عصر متاورس
ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان)

ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان)

مقدمه

ییلد فارمینگ Yield Farming به معنای کشاورزی بازده است، این مفهوم به کسب سود بیشتر از سرمایه اشاره دارد. به طور کلی ییلد فارمینگ یک روش سرمایه گذاری سودآور است اما ممکن است برای کاربران مبتدی چندان سرمایه گذاری مناسبی نباشد. دراین مقاله مفهوم ییلد فارمینگ، روش های کسب درآمد از آن و خطرات احتمالی موجود را بررسی می‎‎‎‎‎‎کنیم.  

ییلد فارمینگ Yield Farming چیست؟

ییلد فارمینگ روشی برای کسب سود بیشتر از دارایی های دیجیتال در پلتفرم های DeFi (امورمالی غیرمتمرکز) است. محصول هدف ییلد فارمینگ عموما صرافی های غیرمتمرکز و پلتفرم های وام دهی در DeFi هستند.

 سیستم وام دهی DeFi به این گونه کار می‎‎‎‎‎کند که شخصی دارایی خودرا به شخص متقاضی وام برای مدتی قرض می‎‎‎‎‎دهد، پلتفرم وام دهی نیز وظیفه برقراری ارتباط بین این دو شخص را دارد. در نهایت کسی که وام گرفته مقداری بهره پرداخت می‎‎‎‎‎کند و شخصی که سرمایه خود را به اشتراک گذاشته، در ازای این همکاری سود قابل توجهی دریافت می‎‎‎‎‎‎کند. (به شخص وام دهنده ییلد فارمر "Yield Farmer" می گویند). 

صرافی های غیرمتمرکز(DEX) نیز برای ارائه خدمات خود، نیاز به تامین استخر های نقدینگی خود دارند تا بتوانند با تامین جفت ارز ها، پاسخگوی معاملات کاربران در سریع ترین زمان باشند. برای ییلد فارمینگ در صرافی های غیرمتمرکز باید سرمایه خود را در استخرهای نقدینگی برای مدت زمانی، به اصطلاح قفل کنید و به عنوان پاداش بخشی از درآمد صرافی را دریافت کنید. 

میزان سود دریافتی، حداقل میزان سرمایه گذاری و مدت زمان سرمایه گذاری در پلتفرم ها و ارزهای دیجیتال مختلف، متفاوت است. بنابراین انتخاب در دقت و تحقیق کافی قبل از انجام ییلد فارمینگ یک امر ضروریست.

ییلد فارمینگ در نگاه اول ممکن است شباهت های زیادی به سپرده گذاری (Staking) داشته باشد. به همین جهت قبل از این که در مفهوم ییلد فارمینگ عمیق شویم یک تعریف خلاصه از استیکینگ را بررسی می کنیم تا تفاوت های آن دو را بهتر درک کنید. 

استیکینگ Staking در مقابل ییلد فارمینگ Yield Farming

استیکینگ (Staking) به نوعی شبیه به سپرده گذاری در سیستم بانکداری است. در ازای سپرده گذاری می‎‎‎‎‎توانید درصدی سودسالانه مشخص دریافت کنید. اما نکته مهم این است که استیکینگ به عنوان یک روش اجماع، برای تایید و اعتبارسنجی تراکنش ها در بلاکچین های مختلف استفاده می‎‎‎‎‎شود. بلاکچین ها از الگوریتم های اجماع برای اعتبارسنجی تراکنش ها و ایمن کردن شبکه استفاده می‎‎‎‎‎کنند. الگوریتم های اجماع انواع مختلفی دارند، شناخته شده ترین و کاربردی ترین آن ها الگوریتم های اثبات سهام (PoS) و اثبات کار(PoW) هستند. به عنوان مثال بلاکچین بیتک‎‎‎‎‎وین از الگوریتم اثبات کار و بلاکچین اتریوم از الگوریتم اثبات سهام برای تایید تراکنش ها استفاده می‎‎‎‎‎کنند. 

 بنابراین در بلاکچین هایی که از اثبات سهام (Proof Of Stake) استفاده می‎‎‎‎‎‎‎کنند می‎‎‎‎‎توانید از طریق استیک (Stake) کردن، علاوه بر کسب سود سالانه شانسی برای اعتبارسنجی تراکنش و ساخت بلاک جدید را در بلاکچین داشته باشید و پاداش قابل توجهی به دست آورید. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله آموزش Staking (سپرده گذاری) را مطالعه کنید. 


آیا ییلد فارمینگ Yield Farming یک سرمایه گذاری پر خطر است؟

اگرچه ییلد فارمینگ می‎‎‎‎‎‎‎‎تواند بسیار سودآور عمل کند و نسبت به سایر سرمایه گذاری ها پربازده تر باشد، اما به همان نسبت یک سرمایه گذاری پرخطر نیز به حساب می‎‎‎‎‎آید و برای شروع باید محتاطانه عمل کنید و قبل از هر حرکتی اطلاعات خودرا دراین باره تکمیل کنید.

 ییلد فارمینگ ممکن است خطرناک باشد اما نه از نظر فنی. چراکه فرآیند ییلد فارمینگ از طریق قراردادهای هوشمند انجام می شود، این قراردادهای هوشمند هستند که مسؤلیت اجرای شرایط را دارند. بنابراین ییلد فارمینگ از نظر فنی خطری ندارد، مگر این که از یک پلتفرم غیرقابل اعتماد استفاده کنید. ضرر احتمالی که در ییلد فارمینگ وجود دارد، نوسان قیمت در بازار ارزهای دیجیتال است. برای مثال فرض کنید؛ 10 سکه اتر ETH را به مدت یک ماه ییلد کرده اید. و با احتساب APY (سود سالانه) به اندازه 25 درصد سود دریافت می‎‎‎‎‎‎کنید. اما اگر طی این یک ماه، ارزش ETH به اندازه 50 درصد کاهش یابد عملا شما ضرر خواهید کرد. پس باید به این مسئله دقت داشته باشید که در مدت زمانی که توافق به ییلد فارمینگ کرده اید، نمی‎‎‎‎‎توانید به دارایی خود دسترسی داشته باشید در نتیجه باید یک ارز دیجیتالی را انتخاب کنید که احتمال کاهش قیمت آن کم تر باشد.   

بهترین پلتفرم های ییلد فارمینگ Yield Farming

همانطور که گفته شد فرآیند ییلد فارمینگ توسط قراردادهای هوشمند اجرا می‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود. یک قرارداد هوشمند اگر دارای خطای کدنویسی نباشد، ایمن ترین و قابل اعتماد ترین راه برای اجرای شرایط است. اما اگر دارای خطای کدنویسی باشد می‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند راهی برای حمله هکر ها به وجود آورد و به غیرقابل اعتماد ترین راه ممکن تبدیل شود. 

برای اینکه بتوانید به ییلد فارمینگ اعتماد داشته باشید و از چنین حوادثی در امان باشید. نیاز به انتخاب یک پلتفرم قابل اعتماد و ایمن دارید. در ادامه به معرفی و بررسی کوتاهی از بهترین پلتفرم های موجود میاندازیم. 

1- پلتفرم وام دهی Compound

کامپاند Compound یک پلتفرم وام دهی قدرتمند و با سابقه است و جزو قدرتمند ترین پلتفرم های ییلد فارمینگ به حساب می‎‎‎‎‎‎آید. Compound رابط کاربری ساده ای دارد و حتی کاربران مبتدی نیز می‎‎‎‎‎‎توانند به راحتی از آن استفاده کنند. در مقاله جداگانه ای به صورت تصویری و گام به گام مراحل انجام ییلد فارمینگ در پلتفرم Compound را آموزش دادیم که از لینک زیر می‎‎‎‎‎‎توانید به آن دسترسی داشته باشید. توصیه می‎‎‎‎‎‎کنم برای شروع ییلد فارمینگ از کامپاند Compound استفاده کنید چون علاوه بر رابط کاربری آسان، سود سالانه منصفانه ای ارائه می‎‎‎‎‎دهد و از نظر درجه سختی جزو دسته بندی آسان قرار می‎‎‎‎‎گیرد. توکن COMP ارز بومی این پلتفرم است و نشان حاکمیتی نیز دارد. شما با ییلد فارمینگ در این پلتفرم علاوه بر کسب سود، مقداری توکن COMP نیز دریافت می کنید و این گونه می‎‎‎‎‎‎توانید دونوع سود دریافت کنید. 

2 - پلتفرم وام دهی Aave

آوی Aave نیز یک پلتفرم مطمئن و معروف در حوزه وام دهی دیفای (DeFi) است. یک پلتفرم غیرمتمرکز و منبع باز که می‎‎‎‎‎توانید دارایی های خود را قرض دهید و سود مرکب دریافت کنید. سودی که به شما تعلق می‎‎‎‎‎گیرد با توکن AAVE پرداخت می‎‎‎‎‎شود. می‎‎‎‎‎‎توانید تا 15 درصد APR برای وام دادن در پلتفرم Aave دریافت کنید. این پلتفرم نیز رابط کاربری آسانی دارد. 

3 - صرافی UniSwap

Uni Swap یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) و یک بازارساز خودکار (AMM) بسیار محبوب برپایه بلاکچین اتریوم است. برای تامین نقدینگی در این پلتفرم باید دو طرف استخرنقدینگی را به نسبت 50 به 50 به اشتراک بگذارید. و در ازای این همکاری درصدی از درآمد صرافی به همراه توکن UNI را دریافت کنید. توکن UNI ارز بومی این صرافی است و نشان حاکمیتی نیز دارد. 

4 - صرافی PancakeSwap

پنکیک‎‎‎‎‎‎‎سوآپ (Pancake Swap)، یکی از محبوب ترین صرافی های غیرمتمرکز (DEX) و برپایه زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) برای مبادله توکن هایی با استاندارد BIP-20 طراحی شده است. این صرافی از یک بازارساز خودکار (AMM) برای معامله کاربران استفاده می‎‎‎‎‎کند. ارز بومی این پلتفرم CAKE است که یک توکن کاربردی با نشان حاکمیتی است. APY در این پلتفرم می‎‎‎‎‎تواند تا 400 درصد نیز بالا رود.

5 - پلتفرم InstaDapp

یکی از پبشرفته ترین پلتفرم های جهان برای استفاده از قابلیت های دیفای (DeFi) است. کاربران می‎‎‎‎‎‎توانند پورتفولیو دیفای خود را در این پلتفرم ایجاد کنند و آن را مدیریت کنند. توسعه دهندگان نیز می‎‎‎‎‎توانند با استفاده از زیرساخت ها، پلتفرم خودرا بسازند. از آگوست 2021 تاکنون بیش از 9.4 میلیارد دلار دراین پلتفرم برای ییلد فارمینگ قفل شده است. اگرچه Insata Dapp یکی از قدرتمندترین پلتفرم های موجود است و ابزار های جذابی دراختیار می گذارد، اما به علت پیچیدگی هایی که دارد توصیه می‎‎‎‎‎کنم برای شروع ییلد فارمینگ از یک پلتفرم ساده تر استفاده کنید.   

برخی از پلتفرم های مطرح و محبوب دیگر برای ییلد فارمینگ در زیر آورده شده؛ 

  • Curve Finance
  • Balancer
  • SushiSwap
  • Yearn.Finance
  • Venus Protocol 

سخن پایانی

اگر با اطلاعات کافی و چشمان باز به ییلد فارمینگ بپردازید. می‎‎‎‎‎‎‎‎تواند یک سرمایه گذاری سودآور و به مراتب سودآورتر از استیکینگ یا دیگر سرمایه گذاری ها باشد. اما توجه داشته باشید ییلد فارمینگ دارای پیچیدگی های خاصی است و به کاربران مبتدی توصیه نمی‎‎‎‎‎‎‎شود. همچنین برای کسب سود قابل ملاحظه باید مقدار زیادی از سرمایه خودرا به اشتراک بگذارید. درمقابل در استیکینگ سود کمتری به دست می‎‎‎‎‎‎‎آورید، اما با دانش اندک و سرمایه پایین نیز می‎‎‎‎‎‎‎توانید شروع به کار کنید و از بابت خطرات احتمالی خیالتان راحت تر باشد.

در آخر در نظر داشته باشید این مقاله صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی داشته و هیچ گونه سرمایه گذاری را رد یا توصیه نمی‎‎‎‎‎‎‎کند، بنابراین مسئولیت تمام سرمایه گذاری ها برعهده شخص شما خواهد بود.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع) Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع)
NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی
صرافی دکس(dex) چیست؟معرفی صرافی های غیرمتمرکز "dex" صرافی دکس(dex) چیست؟معرفی صرافی های غیرمتمرکز "dex"
استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده
سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود

1 نظر ثبت شده !

  1. سلام ممنون از سایت خوبتون توضیحاتتون خیلی کامله میخاسم بدونم منظور از سود مرکب چیه و چطور محاسبه میشه ؟

  1. تشکر از انتخاب شما 

    سود مرکب یا APR به این معنیه که اگر ماه اول، روی 10 دلار یک دلار سود کرده باشید. از ماه دوم سودتون براساس 11 دلار محاسبه میشه و به همین شکل تا انتها. 

    اگر نیاز به توضیح بیشتر بود بگید تا براتون بیشتر توضیح بدم 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید