عصر متاورس
ارز دیجیتال بیت کوین BitCoin و نکاتی که نمی دانستید

ارز دیجیتال بیت کوین BitCoin و نکاتی که نمی دانستید

بیت کوین BTC چیست ؟

بیت کوین Bitcoin با نماد BTC، به عنوان اولین ارز دیجیتالی جهان است که توسط شخص یا گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو در سال 2009 راه اندازی شد. بیت کوین از زمان پدید آمدنش تابه کنون رتبه یک ارزهای دیجیتال را برای خود حفظ کرده و همچنان بزرگترین ارزدیجیتال جهان از نظر ارزش بازار است. بیت کوین برخلاف ارزهای فیات از یک دفترکل غیرمتمرکز معروف به بلاکچین برای ایجاد، توزیع، معامله و ذخیره استفاده می کند. قیمت لحظه ای بیت کوین توسط بازارهای مالی تعیین می شود (توسط عرضه و تقاضا). ساتوشی ناکاموتو بیان می کند : " بیت کوین یک ارزدیجیتالی غیرمتمرکز، آنلاین و همتا به همتا "P2P" است، همتا به همتا به این معنی که تمام تراکنش ها به صورت مستقیم بین دو نفر انجام می شود و دیگر نیازی به یک مؤسسه مالی به عنوان واسطه وجود ندارد. "

بنیانگذاران بیت کوین Bitcoin چه کسانی هستند؟ پیشینه ی بیت کوین Bitcoin

مخترع اصلی بیت کوین Bitcoin، بانام مستعار ساتوشی ناکاموتو شناخته می شود، در سال 2022 زمانی که 13 سال از راه اندازی بیت کوین گذشته، هنوز هم هویت واقعی شخص/اشخاصی که پشت این نام مستعار پنهان شده اند، ناشناس باقی مانده است.

در 13 اکتبر 2008 ساتوشی ناکاموتو، وایت پیپیر (توضیحات یک پروژه) بیت کوین را منتشر کرد، و درآن به تفصیل درباره پیاده سازی یک ارزدیجیتال همتا به همتا توضیح داد، همچنین پیشنهاد کرد که از یک دفترکل توزیع شده غیرمتمرکز و ایمن سازی شده توسط الگوریتم های رمزنگاری استفاده شود. کل این سیستم بعدها بلاکچین نام گرفت. درست دوماه پس از انتشار وایت پیپیر بیت کوین و درتاریخ 3 ژانویه 2009، ناکاموتو اولین بلاک را در شبکه بلاکچین استخراج کرد، این بلاک به عنوان بلاک پیدایش شناخته می شود، به این صورت بود که اولین ارزدیجیتالی جهان راه اندازی شد. 

قیمت بیت کوین در زمان معرفی اولیه 0 دلار بود و می توان گفت تنها از طریق استخراج می شد بیت کوین را به دست آورد، استخراج ها توسط ماینر (دستگاه های استخراج) های نسبتا قدرتمند مانند کامپیوتر های شخصی و نرم افزار های استخراج صورت می گرفت. جالب است بدانید اولین تراکنش صورت گرفته بیت کوین در 22 می 2010 اتفاق افتاد، زمانی که یک برنامه نویس به نام لازلو هانیچ Hanyecz برای خرید دوعدد پیتزا 10000 بیت کوین پرداخت کرد!! به ارزش امروز می توان گفت دوعدد پیتزا را به مبلغ حدودی 500 میلیون دلار خریداری کرد. طرفداران بیت کوین این واقعه را به نام "روز پیتزا" می شناسند و سالانه برای یادآوری آن روز، آن را جشن می گیرند.

پس از آن بیت کوین در جولای 2010 اولین معاملات خود را آغاز کرد و در حدود 0.0008 تا 0.08 دلار معامله می شد.

درحالی که ساتوشی ناکاموتو خالق اصلی بیت کوین، کلید هشدار شبکه و کنترل مخزن کد را به گاوین آندرسن Gavin Andresen سپرد، آندرسن بعدها توسعه دهنده اصلی بنیاد بیت کوین شد. همچنین طی این سال ها تعداد زیادی از مردم با اصلاح آسیب پذیری و افزودن ویژگی های جدید به بهبود نرم افزار ارزدیجیتال کمک کردند. 

مخزن کد منبع Bitcoin در گیت هاب "GitHub" بیش از 750 مشارکت کننده را فهرست می کند که از مهم ترین آن ها می توان به Wladimir J. van der Laan، Marco Falke، Pieter Wuille، Gavin Andresen، Jonas Schnelli اشاره کرد. 

چه چیزی باعث می شود بیت کوین Bitcoin منحصر به فرد باشد؟ 

اولا بیت کوین اولین ارزدیجیتالی است که این مهم ترین وجه تمایز بیت کوین با سایرین می باشد. این ارز دیجیتالی توانست یک جامعه جهانی را شکل دهد و یک صنعت کاملا جدید را به وجود آورد که محبوبیت بسیاری هم پیدا کرد و امروزه مردم در زندگی روزمره خود از بیت کوین Bitcoin و سایر ارزها، استفاده می کنند، معامله و تجارت می کنند و سرمایه گذاری می کنند. همچنین Bitcoin به عنوان اولین ارزدیجیتال یک مبنای مفهومی و تکنولوژیکی ایجاد کرد و باعث شد هزاران پروژه دیگر از آن الهام بگیرند. درواقع کل ارزش بازار - که در امروز نزدیک به 2 تریلیون دلار است - برپایه ایده ی تحقق یافته بیت کوین است. پولی که می تواند توسط هر شخصی فارق از موقعیت به صورت همتا به همتا و بدون نیاز به اعتماد به واسطه هایی مانند بانک ها و مؤسسات مالی، ارسال و یا دریافت شود. 

شبکه ی Bitcoin چگونه ایمن است؟

بیت کوین با الگوریتم SHA-256 که از خانواده ی الگوریتم های هشینگ SHA-2 است و توسط هاردفورک "Hard Fork" بیت کوین کش "BCH" و چند ارزدیجیتالی دیگر استفاده می شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر راجع به نحوه ی تامین امنیت بیت کوین می توانید مقاله الگوریتم های اجماع را مطالعه کنید.


mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی
انواع کیف پول دیجیتال چیست - بهترین ولت بلاکچینی با امنیت بالا انواع کیف پول دیجیتال چیست - بهترین ولت بلاکچینی با امنیت بالا
متاورس metavers چیست ؟ متاورس metavers چیست ؟
برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها
استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
اکنون می توان ADAرا از طریق کارت بانکی در بزرگترین بازار NFT کاردانو خریداری کرد اکنون می توان ADAرا از طریق کارت بانکی در بزرگترین بازار NFT کاردانو خریداری کرد
وال استریت انتظار دارد بیت کوین به 10000 دلار کاهش یابد وال استریت انتظار دارد بیت کوین به 10000 دلار کاهش یابد

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید