عصر متاورس
استیکینگ NFT - بهترین پلتفرم و NFT سودآور برای سپرده گذاری

استیکینگ NFT - بهترین پلتفرم و NFT سودآور برای سپرده گذاری

پیش گفتار 

استیکینگ یا سپرده گذاری NFT ها، مفهوم نسبتا جدیدی است که به روشی برای کسب درآمد از NFT ها اشاره دارد. می‎‎‎‎‎‎توان گفت این مفهوم منجر به افزایش علاقه مندی افراد به NFT ها، و تقاضای بیشتر برای خرید و درنتیجه افزایش قیمت این دارایی های دیجیتال خواهد شد. این قابلیت جدیدی است که NFT ها را یک قدم به هدف نهایی خود نزدیک تر می‎‎‎‎‎‎کند. 

دراین مقاله از عصر متاورس باما همراه باشید تا با چگونگی کسب درآمد از طریق استیکینگ NFT ها، بهترین پلتفرم های استیکینگ و سودآورترین NFT های موجود آشنا شویم.

استیکینگ چیست و چگونه کار می کند ؟

استیکینگ (Staking)، از نظر لغوی به معنای سپرده گذاری یا سهام گذاری است و می‎‎‎‎‎‎توان آن را به سپرده گذاری در بانک‎‎‎‎‎‎های سنتی تشبیه کرد که در ازای نگه داری سرمایه خود در یک بانک، مقداری سود سالانه دریافت می‎‎‎‎‎‎کنید. این مفهوم مربوط به شبکه‎‎‎‎‎‎های بلاکچینی است که برای تامین امنیت و اعتبارسنجی تراکنش‎‎‎‎‎‎ها، از الگوریتم اثبات سهام (Proof Of State) استفاده می‎‎‎‎‎‎کنند. مانند بلاکچین اتریوم. درچنین بلاکچین هایی، این سپرده گذاران هستند که شبکه را ایمن نگه می‎‎‎‎‎‎دارند، بنابراین پاداش‎‎‎‎‎‎های ارزشمندی به استیک کنندگان تعلق می‎‎‎‎‎‎گیرد تا انگیزه کافی برای ادامه این کار را داشته باشند. 

مرتبط : نقش مکانیزم های اجماع در بلاکچین + مقایسه 10 الگوریتم اجماع.

شما با استیک کردن دارایی‎‎‎‎‎‎های خود می‎‎‎‎‎‎توانید علاوه بر کسب سودسالانه (APY)، شانس این را داشته باشید که به ولیدیتور (Validator) شبکه تبدیل شده، و پاداش بلوکی را نیز دریافت کنید. نحوه ایجاد بلوک جدید و پاداش بلوکی، بحثی طولانی است و از مسیر این مقاله خارج است، اگر مایل به اطلاعات بیشتر دراین باره هستید مقاله (الگوریتم اثبات سهام و نحوه کار آن ) را مطالعه کنید. 

* این نکته بسیار مهم است که مفهوم استیکینگ (سپرده گذاری) را با مفهوم ییلد فارمینگ (کشت سود) اشتباه نگیرید. استیکینگ روشی به مراتب ایمن تر و کم ریسک تر نسبت به ییلد فارمینگ است و همچنین افراد مبتدی و کم تجربه در صنعت کریپتو نیز می‎‎‎‎‎‎توانند از آن کسب درآمد داشته باشند. (تفاوت ییلد فارمینگ و استیکینگ.)

مقایسه استیکینگ در NFT و ارزهای دیجیتال

تاکنون متوجه شدیم استیکینگ مربوط به بلاکچین هایی است که از الگوریتم اثبات سهام، استفاده می‎‎‎‎‎‎کنند. مانند شبکه اتریوم، شبکه سولانا، شبکه آوالانچ، زنجیره بایننس و ... . بنابراین اولین قدم انتخاب یک شبکه مناسب است. اما پیش از اینکه سراغ قدم بعدی (انتخاب یک پلتفرم مناسب جهت استیکینگ) برویم، بهتر است سپرده گذاری در ارزهای دیجیتال را با NFT ها مقایسه کنیم.

به طور کلی، استیکینگ به 2 صورت قفل شده (Locked) و انعطاف پذیر (Flexible) صورت می‎‎‎‎‎‎گیرد. در روش اول شما باید دارایی خود را برای مدت مشخصی (معمولا این زمان 7 روزه، 14 روزه، ماهانه و سالانه است) در یک پلتفرم به اصطلاح قفل نمایید (نگه داری کنید). درمدت زمانی که توافق به نگه داری دارایی خود می‎‎‎‎‎‎کنید نمی‎‎‎‎‎‎توانید به آن دسترسی داشته باشید، این مسئله در ارزهای دیجیتال بسیار پرریسک است. چراکه ممکن است طی این مدت، بازار ارزهای دیجیتال افت قیمت زیادی را شاهد باشد و درنتیجه دارایی شما (که نمی‎‎‎‎‎‎توانید آن را بفروشید) با افت قیمت مواجه می‎‎‎‎‎‎شود و این اختلاف قیمت از سودحاصل از استیکینگ بیشتر باشد. در روش دوم (انعطاف پذیر)، چنین ریسکی وجود ندارد و شما می‎‎‎‎‎‎توانید هرزمان که مایل بودید سرمایه خود را خارج سازید، اما این روش سود چندان بالایی ندارد. 

اما از آن جایی که بازار NFT، نوسان قیمت مشابه ارزهای دیجیتال را تجربه نمی‎‎‎‎‎‎کند، می‎‎‎‎‎‎توان گفت استیکینگ NFT ها به مراتب کم ریسک تر و پرسودتر خواهد بود. به علاوه عموم افراد NFT های خودرا خریداری می‎‎‎‎‎‎کنند تا مدت زیادی آن را نگه داری کنند. بنابراین استیکینگ NFT ها می‎‎‎‎‎‎تواند روشی غیرفعال برای کسب درآمد از دارایی‎‎‎‎‎‎هایی باشد که قرار است مدت زیادی در کیف پول شما نگه داری شوند. 

چگونه NFT خود را استیک کنم ؟

استیک کردن NFT ها، کار ساده ای است به طوری که حتی افراد مبتدی باتجربه کمتر نیز می‎‎‎‎‎‎توانند ازاین روش برای کسب درآمد استفاده کنند. برای استیک کردن NFT طبق مراحل زیر عمل کنید.

1- انتخاب یک NFT مناسب.

2- مقایسه و انتخاب یک پلتفرم جهت استیکینگ.

3- کیف پول دیجیتال خودرا به پلتفرم متصل نمایید، یکی از روش‎‎‎‎‎‎ها را که برای فعالیت شما مناسب تر است انتخاب کنید و با تایید فرآیند، استیکینگ خودرا آغاز کنید. 

توجه :: استیک کردن NFT درست مشابه استیک کردن ارزهای دیجیتال است که در " مقاله استیکینگ " به صورت رایگان آموزش داده ایم. بنابراین از آوردن متن تکراری دراین مقاله خودداری شده است. 

بهترین NFT ها برای استیکینگ

در تصمیم گیری برای استیک کردن NFT، باید کاملا و دقیقا بدانید که دنبال چه چیزی برای کسب کردن هستید! برای اینکه بهترین توکن های NFT برای استیک کردن را پیدا کنید، باید به دنبال بهترین مکان برای کشف فرصت باشید. به همین دلیل، تحقیق بازار در پیدا کردن بهترین NFT برای استیک بسیار اهمیت دارد. 

تعداد زیادی NFT وجود دارد که قابل استیک کردن هستند و هر کدام ویژگی‎‎‎‎‎‎های خاص خود را دارند. پس قبل از هر چیز، استراتژی دقیقی برای خود طراحی کنید و اهداف خود را به خوبی بشناسید. برای مثال، اگر به بازی ها علاقه دارید و همزمان می‎‎‎‎‎‎خواهید سرمایه گذاری کنید، پلتفرمی مثل اسپلینتر لندز گزینه جذابی برای شما خواهد بود. در این بازی مبتنی بر بلاکچین اتریوم می‎‎‎‎‎‎توانید NFT استیک کنید و به درآمد مازاد برسید. البته به یاد داشته باشید که استیک کردن NFT خالی از ریسک نیست! چون نمی‎‎‎‎‎‎توان همیشه انتظار افزایش ارزش این توکن ها را داشت و احتمال افت ارزش آن‎‎‎‎‎‎ها نیز وجود دارد.

بازی های بلاکچینی

از آنجا که سهم زیادی از ان اف تی های بازار مربوط به بازی‎‎‎‎‎‎های بلاکچینی است، فرصت‎‎‎‎‎‎های استیک کردن NFT نیز به وفور در این بازی‎‎‎‎‎‎ها یافت می‎‎‎‎‎‎شود. بازی‎‎‎‎‎‎هایی همچون اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)، سندباکس (The Sandbox)، اسپلینتر لندز (Splinterlands) و موباکس (MOBOX)، بهترین موارد هستند. 

هرکدام از این بازی های متاورسی، NFT های زیادی را درخود جای داده اند که شما می‎‎‎‎‎‎توانید علاوه بر خرید و فروش آن‎‎‎‎‎ها، به فرآیند استیکینگ پرداخته و سود بیشتری به دست آورید. 

دائو ها DAO

همچنین می‎‎‎‎‎‎توانید سراغ پلتفرم هایی که دارای سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) هستند بروید. دراین نوع پلتفرم‎‎‎‎‎ها، شما می‎‎‎‎‎‎توانید NFT خودرا در یکی از استخرهای استیک NFT قرار داده و در ازای آن حق رای به دست آورید. دراین صورت می‎‎‎‎‎‎توانید به پیشنهادات دیگر رای مثبت یا منفی اتخاذ کنید و یا خودتان یک پیشنهاد را برای رای گیری ارائه دهید.تگی دارد).

بهترین پلتفرم های استیکینگ NFT

آموزش رایگان استیکینگ ان اف تی NFT

تعداد پلتفرم هایی که برای استیک کردن NFT ایجاد شده اند بی شمار هستند و به مواردی که در این مقاله معرفی می‎‎‎‎‎‎کنیم محدود نمی‎‎‎‎‎‎شوند. برای اینکه دید بهتری نسبت به انواع مختلف پلتفرم های استیک NFT داشته باشید، در ادامه چند نمونه از آن‎‎‎‎‎ها را معرفی خواهیم کرد. جالب است بدانید که حتی برخی صرافی‎‎‎‎‎ها هم وارد این حوزه شده اند! از جمله صرافی بایننس.

پلتفرم پاوراستیشن NFT بایننس (Binance NFT PowerStation)

پاور استیشن NFT بایننس یک پلتفرم استیکینگ برای توکن های هواداری صرافی بایننس است. اگر شما هم از این توکن ها دارید، می‎‎‎‎‎‎توانید با طرفداری از تیم ورزشی محبوب خود به درآمد برسید! تنها کافی است NFT خود را در این پلتفرم قرار دهید و در ازای آن، تعداد بیشتری توکن هواداری دریافت کنید. بایننس با دارا بودن ده‎‎‎‎‎‎ها میلیون کاربر از سراسر جهان، به یکی از بزرگترین صرافی های رمز ارز تبدیل شده است. همچنین بایننس ارائه دهنده متنوع ترین خدمات ارز دیجیتال در میان تمامی صرافی ها است. (از جمله قابلیت استیک توکن های NFT).

توکن های هواداری بایننس در واقع نوعی یوتیلیتی توکن (توکن کاربردی) هستند که به تیم های ورزشی مختلف نسبت داده می‎‎‎‎‎‎شوند. اگر صاحب این نوع توکن ها باشید، امکانات زیادی در اختیار شما خواهد بود. برای مثال، حق پیش خرید بلیط‎‎‎‎‎‎‎های باشگاه یا حتی مشارکت در تصمیم گیری‎‎‎‎‎‎‎های باشگاه به شما داده می‎‎‎‎‎‎شود. علاوه بر باشگاه‎‎‎‎‎‎های ورزشی، هنرمندان و سایر سلبریتی‎‎‎‎‎‎ها نیز می‎‎‎‎‎‎توانند توکن اختصاصی خود را داشته باشند.

پلتفرم موباکس (MOBOX)

موباکس یکی از بازی های بلاکچینی است که به عنوان پلتفرم استیک NFT بکار گرفته می‎‎‎‎‎‎شود. این بازی یک متاورس به اسم "مومو ورس" (MOMOverse) دارد که انواع مختلفی از توکن های NFT را می‎‎‎‎‎‎توانید در آن پیدا کنید. در مارکت پلیس این متاورس می‎‎‎‎‎‎توانید ان اف تی ها را ترید کنید یا با استیک کردن آن‎‎‎‎‎‎ها، به درآمد غیرفعال برسید. هر توکن MOMO ویژگی های مخصوص به خود را دارد و نیروی هشینگ آنها به صورت تصادفی تولید می‎‎‎‎‎‎شود.

وقتی توکن MOMO را استیک کنید، توکن حاکمیتی MOBOX به عنوان پاداش به شما داده خواهد شد. مقدار پاداش شما به میزان توکنی که استیک کرده اید بستگی دارد. از آنجا که میزان کمیابی هر توکن MOMO متفاوت است، نیروی هشینگ آن‎‎‎‎‎‎ها نیز فرق دارد. این موضوع بر مقدار پاداش های استیک نیز تاثیرگذار است.

قطعا پلتفرم MOBOX فقط یکی از بازی های NFT محور است و در بازی‎‎‎‎‎های دیگری نیز می‎‎‎‎‎‎توانید NFT استیک کنید. مثل بازی های اسپلینتر لندز و اکسی اینفینیتی که خدمات مشابهی را به مالکان توکن های NFT ارائه می‎‎‎‎‎‎دهند. 

پاداش های استیک کردن NFT

نوع پاداش قابل دریافت از استیک کردن NFT به پلتفرم انتخابی و نوع NFT بستگی دارد. اکثر پلتفرم ها پاداش ها را به صورت دوره ای (روزانه یا هفتگی) پرداخت می‎‎‎‎‎‎کنند. معمولا پاداش استیک کردن NFT در قالب توکن های همان پلتفرم ارائه می‎‎‎‎‎‎شود، اما استثنا هم وجود دارد.  به هر حال، هر نوع توکنی که پلتفرم ارائه دهد را می‎‎‎‎‎‎توانید به راحتی معاوضه کنید و حتی آن‎‎‎‎‎‎ها را به ارز دیجیتال یا ارز فیات تبدیل کنید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی
UniSwap - بررسی صرافی یونی سوآپ و توکن UNI - نحوه کسب سود UniSwap - بررسی صرافی یونی سوآپ و توکن UNI - نحوه کسب سود
ان اف تی بی - بررسی کامل پروژه NFTb و ارز دیجیتال NFTB ان اف تی بی - بررسی کامل پروژه NFTb و ارز دیجیتال NFTB
بازی متاورسی Farmers World و توکنومیک آن - نحوه کسب درآمد بازی متاورسی Farmers World و توکنومیک آن - نحوه کسب درآمد
پروژه متاورسی ولکان فرجد (Vulcan Forged) - توکن PYR و LAVA پروژه متاورسی ولکان فرجد (Vulcan Forged) - توکن PYR و LAVA

2 نظر ثبت شده !

  1. بسیار عالی ممنون از سایت خوبتون

  1. سلام، ممنون از نظرتون

     

  1. سلام من تعدادی nftدرکیف پول تراست والت بصورت هدیه گرفتم نمی دانم آیا ارزش اقتصادی دارند یا خیر فقط ریپورت ومخفی شأن کردم اکثر بر پایه پالیگان هستند چگونه بفهم اصل هستند وبرای هک کیف پولم نیامده اند؟

  1. سلام دوست عزیز
    باید سازنده اون nft هارو دونه دونه پیدا کنید و از بین اون کالکشنی هایی که مشابه به nft شما هست چه قیمتی داره و اگر شما هم nft همون کالکشن رو دارید به همون قیمت توی مارکت پلیس هایی مثل رریبل یا اوپن سی بزارید برای فروش
    امیدوارم موفق باشید

نظرات خود را با ما در میان بگذارید