عصر متاورس
متاورس چیست؟ (به زبان ساده) - ورود به Metaverse و کسب درآمد

متاورس چیست؟ (به زبان ساده) - ورود به Metaverse و کسب درآمد

پیش گفتار

متاورس چیست و چگونه در متاورس فعالیت کنیم؟ با حضور صنعت بلاک‎‎‎‎‎چین، فناوری های جذاب و کاربردی زیادی از آن منشعب شده است که به بهبود روند زندگی ما کمک می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنند. متاورس یکی از همین فناوری هاست که امکانات و قابلیت های خارق العاده ای به کاربران ارائه می‎‎‎‎‎‎‎دهد. دسترسی بالا، افزایش سرعت، شفافیت در اطلاعات، مدیریت غیرمتمرکز، رونق بخشیدن به کسب و کار، حذف واسطه ها و صرفه جویی در هزینه، از بدیهی ترین ویژگی های متاورس است. 

دراین مقاله از عصر متاورس، به بررسی مفهوم متاورس و ویژگی های آن می‎‎‎‎‎‎‎پردازیم و درادامه بهترین پروژه های متاورسی موجود و نحوه کسب درآمد از هرکدام را توضیح می‎‎‎‎‎‎‎دهیم. 

متاورس چیست؟

متاورس چیست ؟

متاورس از دو واژه Meta و Universe تشکیل شده و از لحاظ لغوی به معنی "جهان برتر" است. این واژه اولین بار در سال 1998 توسط نیل استفسون (Neal Stephenson)، در رمانی به نام تصادف برفی (Snow Crash) استفاده شد تا دنیای مجازی را در بازاری در محاصره سیاره ای به تصویر بکشد. 

متاورس یک محیط مجازی است که کاربران سراسر جهان می‎‎‎‎‎‎‎توانند از طریق اینترنت به آن دسترسی داشته باشند. ابزارهایی مانند عینک های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) کمک می‎‎‎‎‎‎‎کنند تا احساس واقعی تری نسبت به این محیط مجازی داشته باشیم. 

شما از قبل با شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام آشنایی دارید. متاورس را نیز می‎‎‎‎‎‎‎توان یک شبکه ارتباط جمعی دانست، که البته ویژگی های بیشتری نسبت به شبکه های اجتماعی در اختیار ما می‎‎‎‎‎‎‎گذارد. 

با جستجوی واژه متاورس در گوگل متوجه شدم، کاربرانی هستند که نگاه اشتباهی به این فناوری دارند و تصور می‎‎‎‎‎‎‎کنند متاورس یک محیط به خصوص در آسمان هاست! کاربران عباراتی همچون؛ خرید متاورس، دانلود متاورس، سایت اصلی متاورس و ... را جستجو کرده اند. که نشان دهنده کمبود اطلاعات آن هاست. 

اگر با شخصی برخورد کنید که معنی " اینترنت " را نمی‎‎‎‎‎‎‎داند، چگونه اینترنت را برایش تعریف می‎‎‎‎‎‎‎کنید؟ خب طبیعی است که با تعریف ویژگی ها و توانایی هایی که اینترنت دراختیار ما می‎‎‎‎‎‎‎گذارد، شروع می‎‎‎‎‎‎‎کنیم. برای تعریف متاورس هم با چنین چالشی روبه رو هستیم، چراکه نمی‎‎‎‎‎‎‎توان در یک خط آن را تعریف کرد. پس بهتر است با معرفی ویژگی ها و کارآیی آن شروع کنیم : 

متاورس کجاست ؟

هر پروژه ای که در بستر بلاکچین توسعه یافته باشد، دارایی های دیجیتال در قالب NFT ها داشته باشد، یک فروشگاه برای خرید و فروش دارایی ها داشته باشد، بر ارتباط جمعی متمرکز شده باشد و به صورت غیرمتمرکز مدیریت شود را می‎‎‎‎‎‎‎توان یک پروژه متاورسی نامید. (البته این تنها ویژگی های متاورس نیست).

پس متاورس یک جای به خصوص نیست، و شما می‎‎‎‎‎‎‎توانید در پروژه ها و بازی های متاورسی زیادی فعالیت کنید. بنابراین متاورس ها اگرچه ویژگی های مشابه زیادی دارند، بااین حال هر پروژه متاورسی از نظر دارایی ها، ساختار، روش های کسب درآمد و ... بایکدیگر متفاوت است. 

ورود به متاورس

برای ورود به متاورس، ابتدا باید یک پروژه متاورسی را انتخاب کنید. سپس به سایت اصلی آن رفته و کیف پول دیجیتال خودرا به پلتفرم متصل کنید. و درنهایت با دانلود بازی، می‎‎‎‎‎‎‎توانید فعالیت خودرا در متاورس آغاز کنید. 

توجه داشته باشید برخی از بازی های متاورسی، کاملا رایگان هستند و برای فعالیت در برخی دیگر از بازی های متاورسی نیاز به سرمایه گذاری خواهید داشت. درواقع انتخاب یک پروژه متاورسی اولین و مهمترین قدم شماست. دراین بین باید انتظارات خودرا از یک متاورس درنظر بگیرید. آیا هدف شما سرگرمی و بازی است ؟ آیا با هدف کسب درآمد به سراغ متاورس می‎‎‎‎‎‎‎روید ؟ و یا می‎‎‎‎‎‎‎خواهید کسب و کار خودرا تبلیغ کنید ؟

برخی از پروژه های متاورسی تمرکز خودرا روی کسب درآمد کاربران گذاشتند، بنابراین گرافیک و داستان جذابی ندارند. برخی دیگر هدف خودرا مدیریت غیرمتمرکز و جامعه محور می‎‎‎‎‎‎‎دانند و تمام تمرکز خودرا روی سپردن کنترل بازی به کاربران قرار داده اند. همچنین اگر مایل به تبلیغ کسب و کار خود هستید، باید یک پروژه متاورسی محبوب و با تعداد کاربران زیاد را انتخاب کنید، تا افراد بیشتری تبلیغات شما را مشاهده کنند. شاید هم بخواهید به یک توسعه دهنده بازی ها و یا تولید کننده NFT ها تبدیل شوید، دراین صورت باید سراغ متاورس هایی بروید که چنین ابزاری را در اختیار کاربران می‎‎‎‎‎‎‎گذارند.

با مراجعه به بخش "بهترین بازی های متاورسی" می‎‎‎‎‎‎‎توانید پروژه های متاورسی را بایکدیگر مقایسه کرده و بهترین آن هارا برای نوع فعالیت خود انتخاب کنید. 

حالا که با واژه متاورس بهتر آشنا شدیم، بیایید در ادامه به مهمترین عناصر یک پروژه متاورسی بپردازیم.

1- آواتار ها در متاورس

آواتار های متاورس 


 

گشت و گذار آواتار ها در گالری یک متاورس 

متاورس یک محیط مجازی است که کاربران می‎‎‎‎‎‎‎توانند با انتخاب یک " آواتار " در آن حضور یابند. آواتار یا کارکتر درواقع نشان دهنده شخص واقعی شماست. همانطوری که در یک شبکه اجتماعی، این نام کاربری ماست که مارا معرفی می‎‎‎‎‎‎‎کند، در یک محیط متاورس هم این وظیفه بر عهده آواتار هاست. 

آواتار ها NFT های منحربه فردی هستند که می‎‎‎‎‎‎‎توانید آن هارا خرید و فروش کنید و یا در کیف پول دیجیتالی خود، ذخیره کنید. 

آواتار ها شکل ها و ویژگی های متفاوتی دارند، به عنوان مثال در بازی متاورسی اکسی اینفینیتی Axie Infinity، آواتار های بازی، حیوانات بامزه ای هستند که کاملا منحصر به فردند. این ها می‎‎‎‎‎‎‎توانند تولید مثل کنند و ویژگی والدین خودرا به ارث ببرند. داستان بازی متاورسی اکسی اینفینیتی، درباره مبارزه همین حیوانات است. برای شروع بازی، ابتدا باید حداقل 3 تا از این آواتار هارا خریداری کنید و با دیگران مبارزه کنید و با کسب امتیاز، پاداش هایی در قالب ارزهای دیجیتال به دست آورید.

همچنین در بازی متاورسی دیسنترالند Decentraland، آواتار های بازی به شکل انسان هایی هستند که می‎‎‎‎‎‎‎توانید برای آن ها لباس خریداری کنید و قیافه آن هارا شخصی سازی کنید تا شبیه به شخصیت دلخواه شما شوند. 

2- زمین های مجازی در متاورس

زمین های مجازی متاورس، NFT هایی هستند که می‎‎‎‎‎‎‎توانید به خرید و فروش آن ها بپردازید. توجه کنید این هم مانند تمام NFT های دیگر، پس از خریداری در کیف پول دیجیتال شما ذخیره می‎‎‎‎‎‎‎شود، بنابراین مانند یک زمین واقعی برای شما سندیت داشته و کسی نمی‎‎‎‎‎‎‎تواند آن را ادعا کند و یا از شما سلب کند. قیمت هر زمین مجازی، بستگی به پروژه متاورسی، تعداد کاربران، محبوبیت آن متاورس، کمیابی زمین ها و به طور کلی عرضه و تقاضا خواهد داشت.

3- فروشگاه در متاورس

فروشگاه جزء اصلی یک پروژه متاورسی است که می‎‎‎‎‎‎‎توانید تمام دارایی ها و عناصر درون بازی را، درآن خرید و فروش کنید. تمام اجزایی که در متاورس وجود دارد، NFT هایی هستند که در فروشگاه بازی معامله می‎‎‎‎‎‎‎شوند. 

به عنوان مثال در بازی متاورسی میراث Legacy، شما می‎‎‎‎‎‎‎توانید یک زمین مجازی خریداری کنید و سپس به گسترش آن مشغول شوید، برای زیبایی محیط می‎‎‎‎‎‎‎توانید از یک قطعه سنگ، یک درخت و یا هرچیزی استفاده کنید، حتی این قطعه سنگ هم NFT ای است که در فروشگاه بازی قابل معامله است. 

میراث Legacy، یک بازی متاورسی با محیطی نامحدود است که به شما راه های زیادی برای کسب درآمد ارائه می‎‎‎‎‎‎‎دهد. شما می‎‎‎‎‎‎‎توانید در یک زمین مجازی کشاورزی کنید و سپس محصولات خودرا در فروشگاه بازی معامله کنید و پول درآورید. یا می‎‎‎‎‎‎‎توانید یک زمین مجازی را گسترش دهید و به جایی شلوغ تبدیل کنید و سپس کسب و کار واقعی خودرا در آن تبلیغ کنید و یا بابت تبلیغات از دیگران پول دریافت کنید. 

این بازی به شما امکان می‎‎‎‎‎‎‎دهد : طراحی کنید، تولید کنید، تجارت کنید و همچنین با دیگر کاربران بازی مشارکت کنید. به عنوان مثال زمین خودرا به یک شخص دیگر اجاره دهید. 

4- کسب درآمد از متاورس (در متاورس چه کاری می توان انجام داد ؟)

هرکاری که فکرش را هم نمی‎‎‎‎‎‎‎کنید!




این کاملا بستگی به پروژه متاورسی دارد که انتخاب می‎‎‎‎‎کنید. برخی از پروژه های متاورسی درست مانند یک بازی ویدئویی هستند که مراحل و اقدامات خاصی را برای بازیکن ها درنظر می‎‎‎‎‎‎‎گیرند. دراین صورت شما تنها می‎‎‎‎‎‎‎توانید مراحل مختلف بازی را طی کنید و آزادی بیشتری به شما تعلق ندارد. 

در مقابل برخی از پروژه های متاورسی مانند بلاکتوپیا Bloktopia، اهداف گسترده تری را دنبال می‎‎‎‎‎‎‎کنند. بلاکتوپیا یک ساختمان 21 طبقه است (نشان دهنده 21 میلیون BTC موجود)، که هر طبقه از این ساختمان مربوط به کاریست. شما می‎‎‎‎‎‎‎توانید در طبقه ششم این ساختمان در کنفرانس ها و جلسات واقعی شرکت کنید و آموزش ببینید. می‎‎‎‎‎‎‎توانید در طبقه چهارم این ساختمان از گالری NFT ها دیدن کنید، آن هارا خریداری کنید و یا خودتان یک NFT را در این گالری قرار دهید. در متاورس بلاکتوپیا شما آزادی کاملی دارید. اما باز هم محدوده فعالیت شما به یک ساختمان 21 طبقه محدود شده است. متاورس هایی هستند که به شما اجازه می‎‎‎‎‎‎‎دهند تا در فضای لایتنهایی به جستجو و کاوش بپردازید و سیاره خودرا مدیریت و گسترش دهید. بنابراین در متاورس می‎‎‎‎‎‎‎توان هرکاری انجام داد. 

اما اصلی ترین روش های کسب درآمد در متاورس به شرح زیر است : 

1- خرید و فروش زمین های مجازی.

2- خرید زمین مجازی و ساخت و ساز در آن، و درنهایت فروش زمین با قیمت بالاتر.

3- طی کردن مراحل بازی و کسب پاداش در قالب ارزهای دیجیتال و NFT ها.

4- استفاده از ابزارهای متاورس برای ایجاد مینی گیم ها و NFT ها و درنهایت فروش آن ها.

5- تبدیل یک زمین مجازی به یک باشگاه، گالری، کلاب، کتابخانه و یا هرچیز دیگری.

6- طراحی و ساخت عناصر درون بازی موردنیاز کاربران و فروش آن در فروشگاه بازی (به عنوان مثال طراحی یک سلاح و یا طراحی یک لباس برای آواتارهای بازی).

7- ایجاد یک بنگاه معاملاتی و مشاوره دادن به دیگر بازیکن ها.

8- اجاره زمین های مجازی.

9- در جدول رده بندی، امتیازات بالا کسب کنید و پاداش دریافت کنید. 

10- پرورش و نگه داری از آواتار ها و فروش آن ها.

زمانی که یک پروژه متاورسی درحال توسعه بوده و به صورت کامل منتشر نشده باشد، بهترین زمان برای خرید دارایی های درون بازی است. چراکه طبیعتا در کف قیمت خود هستند و با گذشت زمان و بالا رفتن محبوبیت پروژه، کاربران بیشتری به سمت این متاورس آمده و منجر به افزایش تقاضا و درنهایت افزایش قیمت دارایی های دیجیتال آن بازی خواهد شد. اما پیش از اقدام، بررسی پروژه و اینکه تا چه حد پتانسیل رشد دارد، امری ضروری است. 

متاورس چه مزیت هایی دارد؟

تعامل 

تعامل را می‎‎‎‎‎‎توان اصلی ترین هدف متاورس دانست. این که بتوانید دریک زمان باهمه ی افراد جامعه به معاشرت و تعامل بپردازید ویژگی واقعا جذابی است که متاسفانه در دنیای واقعی امکان آن به علت مبحث زمان و مکان قابل دسترس نخواهد بود. 

بی انتها

 متاورس یک دنیای بی انتها و بدون حد و مرز است که تاجایی که فکرش هم نمی‎‎‎‎‎‎کنید ادامه خواهد داشت و می‎‎‎‎‎‎توانید به گشت و گذار بپردازید. علاوه براین شما می‎‎‎‎‎‎توانید حتی درمتاورس به آموزش پرداخته و تحصیل کنید، برای مثال در طبقه ششم از متاورس بلاکتوپیا BlokTopia قادر به برگزاری یا شرکت در سمینار ها خواهید بود. 

دسترسی و هزینه 

 در دنیای واقعی نمی‎‎‎‎‎‎توان برای مثال ساعت 3 صبح به کتابخانه رفت، یا نمی‎‎‎‎‎‎توان در عرض چند ثانیه به جایی دیگر منتقل شد. اما درمتاورس بدون توجه به زمان و مکان شما، همه چیز در دسترس شما قرار خواهد گرفت و نیازی به صرف هزینه و وقت برای رفت و آمد نخواهید داشت. 

محدودیت های متاورس

می‎‎‎‎‎‎توان گفت تنها ایراد و محدودیتی که به متاورس وارد است، عدم احساس لذت های واقعی می‎‎‎‎‎‎باشد. همانطور که گفته شد در متاورس قادر به انجام هرکاری هستید مثلا می‎‎‎‎‎‎توانید سفر کنید یا غذا بخورید اما مسئله این است که احساسی که از غذا خوردن وجود دارد را نمی‎‎‎‎‎‎توانید شبیه سازی کنید یا به علت سرعت بالا در سفر توانایی لذت بردن از مناظر طبیعی را نخواهید داشت.  

حضور برند های جهانی در متاورس

سامسونگ در متاورس دیسنترالند


همانطور که دربالا اشاره شد، متاورس محدود به بازی و سرگرمی نمی‎‎‎‎‎‎باشد و درحال حاضر برندها و شرکت های بزرگی دراین حوزه ورود پیدا کرده و به کسب کار و یا تبلیغ کسب و کار خود پرداخته اند. از شرکت های بزرگی که دراین حوزه فعالیت می‎‎‎‎‎‎کنند، می‎‎‎‎‎‎توان به متا(فیس بوک سابق) و مایکروسافت (Microsoft) اشاره کرد. اما جدای از این دو شرکت بزرگ، برند های مطرح و مشهوری دراین عرصه حضور پیدا کرده اند که به اختصار به چندتا ازآن ها خواهیم پرداخت.

1- لویی ویتون Louis Vuitton 

لویی ویتون که از برندهای مشهور دنیا در تولید کالای لوکس به شمار می‎‎‎‎‎‎رود، دویستمین سالگرد تاسیس خود را با حضور در متاورس Lous The Game که درسال 2021 طراحی شده بود، جشن گرفت.

2- نایک Nike

 نایک که از نام های تجاری آشنا و محبوب در تولید پوشاک ورزشی است، حضور خود در متاورس را اعلام کرد. این امر سبب می‎‎‎‎‎‎شود برای خرید یک جفت کفش نیازی به گذراندن وقت در فروشگاه نداشته و با چند کلیک محصول خودرا انتخاب کنید.

3- مک دونالد Mc Donalds

 مک دونالد از آن برندهاییست که اکثر ما آن را می‎‎‎‎‎‎شناسیم، این برند بزرگ نیز پس از حضور برندهای مطرح دیگر به متاورس، به این حوزه ورود پیدا کرد.

4- گوچی Gucci

 در سال 2021 برند گوچی با پلتفرم Roblox، همکاری خودرا آغاز نموده و فضایی را به نام باغ گوچی ایجاد کرد. باغ گوچی درواقع یک تجربه مجازی است که به افتخار یکصدمین سالگرد برند گوچی ایجاد شده است. 

5- هیوندای Hyundai

 هیوندای از نام هایی که کسی نمی‎‎‎‎‎‎تواند بگوید تابه حال به گوشش نخورده. هیوندای موتور، ورود خود را به دنیای متاورس درآینده ای نزدیک اعلام کرد. شما می‎‎‎‎‎‎توانید قبل از خرید یک ماشین هیوندای، رانندگی باآن را در متاورس، تجربه کنید و یا به مسابقه با دوستان خود بپردازید.

محتوی خلاصه و کلیدی   

1- متاورس، یک محیط مجازی مشترک است که افراد از طریق اینترنت به آن دسترسی دارند.

2- ارزهای دیجیتال و NFT ها، از جنبه های متاورس هستند.

3- فناوری هایی مانند واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در متاورس ترکیب می‎‎‎‎‎‎شوند تا احساسی از حضور مجازی را ایجاد کنند.

4- مارک زاکر برگ مدیر عامل متا (متا نام جدیدی است که مارک زاکر برگ برای فیس بوک انتخاب کرده و همین امر باعث هجوم افراد بیشتری به متاورس شده)، معتقد است عینک های واقعیت افزوده، به اندازه گوشی های هوشمند گسترده خواهند شد.

5- متا (فیس بوک سابق)، در اکتبر 2021 اعلام کرد : قصد دارد 10 هزار شغل جدید با مهارت بالا در اتحادیه اروپا با هدف گسترش متاورس، ایجاد کند.

آینده متاورس


مارک زاکر برگ مدیرعامل متا(فیس بوک سابق)، معتقد است متاورس جای اینترنت را خواهد گرفت و برخی افراد نیز، نام اینترنت آینده را به متاورس لقب داده اند. خب اگر در متاورس تمام داده ها و اطلاعات دردسترس شما قرار گیرد دیگر چه نیازی به اینترنت خواهیم داشت؟ همچنین با حضور برندهای مطرح جهانی در متاورس و هجوم روزافزون افراد به این حوزه، زیاد دور از انتظار نیست که متاورس به رشد خود ادامه داده و تاثیر به سزایی در تغییر نحوه ی زندگی ما به وجود آورد. درحال حاضر که در عصر فناوری و ارتباطات به سر می‎‎‎‎‎‎بریم همه خواهان دسترسی بیشتر به منابع و همچنین ارتباط با افراد در سراسر جهان هستند که متاورس این امر را به واقعیت تبدیل کرده و علاوه برآن همه علاقه مند به کنترل کامل و غیرمتمرکز دنیای خود بدون تصمیم گیری هایی از سمت شخص یا ارگان خاصی می‎‎‎‎‎‎باشند و دقیقا به این دلایل است که می‎‎‎‎‎‎گویم متاورس آینده روشنی دارد. اما چه کسی واقعا از آینده خبر دارد؟ شاید هم نه من تنها منابع و اخبار متاورس را دراختیار شما قرار دادم و تصمیم گیری درباره آینده نیاز به پیش گویی دارد و هیچ چیز را نمی‎‎‎‎‎‎توان به طور قطع بیان کرد.

سخن پایانی

متاورس Metaverse، یک فضای گسترده است که به لطف فناوری بلاکچین، شاهد رشد و توسعه آن هستیم. متاورس جنبه های بسیار زیادی دارد و می‎‎‎‎‎‎‎تواند در تک تک امور روزانه ما کاربرد داشته باشد. متاورس به رشد و گسترش Web 3.0 کمک می‎‎‎‎‎‎کند. و ابزارهایی مانند ارزهای دیجیتال و NFT ها جنبه های جدانشدنی از اکوسیستم متاورس را تشکیل می‎‎‎‎‎‎دهند. 

نظر شما چیست؟

سؤالات یا تحربیات خودتون رو با عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس و بلاکچین آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده
بازی متاورسی سندباکس و نحوه کسب درآمد - SandBox و توکن SAND بازی متاورسی سندباکس و نحوه کسب درآمد - SandBox و توکن SAND
Airdrop - ارز دیجیتال رایگان در ایردراپ های جدید - (آموزشی) Airdrop - ارز دیجیتال رایگان در ایردراپ های جدید - (آموزشی)
رریبل - آموزش ساخت NFT در Rarible و فروش آن - صفر تا صد رریبل - آموزش ساخت NFT در Rarible و فروش آن - صفر تا صد
کسب درآمد از متاورس - معرفی 7 روش کسب درآمد متاورس Metaverse کسب درآمد از متاورس - معرفی 7 روش کسب درآمد متاورس Metaverse
معرفی 7 متاورس برتر + آموزش خرید و فروش زمین های مجازی معرفی 7 متاورس برتر + آموزش خرید و فروش زمین های مجازی

1 نظر ثبت شده !

  1. سلام ممنون از اموزش هایی که میزارین میخواستم بدون قیمت هر قطعه زمین توی متاورس چقدره تقریبا ؟ میشه زمین هارو اجاره کرد ؟

  1. سلام، ممنون از حسن انتخاب شما.

    قیمت هر قطعه زمین بستگی به مواردی مانند پروژه انتخابی شما و تعداد کاربران آن پروژه خواهد داشت. همچنین مسائلی مانند موقعیت زمین و دیگر موارد نیز در ارزش زمین های مجازی تاثیر می گذارند. اگر مقاله زمین های مجازی در سایت را مطالعه کنید، کاملا متوجه می شین. 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید