عصر متاورس
FOMO و FUD - تفاوت فاد و فومو جلوگیری از ضررهای احتمالی

FOMO و FUD - تفاوت فاد و فومو جلوگیری از ضررهای احتمالی

مقدمه

FUD و FOMO به معنای ترس هایی است که در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. این ترس به دستکاری و تغییر قیمت ها منجر شده و کاربران کم تجربه و ناآگاه را متضرر می‎‎‎‎‎‎سازد. درادامه به تفاوت های FOMO و FUD و راه های جلوگیری از آن ها خواهیم پرداخت. 

FUD یا فاد چیست؟

FUD مخفف عبارت Fear Uncertainty Doubt و به معنای " ترس، عدم قطعیت و شک " است. این عبارت مختص بازار ارزهای دیجیتال نیست و می‎‎‎‎‎‎تواند برای تمام بازار های مالی استفاده شود. بهتر است برای تعریف مفهوم FUD از یک مثال استفاده کنم؛ 

فرض کنید یک شخص کم تجربه در بازار ارزهای دیجیتال هستید، و مبلغ 10 میلیون تومان روی یکی از پروژه های رمزنگاری سرمایه گذاری کرده اید. فرض کنید این مبلغ برای شما اهمیت زیادی دارد و از دست دادن آن برایتان گران تمام خواهد شد. بنابراین شما به عنوان یک فرد کم تجربه، با استرس زیادی مواجه می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شوید و ممکن است با هر تلنگری از سرمایه گذاری خود صرف نظر کنید. حالا درهمین هنگام یک خبر منتشر می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود مبنی بر اینکه " پروژه ای که شما روی آن سرمایه گذاری کرده اید، هک شد! " 

با خواندن این خبر چه اتفاقی می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎افتد؟ احتمالا به عنوان یک شخص تازه کار تمام سرمایه خودرا خارج می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنید تا از ضرر بیشتر جلوگیری کرده باشید. فقط شما تحت تاثیر این خبر نیستید، کاربران زیادی با مواجه شدن با این خبر، سرمایه خود را از پروژه خارج می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنند. در نتیجه تقاضا برای فروش زیاد می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود و در مدت کوتاهی، قیمت آن کاهش می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎یابد. اما این فقط یک شایعه بود، و فردی که این شایعه را منتشر کرده به دنبال منافع شخصی خود بوده است. با کاهش قیمت فرد شایعه کننده روی پروژه سرمایه گذاری می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند، و یا شاید روی کاهش قیمت آن شرط بندی کرده بوده و سود زیادی به دست آورده باشد.
 

FUD به معنای شایعه پراکنی، جوسازی و دستکاری بازار است که می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند باعث افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت یک دارایی دیجیتال شود. FUD از احساسات معامله گران سؤاستفاده می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند. از طریق رسانه ها، افراد مشهور و ... می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توان این شایعات را پخش کرد. یک نمونه از FUD خبری درباره پروژه LUNA بود که باعث شد در عرض یک روز کاملا ازبین برود. یا در مقابل زمانی که ایلان ماسک در توییتر خود از شیبااینو SHIBA حمایت کرد، این ارز دیجیتال نزدیک به 5000 درصد افزایش یافت!! این کاملا سؤاستفاده از احساسات کاربران به حساب می‎‎‎‎‎‎آید.

FUD تنها شامل شایعات نیست و به گونه های مختلفی می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توان بازار را دستکاری کرد، گاهی نهنگ های بازار (افرادی که سرمایه زیادی در بازار دارند) توکن های خودرا می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎فروشند، دراین صورت حجم زیادی توکن فروخته شده و قیمت آن کاهش می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎یابد.

برای جلوگیری از چنین ترس هایی که در بازار ایجاد می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود کافی است اطلاعات خودرا تکمیل کنید، آموزش و تجربه کافی کسب کنید و مهم تر از همه به استراتژی معاملاتی خود پایبند بوده و بدون تحقیق کافی هیچ شایعه ای را جدی نگیرید. همچنین برای معامله و سرمایه گذاری متکی به اشخاص خارجی نباشید و با استراتژی و تحلیل های خود معامله کنید.

FOMO فومو چیست؟ 

Fear Of Missing Out یا به اختصار FOMO به معنای ترس از دست دادن است. اگرچه هردو مفهوم FOMO و FUD به معنای وجود ترس در بازار است اما کاملا بایکدیگر تفاوت دارند. همانطور که دانستیم FUD یک مؤلفه خارجی است که با انتشار شایعه یا خوب جلوه دادن چیزی به غلط به وجود می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎آید. اما FOMO یک احساس درونی است که مختص به خود معامله گران است. برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید؛

می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎دانیم که ارز دیجیتال بیت‎‎‎‎‎‎کوین BTC در مدت کوتاهی به صورت ناگهانی افزایش یافت، ممکن است با خود بگویید اگر فلان زمان روی بیت‎‎‎‎‎‎کوین BTC سرمایه گذاری کرده بودم، اکنون ثروتمند بودم. به همین جهت احساس شما می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎گوید همین الان روی آن سرمایه گذاری کن تا از بازار عقب نمانی. قبل از هرچیز درنظر داشته باشید تمام معامله گران و کاربران انسان هستند و انسان به صورت ذاتی دارای احساسات و هیجانات مثبت و منفی است. سرمایه گذار موفق شخصی است که با منطق خود سرمایه گذاری کند و نه احساسات. 

FOMO به معنای ترس از دست دادن است. یعنی زمانی که احساس می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنید ممکن است از بازار جا بمانید و آن را از دست بدهید. دراین هنگام احساسات به شما غلبه کرده و یک معامله غیرمنطقی انجام می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهید. چراکه احساس می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنید بیش از این افزایش خواهد یافت.  

جلوگیری از FOMO و  FUD 

FOMO یک احساس درونی است که می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید با شناخت خود و کسب تجربه کافی از آن جلوگیری کنید. اما چگونه از دستکاری قیمت و شایعات FUD جلوگیری کنیم؟ در اولین مرحله باید اطلاعات خودرا تکمیل کنید و آموزش ببینید. می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید یک معامله آزمایشی را شروع کنید و پس از کسب تجربه کافی در معاملات واقعی سرمایه گذاری کنید. به صورت کلی موارد زیر می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند به جلوگیری از چنین ترس هایی کمک کند.

1- یک استراتژی ساده برای معامله های خود داشته باشید و به آن پایبند باشید. 

2- جملاتی مانند ای کاش، اگر، شاید و چنین چیزهایی را فراموش کنید، این جملات باعث می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود احساسی عمل کرده و ضرر زیادی متحمل شوید. 

3- به منابع نادرست اطمینان نکنید. افراد ناشناس در توییتر و دیگر رسانه ها، افراد مشهوری مانند ایلان ماسک و ... هیچ سودی برای شما نخواهند داشت. 

4- سرمایه ای که به آن نیاز دارید را وارد بازار ارزهای دیجیتال نکنید، چراکه در این صورت استرس ناشی از دست دادن سرمایه می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند به احساسی تصمیم گرفتن شما منجر شود. همچنین اگر اطمینان ندارید از اهرم های سنگین استفاده نکنید. 

در آخر می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید در قسمت نظرات، از گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت مشاوره دریافت کنید. و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبار متاورس، کریپتو و بلاک‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎چین آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟ NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟
بلاکچین، متاورس، کریپتو - راهنمای مبتدیان (بخش اول) بلاکچین، متاورس، کریپتو - راهنمای مبتدیان (بخش اول)
واژه نامه بلاک چین، متاورس و کریپتو (بخش سوم) واژه نامه بلاک چین، متاورس و کریپتو (بخش سوم)
صرافی کوکوین (راهنمای کامل) - بررسی خدمات KuCoin صرافی کوکوین (راهنمای کامل) - بررسی خدمات KuCoin

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید