عصر متاورس
هاوینگ چیست و چه تاثیری بر بازار دارد؟ - هاوینگ بیتکوین

هاوینگ چیست و چه تاثیری بر بازار دارد؟ - هاوینگ بیتکوین

پیش گفتار

هاوینگ Halving در صنعت کریپتو یک اصطلاح است که به نصف شدن پاداش نودها یا ماینرهای یک شبکه بلاکچینی اشاره دارد. این امر در طولانی مدت منجر به جلوگیری از تورم و حفظ قیمت در ارز دیجیتال خواهد شد. 

برای عمیق تر شدن دراین مبحث و شناخت اثرات آن تا انتهای مقاله باما همراه باشید.

هاوینگ Halving چیست؟

هنگامی که ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین BTC، بیت‎‎‎‎‎‎کوین را خلق و عرضه کرد به دوقانون اساسی تاکید داشت؛ قانون اول محدود بودن تعداد BTC به 21میلیون عدد و قانون دوم هاوینگ بیتکوین.

هاوینگ به این معناست که پس از ایجاد و ذخیره 210 هزار بلاک در بلاک چین که چیزی حدود 4 سال به طول می‎‎‎‎‎‎‎‎انجامد، پاداشی که به ماینرها تعلق می‎‎‎‎‎‎‎‎گیرد نصف خواهد شد. ماینرها توسط دستگاه‎‎‎‎‎‎‎‎های استخراج به حفظ امنیت و قدرت شبکه بلاکچین کمک شایانی می‎‎‎‎‎‎‎‎کنند که جزوی از روند اثبات کار می‎‎‎‎‎‎‎‎باشد (اگر با قانون اثبات کار آشنایی ندارید توصیه می‎‎‎‎‎‎‎‎کنم مقاله الگوریتم‎‎‎‎‎‎‎‎های اجماع رامطالعه کنید). 

این ماینر‎‎‎‎‎‎‎‎ها به واسطه کمکی که به حفظ شبکه می‎‎‎‎‎‎‎‎کنند پاداشی دریافت خواهند کرد تا انگیزه لازم برای این کار برایشان فراهم باشد، قانون هاوینگ به این مسئله اشاره دارد که هر چهار سال پاداش ماینر‎‎‎‎‎‎‎‎ها به نصف کاهش یابد. درسال 2009، پاداش هر بلاک 50 BTC بود و پس از نصف شدن آن در 2012 به 25 و درنهایت در آخرین هاوینگ در 11 می سال 2020 این پاداش به 6.25 BTC کاهش یافت. آخرین هاوینگ در ماه می 2020 اتفاق افتاد و پیش بینی می‎‎‎‎‎‎‎‎شود هاوینگ بعدی در سال 2024 اتفاق افتد.

فلسفه هاوینگ چیست و چرا صورت می گیرد؟ 

 ویتالیک بوترین "Vitalik Buterin" خالق شبکه اتریوم Ethereum طی یک یادداشت به وبسایت کوین مگزین فلسفه وجود هاوینگ را این گونه بیان می‎‎‎‎‎‎‎‎کند :: "علت اصلی این کار کنترل تورم است، یکی از مشکلاتی که در ارزهای فیات (ارزفیات منظور ارزهای واقعی مانند ریال یا دلار می‎‎‎‎‎‎‎‎باشد) وجود دارد این است که، بانک‎‎‎‎‎‎‎‎های مرکزی به هر مقدار که مایل باشند می‎‎‎‎‎‎‎‎توانند اسکناس چاپ کنند و این مسئله طبق قانون عرضه و تقاضا باعث کاهش ارزش آن خواهد شد. اما ارزهای دیجیتال مانند BTC به مانند طلا محدود بوده و همانطور که پس از استخراج هر گرم طلا، استخراج مابقی طلای موجود کار سخت‎‎‎‎‎‎تری خواهد بود و درنتیجه ارزش خود را حفظ خواهد کرد" این یادداشت، علت وجود هاوینگ را به روشنی بیان می‎‎‎‎‎‎‎‎کند.

هاوینگ بیتکوین چیست ؟ قیمت بیتکوین پس از هاوینگ

مرتبط: توکنومیک چیست؟ بررسی پارامترهای اثرگذار بر قیمت یک ارز دیجیتال

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین BTC ؟

ابتدا یک نگاهی به گذشته بیاندازیم و سپس به این پاسخ خواهیم پرداخت. در گذشته این هاوینگ رابطه مستقیمی با رشد قیمتی آن رقم زده، طی اولین هاوینگ بیت‎‎‎‎‎کوین در 18می سال 2012 شاهد افزایش قیمتی بیت‎‎‎‎‎‎‎کوین از 12 دلار به حدود 1150 دلار بوده ایم، طی دوره بعدی هاوینگ در 9 جولای 2016 نیز شاهد افزایش قیمت بیت‎‎‎‎‎‎کوین به بالاترین حد خود درآن زمان طی یک سال یعنی سال 2017 که چیزی حدود 20هزار دلار قیمت گرفت، بوده ایم. همچنین در آخرین دوره هاوینگ در ماه می 2020 قیمت بیت‎‎‎‎‎‎کوین 8787 دلار بوده که تا 69000 دلار نیز صعود کرد. اما این امر نمی‎‎‎‎‎‎‎‎تواند چیزی را ثابت کند چراکه افزایش یا کاهش قیمت بیت‎‎‎‎‎‎‎کوین به عوامل زیادی بستگی دارد، هر دوره هاوینگ که اتفاق می‎‎‎‎‎‎‎‎افتد با هیجانات، گمانه زنی‎‎‎‎‎‎‎‎ها و عدم اطمینان زیادی همراه است که همین امر باعث می‎‎‎‎‎‎‎‎شود پیش بینی واکنش بازار در آینده کار دشوار یا حتی غیرممکنی باشد.  

سخن پایانی

دراین مقاله مفهوم هاوینگ و علت وجود آن را بررسی کردیم اما توجه داشته باشید که این مقاله صرفا یک مقاله جهت اطلاع رسانی و آموزش بوده و هیچ توصیه یا پیشنهادی جهت سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری ارائه نمی‎‎‎‎‎‎‎‎کند.

شما می‎‎‎‎‎‎‎‎توانید تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار کریپتو آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده
متاورس چیست؟ (به زبان ساده) - ورود به Metaverse و کسب درآمد متاورس چیست؟ (به زبان ساده) - ورود به Metaverse و کسب درآمد
مفهوم مقیاس پذیری در بلاکچین (به زبان ساده) و اهمیت آن مفهوم مقیاس پذیری در بلاکچین (به زبان ساده) و اهمیت آن
Script Network - آموزش ایردراپ Script Tv و دریافت توکن SPAY Script Network - آموزش ایردراپ Script Tv و دریافت توکن SPAY

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید