عصر متاورس
NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟

NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟

پیش گفتار 

Utility NFT یکی از انواع توکن های غیرمثلی است که به تازگی رواج یافته و می‎‎‎‎‎‎توان گفت این صنعت جذاب را دگرگون ساخته و موجب شده پتانسیل بالای NFT ها خودش را نمایان سازد و کاربردهای زیادی از آن منشعب شود. 

در مقاله NFT (توکن غیرمثلی) چیست، به طور کامل این نوع از دارایی های دیجیتال را بررسی کردیم. اما از آن جایی که احتمال می‎‎‎‎‎‎رود این مقاله را مطالعه نکرده باشید، پیش از عمیق شدن در کاربردهای NFT، ابتدا نگاهی به مفهوم NFT و انواع آن می‎‎‎‎‎‎اندازیم تا به درک بهتر کاربردهای آن کمک کند.

NFT یا توکن غیرمثلی چیست؟

Non Fungible Token یا به اختصار NFT به معنای توکن های غیرمثلی است. به این معنا که هرکدام از آن ها منحصربه فرد، و خاص هستند و مثل یکدیگر نیستند. بنابراین ارزش هرکدام از NFT ها با یکدیگر متفاوت است، توجه داشته باشید ارزش یک NFT نیز مانند هر دارایی دیجیتال دیگری براساس قانون عرضه و تقاضا مشخص می‎‎‎‎‎‎شود. بنابراین ارزش یک NFT به اندازه ای است که طرف مقابل حاضر است بابت آن پرداخت کند. NFT ها دارای انواع متفاوتی هستند که برخی از مهم ترین آن هارا در زیر آورده ایم؛ 

1- NFT های متاورس 

 می‎‎‎‎‎‎توان گفت تمام پروژه های متاورس NFT محور هستند. تمام دارایی هایی که در بازی های متاورسی خرید و فروش و استفاده می‎‎‎‎‎‎شوند، NFT هایی هستند که در کیف پول دیجیتال شما ذخیره می‎‎‎‎‎‎شود. این دارایی ها شامل؛ عناصر درون بازی، آواتار های بازی، زمین های مجازی متاورس و یا حتی یک قطعه سنگ برای زیبایی محیط و ... . به این نوع NFT ها گاها NFT های گیم‎‎‎‎‎‎فای (GameFi) نیز گفته می‎‎‎‎‎‎شود.

2- NFT های کلکسیونی

این نوع از NFT ها می‎‎‎‎‎‎تواند شامل هرچیزی که کلکسیونی تلقی شود، باشد. 

3- NFT های موسیقی 

شما می‎‎‎‎‎‎توانید یک آلبوم از خواننده مورد علاقه خودرا در قالب NFT ها خریداری کنید. حتی چندتن از خواننده های محبوب کشورمان نیز به تازگی آلبوم های خودرا به NFT تبدیل کرده اند که می‎‎‎‎‎‎توانید برای حمایت بیشتر آن هارا خریداری کنید. 

4- NFT رویداد ها

این نوع از NFT ها می‎‎‎‎‎‎تواند بسیار جذاب و کاربردی عمل کند، درواقع این ها برای اثبات حضور استفاده می‎‎‎‎‎‎شوند. شما می‎‎‎‎‎‎توانید مدرک دانشگاهی خودرا به این صورت دریافت کنید و یا برای این که اثبات کنید دریک رویداد مهم شرکت داشته اید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله " اثبات حضور PoAP " مراجعه کنید.

 

5- NFT های هنری 

این نوع از NFT ها شامل آثار هنری مانند نقاشی ها و یا طراحی های هنری می‎‎‎‎‎‎شود. یکی از معروفترین NFT های هنری " The Merge " نام داشت که با قیمت 91.8 میلیون دلار به فروش رفت. اگرچه NFT های موسیقی یا NFT های عکس نیز دسته ای از NFT های هنری هستند اما این دسته بندی ها به صورت جداگانه معرفی می‎‎‎‎‎‎شوند. 

6- NFT عکس ها

این نوع از دارایی ها شامل عکس های هنری هستند که در قالب NFT خرید و فروش می‎‎‎‎‎‎شوند. 

مرتبط : آموزش ساخت و فروش NFT رایگان در پلتفرم OpenSea به صورت تصویری و گام به گام

Utility NFT چیست و چه تفاوتی با دیگر انواع NFT ها دارد؟

یوتیلیتی یا Utility به معنای کاربردی است و این لقب به NFT هایی اتلاق می‎‎‎‎‎‎شود که دارای کاربردهایی بیشتر باشند. به عنوان مثال دربالا به یکی از NFT های هنری که با قیمت 91.8 میلیون دلار فروخته شد اشاره کردیم. این NFT تنها یک نقاشی ساده بوده و هیچ کاربرد خاصی نخواهد داشت. کسی که همچین قیمتی بابت یک NFT می‎‎‎‎‎‎پردازد یک میلیونر عجیب و غریب است که می‎‎‎‎‎‎خواهد برای سرگرمی ثروت خودرا به رخ دوستان بکشد. اما با ظهور Utility NFT، این نوع دارایی ها می‎‎‎‎‎‎توانند پتانسیل بالای خودرا نشان داده و به عنوان ابزاری برای رشد و گسترش Web 3.0 عمل کنند. 

NFT های یوتیلیتی، از نظر فنی تفاوتی با دیگر انواع NFT ها ندارند و به همان شکل روی شبکه بلاک‎‎‎‎‎‎چین ثبت و ذخیره می‎‎‎‎‎‎شوند و سندمالیکت آن در کیف پول دیجیتال شما ذخیره می‎‎‎‎‎‎شود. همچنین مانند دیگر NFT ها بااستفاده از قراردادهای هوشمند ایجاد شده و از نظر شفافیت، امنیت و تغییرناپذیری ماهیت خودرا حفظ کرده اند. اما همانطور که در بالا اشاره شد این نوع از NFT ها، کاربردهایی فراتر از عکس ها، موسیقی ها و سرگرمی و فراغت دارند. درادامه به برخی از موارد استفاده Utility NFT می‎‎‎‎‎‎پردازیم تا با کاربردهای شگفت انگیز این دارایی ها آشنا شوید.

 

موارد استفاده از Utility NFT در دنیای واقعی 

1- پروژه  GainForest 

GainForest یک سازمان بین المللی مستقر در کشور سوییس است که وظیفه حفظ طبیعت و جنگلبانی را برعهده دارد. این سازمان بااستفاده از صنعت بلاکچین اهدافی مانند حفظ جنگل های بارانی را دنبال می‎‎‎‎‎‎کند. افرادی که به این پروژه کمک های مالی اهدا کنند، NFT هایی دریافت می‎‎‎‎‎‎کنند که مربوط به موقعیت مکانی جنگل، ردیابی سلامت جنگل و توکن های حاکمیتی است (که می‎‎‎‎‎‎توانید در دائو DAO این پروژه در امور مهم این سازمان تصمیم گیری کنید). این مزیت ها به افراد کمک می‎‎‎‎‎‎کند به صورت مستقیم در روند کار سازمان GainForest نظارات داشته باشند و در امور جنگل داری و حفظ محیط زیست نظرات خودرا اعمال کنند و در تمام امور شریک باشند. به طور خلاصه پروژه GainForest یک صندوق غیرمتمرکز است که از هوش مصنوعی و قراردادهای هوشمند برای اندازه گیری و پاداش دادن به سرپرستی طبیعت پایدارتر استفاده می‎‎‎‎‎‎کنند. 

2- Crypto Baristas 

کریپتو باریستا (Crypto Baristas)، یک پروژه NFT محور است. افرادی که NFT های این پروژه را خریداری کنند می‎‎‎‎‎‎توانند از تمام کافه ها و فروشگاه های آنلاین تحت حمایت آن، تخفیف های ویژه ای دریافت کنند. 

3- پروژه World Of Women  

World Of Women یا " دنیای بانوان " یک پروژه هدفمند جذاب است که به دنبال حمایت از بانوان، آموزش بانوان و در نهایت افزایش مشارکت بانوان در فضای Web 3.0 است. دارندگان NFT دنیای بانوان، به مزیت هایی مانند؛ دعوت شدن به رویدادهای مهم در دنیای فیزیکی، مالکیت آثار هنری با زیرساخت های NFT و شرکت در کنفرانس ها، دسترسی دارند. 

آخرین آمار به دست آمده از ArtTactic، نشان می‎‎‎‎‎‎دهد، بانوان تنها 16 درصد از دنیای NFT هارا به خود اختصاص داده اند و این مسئله نشان دهنده سلطه حداکثری مردان حتی در دنیای NFT هاست. بنابراین پروژه هایی مانند Wold Of Women که با هدف حمایت از بانوان طراحی شده، می‎‎‎‎‎‎تواند کمک های زیادی به بانوان کرده باشد. 

ArtTactic، یک شرکت تحقیقاتی و تحلیلی در امور هنری، مستقر در لندن است که توسط آندرس پترسون در سال 2001 راه اندازی شد.

این ها تنها گوشه ای از کاربردهای Utility NFT هاست. از آن جایی که مدت زیادی از ظهور این نوع دارایی ها نگذشته پروژه های زیادی نیستند که در این امر کار می‎‎‎‎‎‎کنند. برای این که با مزیت های بیشتر این NFT ها آشنا شوید به این مثال توجه کنید. فرض کنید بخواهیم یک پروژه سینمایی را برای ساخت یک فیلم سینمایی راه اندازی کنیم. اگر از NFT های کاربردی برای ایجاد پروژه خود استفاده کنیم به مزیت های زیادی دست خواهیم یافت. اولا می‎‎‎‎‎‎توانیم بسیار ساده تر از گذشته سرمایه اولیه برای پروژه خودرا تامین کنیم، دوما این پروژه از انحصار عده ای خاص خارج شده و تمام دارندگان NFT می‎‎‎‎‎‎توانند به صورت یکسان و برابر، در امور ساخت فیلم شرکت کنند و نظر خودرا اعمال کنند. درنهایت نه تنها به سادگی سرمایه خودرا جمع آوری کردیم و به صورت غیرمتمرکز آن را ایجاد کرده و دست مافیا و واسطه هارا کوتاه کردیم، بلکه مزیت های زیادی را به دارندگان این NFT ها نیز اهدا کردیم و سود حاصل از آن را به صورت یکسان به دارندگان NFT تعلق دادیم. برای این که یک فرد بخواهد روی چنین پروژه ای سرمایه گذاری کند ملزم به داشتن سرمایه ای هنگفت خواهد بود، اما به لطف پدید آمدن Utility NFT ها، افراد می‎‎‎‎‎‎توانند با هر اندازه سرمایه که در اختیار دارند در امور دلخواه خود شریک شوند.  



آینده NFT های یوتیلیتی ( Utility NFT )

در زمان پیدایش NFT ها، ناگاه با موج محبوبیت و همه گیر شدن آن ها مواجه شدیم. اما اگر به پیشنیه آن نگاهی بیاندازیم متوجه می‎‎‎‎‎‎شویم در یکی دوسال گذشته محبوبیت خودرا از دست داده و صنعت NFT با کاهش زیادی مواجه شد. این مسئله به این خاطر است که NFT ها جایگاه اصلی خودرا پیدا نکرده بودند و برای مسائل حاشیه ای و سرگرمی ها مورد استفاده قرار می‎‎‎‎‎‎گرفتند.(برای اثبات این موضوع می‎‎‎‎‎‎توانید به حجم تراکنش NFT ها در بازار هایی مانند Rarible یا OpenSea که از مشهورترین بازارهای NFT هستند نگاهی بیاندازید). در نهایت به طور واضحی مشاهده کردیم که صنعت NFT با کاهش عجیب قیمت ها و محبوبیت ها مواجه شد. 

اما اکنون با بحث جدیدی روبه رو هستیم، NFT های کاربردی یا Utility NFT نوع جدیدی از NFT هاست که راه حل قدرتمندی برای حل برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی است. این تحول امیدوار کننده است، چراکه این دارایی های جذاب به غیر از موارد بیهوده و سرگرمی ها می‎‎‎‎‎‎توانند واقعا کاربردی باشند. دنیای مارا از اختلافات طبقاتی نجات داده و باعث شوند امور به صورت غیرمتمرکزتری اداره شود.

NFT های کاربردی، هنوز درمراحل اولیه شکل گیری خود هستند و به طور گسترده شناخته نشده اند. اما با کاربردهایی که می‎‎‎‎‎‎توانند در تمام امور زندگی ما ارائه دهند، زمان زیادی برای رشد و همه گیر شدن آن ها طول نخواهد کشید. درواقع برای ارزش گذاری یک NFT بیش از آن که مالکیت آن اهمیت داشته باشد، کاربردها، مزیت ها و ابزارهایی که نگه داری آن، ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد اهمیت دارد. پس طبیعتا این نوع NFT ها دارای ارزش های بیشتری خواهند بود و تبدیل به ابزار قدرتمندتری برای تکامل وب 3 (Web 3.0) خواهند شد. بی شک Utility NFT آینده NFT هارا شکل خواهد داد و به نحوی دنیای پیرامون مارا متحول می‎‎‎‎‎کند. این NFT ها حتی فراتر از سرمایه گذاری بوده و می‎‎‎‎‎‎‎توانند نحوه فعالیت ها، تعامل و ارتباطات و حتی بازی هارا متحول کنند.

سخن پایانی

Utility NFTs یکی از انواع گسترده NFT هاست و به گونه طراحی شده که دارندگان آن مزایای خاصی دریافت می‎‎‎‎‎‎کنند. از لحاظ فنی تفاوتی با NFT ها نداشته و برای افزودن کاربرد به آن ها نیازی به ایجاد تغییر در فناوری نخواهید داشت. به همان گونه توسط قراردادهای هوشمند ساخته می‎‎‎‎‎شوند؛ تنها تفاوت این است که به دارندگان این NFT ها ویژگی های خاصی اعطا می‎‎‎‎‎شود حق رای، مشارکت در پروژه، حضور در کنفرانس ها، کسب درآمد غیرمنفعل از سود حاصل از پروژه برخی از این مزیت هاست. همانطور که گفته شد این نوع از دارایی های دیجیتالی، نوظهور بوده و هنوز جای کار زیادی تا تکامل خود خواهند داشت. اما به این مسئله توجه داشته باشید که هدف این مقاله صرفا اطلاع رسانی و در اختیار گذاشتن منابع فارسی درست، برای هم میهنان بوده و هیچ گونه سرمایه گذاری را تایید یا تکذیب نمی‎‎‎‎‎‎کند، بنابراین مسئولیت تمام سرمایه گذاری های شما برعهده شخص شما خواهد بود.

در آخر می‎‎‎‎‎‎توانید تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و از مشاوره های رایگان عصر متاورس استفاده کنید. همچنین می‎‎‎‎‎‎توانید با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس و بلاکچین ها آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی
استیبل کوین چیست و چه انواعی دارد؟ معرفی 5 استیبل کوین برتر استیبل کوین چیست و چه انواعی دارد؟ معرفی 5 استیبل کوین برتر
سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود
بررسی انواع دارایی های دیجیتال و کاربرد هرکدام بررسی انواع دارایی های دیجیتال و کاربرد هرکدام
میم کوین - میم کوین چیست چه تفاوتی با ارز دیجیتال دارد؟ میم کوین - میم کوین چیست چه تفاوتی با ارز دیجیتال دارد؟

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید