عصر متاورس
RWA (توکن دارایی واقعی) چیست - مزیت و سرمایه گذاری در RWA

RWA (توکن دارایی واقعی) چیست - مزیت و سرمایه گذاری در RWA

پیش گفتار

توکن‌های موسوم به RWA (Real World Asset)، دارایی‌های دیجیتال نوظهوری هستند که دارای پتانسیل رشد در دنیای واقعی هستند. توکن دارایی واقعی، به نوعی از دارایی خارج از بلاکچین اشاره دارد که طی فرآیندی توکنیزه شده و برای استفاده در DeFi وارد بلاکچین می‌شود. این توکن‌ها مالکیت دارایی‌های سنتی در بلاکچین را نشان می‌دهند و ارزش آن‎‎‎‎‎‎‎ها نیز از طریق همان کالاهای فیزیکی دنیای واقعی مشخص می‌شود. 

توکن با پشتوانه دارایی واقعی مفهومی به نسبت جدید در دنیای ارزهای دیجیتال است که در ادامه این مقاله به شرح بیشتری از آن خواهیم پرداخت.

دارایی‌های دنیای واقعی (RWA) چیست؟

همه چیز درباره توکن های RWA

RWA‌ها در واقع به عنوان نماینده توکنیزه شده‌ی دارایی‌های ملموسی همانند طلا و مستغلات و دارایی‌های غیرملموسی مانند اوراق قرضه دولتی در بلاکچین به شمار می‌روند. استیبل‌کوین‌ها نمونه بارزی از این نوع دارایی‌های دنیای واقعی هستند که با پشتوانه واقعی ارزهای فیات فعالیت می‌کنند.

هدف اصلی از ایجاد توکن‌های RWA، نمایندگی دارایی‌های واقعی به صورت دیجیتال در بستر فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند است. نحوه ارتباط بین دارایی پشتیبان و توکن نیز به طراحی و ساختار هر پروژه بر می‌گردد. در این میان برخی به صورت متناظر و یک به یک معامله می‌شوند و پشتوانه‌سازی برخی نیز به صورت نسبتی است.

از آنجایی که ارزش توکن‌های RWA از دارایی‌های واقعی نشات می‌گیرد، امنیت و قابلیت اطمینان آن‎‎‎‎‎‎‎ها افزایش می‌یابد. از سویی، صدور و مدیریت آن‎‎‎‎‎‎‎ها در بستر فناوری بلاک چین میزان شفافیت و قابلیت پیگیری این توکن‌ها را افزایش می‌دهد.

صدور توکن‌های RWA معمولا توسط شرکت‌هایی که دارایی‌های واقعی در اختیار دارند، انجام می‌گیرد. این دارایی‌ها به عنوان پشتوانه توکن‌ها عمل کرده و متضمن ارزش و اعتبار آن‎‎‎‎‎‎‎ها هستند.

فرآیند تبدیل RWA‌ها به توکن‌های دیجیتال از طریق قراردادهای هوشمند انجام می‌گیرد که طی آن اطلاعات آفچین به کد و ابرداده تبدیل می‌گردد. مهم‌ترین گام برای انجام این فرآیند، ایجاد یا یافتن یک پروتکل دیفای (DeFi) است که عملیات تبدیل دارایی‌های دنیای واقعی به دارایی دیجیتال را انجام دهد.

RWA چگونه کار می‌کند؟

یک دارایی واقعی برای اینکه بتواند در یک دفتر کل دیجیتال ادغام شود، ابتدا بایستی ارزش، مالکیت و جایگاه قانونی آن در دنیای فیزیکی به صورت کاملا دقیق مشخص گردد. برای این منظور فاکتورهایی مانند قیمت بازار، سوابق عملکردی و شرایط فیزیکی دارایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این دارایی بایستی دارای حقوقی مشخص و بلامنازع باشد که طی یک سند یا صورت‌حساب به ثبت رسیده است.

پس از اینکه ارزش، مالکیت و جایگاه قانونی دارایی موردنظر، مورد ارزیابی قرار گرفت و تایید شد، وارد مرحله توکن‎‎‎‎‎‎‎سازی می‌شود. طی این مرحله، اطلاعات دارایی به یک توکن تبدیل شده و در قسمت متادیتای آن ثبت می‌گردد.

سپس نوبت به مرحله عرضه و تقاضا می‌رسد که طی آن پروتکل‌های دیفای متمرکز بر RWA، برای انجام دو عملکرد زیر وارد میدان می‌شوند:

1- ابتدا RWA را ایجاد می‌کنند

2- برای جلب توجه سرمایه‌گذاران برای خرید و معامله این دارایی‌ها وارد عمل می‌شوند.

این روش، پروتکل‌های RWA را از قالب یک مفهوم انتزاعی خارج کرده و به یکی از اجزای حیاتی و عملی دیفای تبدیل می‌کند و ورود ارزش دارایی‌های واقعی به دنیای اقتصاد غیرمتمرکز را کلید می‌زند.

مرتبط: توکن سازی یا توکنیزه کردن (Tokenization) - راهنمای جامع

RWA چه مزیت‌هایی دارد؟

تبدیل دارایی‌های واقعی به توکن‌های RWA مزیت‌های متعددی به همراه دارد که در ادامه به موارد مهم آن اشاره می‌کنیم:

شفافیت و اعتماد بیشتر:

 استفاده از فناوری بلاک چین برای صدور و مدیریت این توکن‌ها، آن‎‎‎‎‎‎‎ها را قابل پیگیری کرده و امکان ثبت و ذخیره تمامی تراکنش‌های آن‎‎‎‎‎‎‎ها در یک دفترکل بلاک چینی را فراهم می‌آورد که این امر شفافیت و اعتماد بیشتر بین طرفین را در پی دارد.

افزایش دسترسی‌پذیری:

 استفاده از توکن‌های RWA، دارایی‌های واقعی را دسترس‌پذیرتر می‌کند. حتی وقتی که در دسترس نبوده و یا معاملات آن‎‎‎‎‎‎‎ها محدود شده باشد.

تسهیل فرآیندهای تجاری:

 توکن‌های RWA به تسهیل فرآیندهای تجاری کمک کرده و انجام عملیاتی مانند تبادل، معامله و انتقال دارایی‌ها در بستری دیجیتال و شفاف را امکان‌پذیر می‌کنند.

فراگیری:

 توکنیزه کردن دارایی‌های واقعی و انتقال آن‎‎‎‎‎‎‎ها از طریق کانال‌های دیفای، به شکل‌گیری بازارهای جدید اقتصادی کمک می‌کند. بدین ترتیب علاوه بر ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید، زمینه برای جذب سرمایه‌گذاران جدید و افزایش ثبات و پتانسیل اکوسیستم اقتصادی فراهم می‌شود.

RWA تا چه حد کاربردی شده است ؟

rwa در کریپتو و ارز دیجیتال

انتقال دارایی‌های واقعی در قالب توکن‌های RWA در پروتکل‌های DeFi، افق‌های جدیدی در دنیای مالی می‌گشاید. به افزایش ثبات و نقدینگی کمک می‌کند. در نمودار DefiLima (یک پلتفرم تجزیه و تحلیل)، افزایش توکن‌سازی دارایی‌های واقعی (RWA) به وضوح مشهود است. براساس اطلاعات این نمودار، ارزش کل قفل شده TVL از 26 اکتبر 2023 بالغ بر 6 میلیارد دلار بوده است. این افزایش چشم اندازی امیدوار کننده‌ای از آینده توکن‌ سازی RWA را نوید می‌دهد.

 RWA‌ها این قابلیت را دارند که استراتژی‌های مختلفی را در راستای تولید بازده از جمله در زمینه اخذ وام دهی، تجارت، استقراض، استیکینگ، سرمایه‌گذاری و ییلد فارمینگ در پروتکل‌های دیفای فعال نمایند. این انعطاف‌پذیری باعث می‌شود تعامل افراد با دارایی‌های فیزیکی‌شان، شکل جدیدی به خود بگیرد و به افزایش تقویت مشارکت جامعه و شخصی سازی منتهی شود.

از جمله پروژه‌های حوزه دیفای که در حال استفاده از RWA و تغییر شکل فرآیند توکن سازی هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Maple Finance:

 با تسهیل استخرهای وام دهی کریپتو و RWA، بستری بی‌نظیر برای توکن‌سازی ایجاد می‌کند و برای استیبل‎‎‎‎‎‎کوین در قالب وثیقه استقراض می‌کند.

Centrifuge:

 توسعه‌دهندگان دارایی‌های RWA را قادر می‌سازد تا با توکنیزه کردن این دارایی‌ها، نقدینگی را در حوزه وام مسکن، فاکتورها و حق الامتیازها تضمین کنند. بنابراین دسترسی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری با سطوح ریسک متفاوت را امکان پذیر می‌کند.

Backed Finance:

 کارکرد اصلی این پروژه، توکنیزه کردن محصولات ساختاریافته مربوط به اوراق بهادار عمومی و ایجاد فرصت‌های دسترسی به این اوراق برای سرمایه‌گذاران بازارهای جدید است.

Ondo Finance:

 امکان دسترسی دارندگان استیبل‌‎‎کوین‌ها به بازدهی بالا را از طریق صندوق‌های بورسی در مبادلات با نقدینگی بالا را فراهم می‌کند و بستری ایمن برای تولید بازده ایجاد می‌کند.

توکنیزه کردن دارایی‌های واقعی آماده تغییر شکل چشم انداز مالی جهان است و با ایجاد یک محیط سرمایه‌گذاری فراگیر و شفاف، نویدبخش ادغام دارایی‌ها با پروتکل‌های دیفای است. اما چالش‌هایی در مسیر این سیستم قرار دارند که از جمله آن‎‎‎‎‎‎‎ها می‌توان به وجود پیچیدگی‌های نظارتی، قابلیت همکاری، موضوع مقیاس‌پذیری، چالش‌های امنیتی و محدودیت‌های بالقوه در حقوق و کنترل سرمایه‌گذاران اشاره نمود.

سخن پایانی 

فرآیند تبدیل دارایی های فیزیکی مانند طلا، املاک، اسناد مهم و ... به توکن های دیجیتالی را توکنیزه کردن می‎‎‎‎‎‎گویند و این دارایی های دیجیتال را "دارایی های دنیای واقعی" یا به اختصار "RWA" می‎‎‎‎‎‎نامند. یک مفهوم نسبتا نوظهور که می‎‎‎‎‎‎تواند دنیای امورمالی غیرمتمرکز (دیفای) را متحول سازد. این می‎‎‎‎‎‎تواند در موارد بی شماری کاربرد داشته باشد و فرآیند سرمایه گذاری و خرید و فروش دارایی هارا تسهیل بخشد. 

تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و باعضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار کریپتو آگاه شوید.

در آخر، شما می‎‎‎‎‎‎توانید از طریق چت آنلاین یا دیگر راه‎‎‎‎‎‎‎های ارتباطی سایت، باما ارتباط داشته و مسائل موردعلاقه خود در حوزه کریپتو را باما به اشتراک بگذارید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

معرفی و بررسی بازی موباکس mobox و توکن mbox معرفی و بررسی بازی موباکس mobox و توکن mbox
متاورس چیست؟ (به زبان ساده) - ورود به Metaverse و کسب درآمد متاورس چیست؟ (به زبان ساده) - ورود به Metaverse و کسب درآمد
Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0 Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0
اثبات حضور PoAP چیست و چه کاربردی دارد؟ ( راهنمای کامل ) اثبات حضور PoAP چیست و چه کاربردی دارد؟ ( راهنمای کامل )
معرفی 7 متاورس برتر + آموزش خرید و فروش زمین های مجازی معرفی 7 متاورس برتر + آموزش خرید و فروش زمین های مجازی

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید