عصر متاورس
استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )

استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )

پیش گفتار 

امروزه با پیشرفت دنیای ارزهای دیجیتال، روش های متعددی برای کسب درآمد به وجود آمده، روش هایی که می‎‎‎‎‎‎تواند جایگزین استخراج ارزها و یا خرید و فروش آن ها باشد. دراین مقاله از عصر متاورس قصد داریم استیکینگ یا سپرده گذاری و چگونگی آن را مورد بررسی قرار دهیم. بگذارید تا ابتدا یک تعریف از استیکینگ "staking" را خدمتتان ارائه کنم. 

استیکینگ staking چیست؟

استیک کردن را می‎‎‎‎‎‎توان به سرمایه گذاری دربانک ها تشبیه کرد، درست مانند یک بانک که دارایی خود را درآن قرار می‎‎‎‎‎‎دهیم و برای یک مدت معین توافق می‎‎‎‎‎‎کنیم و طبق سرمایه و برخی مولفه های دیگر درصدی سود حاصل از سرمایه گذاری را برداشت می‎‎‎‎‎‎کنیم. درارزهای دیجیتال نیز به همین شکل می‎‎‎‎‎‎توان سرمایه خودرا به منظور پشتیبانی از یک بلاک‎‎‎‎‎‎چین استیک کرده و درصدی سودسالانه (APY) را به عنوان پاداش دریافت کنید. 

باید توجه داشته باشید که فرآیند استیکینگ، کاملا متفاوت از ییلد فارمینگ (YieldFarming) بوده و تنها مربوط به بلاکچین هایی است که از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‎‎‎‎‎‎کنند. درواقع شما با شرکت کردن در فرآیند استیکینگ به اعتبارسنجی و امنیت تراکنش ها در یک بلاکچین کمک می‎‎‎‎‎‎کنید.

به صورت کلی شما می‎‎‎‎‎‎توانید به 2 صورت قفل شده (Locked) و منعطف (Flexible) ارزهای دیجیتال را استیک کنید. که هرکدام مزیت ها و معایبی نسبت به یکدیگر دارند.

1- Locked Staking سپرده گذاری قفل شده

استیکینگ قفل شده به این معناست که تا زمانی که مدت استیکینگ شما به پایان نرسیده باشد، قادر به معامله یا برداشت سرمایه خود نخواهید بود. استیکینگ قفل شده نسبت به استیکینگ منعطف دارای سود بیشتری است. اما خطراتی هم به همراه دارد. ممکن است با وجود نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال، شما با کاهش قیمت ارز خود مواجه شوید و از آن جایی که نمی‎‎‎‎‎‎توانید سرمایه خودرا تا زمان مشخص برداشت کنید ضرر زیادی را متحمل شوید. 

این روش بیشتر مختص افرادی است که مایلند یک ارز دیجیتال را برای طولانی مدت نگه دارند (هولد کنند). با استیکینگ قفل شده می‎‎‎‎‎‎توانید به جای راکد نگاه داشتن سرمایه خود، یک درآمد غیرمنفل و کم خطر داشته باشید. 

تصویر بالا مربوط به استیکینگ قفل شده در صرافی بایننس می‎‎‎‎‎‎باشد، همانطور که درتصویر مشاهده می‎‎‎‎‎‎کنید برای ارز CAKE سالانه 25 درصد سود درنظر گرفته شده که می‎‎‎‎‎‎توانید به صورت 15 روزه و یا 7روزه پول خود را استیک کنید. 

2- Flexible Staking سپرده گذاری منعطف

سودحاصل از استیکینگ منعطف نسبت به روش قفل شده، کمتر است. اما نه آن قدری که از انعطاف پذیر بودن این روش صرف نظر کنیم. دراین روش شما قادر به معامله یا برداشت سرمایه خود طی زمان استیک کردن خواهید بود. اما هرچه سرمایه خودرا کمتر کنید طبیعتا سود کمتری از پول خود دریافت خواهید کرد.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‎‎‎‎‎‎کنید برای ارز AXS سالانه 20 درصد سود درنظر گرفته شده که می‎‎‎‎‎‎توانید آن را استیک کنید.  

3- Cold Staking استیکینگ سرد

استیکینگ سرد، همانند استیکینگ قفل شده عمل می‎‎‎‎‎‎کند، می‎‎‎‎‎‎توانید در کیف پول های سخت افزاری و بدون نیاز به اینترنت برای مدت زمانی سرمایه خود را استیک کنید. توجه داشته باشید که دراین روش تا زمانی که به سرمایه استیک شده خود دست نزنید، سود آن برای شما واریز خواهد شد اما به محض برداشت سرمایه خود، از استیکینگ خارج می‎‎‎‎‎‎شوید. استیکینگ در کیف پول های سخت افزاری از امنیت بالاتری برخوردار است و بیشتر مختص افرادی با سرمایه بالا می‎‎‎‎‎‎باشد که می‎‎‎‎‎‎خواهند برای طولانی مدت یک ارز را ذخیره کنند. 

مدت زمان استیکینگ و سود حاصل از آن

درصد سود سالیانه (APY)، مدت زمان موردنیاز برای استیک، حداقل سرمایه برای این کار و ... بستگی به ارزدیجیتالی دارد که مایل به استیک آن هستید. عموم ارزهای دیجیتال به شکل های 30 روزه، 60 روزه، 90 روزه، 7 روزه و 15 روزه، در دسترس هستند. 

تصویر زیر مربوط به چند ارزدیجیتال در صرافی بایننس است که می‎‎‎‎‎‎توانید استیک کنید. همانطور که مشاهده می‎‎‎‎‎‎کنید می‎‎‎‎‎‎توانید ارز BUSD با 5% سود سالیانه را به شکل 30 یا 60 روزه استیک کنید. و یا ارز AXS با 25% سود سالیانه را به شکل 15 یا 7 روزه ... .

هر شبکه بلاک چین روش مخصوص خودرا برای سود حاصل از استیکینگ به کار می‎‎‎‎‎‎بندد و عوامل مختلفی را درنظر می‎‎‎‎‎‎گیرد. عواملی مانند نرخ تورم، میزان کوین های استیک شده، مدت زمانی که درنظر گرفته شده و ... . اما اکثر شبکه ها به طور ثابت و سالانه سود استیکینگ را محاسبه می‎‎‎‎‎‎کنند.

مزیت های استیکینگ

این یک روش عالی غیرفعال برای کسب درآمد است که نیازی به صرف زمان و انرژی زیادی ندارد. علاوه بر سود سالیانه ای که به دست می‎‎‎‎‎‎آورید، پاداش هایی در قالب توکن بومی پلتفرم مورد نظر هم کسب می‎‎‎‎‎‎کنید. همچنین شانس این را دارید که به عنوان نود شبکه فعالیت کنید و در ازای این همکاری پاداش هایی دریافت کنید. علاوه براین شما به امنیت یک بلاکچین کمک کرده اید!


معایب استیکینگ و ریسک حاصل از استیک کردن چیست؟

قبل از هرچیز باید درنظر داشته باشید که هر ارزی، ارزش استیک کردن را ندارد. نمی‎‎‎‎‎‎توانید بی گدار به آب بزنید؛ باید تمام مؤلفه هارا در نظر بگیرید. مانند؛ انتخاب یک پلتفرم ایمن و مناسب، انتخاب یک ارزدیجیتال مناسب، بررسی اخبار و درنظر داشتن نواسانات در بازار ارزهای دیجیتال و  ... .

در ادامه به صورت خلاصه خطرات احتمالی در استیکینگ، بیان شده :

1- ارزش ارزها دارای نوسانات بسیاری می‎‎‎‎‎‎باشد و فرضا اگر یک ارز را برای مدت یکسال، استیک کنید و دراین یکسال ارزش ارز شما کاهش یابد، نه تنها سود نمی‎‎‎‎‎‎کنید بلکه ممکن است متضرر هم شوید، بنابراین بهتر است ارزهایی را استیک کنید که می‎‎‎‎‎‎خواهید برای طولانی مدت ذخیره کنید و یا درکف قیمت یک ارز، آن را استیک کنید

2- بسته به روشی که درپیش می‎‎‎‎‎‎گیرید، ممکن است لازم باشد رمزارز خودرا به یک صرافی بسپارید، تا بتوان آن را به اشتراک گذاشت و این امر می‎‎‎‎‎‎تواند منجر به خطرات امنیتی شود.              

مروری بر معایب : 1- امکان کاهش قیمت ارز استیک شده 2- احتمال هک و کلاهبرداری 3- گاهی تسلط نهنگ ها.  

بهترین ارزها برای استیک کردن

همانطور که ذکر شد، برای دریافت سود قابل قبول از استیک کردن باید مولفه هایی را درنظر بگیرید، ارز را مورد بررسی قرار دهید و نمودار آن را بررسی کنید و از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید، برخی ارزهای مناسب برای استیکینگ از قرار زیراست. 

Ethereum (ETH) : بهترین برای استیکینگ طوانی مدت.

(ADA) Cardano : بهترین برای استیک پایدار.

(UNI) UniSwap : بهترین استیکینگ غیرمتمرکز

(DOT) Polkadot : بهترین استیکینگ با استفاده از الگوریتم NPoS

Polygan (MATIC) : بالاترین سود در استیکینگ

Algorand(ALGO) : بهترین برای مکانیسم PPoS

Akash (AKT) :  استیکینگ غیرمتمرکز 

همچنین برخی دیگر از ارزهایی که قابلیت استیکینگ را دارند : XNL , SUSHI, AVAX, CAKE, HYDRA, BNB, XZT, USDC, BIT, USDT که دومورد آخر USDC و USDT استیبل کوین می‎‎‎‎‎‎باشد و درصورت استیک کردن استیبل کوین ها از خطر افت قیمت درامان خواهید بود.

بهترین پلتفرم ها برای استیک کردن 


 

پلتفرم های زیادی هستند که می‎‎‎‎‎‎توانید از آن ها استفاده کنید، اما 5 تا از بهترین ها و محبوب ترین ها به ویژه در بین ایرانیان از قرار زیراست. 

1- کریپتو دات کام Crypto.com، این سایت، دسترسی خدمات استیکینگ در بیش از 250 توکن را ممکن می‎‎‎‎‎‎سازد و جزو محبوب ترین پلتفرم ها می‎‎‎‎‎‎باشد که به خدمات ساده و مقرون به صرفه اشاره دارد.

2-کوین بیس CoinBase، یک صرافی محبوب برای مبتدیان با رابط کاربری مناسب و سطح امنیت بالا. 

3- پنکیک سوآپ PancakeSwap، از دیگر صرافی های محبوب با حجم معاملات بالا می‎‎‎‎‎‎باشد که نزدیک به 4.4 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

4-بایننس Binance، صرافی بایننس با بالاترین حجم معاملات جزو محبوب ترین صرافی ها می‎‎‎‎‎‎باشد، اما ازآن جایی که ایران جزو لیست سیاه این صرافی قرار دارد و کاربران ایرانی باید با فیلترشکن وارد شوند آن را توصیه نمی‎‎‎‎‎‎کنم.   

5- نکسو Nexo، یک پلتفرم با رابط کاربری آسان درزمینه استیکینگ فعالیت دارد که امکان استیک کردن تا حدود 20 ارز را دارا می‎‎‎‎‎‎باشد، همچنین اگر توکن خود این سایت را به عنوان سود دریافت کنید، 2درصد به سودتان افزوده می‎‎‎‎‎‎شود.   

سخن پایانی 

کاربران می‎‎‎‎‎‎توانند با استیک کردن ارزهای دیجیتال خود، منجر به تقویت و امنیت یک شبکه بلاکچین شوند. و درعوض مقداری سود دریافت کنند. اگر شما هم علاقه ای به ترید های روزانه ندارید و به فکر یک سرمایه گذاری در کریپتو هستید می‎‎‎‎‎‎توانید استیکینگ را شروع کنید. فرآیند استیکینگ کار ساده ای است. اما مانند هر سرمایه گذاری دیگری، محتاط باشید. 

شما می‎‎‎‎‎‎توانید تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید. و یا با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبار متاورس ها و بلاکچین ها آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

صرافی دکس(dex) چیست؟معرفی صرافی های غیرمتمرکز "dex" صرافی دکس(dex) چیست؟معرفی صرافی های غیرمتمرکز "dex"
برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها
فاندامنتال سولانا، توکنومیک شبکه Solana و ارزدیجیتال SOL فاندامنتال سولانا، توکنومیک شبکه Solana و ارزدیجیتال SOL
Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع) Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع)

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید