده را سر شوق آورد انتخاب من است.

پست های مرتبط

۶ روش کسب درآمد از NFT - آموزش رایگان دریافت ان اف تی ۶ روش کسب درآمد از NFT - آموزش رایگان دریافت ان اف تی
آموزش ایردراپ رایگان De.Fi - دریافت ارز دیجیتال DEFI آموزش ایردراپ رایگان De.Fi - دریافت ارز دیجیتال DEFI
Script Network - آموزش ایردراپ Script Tv و دریافت توکن SPAY Script Network - آموزش ایردراپ Script Tv و دریافت توکن SPAY
تاریخ دقیق هاوینگ 2024 بیتکوین - تحلیل قیمت BTC طی هاوینگ تاریخ دقیق هاوینگ 2024 بیتکوین - تحلیل قیمت BTC طی هاوینگ

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید