عصر متاورس
اوراکل (Oracle) چیست؟ اوراکل کامل چه ویژگی هایی دارد؟

اوراکل (Oracle) چیست؟ اوراکل کامل چه ویژگی هایی دارد؟

پیش گفتار

واژه‎‎‎‎‎‎ی Oracle قدمتی چندهزارساله دارد. درگذشته اوراکل به معنای منبعی بود که پیام های الهی را برای افرادی که دسترسی به این الهامات نداشتند بازگو می‎‎‎‎‎‎‎کرد. مانند یک پیامبر که سخنان خدا را برای انسان ها بازگو می‎‎‎‎‎‎‎کند.

جالب است که همین واژه با حفظ معنای پیشین خود در بلاکچین نیز استفاده شده، اوراکل ها ارائه دهنده‎‎‎‎‎‎ اطلاعاتی هستند که بلاکچین به آن‎‎‎‎‎‎‎ها دسترسی ندارد، اما بدان نیازمند است.

نقش اوراکل ( Oracle ) در بلاکچین و قراردادهای هوشمند

Oracle یک پل ارتباطی است که دنیای واقعی را به بلاکچین پیوند می‎‎‎‎‎دهد. به زبان ساده؛ هنگامی که یک فناوری برای ادامه‎‎‎‎‎ی کارخود نیاز به برخی اطلاعات خارج از خود داشته باشد، این پل ارتباطی یا واسطه به میان می‎‎‎‎‎آید تا این اطلاعات را دراختیار بگذارد. اوراکل‎‎‎‎‎‎‎ها بیشتر در قراردادهای هوشمند، مورد استفاده قرار می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎گیرند. همچنین یک اوراکل می‎‎‎‎‎تواند دوطرفه باشد، یعنی برای ارسال اطلاعات به دنیای فیزیکی نیز، استفاده شود.

برای این که یک قرارداد هوشمند بتواند عملکرد مناسبی ارائه دهد، باید به برخی اطلاعات دسترسی داشته باشد که کاملا بستگی به نوع شرایط یک قرارداد خواهد داشت و در قرارداد‎‎‎‎‎‎‎های گوناگون، این اطلاعات نیز متفاوت خواهند بود. اوراکل‎‎‎‎‎‎‎ها وظیفه ی دراختیار گذاشتن اطلاعات موردنیاز به یک قرارداد هوشمند را برعهده دارند. این اطلاعات می‎‎‎‎‎تواند هرچیزی باشد از اطلاعات قیمت گرفته تا اطلاعات مربوط به آب و هوا. 

همانطور که گفته شد، این امر بستگی به نوع قرارداد شما خواهد داشت و امری اجباری نیست، چراکه همه ی قرارداد‎‎‎‎‎‎‎ها نیازمند اطلاعات نیستند، و اوراکل‎‎‎‎‎‎‎ها در قرارداد‎‎‎‎‎‎‎هایی کاربرد دارد که نیازمند برخی اطلاعات باشند. برای مثال اگر قرارداد هوشمند شما درباره امورمالی یا درحوزه ی بورس باشد، نیاز دارد تا به صورت لحظه ای دسترسی به قیمت برخی کالاها یا ارز‎‎‎‎‎‎‎ها، داشته باشد. این اطلاعات توسط اوراکل دراختیار قرارداد هوشمند قرار می‎‎‎‎‎‎گیرد. 

انواع اوراکل ها

به صورت کلی 2 نوع اصلی از Oracle وجود دارد که درادامه بررسی می‎‎‎‎‎‎کنیم :

1- اوراکل‎‎‎‎‎‎‎های نرم افزاری

نوع اول یک اوراکل نرم افزاری است. این نرم افزار اطلاعات خواسته شده را، به صورت خودکار از اینترنت جمع آوری کرده و دراختیار یک قرارداد هوشمند می‎‎‎‎‎‎گذارد. این نوع از واسطه‎‎‎‎‎‎‎ها، با برخوردن به اطلاعات پیچیده و دسته بندی آن‎‎‎‎‎‎‎ها، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. 

این نرم افزار‎‎‎‎‎‎‎ها می‎‎‎‎‎‎توانند برای دسترسی به طیف وسیعی از اطلاعات کاربرد داشته باشند، نمونه‎‎‎‎‎‎‎هایی از اطلاعاتی که نرم افزار اوراکل با آن‎‎‎‎‎‎‎ها سروکار دارد شامل؛ قیمت کالاها، دما و آب و هوا، امتیازات ورزشی و بسیاری موارد دیگر می‎‎‎‎‎‎شود. اگر اطلاعات مربوط به تاخیر هواپیما یا نقاط معاملات فارکس به صورت آنلاین در دسترس باشد، یک اوراکل نرم افزاری می‎‎‎‎‎‎تواند آن‎‎‎‎‎‎‎ها را جمع آوری کند.

این نوع از اوراکل‎‎‎‎‎‎‎ها، یک نقطه ضعف واضح دارند؛ آن‎‎‎‎‎‎‎ها به اندازه ای هوشمند نیستند که اختلاف بین یک منبع اطلاعاتی موثق، با یک اطلاعات بی اساس را متوجه شوند و تنها اطلاعات خواسته شده را جمع آوری می‎‎‎‎‎‎کنند. بنابراین بیشتر برای اطلاعات ابتدایی که مفاهیم پیچیده ای ندارند استفاده می‎‎‎‎‎‎شوند. 

2- اوراکل های سخت افزاری

اوراکل‎‎‎‎‎‎‎های سخت افزاری عمدتا توسط قراردادهای هوشمندی استفاده می شوند که نیازمند اطلاعات دنیای فیزیکی در زمان واقعی هستند.

حسگرهای حرکتی یکی از بهترین نمونه‎‎‎‎‎‎‎های اوراکل‎‎‎‎‎‎‎های سخت افزاری هستند. برای مثال یک حسگر حرکتی روی موانعی که خودرو‎‎‎‎‎‎‎ها از آن عبور می کنند، نصب شده و اطلاعات کامل خودرو‎‎‎‎‎‎‎ها را جمع آوری می کنند، و سپس برای استفاده از اطلاعات، آن‎‎‎‎‎‎‎ها را به سیستم قرارداد هوشمند ارسال می کنند. 

اینترنت اشیاء به عنوان یک اوراکل سخت افزاری محبوبیت زیادی پیدا کرده است و درموارد مختلفی مانند لجستیک، ردیابی و بیمه کاربرد دارد.

ویژگی های یک اوراکل کامل 

برای اینکه یک اوراکل (Oracle) کامل شناخته شود، باید زنجیره ای از توابع شبکه به طور هماهنگ کار کنند. به طور کلی هر اوراکل شامل سه بخش است، درصورتی که این بخش‎‎‎‎‎‎‎ها بی نقص باشند، یک اوراکل کامل و قابل اعتماد را تشکیل می‎‎‎‎‎‎دهند. این اجزاء به 3 دسته بندی زیر تقسیم می‎‎‎‎‎‎شوند :

1- منبع اطلاعاتی

به جرئت می‎‎‎‎‎‎توان گفت، منبع اطلاعاتی مهم ترین بخش از اوراکل را تشکیل می‎‎‎‎‎‎دهد. اگر یک منبع موثق و قابل اعتماد وجود نداشته باشد، اطلاعاتی که دراختیار قرارداد هوشمند قرار می‎‎‎‎‎‎گیرد نیز بی اساس و غیرقابل اعتماد خواهد بود.

بنابراین اجرای قرارداد هوشمندی که اطلاعات آن از یک منبع ناآگاه و غیرقابل اعتماد است، با مشکلات جدی روبه‎‎‎‎‎‎‎رو می‎‎‎‎‎‎شود. خیلی واضح است؛ برای این که یک قرارداد هوشمند بتواند تصمیمات آگاهانه ای اتخاذ کرده و شرایطی که برایش تعریف شده را برآورده سازد، نیاز به یک منبع اطلاعات قابل استناد، ایمن و واقعی خواهد داشت. و این یک نیاز حیاتی و اساسی است.

طبق شرایط و اطلاعات متفاوت، این منابع تغییر می‎‎‎‎‎‎کنند؛ حتی یک منبع قابل اعتماد نیز نمی‎‎‎‎‎‎تواند برای تمام اطلاعات کاربرد داشته باشد. برای مثال بلومبرگ یک منبع مفید برای اطلاعات مالی است، اما احتمالا برای اطلاعات هواشناسی کاربردی نخواهد داشت.  

2- استعلام و پرس و ج

بخش دیگر اوراکل، پرس و جوها هستند. برای این که یک اوراکل بتواند بخش‎‎‎‎‎‎‎های مختلف یک اطلاعات را، به درستی دسته بندی و پردازش کند نیاز به یک روش یا فرمول دارد. این بخش وظیفه دارد یک روش به زبان ساده، و قابل فهم برای اوراکل تعیین کند. که اوراکل طبق این روش، به پردازش و ترجمه و دسته بندی اطلاعات بپردازد.

به بیان ساده تر؛ پرس و جو به معنای یک دستورالعمل است که اوراکل‎‎‎‎‎‎‎ها طبق آن به کار خود ادامه می‎‎‎‎‎‎دهند. این دستورالعمل است که تعیین می‎‎‎‎‎‎کند اوراکل‎‎‎‎‎‎‎ها بر چه اساسی اطلاعات را جستجو کنند و چگونه آن‎‎‎‎‎‎‎ها را پردازش و دسته بندی کنند. 

3- شبکه اوراکل 

آخرین بخش از سیستم اوراکل‎‎‎‎‎‎‎ها، وظیفه ی برقراری ارتباط میان کاربران یک منبع اطلاعاتی را برعهده دارد. همانطور که گفته شد ممکن است، عوامل مختلفی تشکیل دهنده‎‎‎‎‎‎ی یک شبکه اوراکل باشند. 

وجود مشکلات و خطرات احتمالی در استفاده از اوراکل ها 

هکر‎‎‎‎‎‎‎ها و متجاوزان، هر لحظه از شبانه روز در کمین هستند تا برخی از فناوری‎‎‎‎‎‎‎های بلاکچین را به خطر انداخته و سؤاستفاده کنند. گزارشات زیادی وجود دارد که نشان می‎‎‎‎‎دهد صرافی‎‎‎‎‎‎‎های دیجیتال بیش از پیش، با از دست رفتن سرمایه خود توسط هکر‎‎‎‎‎‎‎ها مواجه هستند. تیم‎‎‎‎‎‎‎های توسعه دهنده برای کاهش این ضررها و برای ارائه یک راه حل پایدار، تکنیک‎‎‎‎‎‎‎های محاسباتی زیادی را ارائه کرده اند. سیستم‎‎‎‎‎‎‎های نرم افزاری امنیتی نیز، برای مقابله با این مشکلات درحال توسعه هستند.

همانطور که دانستیم، اوراکل‎‎‎‎‎‎‎ها یک نوع واسطه هستند، واسطه ای میان دنیای فیزیکی و بلاکچین، که وظیفه ی تامین اطلاعات موردنیاز را برعهده دارند. هرخدماتی که از طرف یک شخص ثالث یا واسطه وجود داشته باشد، نقاط زیادی هم برای سؤاستفاده خواهد داشت و اوراکل‎‎‎‎‎‎‎ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. کاربران برای دریافت اطلاعات واقعی، در هرزمان نیاز به اعتماد خواهند داشت، بنابراین اعتماد یک امر ضروری است. 

استفاده از یک اوراکل، چه مشکلات احتمالی به همراه خواهد داشت، جواب کاملا واضح است؛ اوراکل‎‎‎‎‎‎‎ها وظیفه ی ارائه‎‎‎‎‎‎ی اطلاعات را برعهده دارند و تنها خطر احتمالی این است که یک اوراکل کار خودرا به درستی انجام ندهد، یعنی اطلاعات درست و قابل اعتمادی را از یک منبع موثق ارائه ندهد. 

برای این که یک اوراکل، بدون بروز مشکل عمل کند، باید ویژگی‎‎‎‎‎‎‎های یک Oracle کامل ( که دربالا تعریف کردیم ) را داشته باشد. 

سخن پایانی 

از آن جایی که بلاکچین به اطلاعاتی خارج از پایگاه اطلاعات خود دسترسی ندارد، اما برخی مواقع نیاز دارد تا به این اطلاعات - که مربوط به دنیای فیزیکی هستند - دسترسی داشته باشد، بنابراین نیاز به یک واسطه برای دسترسی به اطلاعات خارج از شبکه دارد. این واسطه که وظیفه‎‎‎‎‎‎ی ارائه‎‎‎‎‎‎ی اطلاعات را برعهده دارد، اوراکل (Oracle) نامیده می‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود.

اوراکل‎‎‎‎‎‎‎ها به شکل روزافزونی محبوبیت پیدا می‏‏‎‎‎‎‎‎‎‎کنند و به طور گسترده ای کاربرد دارند، و بیشترین فناوری که از پیشرفت اوراکل‎‎‎‎‎‎‎ها نفع می‎‎‎‎‎‎‎‎برد، قرارداد هوشمند است. 

دراین مقاله سعی شد به زبان ساده، اوراکل‎‎‎‎‎‎‎ها را تعریف کنیم. همچنین با انواع آن و نحوه ی کارکردن آن‎‎‎‎‎‎‎ها، آشنا شدیم و دانستیم یک اوراکل کامل و قابل اعتماد چه ویژگی‎‎‎‎‎‎‎هایی دارد. 

در آخر شما می توانید تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار کریپتو آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

صرافی دکس(dex) چیست؟معرفی صرافی های غیرمتمرکز "dex" صرافی دکس(dex) چیست؟معرفی صرافی های غیرمتمرکز "dex"
استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده
متاورس چیست؟ (به زبان ساده) - ورود به Metaverse و کسب درآمد متاورس چیست؟ (به زبان ساده) - ورود به Metaverse و کسب درآمد
بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟ راهنمای کامل بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟ راهنمای کامل

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید