عصر متاورس
آشنایی با مفهوم play to earn و معرفی بهترین بازی های درآمدزا

آشنایی با مفهوم play to earn و معرفی بهترین بازی های درآمدزا

مقدمه 

در این مقاله قصد داریم مفهوم play to earn (کسب درآمد از طریق بازی)، چگونگی و معرفی برترین بازی های حال حاضر در این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم، قبل از هر چیز اگر نمی دانید  nft چیست، مقاله ی توکن های غیرمثلی (nft) را مطالعه کنید تا درک این مقاله ساده تر باشد.

ظهور بازی های (play to earn)

بازی های "play to earn" مبتنی بر بلاک چین در حال دگرگونی و متحول کردن دنیای بازی ها هستند، گیمر ها با بازی کردن در این نوع بازی ها کسب درآمد قابل قبولی برای خود رقم زده اند. بازی های ویدیویی با پیشینه ی 50 ساله ی خود، یک راه برای گریز از مشغله ی فکری، یک سرگرمی برای آزاد کردن ذهن از کار روزانه به شمار می رفت. اما در سال های اخیر، نسل جدیدی از بازی ها با بهره گیری از فناوری بلاک چین به وجود آمده که به بازیکن ها، در ازای هراقدامی که در محیط بازی انجام شود، از مسابقات،نبرد ها و هر چیزی که به بهبود محیط بازی کمک کند پاداش می دهند. بازیکن ها با استدلال بر این که بازی هایی که گذشته برای آن وقت صرف می کردند و صرفا جنبه سرگرمی داشت، اکنون به راهی برای امرار معاش تبدیل شده، استقبال خوبی به عمل آوردند، شما فکر کنید، زیبا نیست؟ در ازای بازی کردن بتوانید درآمد کسب کنید. و اینکه پاداش گرفتن در ازای بازی، تنها راه کسب درآمد در این نوع بازی ها نیست، و روش های زیادی برای کسب درآمد از بازی های "p2e" وجود دارد، که در این مقاله به آن ها می پردازیم. 

مفهوم play to earn (کسب درآمد از بازی) چیست؟

بگذارید قبل از آن که کمی پیچیده شود، یک تعریف ساده برایتان ارائه کنم، به زبان ساده هر بازی که درآن به بازیکن ها پاداشی با ارزش واقعی تعلق بگیرد و یا بتوان از آن به کسب درآمد واقعی پرداخت را بازی های play to earn یا به اصطلاح P2E می نامیم. دراین نوع از بازی ها، بازیکن ها می توانند مالکیت عناصر درون بازی را به دست بگیرند و این مالکیت از طریق ذخیره NFTها  (همان توکن های غیرمثلی منحصر به فردی که نمایانگر مالکیت چیزی هستند) درکیف پول صورت می گیرد و تفاوت اصلی با بازی های سنتی درهمین نکته است، که برخلاف بازی های سنتی، این نوع از بازی ها کاربران و بازیکن ها را قادر می کند تا مالکیت قانونی دارایی های منحصر به فردی که خریداری می کنند را داشته باشند، علاوه بر این می توانیدNFTهایی که خریداری کرده اید را حتی خارج از پلتفرمی که در آن ایجاد شده، به فروش بگذارید که این قابلیت در بازی های معمول ممکن نیست، به این معنا که NFT هایی که نماد عناصر درون بازی است را می توانید با ارز های فیات (ارز های واقعی مانند دلار، ریال و پول های کاغذی) و ارزهای دیجیتال معامله کنید و به فروش برسانید. در بازی های معمول، تنها انگیزه افراد از بازی کردن، سرگرمی و وقت گذرانی است، درمقابل، بازی های مبتنی بر بلاک چین انگیزه ی کسب درآمد از بازی را در افراد ایجاد می کند.

ویژگی بازی های p2e 

مالکیت دارایی ها : در این بازی ها شما مالک قانونی تمام دارایی هایی هستید که آن هارا به دست آوردید، خریداری و یا خلق کردید، این مالکیت بر روی شبکه ی بلاک چین ذخیره می شود و کسی نمی تواند این مالکیت را سلب کند یا منکر آن شود. 

ارزش دارایی ها خارج از بازی : در بازی های قدیمی، شما هر چقدر هم ثروت و دارایی داشته باشید با تمام شدن بازی و بیرون از محیط آن، دارایی شما تمام شده و هیچ ارزش واقعی ندارد، اما در بازی های p2e شما واقعا مالک چیزی هستید و حتی در دنیای خارج از بازی می توانید از مالکیت خود برای فروش و کسب درآمد واقعی استفاده کنید. 

روش های رایج کسب درامد از بازی های p2e  

راه های زیادی برای کسب درآمد از طریق بازی های p2e وجود دارد، پاداش گرفتن بابت هر اقدامی که در بازی می کنید، از شرکت در ماموریت ها و جنگ ها تا پرورش موجودات جدید و کمک به حل مشکل جامعه. می توانید با خلق آثار جدید وفروش آن ها در قالب NFT کسب درآمد کنید، که هرچقدر این NFT ها کمیاب تر باشند، تقاضا برای خرید آن ها بیشترشده و درنتیجه قیمت بالاتری پیدا می کنند. سرمایه گذاری نیز از دیگر روش های رایج در این بازی هاست که در بازی های مختلف، روش های متفاوتی دارد.   

این روش ها در تمام بازی ها p2e وجود دارد اما علاوه بر این برخی بازی ها روش های بیشتری مانند فروش کاراکتر از طریق زاد و ولد، خرید، فروش و اجاره زمین ها و ... ارایه می کنند.  

معرفی بهترین بازی های p2e 

axie infinity (اکسی اینفینیتی) از محبوب ترین و قدرتمند ترین بازی های حال حاضر در این حوزه است، یک بازی با سبکی شبیه به بازی پوکمون که در آن به مبارزه با هیولا ها مشغول می شوید. axie infinity در سال 2018 توسط استودیو sky mavis عرضه شد، در این بازی، بازیکن ها مشغول جمع آوری شخصیت های کارتونی به نام اکسی (axie) هستند، که توسط nft ها نمایش داده می شوند. هر اکسی (axie) نقاط قوت و ضعف منحصر به فردی دارد و بازیکن ها در حین بازی به پرورش اکسی های خود و همچنین ماجراجویی و نبرد می پردازند. پاداش برای مبارزه در این بازی در قالب توکن SLP پرداخت می شود، همچنین توکن AXS به عنوان نماد حاکمیتی (رای گیری و تصمیم گیری در آینده بازی) عمل می کند.

 

از دیگر بازی ها در این حوزه می توان به Lost Relics ,Splinterlands ,CryptoBlades ,Gods Unchained ,DogemonGo و Sorare اشاره کرد. اگر مایل بودید مقاله sandbox و bloktopia را هم مطالعه کنید.  

برای شرکت در بازی های p2e چه اقداماتی لازم است ؟

به منظور بازی کردن در بازی های p2e نیازمند یک کیف پول و خرید آیتم های مورد نیاز بازی هستید 

1- داشتن یک کیف پول 

برای انجام تراکنش ها و ذخیره ی nft ها نیاز به داشتن یک کیف پول، متناسب با بلاک چین بازی موردنظر خواهید داشت. به این منظور توصیه می کنم مقاله انواع کیف پول را مطالعه کنید تا با مقایسه کیف پول ها بهترین کیف پول برای خود را انتخاب کنید .  

2- خرید آیتم های بازی 

دانلود بازی های p2e رایگان است، اما برای شروع بازی در اکثر پلتفرم ها نیازمند آیتم های مربوط به محیط بازی هستید. برای مثال در اکسی اینفینیتی (axie infinity) برای شروع نیاز به خرید سه کاراکتر "axie" بازی دارید.

 آینده "p2e" و سخن پایانی 

در  سال های اخیر به خصوص سال گذشته بازی های play to earn رشد بزرگی را از لحاظ محبوبیت به خودشون اختصاص داده اند و بحث درباره آن ها به شدت داغ شده،به ویژه با سرمایه گذاری شرکت فیس بوک "Facebook" و مایکروسافت "MicroSoft" در متاورس "Metaverse" و با ورود شرکت هایی باتجربه‌ چون یوبی‌سافت و الکترونیک آرتز آینده ی play to earn امیدوار کننده است.

توجه داشته باشید که قیمت عناصر و ارزشمندی هر بازی با محبوبیت آن بازی رابطه ی مستقیم دارد، همچنین آینده ی یک بازی می تواند به این نکته بستگی داشته باشد که می تواند در آینده هم، کاربران خود را راضی و مشتاق نگه دارد؟ و یا ممکن است کاربران از آن بازی نقل مکان کنند؟ به هرحال با پیوستن روزافزون شرکت های بازی سازی به این حوزه انتظار می رود فضای بازی ها متنوع و همچنین رقابتی تر از گذشته، پیش رود.

همانطور که دانستیم play to earn چیزی فراتر از یک سرگرمی و بازی ساده است، می توانیم به چشم یک سرمایه گذاری مثبت به آن نگاه کنیم اما این باعث نمی شود که بی گدار به آب بزنیم و سرمایه خود را به هدر دهیم بلکه مانند هر سرمایه گذاری دیگری به آن نگاه کنید، ابتدا اطلاعات خود را کامل کنید، پلتفرم ها را مقایسه کنید و هنگامی که واقعا تصمیم به شروع فعالیت در این حوزه گرفتید، با چشمان باز و اطلاعات کافی شروع به کسب درآمد کنید، چرا که در این مسیر اتفاقاتی مانند کلاهبرداری، افت قیمت و ریسک های دیگر برای تازه کاران دور از انتظارنیست.

توجه : مقاله ای که خواندید صرفا جهت آشنایی ابتدایی و کلی با مفهوم "play to earn" و معرفی کوتاه آن بود، برای آموزش و آشنایی کامل با هر یک از بازی ها و پروژهای مربوط به این حوزه به مقالات مربوط به بازی ها که در سایت موجود است مراجعه کنید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی
بازی متاورسی سندباکس و نحوه کسب درآمد - SandBox و توکن SAND بازی متاورسی سندباکس و نحوه کسب درآمد - SandBox و توکن SAND
معرفی پروژه بلاکتوپیا bloktopia معرفی پروژه بلاکتوپیا bloktopia
متاورس metavers چیست ؟ متاورس metavers چیست ؟

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید