عصر متاورس
استیبل کوین چیست و چه انواعی دارد؟ معرفی 5 استیبل کوین برتر

استیبل کوین چیست و چه انواعی دارد؟ معرفی 5 استیبل کوین برتر

مقدمه 

استیبل کوین (StableCoin) ها به شکلی فزاینده، در بازار های رمزنگاری محبوب شده است، و کاربردهای بیشماری برای معامله گرها، مشاغل و افراد دیگر فراهم کرده است. درادامه به درک مفهوم استیل کوین، انواع و تفاوت هرکدام و کابردهای آن ها خواهیم پرداخت. 

استیبل کوین چیست؟

استیل کوین در واقع نوعی ارزدیجیتال است که توسط ارزهای باثبات مانند ارزهای فیات (ارزفیات همان ارزهای سنتی مانند ريال و دلار می باشد) و یا فلزات گرانبها (مانند طلا)، پشتیبانی می شوند. برای مثال استیبل کوین USDT توسط دلار آمریکا پشتیبانی می شود و قیمت آن همیشه برابر با 1 دلار آمریکاست. 

هدف استیبل کوین ها ارائه یک جایگزین برای نوسانات بالای ارزهای دیجیتال است که این سرمایه گذاری هارا برای استفاده گسترده در تراکنش ها، مناسب تر کرده. اگر نگاهی به معنی این واژه بیاندازیم، می توانیم هدف از وجود آن هارا کاملا دریابیم : استیبل کوین یا StableCoin از دوبخش Stable به معنای ثابت و باثبات، و بخش Coin به معنی سکه (همان ارزدیجیتال) به وجود آمده، بنابراین به معنای یک ارزدیجتالی است که دارای ثبات می باشد و برخلاف دیگر رمزارزها دارای نوسان قیمت نیست، و همواره هدف " ثبات " را دنبال می کنند.

استیبل کوین ها دارای 4 نوع اصلی هستند : 1- پشتوانه کالا 2- پشتوانه ارزهای فیات 3- پشتوانه ارزهای دیجیتالی 4- الگوریتمی. 

نکات کلیدی و خلاصه :

1- استیبل کوین ها با حفظ دارایی های ذخیره به عنوان وثیقه یا ازطریق فرمول های الگوریتمی، که قرار است عرضه را کنترل کنند، هدف ثبات قیمت را دنبال می کنند.

2- استیبل کوین ها، ممکن است به ارزی مانند دلار یا به قیمت کالایی مانند طلا متصل شوند.

3- نسبت به ارزهای دیجیتال ناپایدارتر، به عنوان یک وسیله مبادله، مفیدتر عمل می کنند.  

انواع استیبل کوین ها 

استیبل کوین ها به دو دسته ی کلی استیبل کوین های متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می شوند، که پس از بررسی انواع استیبل کوین ها، تفاوت آن هارا درخواهید یافت. 

1- استیبل کوین ها با پشتوانه ارزهای فیات

این نوع از استیبل کوین ها، دارایی های رمزنگاری هستند که توسط ذخایر ارزهای فیات (مانند دلار، پوند و یورو) پشتیبانی می شوند. برای مثال یک استیبل کوین با پشتوانه دلار، نسبت یک به یک به دلار آمریکا دارد و می توان آن را در هرزمان با دلار مبادله کرد. برترین و محبوب ترین استیبل کوین ها با پشتوانه فیات به شرح زیراست :

  • USDT
  • Binance USD (BUSD) 
  • USD Coin (USDC)

2- استیبل کوین ها با پشتوانه دارایی یا کالا 

این نوع از استیبل کوین ها، توسط فلزات گرانبها (مانند طلا یا نقره)، پشتیبانی می شوند، و برای حفظ ثبات در ارزش خود به این کالاها، متکی هستند. طلا جزو رایج ترین کالایی است که برای وثیقه گذاری این نوع از استیبل کوین ها مورد استفاده قرار می گیرد، چراکه به طور گسترده به عنوان پوششی در برابر تورم و نوسان قیمت بازار سهام، درنظر گرفته می شود. برترین و محبوب ترین استیبل کوین ها با پشتوانه دارایی به شرح زیراست :

  • Paxos Gold (PAXG)
  • Tether Gold (XAUT)

3- استیبل کوین ها با پشتوانه ارزهای دیجیتال

این نوع از استیبل کوین ها توسط سایر دارایی های رمزنگاری، پشتیبانی می شوند، و عموما هدف آن ها حفظ ارزش یک ارز فیات است. این استیبل کوین ها برای جبران نوسانات و حفظ ارزش خود نسبت به ارز فیات، تقریبا در سطح برابر، بیش از حد وثیقه داده می شوند. 

DAI نمونه ای از یک استیبل کوین با پشتوانه ارزدیجیتال است. 

4- استیبل کوین های الگوریتمی 

استیبل کوین های الگوریتمی نیز، توسط ارزهای رمزپایه پشتیبانی می شوند، اما به این معنا نیست که ذخایر رمزنگاری مانند استیبل کوین های دارای پشتوانه ارزهای دیجیتال هستند. بلکه، آن ها برای کنترل عرضه سکه و حفظ ارزش خود، بر الگوریتم هایی تکیه می کنند. این الگوریتم ها تضمین می کنند که : هرزمان که ارزش استیبل کوین از حد خود کمتر شود، عرضه قطع می شود، و هرزمان که ارزش آن افزایش یافت، استیبل کوین های بیشتری آزاد می شوند. USDD یک نمونه از استیبل کوین الگوریتمی است.  

معرفی 5 تا از بهترین استیبل کوین ها براساس ارزش بازار

1- استیبل کوین USDT 

USDT که به تتر "Tether" معروف است، بزرگترین استیبل کوین از نظر ارزش بازار است و بر دلار آمریکا متکی است. تتر (USDT) که در سال 2014 راه اندازی شد، توسط ذخایر و معادل های نقدی پشتیبانی می شود، و روی چندین بلاکچین از جمله اتریوم"Ethereum"، ترون"Tron" و ... کار می کند. ارزش فعلی بازار آن معادل 72 میلیارد دلار است.  

2- استیبل کوین USDC 

USD Coin یا به اختصار USDC، دومین استیبل کوین کاربردی و محبوب است و بر دلار آمریکا متکی است، و توسط ذخایر معادل دلاری که در شرکت های صادرکننده نگهداری می شود، پشتیبانی می شود. USDC درسال 2018 راه اندازی شد، این استیبل کوین توسط کنسرسیوم (consortium)، به رهبری Circle و CoinBase مدیریت و صادر می شود. ارزش کل فعلی بازار آن، 53 میلیارد دلار است. 

3- استیبل کوین BUSD

Binance USD با نماد BUSD، یک استیبل کوین سازگار با استاندارد ERC-20 است که توسط بایننس (Binance) و با همکاری Paxos در سال 2019 راه اندازی شد و انتشار یافت. این استیبل کوین به نسبت یک به یک به دلار آمریکا، متکی است. هدف از آن را می توان ادغام ثبات دلار آمریکا با فناوری بلاکچین دانست. BUSD از استانداردهای BEP-2 و BEP-20 پشتیبانی می کند و به طور گسترده در اکوسیستم بایننس (Binance )، استفاده می شود.  

ارزش کل بازار آن، درحال حاضر معادل 17 میلیارد دلار است.

توجه : نسبت یک به یک به این معناست که ارزش آن، یک برابر ارزش دلار می باشد، یعنی قیمت آن همواره برابر با یک دلار است. 

4- استیبل کوین DAI

DAI، یک استیبل کوین مبتنی بر اتریوم است که توسط پروتکل Maker، صادر شده است، و توسط سازمان مستقل و غیرمتمرکز MakerDAO، مدیریت می شود. این استیبل کوین، براساس دلار آمریکا بوده و توسط ترکیبی از دارایی های رمزنگاری شده که در قراردادهای هوشمند Maker، برای ضرب DAI جدید سپرده شده، وثیقه می شود.

ارزش کل فعلی بازار آن معادل 6.9 میلیارد دلار است.

5- استیبل کوین TUSD

True USD یا به اختصار TUSD، یک استیبل کوین با پشتوانه فیات است که با نسبت یک به یک به دلار آمریکا متکیست. TUSD که در سال 2018 راه اندازی شد، توسط TrustToken (یک پلتفرم توکن سازی برای دارایی های دنیای فیزیکی)، صادر و مدیریت می شود. 

ارزش کل بازار فعلی آن معادل 1.2 میلیارد دلار است.

کاربرد استیبل کوین ها، بهترین موارد استفاده از آن ها

همانطور که پیش تر بررسی کردیم، مزیت اصلی آن ها، وجود ثبات در قیمت آن هاست که این امر موجب شده برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. 

1- هدف استیبل کوین ها با پشتوانه دلار، تسهیل ورود معامله گرهای سنتی به بازار های رمزنگاری است که با استفاده از دارایی مورداعتماد طرف های تجاری نهادی، یعنی دلار آمریکا، صورت می گیرد.

2- استیبل کوین ها با پشتوانه دلار، تبدیل به محبوب ترین ارزپایه برای جفت های معاملاتی بازار کریپتو شده اند.

3- استیبل کوین ها، به عنوان دارایی های وام دهی، در سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi)، به طور چشمگیری، محبوب شده اند. 

4- حتی خارج از بازار های مالی، افراد برای حفظ ارزش دارایی های خود دربرابر تورم ارزمحلی، از استیبل کوین ها استفاده می کنند. 

5- محبوبیت استیبل کوین ها، اکنون از بازار های معاملات ارزهای دیجیتال، فراتر رفته است. کسب و کارهای مستقر در خارج از ایالات متحده آمریکا، به شکل روزافزونی از استیبل کوین های دلاری استفاده می کنند، تا امکان پرداخت و تسویه در کشورهایی که درآن فعالیت می کنند را بدون نیاز به ایجاد حساب دلاری در بانک های محلی، فراهم کنند. 

نحوه ی کسب سود در استیبل کوین ها چگونه است؟

سیستم وام دهی استیبل کوین ها، روشی است که سرمایه گذاران کریپتو می توانند با اجتناب از نوسانات بازار، به کسب سود بپردازند. به این منظور سرمایه گذاران می توانند در پلتفرم های وام دهی متمرکز(CeFi)، مانند BlockFi ثبت نام کنند، یا به یک برنامه ی وام دهی غیرمتمرکز (DeFi)، مانند Aave یا Compound متصل شوند، استیبل کوین هارا واریز کرده و سود کسب کنند.  

سرمایه گذارانی که علاقه مند به دریافت وام های رمزنگاری هستند و در عین حال خواهان امنیتی با همان ساختار بانک های سنتی هستند، وام دهی متمرکز (CeFi) را ترجیح می دهند، وام دهندگان CeFi از کاربران می خواهند ابتدا تایید هویت خودرا برای مطابقت با مقررات تکمیل کنند و پس از آن، استیبل کوین های خودرا در یک حساب وام دهی برای شروع به کسب سود، واریز نمایند.  

برخی از پلتفرم های وام دهی CeFi، بیمه هایی برای وجه کابران ارائه می دهند، که برای سرمایه گذاران یک امتیاز مثبت است. به طور کلی به صورت روزانه یا هفتگی، پرداخت ها انجام می شود.

در نقطه مقابل؛ وام های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، فرایند وام دهی را با استفاده از قراردادهای هوشمند، خودکار می کنند. برخلاف وام دهی CeFi، که به شما نیاز دارد تا استیبل کوین های خودرا به کیف پول های نگهبانی ارائه دهنده، سپرده گذاری کنید، وام دهی DeFi به طور مستقیم و بدون نیاز به اعتماد طرف مقابل، روی کیف پول کاربر صورت می گیرد. همچنین کاربران نیازی به تایید KYC/AML نخواهند داشت، چراکه آدرس کیف پول آن ها، تنها شکل موردنیاز برای شناسایی است.

کاربران DeFi، به جای واریز استیبل کوین ها به یک حساب وام دهی، ارزهای خودرا به یک استخر وام غیرمتمرکز و با قرارداد هوشمند، برای مدت زمانی که می خواهند وجه خود را برای کسب سود قرض دهند، سپرده می کنند. این سود ها معمولا به صورت روزانه یا هفتگی پرداخت می شود و وجوه ذخیره شده را می توان در هر زمانی برداشت کرد. 

سخن پایانی 

دراین مقاله با مفهوم استیبل کوین ها (StableCoins) و انواع آن ها آشنا شدیم، همچنین 5 استیبل کوین برتر از نظر مارکت‎‎‎‎‎کپ (ارزش بازار)، را مورد بررسی قرار دادیم. و تفاوت های میان استیبل کوین های متمرکز و غیرمتمرکز را دانستیم.

درآخر اگر سؤالی وجود داشت، آن را در قسمت نظرات با گروه عصر متاورس، درمیان بگذارید، همچنین می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خودرا باما و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده
دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO
ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان) ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان)
Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0 Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0
بایننس توکن (BNB) چیست؟ بایننس توکن (BNB) چیست؟

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید