عصر متاورس
انواع کیف پول دیجیتال چیست - بهترین ولت بلاکچینی با امنیت بالا

انواع کیف پول دیجیتال چیست - بهترین ولت بلاکچینی با امنیت بالا

پیش گفتار

ولت یا کیف پول دیجیتال، وسیله ای برای ذخیره کلیدهای خصوصی دارایی‎‎‎‎‎‎های شما در بستر بلاکچین است که به شما امکان می‎‎‎‎‎‎دهد ارزهای دیجیتال، NFT ها و تمام دارایی‎‎‎‎‎های بلاکچینی را ذخیره و انتقال دهید.

انتخاب یک کیف پول دیجیتال خوب، اولین و مهمترین اقدامی است که برای فعالیت در حوزه کریپتو به آن نیاز دارید، بنابراین حوصله کنید، مطالعه کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید تا در آینده متضرر نشوید. یک کیف پول مناسب چه ویژگی‎‎‎‎‎هایی دارد ؟ برای پاسخ به این سؤال باید نحوه کار کیف پول دیجیتال را بررسی کنیم و انواع ولت‎‎‎‎‎های بلاکچینی را بشناسیم.

شاید ساده به نظر برسد، اما انتخاب ولت مناسب به ویژه برای ایرانیان اهمیت بالایی خواهد داشت.

کیف پول دیجیتال چیست ؟

کیف پول ارز دیجیتال (cryptocarency wallet) وسیله ای برای ذخیره کلیدهای ارز دیجیتال شما می‎‎‎‎‎‎باشد و به شما امکان دسترسی به دارایی‎‎‎‎‎های خود را می‎‎‎‎‎‎دهد. هر کیف پول دارای یک کلید خارجی و یک کلید خصوصی می‎‎‎‎‎‎باشد. کلید خارجی همان آدرس محل ذخیره دارایی‎‎‎‎‎های شماست و مانند شماره حساب در بانک‎‎‎‎‎های خودمان عمل می‎‎‎‎‎‎کند که شامل حروف الفبای انگلیسی و عدد‎‎‎‎‎ها است، زمانی که می‎‎‎‎‎‎خواهید کسی برای شما مبلغی واریز کند می‎‎‎‎‎‎توانید کلید خارجی را در اختیار ایشان قرار دهید. اما کلید خصوصی نباید هیچ گاه فاش شود چرا که با استفاده از کلید خصوصی می‎‎‎‎‎‎شود کیف پول و تراکنش‎‎‎‎‎های آن را کنترل کرد و شما با این کار اجازه دسترسی به کیف پول خود را ممکن می‎‎‎‎‎‎سازید.

انواع کیف پول دیجیتال و مقایسه هرکدام


انواع کیف پول های دیجیتال بلاکچینی

کیف پول‎‎‎‎‎های دیجیتال انواع متفاوتی دارد، انتخاب بهترین گزینه بستگی به نوع فعالیت و انتظارات شما خواهد داشت. به عنوان مثال کدام یک از مسائل زیر برای شما اهمیت بالاتری دارد؟ 

1- امنیت

2- سرعت

3- پشتیبانی از ارزهای دیجیتال بیشتر و پشتیبانی از NFT ها

4- دسترسی آسان

خب اگر می‎‎‎‎‎‎خواهید سرمایه خودرا  برای مدت طولانی نگه داری کنید، طبیعتا امنیت، اهمیت بیشتری خواهد داشت. اما اگر یک تریدر در بازار ارزهای دیجیتال هستید، نیاز به یک کیف پول دیجیتال سریع خواهید داشت تا بتوانید به سرعت اقدام کنید. بنابراین همه چیز به نوع فعالیت شما بستگی دارد.

به طور کلی کیف پول‎‎‎‎‎های دیجیتال به 2 دسته ی کیف پول‎‎‎‎‎های داغ و کیف پول‎‎‎‎‎های سرد تقسیم می‎‎‎‎‎‎شود:

1- کیف پول های داغ یا نرم افزاری

کیف پول‎‎‎‎‎های داغ یا آنلاین، به ولت‎‎‎‎‎هایی گفته می‎‎‎‎‎‎شود که دسترسی مستقیم به اینترنت دارند. بنابراین سرعت و دسترسی بالا را ارائه می‎‎‎‎‎‎دهند. بااین حال نسبت به کیف پول‎‎‎‎‎‎های سرد، امنیت پایین تری دارند. اگر نیاز دارید روزانه تراکنش انجام دهید و یا نیاز به یک کیف پول برای شرکت در ‎‎‎‎‎ایردراپ‎‎‎‎‎‎ها دارید، این‎‎‎‎‎ها بهترین گزینه هستند.

کیف پول‎‎‎‎‎‎های نرم افزاری به دسته‎‎‎‎‎‎های زیر تقسیم می‎‎‎‎‎‎شود:

کیف پول های تحت وب

بهترین کیف پول افزونه کروم

محبوب ترین کیف پول‎‎‎‎‎‎های نرم افزاری، ولت‎‎‎‎‎‎های تحت وب هستند. این‎‎‎‎‎‎ها سریع ترین و درعین حال کمترین امنیت ممکن را ارائه می‎‎‎‎‎‎دهند. شما می‎‎‎‎‎‎توانید از هر سیستمی (اندروید، ios، ویندوز و ...) به این نوع کیف پول‎‎‎‎‎‎ها دسترسی داشته باشید. بدون نیاز به نصب برنامه یا احراز هویت پیچیده (KYC)، تنها با استفاده از مرورگر خود، یک حساب باز کنید. به جرئت می‎‎‎‎‎‎توان گفت محبوب ترین کیف پول تحت وب متامسک Metamask است. اکثر Dapp ها و پلتفرم‎‎‎‎‎‎های وب3 متامسک را به عنوان اولین گزینه برای کاربران خود فهرست می‎‎‎‎‎‎کنند. 

در لینک زیر، بهترین کیف پول‎‎‎‎‎‎های تحت وب را از نظر امنیت، سرعت، دسترسی و پشتیبانی مقایسه کنید و نظرات دیگر کاربران را درباره آن بدانید. 

کیف پول های موبایل

بهترین ولت موبایل

کیف پول‎‎‎‎‎‎های موبایل به ولت‎‎‎‎‎‎هایی گفته می‎‎‎‎‎‎شود که می‎‎‎‎‎‎توانید برنامه آن را روی گوشی خود نصب کنید. این نوع ولت‎‎‎‎‎‎ها نیز، دسترسی مستقیم به اینترنت دارند و سرعت بالایی ارائه می‎‎‎‎‎‎دهند. اگرچه امنیتی که ارائه می‎‎‎‎‎‎دهند بیشتر از کیف پول‎‎‎‎‎‎های تحت وب است، اما همچنان از نظر امنیت نقات ضعف زیادی دارند.

در لینک زیر با بهترین ولت‎‎‎‎‎‎های موبایلی آشنا شوید.

کیف پول های دسکتاپ

آموزش ساخت کیف پول دیجیتال

کیف پول‎‎‎‎‎‎های دسکتاپ در نسخه‎‎‎‎‎‎های ویندوز، لینوکس و مک، ارائه می‎‎‎‎‎‎شود. نسبت به کیف پول‎‎‎‎‎‎های تحت وب و موبایل امنیت بالاتری ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد، چراکه اولا ارزها را به صورت آفلاین ذخیره می‎‎‎‎‎‎کند، دوما تنها از طریق سیستمی که روی آن نصب شده باشد، قابل دسترسی خواهد بود.

این نوع ولت‎‎‎‎‎‎ها، سرعت بالایی دارند اما نه به اندازه 2 نوع قبلی. همچنین در صورتی که اشخاص دیگر به کامپیوتر شخصی شما دسترسی نداشته باشند و یا درصورتی که سیستم شما هک نشود، امنیت این ولت‎‎‎‎‎‎ها نسبتا بالا است.

در لینک زیر با بهترین ولت‎‎‎‎‎‎های دسکتاپ آشنا شوید.

2- کیف پول های سرد

کیف پول‎‎‎‎‎‎های سرد به کیف پول‎‎‎‎‎‎هایی گفته می‎‎‎‎‎‎شود که به اینترنت دسترسی ندارند، راحتی کمتری ارائه می‎‎‎‎‎‎دهند، سریع نیستند و دسترسی بالایی ارائه نمی‎‎‎‎‎‎دهند. بااین حال یک ویژگی مثبت دارند که کاربران را مجاب به استفاده از آن‎‎‎‎‎‎ها می‎‎‎‎‎‎کند؛ امنیت بالا.

کیف پول سرد بیشتر برای افرادی مناسب است که نیاز دارند سرمایه خودرا برای مدتی طولانی تر نگه داری کنند و یا حجم سرمایه بالایی دارند که نگران آن هستند. این نوع ولت‎‎‎‎‎‎ها به 2 دسته ی؛ سخت افزاری و کاغذی تقسیم می‎‎‎‎‎‎شود.

کیف پول های سخت افزاری

ثبت نام کیف پول بلاکچینی

این‎‎‎‎‎‎ها شبیه به فلش USB های معمولی هستند که کلیدهای خصوصی را روی یک دستگاه فیزیکی و به صورت آفلاین ذخیره می‎‎‎‎‎‎کنند. برای استفاده نیاز دارند به کامپیوتر شما متصل شوند، بنابراین نمی‎‎‎‎‎‎توانند سرعت بالایی ارائه دهند و نمی‎‎‎‎‎‎توانند هرلحظه و هرجا مورد استفاده قرار گیرند. این ولت‎‎‎‎‎‎ها، بیشترین امنیت را ارائه می‎‎‎‎‎‎دهند، البته به شرطی که در حمل و نگه داری آن، دقت کنید.

کیف پول ترزور (Trezor) و لجر (Ledger) از معروفترین و محبوب ترین کیف پول‎‎‎‎‎‎های سخت افزاری هستند.

برای مقایسه بهترین کیف ‎‎‎‎‎‎پول‎‎‎‎‎‎‎های سخت افزاری موجود و بررسی قیمت‎‎‎‎‎‎ها و ویژگی‎‎‎‎‎‎های هرکدام لینک زیر را مطالعه کنید.

کیف پول های کاغذی

خرید ارز دیجیتال با کیف پول

کیف پول‎‎‎‎‎‎های کاغذی اگرچه به طور کامل از اینترنت و بلاکچین فاصله گرفته اند، اما امنیتی به مراتب پایین تر از ‎‎‎‎‎‎ولت‎‎‎‎‎‎های سخت افزاری ارائه می‎‎‎‎‎‎دهند. همانطور که از اسمش پیداس، یک تکه کاغذ است که کلید‎‎‎‎‎‎های خصوصی شما روی آن درج شده و یا کدهای QR قابل اسکن روی آن نوشته شده است.

اگرچه به اینترنت متصل نیستند و از بلاکچین فاصله گرفتند، اما کلیدهای درج شده روی آن، نشان دهنده کلیدهایی در بلاکچین هستند که هنوز فعال است و می‎‎‎‎‎‎توان از آن‎‎‎‎‎‎ها برای مسیریابی ارزهای دیجیتال استفاده کرد. 

یکی از بزرگترین مشکلاتی که این نوع ولت‎‎‎‎‎‎ها دارند این است که روی کاغذ ذخیره می‎‎‎‎‎‎شوند، اگر خیس شوند، سوزانده شوند و یا حتی پاره شوند، نمی‎‎‎‎‎‎توانید کلید خصوصی (یا عبارت seed) خودرا بازیابی کنید و عملا دارایی شما برای همیشه گم می‎‎‎‎‎‎شود.

درواقع این نوع کیف پول برای افرادی مناسب است که تعامل بالایی با بازار ارز دیجیتال نداشته و فقط می‎‎‎‎‎‎خواهند دارایی خود را برای مدت طولانی نگه داری کنند. حتی دراین صورت هم نیاز به یک گاوصندوق ضدآب و نسوز برای نگه داری کیف پول خود خواهند داشت.

این نوع کیف پول همچنین، فرآیند تعامل با بلاکچین را واقعا خسته کننده می‎‎‎‎‎‎کند.

بهترین کیف پول دیجیتال برای ایرانیان

جدای از تمام ویژگی‎‎‎‎‎‎ها و تفاوت‎‎‎‎‎‎هایی که برای کیف پول‎‎‎‎‎‎های دیجیتال وجود دارد، همه ی کاربران ایرانی یک وجه مشترک دارند که پیش از انتخاب یک ولت مناسب باید درنظر گرفته شود. مسئله احراز هویت و تحریم علیه ایرانیان.

همانطور که می‎‎‎‎‎‎دانید کمیسیون بورس و اوراق بهادر (SEC) به ویژه در چندسال اخیر، سختگیری‎‎‎‎‎‎های زیادی علیه کریپتو و برنامه‎‎‎‎‎‎ها و سازمان‎‎‎‎‎‎های مربوط به آن داشته است. به طوری که صرافی‎‎‎‎‎‎های بزرگی مانند بایننس (Binanace) یا کوکوین (Kucoin)، به دلیل ارائه خدمات به کاربران ایرانی با جریمه‎‎‎‎‎‎های سنگین مواجه شده اند. در نتیجه دور از انتظار نیست که یک کیف پول دیجیتال به طور ناگهانی حساب کاربران ایرانی را بلوکه کند. 

کیف پول‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایرانی هم، نمی‎‎‎‎‎‎توانند نیاز‎‎‎‎‎‎های کاربران برآورده کنند. به دلایل زیر:

1- عدم پشتیبانی از همه ارزهای دیجیتال و شبکه‎‎‎‎‎‎های مختلف

2- عدم پشتیبانی از همه NFT ها

3- ویژگی‎‎‎‎‎‎هایی مانند استیکینگ را برای کسب درآمد ارائه نمی‎‎‎‎‎‎دهند

4- هیچ برنامه وب3 یا پلتفرم بلاکچینی از کیف پول‎‎‎‎‎‎های ایرانی پشتیبانی نمی‎‎‎‎‎‎کند. دراینصورت باید ارز دیجیتال خودرا به یک حساب دیگر انتقال دهیم تا بتوانیم با یک شبکه تعامل داشته باشیم و عملا یک کیف پول ناکارآمد است.

5- و ... 

در نتیجه توصیه می‎‎‎‎‎‎کنم کیف پول‎‎‎‎‎‎هایی که معرفی کرده ایم را مقایسه کنید و با توجه به فعالیت خود یکی از ولت‎‎‎‎‎‎های موبایل، تحت وب، دسکتاپ و البته سخت افزاری را انتخاب کنید.

سخن پایانی

دراین مقاله به بررسی نحوه کار کیف پول‎‎‎‎‎‎های بلاکچینی و انواع ولت‎‎‎‎‎‎های دیجیتال پرداختیم. انتخاب یک کیف پول اهمیت بسیار بالایی دارد، همانطور که در گذشته هم شاهد بودیم کیف پول‎‎‎‎‎‎های دیجیتال به دلیل پشتیبانی پایین برای بازیابی حساب یا حملات کلاهبرداری، کاربران زیادی را متضرر کرده اند.

چند نکته وجود دارد که احتمال حمله به ولت شما را کاهش می‎‎‎‎‎‎دهد؛ روی لینک‎‎‎‎‎‎های ناشناخته کلیک نکنید و ولت خود را از سایت های معتبر دانلود کنید. عبارت خصوصی کیف پول را به هیچ عنوان برای کسی فاش نکنید. از کیف پول‎‎‎‎‎‎های اصلی خود برای شرکت در ایردراپ‎‎‎‎‎‎های نامعتبر استفاده نکنید. به ایمیل‎‎‎‎‎‎ها و پیام‎‎‎‎‎‎ها توجهی نداشته باشید. 

در آخر می‎‎‎‎‎‎توانید تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات باگروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبار کریپتو آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

بلاکچین اینجکتیو Injective و ارز دیجیتال INJ - دیفای DeFi بلاکچین اینجکتیو Injective و ارز دیجیتال INJ - دیفای DeFi
آموزش ایردراپ رایگان De.Fi - دریافت ارز دیجیتال DEFI آموزش ایردراپ رایگان De.Fi - دریافت ارز دیجیتال DEFI
INO - عرضه اولیه NFT به زبان ساده - صفر تا صد INO ها INO - عرضه اولیه NFT به زبان ساده - صفر تا صد INO ها
مقایسه NFT و ارز دیجیتال - کاربرد NFT در اکوسیستم Web3 مقایسه NFT و ارز دیجیتال - کاربرد NFT در اکوسیستم Web3
RWA (توکن دارایی واقعی) چیست - مزیت و سرمایه گذاری در RWA RWA (توکن دارایی واقعی) چیست - مزیت و سرمایه گذاری در RWA

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید