عصر متاورس
اتریوم (ETH) چیست؟ معرفی، بررسی و تاریخچه اتریوم

اتریوم (ETH) چیست؟ معرفی، بررسی و تاریخچه اتریوم

اتریوم ETH چیست؟

اتریوم یک بلاکچین غیرمتمرکز و منبع باز است که دارای ارز دیجیتالی خود به نام اتر ETH می باشد. اتریوم به عنوان یک پلتفرم برای بسیاری ارزهای دیجیتال دیگر و همچنین بستری برای اجرای قراردادهای هوشمند عمل می کند.

اتریوم اولین بار توسط ویتالیک بوترین "Vitalik Buterin" در سال 2013 توصیف شد، بوترین به همراه سایر بنیان گذاران در یک فروش عمومی آنلاین در تابستان 2014، بودجه ی پروژه را تامین کردند، این گروه موفق شد 18.3 میلیون دلار بیت کوین BTC جمع آوری کند. 

قیمت اتریوم ETH در عرضه اولیه سکه(ICO) با فروش بیش از 60 میلیون ETH برابر با 0.311 دلار بود. با درنظر گرفتن قیمت فعلی اتریوم ETH، بازده سرمایه گذاری(ROI) با نرخ سالانه بیش از 270 درصد می شود که از اساسا از تابستان 2014 هر ساله سرمایه گذاری شما تقریبا 4 برابر می شود.

در تاریخ 30 جولای 2015 بنیاد اتریوم، بلاکچین را تحت نمونه اولیه با نام رمز "Frontier" رسما راه اندازی کرد. از آن زمان تاکنون شبکه اتریوم چندین به روزرسانی داشته است، "Constantinople" در 28 فوریه 2019، "Istanbul" در 8 دسامبر 2019، "Muir Glacier" در 2 ژانویه 2020، "Berlin" در 14 آوریل 2021، و اخیراً در 5 آگوست 2021، هارد فورک   "لندن" 

اتریوم ادعا می کند، هدفش تبدیل شدن به یک پلتفرم جهانی برای برنامه های غیرمتمرکز(dApps) است که به کاربران از سراسر جهان اجازه می دهد نرم افزارهایی را بنویسند و اجرا کنند که دربرابر سانسور، خرابی و تقلب مقاوم است. 

بنیان گذاران اتریوم  

اتریوم در مجموع هشت بنیان گذار دارد که برای اولین بار در 7 ژوئن 2014 در زوگ سوییس ملاقات کردند.

1- شناخته شده ترین فرد آن ها، ویتالیک بوترین "Vitalik Buterin" یک دورگه روسی - کانادایی است که وایت پیپیر (توضیحات پروژه) اصلی را نوشته و اتریوم را توصیف کرده است، وی همچنان روی بهبود پلتفرم کار می کند. ویتالیک بوترین قبل از اتریوم ETH یکی از بنیان گذاران وب سایت خبری مجله بیت کوین بود.

2- می توان گفت گاوین وود یک برنامه نویس بریتانیایی، دومین جزو مهم از بنیان گذاران اتریوم است، چراکه اولین پیاده سازی فنی اتریوم را توسط زبان ++C کدنویسی کرد، زبان برنامه نویسی بومی اتریوم (Solidity) را پیشنهاد داد و همچنین اولین مدیر ارشد فناوری بنیاد اتریوم بود. قبل از اتریوم، گاوین وود یک دانشمند محقق در مایکروسافت بود و پس از آن به تاسیس بنیاد Web3 پرداخت.

3- از دیگر بنیان گذاران اتریوم می توان به این اشخاص اشاره کرد : آنتونی دی ایوریو این پروژه را در مراحل اولیه توسعه به عهده گرفت، چارلز هاسکینسون، نقش اصلی را در ایجاد بنیاد اتریوم مستقر در سوئیس و چارچوب قانونی آن ایفا کرد، همچنین Mihai Alisie در ایجاد بنیان اتریوم نقش به سزایی داشت، جوزف لوبین یک کارآفرین کانادایی که مانند دی ایوریو در روزهای اولیه به اتریوم کمک های مالی کرد و بعدها یک انکوباتور برای استارت آپ های مبتنی بر اتریوم ETH به نام ConsenSys تاسیس کرد، امیر چتریت نیز به تاسیس اتریوم کمک کرد اما درابتدای توسعه از آن فاصله گرفت. 

چه چیزی اتریوم را منحصر به فرد می کند؟

اتریوم درواقع در مفهوم پلتفرم قرارداد های هوشمند بلاکچین اولین گام را برداشته است. برای اطلاعات بیشتر راجع به قراردادهای هوشمند روی لینک کلیک کنید.

نوآوری اصلی اتریوم طراحی پلتفرمی بود که به آن اجازه می داد قراردادهای هوشمند را بااستفاده از بلاکچین اجرا کند، که مزیت های فناوری قرارداد هوشمند را به شدت تقویت می کند، به گفته گاوین وود (یکی از بنیان گذاران اتریوم)، بلاکچین اتریوم به عنوان نوعی کامپیوتر برای کل سیاره طراحی شده که از لحاظ تئوری قادر است با اجرای آن بر یک توزیع جهانی، هر برنامه ای را قدرتمند تر، با شفافیت بیشتر و کاهش تقلب کند. 

علاوه بر قرارداد های هوشمند، بلاکچین اتریوم می تواند با استفاده از استاندارد ERC-20، میزبان ارزهای دیجیتال دیگری ملقب به "توکن" ها باشد، درواقع این رایج ترین استفاده از پلتفرم ETH تاکنون بوده، تا امروز بیش از 28,000 توکن سازگار با ERC-20 راه اندازی شده که بیش از 40 مورد از آن ها از نظر ارزش بازار به 100 ارز برتر در جدول رده بندی تبدیل می شوند.

هارد فورک "Hard Fork"  لندن اتریوم

شبکه اتریوم با کارمزد های بالایی در تراکنش ها مواجه بوده که اغلب در زمان تقاضای بالا، افزایش می یابد، در ماه می 2021 میانگین کارمزد تراکنش ها دراین شبکه به 71.72 دلار رسید! اتریوم علاوه بر کارمزدهای بالا از مشکلات مقیاس پذیری نیز برخوردار بود.

همانطور که پیش تر ذکر شد، برای انتقال به الگوریتم سهام (PoS) به منظور افزایش مقیاس پذیری و افزودن تعدادی ویژگی جدید برنامه هایی وجود دارد. گروه توسعه دهنده درحال حاضر فرآیند انتقال به لایه دوم اتریوم (ETH 2.0) را آغاز کرده و برخی بروزرسانی ها را در طول مسیر اجرا کرده است، من جمله هاردفورک لندن.

ارتقا "لندن" در آگوست 2021 اجرا شد که شامل 5 طرح پیشنهادی برای ارتقا شبکه به نام های EIP-3529، EIP-3198، EIP-3541 و مهم ترین آن ها EIP-1559 و EIP-3554 بود.

EIP-1559 مسلما محبوب ترین ارتقا در بین تمام EIP ها بوده است. 

EIP-1559 چیست؟

ارتقا EIP-1559 مکانزیمی را معرفی می کند که نحوه تخمین هزینه کارمزد در بلاکچین اتریوم را تغییر می دهد، قبل از ارتقا کاربران باید دریک حراج آزاد شرکت می کردند تا تراکنش های آن ها توسط یک ماینر (دستگاه استخراج) دریافت شود. این فرایند به عنوان "حراج با قیمت اول" شناخته می شود و همانطور که انتظار داریم، بالاترین قیمت پیشنهادی برنده می شود.

به کمک EIP-1559، این فرآیند توسط یک سیستم مناقصه خودکار مدیریت می شود و یک "هزینه پایه" برای تراکنش ها در بلاک بعدی وجود دارد، این هزینه براساس میزان شلوغی شبکه متفاوت است. علاوه براین، کاربرانی که مایل به سرعت بخشیدن به تراکنش های خود هستند می توانند "هزینه اولیت" را به ماینر بپردازند.

EIP-1559 همچنین یک مکانیسم هزینه سوزی را معرفی می کند که بخشی از کارمزد هر معامله "کارمزد پایه" سوزانده شده و از چرخه خارج می شود. هدف این کار، کاهش عرضه درگردش اتر ETH و افزایش بالقوه ارزش توکن در طول زمان است.

نکته جالب توجه این است که شبکه اتریوم پس از گذشت دوماه از اجرای ارتقا لندن، بیش از یک میلیارد دلار ETH را سوزانده بود.

ETH 2.0 اتریوم لایه دوم 

اتریوم قصد دارد در سال 2022 (سال جاری)، با به روزرسانی اتریوم به الگوریتم اثبات سهام (PoS) مهاجرت کند، این مهاجرت از زمان آغاز به کار اتریوم در جریان کار وجود داشت (می توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله ادغام اتریوم را مطالعه کنید.). به همین واسطه اتریوم مکانیسم اجماع جدیدی را شاهد خواهد بود، همچنین شاردینگ را به عنوان یک راه حل مقیاس پذیر معرفی می کند. زنجیره فعلی اتریوم به زنجیره بیکن "Beacon Chain" تبدیل خواهد شد و به عنوان یک لایه تسویه حساب برای تعاملات قرارداد های هوشمند در سایر زنجیره ها عمل خواهد کرد.

در اواخر سال 2021 به روزرسانی Arrow Glacier اتریوم، تا ماه جون 2022 به تعویق افتاد، تا آن زمان ویتالیک بوترین (یکی از بنیان گذاران اتریوم) انتظار دارد که مسیر پایانی شبکه با جمع آوری های خوش بینانه و Zk-rollup ها شکل بگیرد.

بنیاد اتریوم در ژانویه 2022 اعلام کرد که اصطلاحاتی مانند اتریوم لایه دوم (ETH 2.0) را حذف کرده، تا کاربران جدید دچار ابهامات و سردرگمی نشوند، همچنین ادامه داد اصطلاح قبلی اتریوم یک (ETH 1.0) به عنوان لایه اجرا نام گذاری می شود. در حالی که ETH 2.0 به عنوان لایه اجماع نامیده می شود که در نهایت برای ارائه نسخه دقیق تری از نقشه راه اتریوم است. در به روزرسانی ادغام اتریوم (Merge Ethereum) در تاریخ 13 آوریل 2022، گروه بیکو (توسعه دهنده اتریوم)، یک بروزرسانی در توییتر منتشر کرده و بیان کرد :" درمورد ادغام اتریوم، قطعا در آخرین فصل از الگوریتم اثبات کار(PoW) هستند، همچنین اظهار داشت که کاربران می توانند انتظار داشته باشند که چند ماه پس از ژوئن اتفاق بیافتد." اگرچه تاریخ دقیقی منتشر نشده است. این درپشت اولین شادو فورک شبکه اصلی، برای آزمایش انتقال به PoS در اتریوم است که در 11 آوریل 2022 با موفقیت اجرا شد. 

چه مقدار از اتریوم ETH درگردش است ؟

تا تاریخ سپتامبر 2021 حدود 117.5 میلیون اتریوم ETH درگردش بود که 72 میلیون از آن در بلاک پیدایش (اولین بلاک در بلاکچین اتریوم) صادر شد. از این مقدار 60 میلیون به مشارکت کنندگان اولیه در فروش عمومی سال 2014 و 12 میلیون دیگر به صندوق توسعه اختصاص یافت. 

مبلغ باقی مانده به عنوان پاداش برای میانر (دستگاه های استخراج) ها صادر شد. پاداش اولیه در سال 2015، 5 اتریوم به ازای هر بلاک بود که بعدا در اواخر سال 2017 به 3 اتریوم کاهش یافت و درنهایت در اوایل سال 2019 به 2 اتریوم کاهش یافت، میانگین زمان برای استخراج هربلاک از اتریوم میانگین 13-15 ثانیه است.

یکی از تفاوت های اصلی بیت کوین BTC و اقتصاد اتریوم ETH این است که اتریوم تورم زا نیست، به این معنی که عرضه کل آن محدود نیست. توسعه دهندگان اتریوم این را با عدم تمایل به داشتن " بودجه امنیتی ثابت " برای شبکه توجیه می کنند، توانایی تنظیم نرخ صدور ETH از طریق اجماع به شبکه اجازه می دهد تا حداقل صدور مورد نیاز جهت امنیت کافی را حفظ کند.

اما با معرفی EIP-1559، کارمزدهای پایه مورد استفاده در تراکنش‌ها کاهش می‌یابد و اتریوم از گردش خارج می‌شود. این بدان معناست که فعالیت بیشتر در شبکه منجر به سوخت بیشتر اتریوم می شود و کاهش عرضه باید به افزایش قیمت اتریوم منجر شود، همه چیز برابر است. این پتانسیل را دارد که اتریوم را کاهش دهد، چیزی که دارندگان اتریوم از آن هیجان زده هستند - افزایش بالقوه قیمت اتریوم امروز. 

چگونه شبکه اتریوم ایمن است؟

از آگوست 2020، اتریوم از طریق الگوریتم اثبات کار Ethash که به خانواده توابع هش Keccak تعلق دارد، ایمن شده است.

با این حال، برنامه‌هایی برای انتقال شبکه از الگوریتم اثبات کار(PoW) به الگوریتم اثبات سهام (PoS) مرتبط با به‌روزرسانی اصلی اتریوم 2.0 که در اواخر سال 2020 عرضه شد، وجود دارد.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی
متاورس چیست؟ (به زبان ساده) - ورود به Metaverse و کسب درآمد متاورس چیست؟ (به زبان ساده) - ورود به Metaverse و کسب درآمد
آموزش ساخت کیف پول متامسک metamask آموزش ساخت کیف پول متامسک metamask
ارز دیجیتال بیت کوین BitCoin و نکاتی که نمی دانستید ارز دیجیتال بیت کوین BitCoin و نکاتی که نمی دانستید

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید