عصر متاورس
تاریخ دقیق هاوینگ 2024 بیتکوین - تحلیل قیمت BTC طی هاوینگ

تاریخ دقیق هاوینگ 2024 بیتکوین - تحلیل قیمت BTC طی هاوینگ

هاوینگ بیتکوین چیست و چرا اتفاق می افتد ؟

مفهوم هاوینگ Halving، که در مقاله ای جداگانه به آن پرداخته شد، مفهومی است که ساتوشی ناکاموتو خالق ناشناس بیتکوین، آن را در وایت پیپر بیتکوین توضیح می‎‎‎‎‎‎دهد. 

هرکدام از شبکه های بلاکچینی برای جلوگیری از کاهش قیمت ارز دیجیتال خود، از یک روش ضد تورمی استفاده می‎‎‎‎‎‎کنند. عموما در بلاکچین‎‎‎‎‎‎هایی که از الگوریتم اثبات سهام (PoS) برای امنیت شبکه استفاده می‎‎‎‎‎‎کنند، بااستفاده از "توکن سوزی" از کاهش قیمت جلوگیری می‎‎‎‎‎‎شود. 

اما در بلاکچین‎‎‎‎‎‎هایی مانند بیتکوین که از الگوریتم اثبات کار (PoW)، بهره می‎‎‎‎‎‎گیرند، از "هاوینگ" برای جلوگیری از کاهش قیمت ارز دیجیتال استفاده می‎‎‎‎‎‎شود. دراین بلاکچین‎‎‎‎‎‎ها، تایید و اعتبارسنجی تراکنش‎‎‎‎‎‎ها، توسط ماینر‎‎‎‎‎‎ها (استخراج کنندگان)، صورت می‎‎‎‎‎‎گیرد. و برای ایجاد انگیزه کافی، پاداش‎‎‎‎‎‎هایی به استخراج کنندگان تعلق می‎‎‎‎‎‎گیرد. 

مفهوم هاوینگ در شبکه بیتکوین به این معناست که پس از استخراج هر 210 هزار بلوک (که چیزی حدود 4 سال زمان می‎‎‎‎‎‎برد)، پاداشی که به ماینر‎‎‎‎‎‎ها تعلق می‎‎‎‎‎‎گیرد، به نصف کاهش خواهد یافت. دراینصورت پس از هر هاوینگ، استخراج بیتکوین کاهش خواهد یافت، و درنتیجه بیتکوین محدود شده و طبیعتا ارزشمندتر خواهد شد.

مرتبط: مقایسه الگوریتم های اثبات سهام و اثبات کار

هاوینگ های قبلی بیتکوین (داده های آنچین)

همانطور که گفته شد زمانی که 210 هزار بلوک ایجاد و تایید شدند، هاوینگ اتفاق می‎‎‎‎‎‎افتد. 

هر بلوک در بلاکچین بیتکوین شامل اطلاعات تقریبا 4000 تراکنش است، و ایجاد هر بلوک، چیزی درحدود 10 دقیقه زمان می‎‎‎‎‎‎برد. اگر دقیق تر بگوییم، این بلاکچین درهر ثانیه 7 تراکنش را پردازش و تایید می‎‎‎‎‎‎کند.

1- اولین نصف شدن بیتکوین، در 18 می سال 2012 اتفاق افتاد و پاداش بلوکی از 50 به 25 BTC کاهش یافت. طی این هاوینگ شاهد افزایش قیمت بیتکوین از 12 دلار به 1150 دلار بوده ایم.

2- دومین نصف شدن، در 9 جولای 2016 اتفاق افتاد و پاداش بلوکی به 12.5 BTC کاهش یافت. طی این دوره نیز شاهد افزایش قیمت بیتکوین تا 20000 دلار در اوایل سال 2017 (نزدیک به یک سال پس از هاوینگ)، بوده ایم.

3- آخرین هاوینگ بیتکوین در می سال 2020 اتفاق افتاد. درآن زمان قیمت بیتکوین طی مدت کوتاهی از 8800 دلار به 69000 دلار افزایش یافت و پاداش بلوکی به 6.25 BTC کاهش یافت.

4- هاوینگ 2024 (هاوینگ بعدی): 

طبق اطلاعات توکنومیک از سایت مرجع Coingecko؛ 

حداکثرعرضه BTC برابر با عرضه کل آن و برابر با 21 میلیون عدد است. که درحال حاضر،  19,566,856 عدد از آن درگردش است. پیش بینی می‎‎‎‎‎‎شود تاریخ هاوینگ بعدی در اوایل آوریل سال 2024 اتفاق افتد (اواسط فروردین 1403). چیزی حدود 4 ماه آینده.

تاثیر هاوینگ 2024 بر بازار ارزهای دیجیتال

بی شک نصف شدن بیتکوین مهمترین رویداد در صنعت ارزهای دیجیتال است. 

تحلیلگران ارزدیجیتال باتوجه به سابقه این دارایی در رویدادهای گذشته، درمورد اتفاقاتی که طی هاوینگ بعدی رخ می‎‎‎‎‎‎دهد، گمانه زنی می‎‎‎‎‎‎کنند. طبق گفته آن‎‎‎‎‎‎ها، مواردی هست که باید به آن‎‎‎‎‎‎ها توجه کرد:

فازهای اولیه: پامپ و دامپ شدن 

صرف نظر از هیاهوی هاوینگ بعدی و یا تایید احتمالی اولین صندوق ETF بیتکوین در ایالات متحده (یا شاید هردو اتفاق)، واقعیت این است که قیمت BTC در چندماهه گذشته روندی افزایشی را طی کرده است.

درست در آخر هفته ای که گذشت، ارز دیجیتال BTC به اوج 19 ماهه خود در قیمت تقریبی 45000 دلار رسید. باتوجه به این واقعیت که این دارایی سال جدید را با حدود 17000 دلار آغاز کرد، رقم بسیار چشمگیری است. 

قیمت بیتکوین در هاوینگ گذشته


یکی از تحلیلگران محبوب ارزدیجیتال، که از شرکت X Rekt Capital استفاده می‎‎‎‎‎‎کند، نشان داد که ممکن است در آینده ای نزدیک، BTC اصلاحاتی داشته باشد، اما اگر سرمایه گذاران روی آن سرمایه گذاری کنند، این اصلاحات می‎‎‎‎‎‎تواند منجر به بازده سرمایه گذاری فوق العاده شود. 

Rekt Capital با تکیه بر داده‎‎‎‎‎‎های تاریخی، پیشنهاد کرد که BTC تقریبا 60 روز پیش از هاوینگ بعدی، شاهد افزایش دوباره ای خواهد بود. این به طور معمول با یک "پیش از هاوینگ مجدد" دنبال می‎‎‎‎‎‎شود.

انباشت مجدد

Rekt Capital همچنین هشدار می‎‎‎‎‎‎دهد که سرمایه گذاران باهوش، از تعادل قیمت پیش از هاوینگ برای انباشت کردن استفاده می‎‎‎‎‎‎کنند، اما اعتقاد دیگران ممکن است کاملا متفاوت باشد.

اگرچه گذشته نمی‎‎‎‎‎‎تواند چیزی را برای آینده ثابت کند!

بااین حال قیمت BTC در هریک از هاوینگ‎‎‎‎‎‎های گذشته، طی چندماه با افزایش قیمت سرسام آوری روبه رو شد و طی یکسال و نیم به بالاترین حد خود رسید. آخرین نمونه در اواخر سا 2021 اتفاق افتاد، زمانی که قیمت BTC به 69000 دلار رسید.

پس از اتمام بیتکوین، چه اتفاقی می افتد ؟

اغلب تصور می‎‎‎‎‎‎شود که در سال 2140، آخرین BTC استخراج خواهد شد. بااین حال اگر طی هر هاوینگ پاداش بلوکی نصف شود، کوچک و کوچکتر می‎‎‎‎‎‎شود تا زمانی که به "یک ساتوشی" برسد. یک ساتوشی معادل 0.00000001 BTC و پایین ترین اندازه بیتکوین است، که نمی‎‎‎‎‎‎توان آن را نصف کرد.

بنابراین این احتمال وجود دارد که یک ساتوشی به عنوان پاداش باقی مانده تا زمانی که عرضه درگردش بیتکوین برابر با 21 میلیون عدد شود، پاداش داده شود.

منابع :

سایت خبری Cryptopotato

وبسایت coinmarketcap

سایت investopedia.com

وبسایت CoinGecko

سلب مسئولیت: توجه داشته باشید که این مقاله تنها با هدف در اختیار گذاشتن منابع فارسی و درست برای شما عزیزان بوده و هیچگونه سرمایه گذاری را تایید یا رد نمی‎‎‎‎‎‎کند، بنابراین مسئولیت تمام سرمایه گذاری‎‎‎‎‎‎های شما برعهده شخص شما خواهد بود.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

انواع روش استخراج ارز دیجیتال و مقایسه هرکدام - استخراج بلاک انواع روش استخراج ارز دیجیتال و مقایسه هرکدام - استخراج بلاک
Script Network - آموزش ایردراپ Script Tv و دریافت توکن SPAY Script Network - آموزش ایردراپ Script Tv و دریافت توکن SPAY
بازی متاورسی رایگان گریت Grit و کسب NFT - همکاری Gala و Epic بازی متاورسی رایگان گریت Grit و کسب NFT - همکاری Gala و Epic
مقایسه هوش مصنوعی Gemini گوگل با GPT شرکت OpenAI مقایسه هوش مصنوعی Gemini گوگل با GPT شرکت OpenAI

1 نظر ثبت شده !

  1. خیلی هم عالی

نظرات خود را با ما در میان بگذارید