عصر متاورس
NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی

NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی

پیش گفتار 

NFT (یا همان توکن غیرمثلی) که به لطف صنعت بلاکچین ظاهر شده، به یکی موضوعات موردعلاقه جامعه کریپتو تبدیل شده است. حتما شماهم شنیده اید برخی از افراد با فروش مجموعهNFT های خود، پول کلانی به جیب زده اند. اما NFT چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ چگونه ایجاد می‎‎‎‎‎‎شود و چگونه قیمت گذاری می‎‎‎‎‎شود؟

دراین مقاله از عصر متاورس، مفهوم NFT و تمام مسائل مربوط به آن را، مورد بررسی قرار می‎‎‎‎‎دهیم تا باپتانسیل بالای این دارایی‎‎‎‎‎‎های دیجیتالی آشنا شویم. 

NFT (ان اف تی) چیست؟

NFT، یک نوع دارایی دیجیتالی رمزنگاری شده است که نشان دهنده مالکیت چیز یا چیزهایی است که دردنیای فیزیکی وجود دارند. اما اگر بخواهیم دقیق تر بررسی کنیم باید نگاهی به معنی این واژه بیاندازیم : 

Non Fungible Token یا به اختصار NFT، به معنای "توکن غیرمثلی است". غیرمثلی به معنای بی مانند و منحصر به فرد بودن است. به این معنا که ارزش و ماهیت هرکدام از NFTها با دیگری کاملا متفاوت است. برای درک بهتر مفهوم "غیرمثلی" از یک مثال استفاده می‎‎‎‎‎کنم؛ 

{{ فرض کنید یک اسکناس 50 تومانی را به یکی از دوستان خود قرض داده اید، زمانی که می‎‎‎‎‎خواهید اسکناس خودرا پس بگیرید، شاید دوست شما 5 تا اسکناس 10 تومانی را به شما بازگرداند. تفاوتی دراصل ماجرا نمی‎‎‎‎‎کند، چراکه ایشان به ارزش 50 تومان به شما بازپرداخت کرده است. اما فرض کنید یک گردنبد یادگاری را به یکی از دوستان خود قرض می‎‎‎‎‎دهید تا دریک مهمانی شرکت کند، در این‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎صورت شما انتظار دارید همان گردنبد را به شما بازگرداند نه چیزی شبیه به آن را. بنابراین یک گردنبد را می‎‎‎‎‎توان "یک دارایی غیرمثلی " دانست. هیچ گردنبدی مشابه دیگری نیست، استادکار هرچقدر هم ماهر باشد نمی‎‎‎‎‎تواند 2 گردنبد کاملا یکسان را تراش دهد }}.

پس متوجه شدیم نمی‎‎‎‎‎توان NFT هارا به صورت معادل، مبادله کرد و برای اینکه NFT خودرا با یک NFT دیگر معامله کنیم، ابتدا باید NFT خودرا بایک ارز (که ارزش مشخصی دارد) معامله کنیم و سپس با پول به دست آمده، NFT موردنظر را خریداری کنیم.

باتوجه به مثال بالا می‎‎‎‎‎توان گفت هرچیزی می‎‎‎‎‎تواند یک NFT باشد. اما هنوز هم نمی‎‎‎‎‎دانیم NFT دقیقا چیست. بنابراین بیایید برای عمیق تر شدن دراین مفهوم، ویژگی‎‎‎‎‎‎های کلیدی NFT هارا بررسی کنیم :

ویژگی های کلیدی NFT چیست؟

nft چیست

غیرمثلی بودن اصلی ترین ویژگی این دارایی‎‎‎‎‎‎های دیجیتال است که در بالا به آن اشاره شد.

 اما می‎‎‎‎‎توان اثبات مالکیت را دومین ویژگی هر NFT دانست. اثبات مالکیت به این معناست که؛ شما با خریداری یا تولید یک NFT، مالک قانونی آن هستید و هیچ کس نمی‎‎‎‎‎تواند این مالکیت را از شما سلب کند. چراکه سندمالکیت NFT ها درکیف پول دیجیتال شما ذخیره شده و کنترل کاملی برآن خواهید داشت. حتی اگر سال‎‎‎‎‎‎ها بگذرد، تازمانی که باتایید و اجازه خود آن را واگذار نکنید، NFT متعلق به شخص شما خواهد بود. همچنین می‎‎‎‎‎دانیم بلاکچین ماهیتی شفاف، غیرقابل سانسور و تغییرناپذیر دارد، بنابراین حتی اگر کیف پول خودرا از دست بدهید، تراکنشی که طی آن NFT به شما تعلق گرفت، هرگز حذف نخواهد شد. (جالب است بدانید برخی از افراد سند خانه یا املاک خودرا تبدیل به NFT می‎‎‎‎‎کنند، به این کار توکن سازی یا توکنیزه کردن می‎‎‎‎‎گویند ).

بنابراین هر NFT کاملا منحصربه فرد و غیرقابل تکرار است و همچنین نشان دهنده حق مالکیت صاحب اثر است. دراین صورت امکان جعل و کلاهبرداری از بین خواهد رفت. 

تفاوت NFT و ارزهای دیجیتال 

NFTها درست مانند ارزهای دیجیتال ذخیره و منتقل می‎‎‎‎‎شوند و باهمان زبان برنامه نویسی ارزهای دیجیتال ساخته می‎‎‎‎‎شوند. اما این تنها شباهت بین آن‎‎‎‎‎‎هاست. تفاوت‎‎‎‎‎‎هایی که بین این دارایی‎‎‎‎‎‎های دیجیتال وجود دارد را می‎‎‎‎‎توان به شکل زیر دسته بندی کرد :

1- برابری :

ارزهای دیجیتال برخلاف NFT ها، دارای ارزش یکسان و برابری هستند. اما هر NFT دارای یک امضای دیجیتال است که مبادله یا برابری آن‎‎‎‎‎‎هارا غیرممکن می‎‎‎‎‎سازد.

2- کاربردها : 

تفاوت دیگر، در کاربردها و موارد استفاده از این دارایی، نهفته است؛ ارزهای دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت جهانی استفاده می‎‎‎‎‎شوند و تنها برای خرید و فروش یا تجارت کاربرد خواهند داشت. درعوض NFT ها کاربردهای بسیار زیادی دارند، اثبات مالکیت، اثبات حضور (PoAP) و همچنین سهیم شدن در یک امر خاص، برخی از کاربردهای این دارایی‎‎‎‎‎‎های جذاب است.

3- ارزش گذاری :

اگرچه NFT ها نیز مانند هرچیز دیگری (حتی ارزهای دیجیتال)، براساس قانون عرضه و تقاضا ارزش گذاری می‎‎‎‎‎شوند. بااین حال ارزش گذاری NFT ها بسیار متفاوت و دربرخی مواقع دور از انتظار است. ارزش هر NFT، برابر با بهایی است که شخص دیگری حاضر است بابت آن بپردازد. گاهی اوقات NFT (یک تابلو نقاشی معمولی) تا هزاران دلار فروخته می‎‎‎‎‎شود.

چه چیزهایی می تواند یک NFT باشد؟

انواع NFT ها

دریک جمله بگویم؛ هرچیزی که فکرش را کنید! یک نقاشی، یک تصویر، یک موسیقی، یک کتاب یا جزوه، یک فیلم و یا حتی اطلاعات مهم را می‎‎‎‎‎توان تبدیل به NFT کرده و درکیف پول دیجیتال خود، ذخیره کنید. اگر با بازی‎‎‎‎‎‎های متاورسی آشنایی داشته باشید، می‎‎‎‎‎دانید که آواتارهای بازی، زمین‎‎‎‎‎‎های مجازی و تمام دارایی‎‎‎‎‎‎ها و عناصر درون بازی، NFT‎‎‎‎‎‎هایی هستند که می‎‎‎‎‎توانید خرید و فروش کنید. 

شبکه اجتماعی تلگرام به تازگی، قابلیت فروش نام‎‎‎‎‎‎های کاربری (به صورت NFT ) را به این پلتفرم اضافه کرده است. یعنی شما می‎‎‎‎‎توانید یک نام کاربری خاص را خریداری کنید که نشان دهنده حضور کاربری شما در پلتفرم تلگرام خواهد بود(متن کامل خبر). 

گل ملی خداداد عزیزی را به یاد دارید؟ اکثر ایرانیان با این گل که باعث صعود تیم ملی ایران به جام جهانی شده، خاطره دارند. خداداد عزیزی می‎‎‎‎‎تواند یک فیلم از گل ملی خود تهیه کرده و آن را تبدیل به NFT کند. نکته مهم دراین بین قانون کپی رایت است که باید به آن توجه کنید، شما نمی‎‎‎‎‎توانید اثری را که متعلق به شخص دیگری است تبدیل به NFT کنید، همچنین NFT ها باید منحصربه فرد باشند به این معنی که تعداد محدودی از آن‎‎‎‎‎‎ها وجود داشته باشد. 

کاربردهای NFT (فرصت ها)

با ظهور صنعت NFT، پتانسیل بالای این دارایی‎‎‎‎‎‎ها نادیده گرفته شد و تبدیل به یک سرگرمی برای میلیونرهای عجیب و غریبی شد که بابت یک نقاشی، میلیون‎‎‎‎‎‎ها دلار هزینه می‎‎‎‎‎کردند. اما با گذشت زمان، NFT ها مسیر درست خودرا پیدا کرده و پتانسیل بالای خودرا به کار گرفتند. امروزه NFT ها دیگر مربوط به سرگرمی نبوده و موارد مختلفی را دربر می‎‎‎‎‎گیرند. NFT ها علاوه بر تمام کاربردها، همچنین به یکی از اجزای جداناپذیر برای توسعه و ایجاد Web 3.0 تبدیل شده اند. 

شاید شما هم مایل به فعالیت درحوزه NFT ها هستید، اما نمی‎‎‎‎‎دانید چه کاری انجام دهید، به این خاطر است که نمی‎‎‎‎‎دانید NFT ها چه قابلیت‎‎‎‎‎‎هایی دارند. بیایید برخی از کاربردهای NFT هارا بررسی کنیم : 

1- NFT به شما اجازه می‎‎‎‎‎دهد تا آثار خودرا در سطح جهانی به نمایش بگذارید.

2- با حضور دراین صنعت می‎‎‎‎‎توانید؛ دست واسطه‎‎‎‎‎‎هارا کوتاه کرده و هزینه گزافی که از شما طلب می‎‎‎‎‎کنند تا در جیب خود ذخیره کنید. 

3- شاید بخواهید روی یک ملک سرمایه گذاری کنید، اما بودجه کافی ندارید، شما می‎‎‎‎‎توانید باهر اندازه سرمایه در یک ملک شریک شوید. 

4- شما می‎‎‎‎‎توانید سهام یک پروژه را (به شکل NFT) خریداری کرده و در سود و ضرر پروژه شریک شوید. و از مزایای آینده آن بهره مند شوید. 

5- می‎‎‎‎‎توانید با خرید یک زمین مجازی شروع کنید، آن را اجاره دهید و یا با توسعه زمین خود، به قیمت آن بیافزایید. 

6- می‎‎‎‎‎توانید حضور خود در یک کنفرانس، جلسه یا کلاس‎‎‎‎‎‎های دانشگاه را اثبات کنید و مدرک دریافت کنید. 

7- می‎‎‎‎‎توانید در پروژه‎‎‎‎‎‎های دوستدار محیط زیست شریک شده و کنترل کاملی بر عملکرد پروژه داشته باشید. و یا حتی یک درخت بانام خود، بکارید. 

چگونه اولین NFT خودرا ایجاد کنیم و بفروشیم ؟

خرید و فروشNFT

توجه کنید NFT طی یک فرآیند، کدنویسی شده و دربستر بلاکچین، ایجاد می‎‎‎‎‎شود و درهمان بلاکچین ذخیره خواهد شد. اما این بدان معنا نیست که برای ایجاد NFT، نیاز به دانش برنامه نویسی خواهید داشت. چراکه پلتفرم‎‎‎‎‎‎های بیشماری وجود دارند که به شما اجازه می‎‎‎‎‎دهند تنها با چند کلیک ساده، NFT خودرا در بستر بلاکچین مورد نظر ذخیره کنید.   

به لطف پلتفرم‎‎‎‎‎‎های مربوطه، ساختن NFT کاری آسان است که بیش از 5 دقیقه زمان احتیاج نخواهد داشت. بااین حال توجه کنید، ایجاد NFT اولین مرحله است و نکات مهم دیگری وجود دارد که باید به آن توجه کنید : 

1- انتخاب پلتفرم : 

پلتفرم‎‎‎‎‎‎های زیادی برای ایجاد، فروش و خرید NFT ها وجود دارند که به عنوان " فروشگاه NFT " شناخته می‎‎‎‎‎شوند. شما باید یک پلتفرم مناسب انتخاب کنید که اولا؛ هزینه کارمزد معقولی از شما طلب کند. دوما؛ کاربران فعال زیادی داشته باشد، چراکه شما NFT خودرا با هدف فروش، ایجاد می‎‎‎‎‎کنید و نیاز به دیده شدن هرچه بیشتر خواهید داشت. در ادامه بهترین پلتفرم‎‎‎‎‎‎های ساخت NFT را معرفی می‎‎‎‎‎کنیم. 

2- انتخاب بلاکچین :

شما نیاز به یک بستر مناسب برای ایجاد و ذخیره NFT خود خواهید داشت. یک بلاکچین مقیاس پذیر و کم هزینه که محبوبیت بالایی هم داشته باشد. به عنوان مثال اکثر NFT ها در بستر بلاکچین اتریوم ایجاد می‎‎‎‎‎شوند. بنابراین شما با انتخاب شبکه اتریوم، بازار گسترده تری را دراختیار دارید. بااین حال یک نکته مهم، درباره اتریوم این است که هزینه کارمزد بسیار بالایی دارد. و چندان مقرون به صرفه نخواهد بود. 

3- توضیحات کافی : 

اثری که ایجاد کرده اید، باید دارای یک توضیح کافی و قانع کننده باشد. که بتواند NFT شمارا به خوبی معرفی کند.

4- بازار هدف :

برای اینکه بتوانید NFT خودرا با بالاترین قیمت بفروشید، نیاز به برنامه و خلاقیت خواهید داشت. باید بازار هدف خودرا شناسایی کنید. همانطور که گفته شد، قیمت یک NFT برابر با بهایی است که شخص دیگری بابت آن هزینه می‎‎‎‎‎کند. بنابراین باید علایق جمعی و موضوعات روز را در طراحی NFT های خود درنظر بگیرید. 

به عنوان مثال؛ تخت جمشید یک اثر باستانی و ارزشمند برای تمام ایرانیان است. شما می‎‎‎‎‎توانید یک موضوع محبوب مانند تخت جمشید را برای ساخت NFT های خود به کار ببندید تا نظر افراد زیادی را جلب کند. 

5- بازاریابی و فروش : 

مهمترین نکته، توانایی شما برای بازاریابی است. شاید حتی کسی نداند که شما NFT خودرا در معرض فروش قرار داده اید. بنابراین باید تبلیغ کنید. برای تبلیغات می‎‎‎‎‎توانید از توییتر، اینستاگرام و دیگر شبکه‎‎‎‎‎‎های اجتماعی استفاده کنید. 

مرتبط : در مقاله " ساخت NFT رایگان در اوپن سی OpenSea "، به صورت گام به گام و تصویری آموزش ساخت و فروش یک NFT ذکر شده است. که می‎‎‎‎‎توانید طبق آن عمل کنید.

بهترین پلتفرم های NFT

پلتفرم های NFT

برخی از پلتفرم‎‎‎‎‎‎های ساخت NFT، از شما مبلغ اولیه دریافت می‎‎‎‎‎کنند. اما در اینجا چندتا از بهترین پلتفرم‎‎‎‎‎‎های ساخت NFT را معرفی می‎‎‎‎‎کنم که نیازی به سرمایه اولیه نخواهید داشت و پس از فروش NFTخود، مبلغ ناچیزی را به عنوان کارمزد شبکه پرداخت می‎‎‎‎‎کنید. و توجه کنید این کارمزد، متعلق به بلاکچینی است که انتخاب می‎‎‎‎‎کنید.

1- پلتفرم اوپن‎‎‎‎‎سی OpenSea

OpenSea یک پلتفرم خرید و فروش و ساخت NFT است که از سال 2017 فعالیت خودش را آغاز کرده و اکنون به یکی از محبوب ترین پلتفرم‎‎‎‎‎‎های موجود تبدیل شده. رابط کاربری آسان یکی از ویژگی‎‎‎‎‎‎های مثبت این پلتفرم است که حتی کاربران مبتدی می‎‎‎‎‎توانند به راحتی یک حساب کاربری رایگان ایجاد کرده و اولین NFTخودرا ضرب کنند. 

به طور خلاصه، اوپن سی بهترین گزینه برای کاربران مبتدی است که می‎‎‎‎‎خواهند انتخاب بیشتری داشته باشند. 

2- پلتفرم رریبل Rarible

رریبل Rarible، به عنوان رقیب اصلی اوپن سی درحال فعالیت است. و امکان ایجاد و معامله NFT های هنری، کلکسیونی، دارایی بازی‎‎‎‎‎‎های متاورسی را در شبکه‎‎‎‎‎‎های فلو Flow، اتریوم Ethereum و تزوس Tezos ارائه می‎‎‎‎‎دهد. 

به طور خلاصه، رریبل بهترین گزینه برای افرادی است که می‎‎‎‎‎خواهند به یک شبکه بزرگ با اتصالات گسترده دسترسی داشته باشند. همچنین نکته جذاب این پلتفرم، ماهیت کاملا غیرمتمرکز آن است. 

3- پلتفرم بایننس Binance

بایننس یکی از بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال است. که هم صرافی متمرکز و هم صرافی غیرمتمرکز خودرا به کاربران ارائه می‎‎‎‎‎دهد. بایننس در سال 2021 به حوزه NFT ها ورود پیدا کرد و پلتفرم NFT خودرا نیز، راه اندازی کرد. پلتفرم NFT بایننس، از NFT هایی پشتیبانی می‎‎‎‎‎کند که دیگر پلتفرم‎‎‎‎‎‎ها هم پشتیبانی می‎‎‎‎‎کنند. NFT هایی مانند؛ آثار هنری، کلکسیونی و دارایی بازی‎‎‎‎‎‎های بلاکچینی.

به طور خلاصه، پلتفرم NFT بایننس رابط کاربر آسانی دارد، و مزیت اصلی آن هزینه بسیار پایین کارمزد هاست. این پلتفرم تنها 1% کارمزد معامله را کسر می‎‎‎‎‎کند.

از دیگر پلتفرم های موفق می توان به موارد زیر اشاره کرد؛ 

1- Super-Rare

2- Nifty GateWay

3- NBA Top Shot

4- Fondaition

بهترین کیف پول دیجیتال برای ذخیره NFT ها

انتخاب یک کیف پول دیجیتال که سرعت و امنیت بالایی داشته باشد و درعین حال از دارایی‎‎‎‎‎‎های زیادی پشتیبانی کند، یک امر مهم و ضروری است که بتوانید برای ذخیره سرمایه خود به آن اعتماد کنید. کیف پول‎‎‎‎‎‎های دیجیتالی زیادی هستند که از ذخیره NFT ها، پشتیبانی می‎‎‎‎‎کنند. هرکدام از کیف پول‎‎‎‎‎‎ها، هدف خاصی را دنبال می‎‎‎‎‎کنند. درواقع برای انتخاب یک کیف پول مناسب، باید نوع فعالیت و انتظارات خودرا درنظر بگیرید ( می‎‎‎‎‎توانید به مقاله "انواع کیف پول دیجیتال "مراجعه کنید). 

نویسنده : توصیه شخصی من، کیف پول متامسک Metamask، است. یک کیف پول تحت وب برای افزونه کروم که از سرعت بالایی برخوردار است و نکته مهم این است که اکثر پلتفرم‎‎‎‎‎‎های موجود، این کیف پول را به عنوان اولین گزینه برای کاربران فهرست می‎‎‎‎‎کنند. علاوه بر این، متامسک درحال برگزاری یک ایردراپ است، به این معنی که با تعامل با کیف پول متامسک می‎‎‎‎‎توانید به ایردراپ متامسک امیدوار باشید. (می‎‎‎‎‎توانید تحقیقات خودرا کامل کرده و به نظر شخصی من، بسنده نکنید). 

مرتبط : آموزش ساخت متامسک و اضافه کردن شبکه‎‎‎‎‎‎های مختلف به کیف پول 

سخن پایانی (جمع بندی)  

توکن های غیرمثلی (NFTها)، از سال 2014 به صنعت بلاکچین وارد شده و کاربران زیادی را به سمت خود جلب کرده اند. در ابتدای امر NFT ها به عنوان یک نوع سرگرمی استفاده می‎‎‎‎‎شدند. اما با گذشت سال‎‎‎‎‎‎ها، به بلوغ کامل خود نزدیک شده و پتانسیل بالای خودرا نشان دادند. امروزه NFT هارا به عنوان یکی از ارکان اصلی تشکیل دهنده Web 3.0 می‎‎‎‎‎شناسیم. 

دراین مقاله سعی شد به ساده ترین زبان، مفهوم NFT را توضیح داده و مسائل مربوط به آن را بررسی کنیم. اما توجه کنید اگر به تازگی بااین مفهوم آشنا شده اید، هنوز چیزهای بسیار زیادی هستند که باید یاد بگیرید. اگر نیاز به مشاوره بیشتر دارید، می‎‎‎‎‎توانید از طریق چت آنلاین و یا دیگر راه‎‎‎‎‎‎های ارتباطی باما تماس بگیرید.

شما می‎‎‎‎‎توانید تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار کریپتو آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

متاورس چیست؟ (به زبان ساده) - ورود به Metaverse و کسب درآمد متاورس چیست؟ (به زبان ساده) - ورود به Metaverse و کسب درآمد
متاورس دسنترالند و ارز دیجیتال مانا MANA - صفر تا صد متاورس دسنترالند و ارز دیجیتال مانا MANA - صفر تا صد
OneTo11 - بررسی بازی متاورس و توکن 1TO11 - بازی بلاکچینی OneTo11 - بررسی بازی متاورس و توکن 1TO11 - بازی بلاکچینی
ییلد گیلد گیمز خدمات بازی های بلاکچینی - ارزدیجیتال YGG ییلد گیلد گیمز خدمات بازی های بلاکچینی - ارزدیجیتال YGG
پروژه هوش مصنوعی فچ Fetch.AI و ارزدیجیتال FET - راهنمای جامع پروژه هوش مصنوعی فچ Fetch.AI و ارزدیجیتال FET - راهنمای جامع

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید