عصر متاورس
واژه نامه بلاک چین، متاورس و کریپتو (بخش سوم)

واژه نامه بلاک چین، متاورس و کریپتو (بخش سوم)

توصیه می کنم ابتدا بخش اول و بخش دوم این مقاله را مطالعه کنید

بیمه چیست؟  

مفهوم بیمه در بلاکچین تفاوتی با بیمه ای که می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شناسید ندارد. بیمه دارایی های دیجیتالی یکی از کاربردهای صنعت امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) است. شما می‎‎‎‎‎‎توانید برای حفاظت بیشتر از دارایی هایتان، آن هارا بیمه کنید تا در مقابل خطرات غیرقابل پیش‎‎‎‎‎ ‎ب‎‎‎ینی چندان متضرر نشوید. هک شدن شبکه و سرقت دارایی ها یکی از موارد غیرقابل پیش بینی است. بیمه در DeFi توسط قراردادهای هوشمند قابل اجراست و هرکدام از پلتفرم های فعال دراین حوزه قوانین متفاوتی دارند.

KYC چیست ؟

Know Your Client یا به اختصار KYC به معنای "مشتری خودت رو بشناس" درواقع به یک روش احراز هویت اشاره دارد. KYC مختص بلاک‎‎‎‎‎‎چین نیست و برای تمامی مؤسسات مالی درنظر گرفته شده است. صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز دارایی های دیجیتالی نیز، مؤسسات مالی هستند که به منظور جلوگیری از کلاهبرداری، پولشویی، تامین سرمایه برای حملات تروریستی و هر امر غیرقانونی دیگری از طرف کاربران، نیاز به شناخت کاربران خود دارند. در مقاله KYC چیست می‎‎‎‎‎‎توانید با مراحل احراز هویت و اهمیت آن بیشتر آشنا شوید.   

پل دوطرفه چیست Bridge ؟

در پلتفرمی که بر پایه شبکه اتریوم است، نمی‎‎‎‎‎‎توانید بیت کوین خودرا نگه داری کنید، به این منظور توسط پل دوطرفه "Bridge" بیت کوین BTC خودرا تبدیل به WBTC کرده و به معامله یا هرکاری که نیاز دارید می ‎‎‎پردازید. این تنها یک مثال برای درک بهتر بود و موارد استفاده از پل دوطرفه به بیت کوین و اتریوم محدود نمی‎‎‎‎‎‎شود. هنگامی که از پل دوطرفه ارز خودرا تبدیل می‎‎‎‎‎‎کنید، پیشوند W به آن اضافه خواهد شد، برای مثال BNB شما تبدیل به WBNB خواهد شد.    

سیستم وام دهی در DeFi

یکی دیگر از کاربردهای امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) سیستم وام دهی است. سیستم وام دهی در DeFi با سیستم وام دهی بانک ها متفاوت است و نیازی به طی کردن مراحل طاقت فرسا و کاغذبازی ندارد. می‎‎‎‎‎‎‎‎توانید بلافاصله وام خودرا دریافت کنید و بهره بسیار ناچیزی بپردازید. وثیقه ای که برای وام گرفتن گرو می‎‎‎‎‎‎گذارید نیز یک ارز دیجیتال است. همچنین می‎‎‎‎‎‎توانید بخشی از دارایی های خودرا به کسانی که وام میخواهند قرض دهید و بخشی از سود آن را دریافت کنید. در مقاله سیستم وام دهی در DeFi بیشتر بخوانید. همچنین از آن جایی که تمام فرآیند توسط قراردادهای هوشمند اجرا می‎‎‎‎‎‎شود، می توانید تا حدودی از امنیت سیستم وام دهی در پلتفرم های معتبر اطمینان داشته باشید.

Utility NFT چیست و چه تفاوتی با NFT ها دارد ؟

یوتیلیتی NFT به معنای NFT های کاربردی است، از نظر فنی تفاوتی با NFT ها ندارد و به همان شکل در بلاکچین و کیف های دیجیتال ذخیره و ثبت می‎‎‎‎‎‎شود. در واقع تفاوت اصلی NFT های کاربردی این است که علاوه بر ارزش آن، امتیازات و ویژگی های خاصی به مالک آن تعلق می‎‎‎‎‎‎گیرد. ساده ترین مثال می تواند بلیط های فروخته شده در ورزشگاه پاری سن ژرمن باشد که در قالب Utility NFT و در چند سطح فروخته شد. دارندگان NFT های درجه یک حتی می‎‎‎‎‎‎توانستند با بازیکن ها سر یک میز شام بخورند.

کسب درآمد غیرمنفعل، رای گیری و شراکت در تصمیم ها، حضور در رویدادها، دسترسی به خدمات خاص، دریافت تخفیف و .. برخی از کاربردهای این NFT هاست. در مقاله Utility NFT چیست؟ بیشتر بخوانید.   

انواع کلاهبرداری ها 

متاسفانه در بلاکچین نیز مانند تمام حوزه های دیگر کلاهبرداری های زیادی وجود دارد، دراین قسمت می‎‎‎‎‎خواهم نکات کلیدی را برای جلوگیری از انواع کلاهبرداری ها به طور خلاصه بیان کنم، انجام هر کلاهبرداری و سرقت با کمک شخص شما صورت می‎‎‎‎‎‎‎‎گیرد که اگر موارد امنیتی را رعایت کنیم به دام این کلاهبرداری ها نخواهیم افتاد : 

1- استفاده از یک کیف پول معتبر و قابل اعتماد که آن را از سایت مرجع و رسمی خود کیف پول دانلود کرده اید 

2- عدم اعتماد به هیچ شخصی یا اشخاصی 3- چک کردن چندباره آدرسی که برای ارسال مبلغی استفاده می‎‎‎‎‎‎‎کنید 

4- نادیده گرفتن ایمیل ها و هرچیز مشکوک دیگری 

5- اطلاعات شخصی و حساب خودرا برای هیچ شخصی فاش نکنید و درنظر داشته باشید کلید خصوصی حساب شما متعلق به شخص شما بوده و برای انجام هیچ کاری نیاز به فاش کردن آن نخواهید داشت

 6- درآخر برای رویاپردازان بگویم، گول وعده های عجیب و غریب را نخورده و رویای یک شبه ثروتمند شدن را از سر بیرون کنند. با رعایت نکات ذکر شده امنیت خود و کسب و کار خود دراین فضا را فراهم خواهید آورد. 

در مقاله انواع کلاهبرداری ها و روش های جلوگیری ازآن، کلاهبرداری های رایج و مقابله باآن ها شرح داده شده است. 



Web 3.0 یا وب 3 چیست ؟

Web 3 یا لقبی که به آن داده شده "اینترنت آینده "، با هدف تمرکززدایی و ایجاد تعامل بین کاربران به وجود آمده. اصلی ترین ویژگی آن، بخشیدن کنترل به تک تک کاربران، امکان ارتباط و تعامل پررنگ بین کاربران، عدم سانسور اطلاعات و دسترسی گسترده تر به منابع است. دائو (DAO)، ارزهای دیجیتال و توکن های غیرمثلی(NFT) سه تا از جنبه های مؤثر در شکل دادن به Web 3.0 هستند. 

نقاط قوت : 1- عدم تمرکز و کاهش کنترل اطلاعات توسط یک یا چند ارگان خاص 2- ارائه یک تجربه ی کاملا شخصی از اینترنت 3- افزایش ارزش NFT ها 4- به دلیل وجود قرارداد های هوشمند، دیگر نیازی به اعتماد به واسطه ها برای تکمیل تراکنش ها نخواهیم داشت.

نقاط ضعف : 1- در مراحل اولیه ممکن است شرکت های سازنده، کنترل بخش بزرگی از Web 3.0 را به دست بگیرند که این نکته برخلاف هدف تمرکز زدایی است 2- ممکن است تنظیم محتوی غیرقانونی که در اینترنت به اشتراک گذاشته می‎‎‎‎‎‎شود دشوارتر شود 3- وقتی از بلاکچین های عمومی استفاده می‎‎‎‎‎‎شود، ممکن است پیدا کردن اطلاعات شخصی سازی شده آسان تر شود. 

Web 3.0 چیست و چه تفاوتی با دونسل از اینترنت گذشته دارد ؟

فورک Fork در بلاکچین چیست ؟

فورک در بلاکچین به معنای نوعی بروزرسانی شبکه است. به طور کلی دو نوع فورک وجود دارد؛ سافت فورک (Soft Fork) و هارد فورک (Hard Fork). سافت فورک زمانی انجام می‎‎‎‎‎شود که بلاکچین نیاز به برخی تغییرات جزئی دارد پس از اجرای سافت فورک، بلاکچین به همان شکل گذشته به کار خود ادامه خواهد داد. در مقابل هارد فورک (Hard Fork) به معنای نوعی بروزرسانی برای ایجاد تغییرات اساسی در بلاکچین است. هارد فورک همچنین از امنیت بیشتری برخوردار است.  

برخلاف سافت فورک(Soft Fork) هنگامی که هارد فورک (Hard Fork) انجام می‎‎‎‎‎‎شود یک بلاکچین جدید شکل می‎‎‎‎‎‎گیرد که ارز دیجیتال متفاوتی هم دارد. برای مثال بیت‎‎‎‎‎‎کوین کش از بلاکچین اصلی بیت کوین منشعب شده و به عنوان یک راه حل برای افزایش مقیاس پذیری بیت‎‎‎‎‎‎کوین، طی یک هارد فورک (Hard Fork) به وجود آمد. 

شاردینگ Sharding در بلاکچین چیست؟

شاردینگ فرآیندی است که کل شبکه یک بلاکچین را به چندین شبکه کوچکتر تقسیم می کند، به هرکدام از این بخش ها شارد گفته می شود. و از آن جایی که حاوی اطلاعاتی مختص به آن است، به عنوان یک بخش یکپارچه و مستقل از سایر بخش ها شناخته می شود.

شاردینگ که به معنای تقسیم کردن به بخش های کوچک تر است، باعث می شود بار پردازش تراکنش ها در بلاکچین تقسیم شده و سرعت پردازش تراکنش ها افزایش یابد.

 این واژه نامه گردآوری شده تا دسترسی کامل تری به منابع و مفاهیم سایت داشته باشید، بخش اول مقاله و بخش دوممقاله واژه نامه را نیز مطالعه کنید. 


mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

بلاک چین، متاورس و کریپتو - راهنمای جامع (بخش دوم) بلاک چین، متاورس و کریپتو - راهنمای جامع (بخش دوم)
اتریوم (ETH) چیست؟ معرفی، بررسی و تاریخچه اتریوم اتریوم (ETH) چیست؟ معرفی، بررسی و تاریخچه اتریوم
آموزش ساخت NFT در Opensea به صورت رایگان (راهنمای مبتدیان) آموزش ساخت NFT در Opensea به صورت رایگان (راهنمای مبتدیان)
بایننس توکن (BNB) چیست؟ بایننس توکن (BNB) چیست؟
فاندامنتال کاردانو Cardano- بررسی کاردانو و ارزدیجیتال ADA فاندامنتال کاردانو Cardano- بررسی کاردانو و ارزدیجیتال ADA
بلاکچین، متاورس، کریپتو - راهنمای مبتدیان (بخش اول) بلاکچین، متاورس، کریپتو - راهنمای مبتدیان (بخش اول)

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید