عصر متاورس
انواع کلاهبرداری ها در حوزه بلاکچین و روش های جلوگیری ازآن

انواع کلاهبرداری ها در حوزه بلاکچین و روش های جلوگیری ازآن

مقدمه

با پیشرفت صنعت بلاک چین و پدیدآمدن روش های کسب درآمد از این راه، متاسفانه روش های کلاهبرداری بسیاری دراین حوزه به وجود آمده و روزانه کاربران بسیاری مورد تجاوز این کلاهبرداران قرار گرفته و سرمایه خودرا از دست می دهند، دراین مقاله قصد داریم انواع کلاهبرداری هایی که دراین حوزه وجود دارد و همچنین راهکار هایی برای جلوگیری از کلاهبرداری و حفظ امنیت حساب های شما را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

روش های کلاهبرداری 

متاسفانه کلاهبرداری در هر زمینه ای وجود دارد و بلاک چین نیز ازاین مقوله جدا نیست، انواع مختلفی برای کلاهبرداری وجود دارد و هرروز بیشتر هم می شود، اما توجه کنید اکثر این کلاهبرداری ها به دلیل کم تجربه بودن کاربران و مشکلاتی هست که خودشان رقم می زنند، درواقع بدون مشارکت افراد کلاهبرداران نخواهند توانست کاری ازپیش ببرند. پس اگر مراقب کارهایتان در این فضا باشید تا حد زیادی از کلاهبرداری ها جلوگیری کرده اید، اما نکاتی که باید به آن توجه کنید چیست؟ چه روش هایی برای کلاهبرداری وجود دارد؟ و درقبال آن ها چه کاری از دست ما ساخته است؟ تا انتهای مقاله همراه ماباشید تا پاسخ این سوالات را دریابیم.

پلتفرم های جعلی و کپی 

یکی از روش های کلاهبرداری ساخت پلتفرم هایی با آدرس های جعلی است، برای مثال یک صرافی جعلی شبیه به یک صرافی معتبر ساخته و شما پس از ورود به آن و ارائه اطلاعات شخصی حساب خود، دودستی اجازه دسترسی به حساب خودرا به آن ها اهدا می کنید، این صرافی ها معمولا دست به هرکاری می زنند تا کاربران را جذب کنند، ارائه ارزهای دیجیتال با قیمت های رقابتی و کارمزدهای پایین باعث می شود کاربران به این صرافی ها رجوع کنند، برای جلوگیری از همچین پیش آمدهایی توجه داشته باشید آدرس هر صرافی را به دقت بررسی کرده و همچنین از پلتفرم های معتبر جهت معاملات خود استفاده کنید، و اگر برنامه ای دانلود می کنید مطمن شوید از منبع درست و قابل اطمینانی این کار را انجام دهید.

تهدید و باج خواهی

دراین روش ممکن است افرادی طی یک ایمیل فیک ادعا کنند که اطلاعات شخصی شمارا دراختیار دارند و یا شاید ادعا کنند سیستم شمارا هک کرده و از طریق وب کم به زندگی شما واقف هستند، دراین روش آن ها برای فاش نکردن اطلاعات شخصی شما از شما درخواست باج خواهند کرد، و مدعی هستند در صورت عدم پرداخت اطلاعات مهم شمارا فاش خواهند کرد، دراین روش هیچ گاه به پیغام اشخاص کوچک ترین اعتنایی نکنید چراکه حتی اگر یک درصد حق باآن ها باشد و واقعا اطلاعات شمارا دراختیار داشته باشند از کجا معلوم پس از رسیدن به مبلغ درخواستی، بازهم از شما باج نخواهند؟ به طور کلی این فضا پراست از ایمیل های ناشناس با متن های متفاوت و عجیب و غریب و تنها کاری که برای جلوگیری از کلاهبرداری باید انجام دهید، بی اعتنایی به این پیغام هاست.

پاداش ها و خدمات رایگان 

با پیشرفت بلاک چین و رشد قیمتی در ارزها، افراد به بسیاری به این حوزه سرازیر شده اند، اما متاسفانه کاربران کم تجربه براین عقیده هستند که به راحتی آب خوردن می توان از این صنعت پول بادآورده به جیب زد، به همین علت گول تبلیغات و کلاهبردان را خورده و سرمایه خودرا از دست می دهند، دراین روش کلاهبرداران با روش های تبلیغاتی ارائه پاداش ها را درقبال کارهای ساده ادعا می کنند، برای مثال لینک هایی برای شما فرستاده و اظهار می کنند با کلیک برروی هر لینک مبلغی به شما خواهند داد، توجه کنید هیچ گاه روی لینک های ناشناس کلیک نکرده و همچنین هیچ گاه و هیچ گاه گول پاداش ها و مبالغی که در ازای کارهای این چنینی به شما تعلق می گیرد را نخورید، چراکه تنها دراین صورت شما از کلاهبرداران این چنینی درامان خواهید بود.   

حملات بدافزارها 

یک سری بدافزارهایی وجود دارد که با قرار گرفتن درسیستم شما، سیستم شمارا مسدود کرده و برای ادامه ی کار سیستم از شما مبلغی درخواست خواهد کرد، کاری که باید انجام دهید این است به جای پرداخت مبلغ، از یک متخصص کامپیوتر تقاضای کمک کنید، اما برای جلوگیری از این نوع اتفاقات، اولا مراقب سیستم خود بوده و بروزرسانی های لازم را انجام دهید و همچنین داشتن یک نسخه پشتیبان دراین مواقع کمک خواهد کرد، دوما یک آنتی ویروس مطمئن و قابل اعتماد می تواند کمک شایانی به حفظ سیستم شما کند، و مهم ترین کاری باید انجام دهید، دقت به اصالت برنامه هایی که دانلود می کنید و سایت هایی که برنامه هارا دانلود می کنید، می باشد.   

ایمیل های تقلبی

ممکن است از سوی خدماتی که استفاده می کنید، ایمیل هایی تقلبی مبنی بر تغییر رمز عبور، کلیک بر روی لینک یا ازاین قبیل کاهارا ازشما بخواهد، تشخیص این که ایمیل دریافتی، معتبر یا تقلبی است ممکن است کمی سخت باشد، به این منظور اگر به هر ایمیل کوچترین شکی داشتید با شرکت مربوطه راجع به صحت ایمیل ها مشورت کنید، ویا از روش های تماسی که وجود دارد از آن ها مشاوره بخواهید.   

کلاهبرداری های شایعاتی و تبلیغاتی

دراین روش شخص یا اشخاصی اظهار دارند که از آینده یک ارز مطلع هستند، و افراد را مجاب به خرید و معامله در یکی از ارز ها می کنند، هنگامی که تعداد زیادی از افراد طبق سیگنال این اشخاص به معامله می پردازند، می توان گفت قیمت بازار از مسیر اصلی خود خارج می شود و باعث کاهش یا افزایش ناگهانی قیمت شده و تنها آن شخص اول سود خواهد کرد، جدای ازاین قضیه توصیه می کنم برای معاملات خود هیچ گاه از سیگنال استفاده نکنید، چراکه هرکس تحلیل شخصی خودرا در روند بازار به کار می گیرد و اگر هم چنین می کنید اولا اشخاص مطمئن را درنظر بگیرید و ثانیا سیگنال دریافتی را با تجربه ها و دانش شخصی خودتان ترکیب کنید و بسنجید.      

کلاهبرداری فیشینگ 

کلاهبرداری فیشینگ که از رایج ترین انواع کلاهبرداری ها می باشد، به این معناست که کلاهبرداران اشخاص را مجاب کرده تا خودشان اطلاعات شخصی و حساب شان را دراختیار ایشان قرار دهند، به این گونه که درلباس بره ظاهر شده و وانمود به دوستی و مشاوره می کنند، زمانی که شما به این اشخاص اعتماد کردید ممکن است جهت مشاوره، سرمایه گذاری یا فرصت های کاری از شما اطلاعاتی درخواست کنند و یا لینکی برای شما ارسال کنند، آگاه باشید که هیچ گاه به اشخاص غریبه اعتماد نکنید و روی هیچ لینکی کلیک نکنید، اما فیشینگ می تواند دارای روش های دیگری نیز باشد، مانند جعل هویت اشخاص یا سایت های دیگر، که دراین صورت باید مراقب آدرس و مشخصات فرد مورد نظر باشید که مبادا جعلی و غیرواقعی باشد.

سخن پایانی 

دراین مقاله با برخی از روش های رایج کلاهبرداری در حوزه بلاک چین آشنا شدیم، دراین قسمت می خواهم نکات کلیدی را برای جلوگیری از انواع کلاهبرداری ها به طور خلاصه بیان کنم، همانطور که دربالا گفته شد انجام هر کلاهبرداری و سرقت با کمک شخص شما صورت می گیرد که اگر موارد امنیتی را رعایت کنیم به دام این کلاهبرداری ها نخواهیم افتاد : 1- استفاده از یک کیف پول معتبر و قابل اعتماد که آن را از سایت مرجع و رسمی خود کیف پول دانلود کرده اید 2- عدم اعتماد به هیچ شخصی یا اشخاصی 3- چک کردن چندباره آدرسی که برای ارسال مبلغی استفاده می کنید 4- نادیده گرفتن ایمیل ها و هرچیز مشکوک دیگری 5- اطلاعات شخصی و حساب خودرا برای هیچ شخصی فاش نکنید و درنظر داشته باشید کلید خصوصی حساب شما متعلق به شخص شما بوده و برای انجام هیچ کاری نیاز به فاش کردن آن نخواهید داشت 6- درآخر برای رویاپردازان بگویم، گول وعده های عجیب و غریب را نخورده و رویای یک شبه ثروتمند شدن را از سر بیرون کنند. با رعایت نکات ذکر شده امنیت خود و کسب و کار خود دراین فضا را فراهم خواهید آورد.

درآخر اگر سوال یا شبهه ای دراین رابطه وجود داشت آن را درقسمت نظرات با گروه عصر متاورس درمیان بگذارید و همچنین باعث خوشنودی ماست تا تجربیات، انتقادات و پیشنهادات خودرا باما و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.


mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

معرفی کاربردی ترین کیف پول های سخت افزاری معرفی کاربردی ترین کیف پول های سخت افزاری
بهترین کیف پول های دیجیتال برای موبایل - معرفی و مقایسه بهترین کیف پول های دیجیتال برای موبایل - معرفی و مقایسه
استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید