عصر متاورس
Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0

Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0

پیش گفتار

همانطور که می‎‎‎‎‎‎دانید پیشرفت فناوری و نحوه ی اثرگذاری آن برزندگی ما دائما در حال تغییر است، اکنون دوره ی جدیدی درحال پدید آمدن است که Web3 نام دارد، یک رویکرد جدید به اینترنت با هدف ایجاد یک تجربه دیجیتالی بیشتر و جامعه محور که متعلق به کاربران است.

 دراین مقاله از عصر متاورس باما همراه باشید تا بدانید Web3 چیست و چه تفاوت هایی با نسل قدیم اینترنت دارد و همچنین بدانید چرا نقش مهمی در فناوری بلاکچین ایفا می‎‎‎‎‎‎کند؟

Web 3.0 (وب 3)، یا اینترنت نسل سوم چیست؟

Web3 به عنوان شکلی مستقل از یک اینترنت کاملا غیرمتمرکز که دارای قابلیت تعامل و بدون مجوز است، براساس فناوری بلاک‎‎‎‎‎‎چین توسعه یافته. این اصطلاح اولین بار در سال 2014 توسط دکتر گووین وود Dr.Gavin Wood (یکی از بنیان گذاران اتریوم)، ابداع شد.

 4 سال بعد، گووین وود توضیح داد که چگونه Web3 را به عنوان نسخه ی گسترده ی اینترنت فعلی تصور می‎‎‎‎‎‎کند. و ادامه داد : به جای این که اجرای عملیات روی Web در انحصار شرکت های بزرگ باشد، قدرت از طریق تمرکززدایی به تک تک کاربران بازگردانده می‎‎‎‎‎‎شود. درواقع تمرکززدایی، به عنوان برجسته ترین ویژگی وب 3 شناخته می‎‎‎‎‎‎شود.

تحول اینترنت از Web 1 تا Web 3

Web 1.0 

اولین شکل از اینترنت که به عنوان Web 1.0 شناخته می‎‎‎‎‎‎شود، اولین بار در اواخر دهه 1970 میلادی ایجاد شد و تا اواسط دهه 1980 دوام داشت. 

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، اینترنت نسل یک را با هدف ایجاد پروتکل هایی که به رایانه ها اجازه تعامل بایکدیگر را می‎‎‎‎‎‎دهند، ایجاد کرد. اینترنت نسل یک (Web 1.0)، به طرز شگفت آوری غیرمتمرکز بود. این تمرکززدایی توسط پروتکل هایی تسهیل می‎‎‎‎‎‎شد که تحت اختیار هیچ ارگان یا مرجع متمرکزی نبودند.

Web 1.0، علاوه بر تمرکززدایی دارای ویژگی های دیگری نیز بود. به عنوان مثال این اینترنت فقط " خواندنی " بود. به این معنی که کاربران می‎‎‎‎‎‎توانستند مانند صفحات یک کتاب، به صفحات خواندنی دسترسی داشته باشند، اما نمی‎‎‎‎‎‎توانستند نظرات خودرا ارسال کنند و یا به طور کلی نمی‎‎‎‎‎‎توانستند با اینترنت تعامل و همکاری داشته باشند. 

Web 2.0

نسل بعدی اینترنت (اینترنت فعلی)، Web 2.0 نام گرفت. زمانی که فناوری پیشرفت های عظیمی کرده بود و کاربران می‎‎‎‎‎‎توانستند با اینترنت تعامل داشته و به رشد و گسترش آن کمک کنند. Web 2.0 همچنین به کاربران امکان داد تا از اینترنت استفاده کرده و هرآنچه مایل هستند درآن ایجاد کنند. اکنون شاهد آن هستیم که بخش زیادی از اینترنت، به محتوی تولید شده توسط کاربران تعلق دارد. اکنون می‎‎‎‎‎‎توانیم با نظر دادن، خرید و فروش و ... با سایت ها و برنامه ها تعامل بالایی داشته باشیم. 

دراین نسل از اینترنت (Web 2.0)، به مرور تمرکززدایی و اهمیت آن کنار گذاشته شد. چراکه واقعا شرکت های کمی هستند که کنترل کامل اطلاعات را دراختیار دارند و اکثرا شرکت هایی هستند که عملکردهای اجرایی اصلی Web 2.0 را ساخته بودند. 

اینجاست که تمرکززدایی Web 3.0 اهمیت خودرا نشان می‎‎‎‎‎‎دهد.

Web 3.0

بازگرداندن کنترل به مردم از طریق تمرکززدایی، اصلی ترین ویژگی Web 3.0 است. تمرکززدایی در اینترنت نسل سوم (Web 3) به این نکته اشاره دارد که "به جای این که تمام اطلاعات جهان در یک یا چند سرور ذخیره شوند، می‎‎‎‎‎‎توان اطلاعات را شبکه های توزیع شده متعلق به کاربر، و مدیریت آن توسط بلاکچین ذخیره کرد. 

این شبکه ها دارای گره های (نود یا Node) توزیع شده در مکان های مختلف خواهند بود که به طور مستقل توسط افراد مدیریت می‎‎‎‎‎‎شوند. درنتیجه به جای این که یک شرکت بزرگ، یک ارگان خاص یا یک کشور ابرقدرت، کنترل جامعی بر نحوه استفاده یا توزیع اطلاعات داشته باشد، گره ها (نود ها) توزیع شده به مرد اجازه می‎‎‎‎‎‎دهند تا اطلاعات را بدون کنترل یک شخص ثالث ذخیره، دریافت و ارسال کنند. 

ویژگی دیگری که اینترنت نسل سوم را از اینترنت های نسل قدیم (Web 1 و Web 2) متمایز می‎‎‎‎‎‎کند حاکمیت بیشتر است. به این معنی که افراد مسئول به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود، هویت آنلاین و ... خواهند بود. استفاده از کیف پول های دیجیتال و ارزهای دیجیتال هنگام دسترسی به سایت ها و اطلاعات در Web3، به شما امکان می‎‎‎‎‎‎دهد تا ناشناس باقی مانده و اطمینان داشته باشید که کسی به غیر از شخص شما نمی‎‎‎‎‎‎تواند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد، چراکه تنها شما کلید هویت خودرا خواهید داشت.  

درنهایت Web 3.0 قابلیت همکاری را نوید می‎‎‎‎‎‎دهد! به این صورت که افراد از آدرس ها و هویت کیف پول خود، برای تراکنش و دسترسی به برنامه های مختلفی که روی بلاکچین ساخته شده استفاده می‎‎‎‎‎‎کنند. همکاری این پتانسیل را دارد که هرکسی از هرنقطه از جهان بتواند به اینترنت نامحدود، غیرمتمرکز و  شفاف (غیرقابل سانسور) دسترسی داشته باشد. 

ارز دیجیتال، NFT و DAO، چه نقشی درشکل گیری Web 3.0 دارند؟

همانطور که گفته شد دسترسی به اینترنت نسل سوم به لطف فناوری بلاکچین امکان پذیر است. و برای این که به درستی کار کند، عناصر مختلفی برای شکل بخشیدن به این اینترنت جدید ظاهر شده اند. یعنی؛ ارزهای دیجیتال، NFT ها (توکن غیرمثلی) و DAO ها (سازمان مستقل خودگردان).

نقش DAO ها در توسعه Web 3.0


چگونه می‎‎‎‎‎‎توان تصمیات لازم را دریک اینترنت کاملا غیرمتمرکز اتخاذ کرد؟ دائو ها به شما این امکان را می‎‎‎‎‎‎دهند. 

دائو (DAO) که در مقاله جداگانه ای به تفصیل درباره آن صحبت شد، بنیادی برای شبکه های رمزنگاری توزیع شده است و کمک می‎‎‎‎‎‎کند تا اطمینان داشته باشیم که قدرت حاکم، توزیع شده است و به یک فرد یا گروه خاص تعلق ندارد. دائو ها می‎‎‎‎‎‎توانند هرزمان که نیاز به تصمیم گیری یا رای گیری داریم به کمک ما بیایند. 

به عنوان مثال فرض کنید نیاز به تغییر کدهای یک بلاکچین داریم؛ درهمچین مواقعی باید توسط DAO ها پیشنهاد خودرا به اشتراک بگذاریم و توسط رای اکثریت جامعه به این پیشنهاد رسیدگی کنیم. دراین صورت هر عضو از جامعه می‎‎‎‎‎‎تواند یک فرصت و یا حق رای داشته باشد. اگر اکثریت کاربران موافق باشند، یک قرارداد هوشمند اجرا شده و می‎‎‎‎‎‎توان تصمیمات لازم را اتخاذ کرد. DAO ها می‎‎‎‎‎‎توانند در Web3 با افزایش پاسخگویی و شفافیت در سراسر شبکه مؤثر باشند. 

نقش NFT ها در توسعه Web 3.0

NFT ها عنصر های جداناپذیری از این فناوری هستند که برای شکل بخشیدن به Web3 ضروری هستند. 

NFT جدای از تمام ویژگی ها و کاربردهایی که ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد، می‎‎‎‎‎‎تواند به عنوان راه حلی برای اثبات حضور (PoAP) یا اثبات مالکیت در بسیاری از صنایع وجود داشته باشد. از آن جایی که NFT ها کاملا منحصربه فرد و غیرقابل تکرار هستند، می‎‎‎‎‎‎توانند نقش مهمی در اثبات مالکیت دارایی دیجیتالی در Web3 ایفا کنند. دراین صورت شناسایی NFT ها، خواه موسیقی، آثار هنری، احراز هویت یا حتی قراردادهای توافقی مانند سند مالکیت، آسان‎‎‎‎‎‎تر خواهد بود. 

مرتبط : NFT های یوتیلیتی (Utility NFT)، چیست و چه تفاوتی با NFT دارد؟

نقش ارزهای دیجیتال در توسعه Web 3.0

در آخر می‎‎‎‎‎‎رسیم به نقش ارزهای دیجیتال در Web 3.0. اهمیت نقش ارزهای دیجیتال در این فناوری، بسیار واضح است. 

در اینترنت نسل سوم (Web 3)، نیاز به یک روش پرداخت جهانی و آسان خواهیم داشت. و از آن جایی که هرشخص در هرنقطه از جهان می‎‎‎‎‎‎تواند به ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشد، پس ارزدیجیتال می‎‎‎‎‎‎تواند به عنوان یک روش پرداخت مناسب، آسان و قابل قبول برای تمام کاربران Web3 عمل کند.  

نکات مثبت و منفی استفاده از Web 3.0


ایده Web3 اولین بار درسال 2014 به صورت خام بیان شد. در حقیقت این فناوری به بلوغ کامل نرسیده و جای زیادی تا تکامل و پختگی خواهد شد. خب هرچیز جدیدی را نمی‎‎‎‎‎‎توان خالی از اشکال دانست، البته تا زمانی که که اشکالات خودرا برطرف کند. بیایید نگاهی به نکات مثبت و منفی برای استفاده از این فناوری بیاندازیم : 

مثبت

1- عدم تمرکز و و عدم کنترل اطلاعات توسط اشخاص ثالث

2- ارائه یک تجربه کاملا شخصی از اینترنت

3- افزایش ارزش NFT ها و استفاده از پتانسیل های بالای NFT ها

4- به دلیل وجود قراردادهای هوشمند، دیگر نیازی به اعتماد به واسطه ها برای تکمیل تراکنش ها نخواهیم داشت

منفی 

1- درمراحل اولیه ممکن است شرکت های سازنده، کنترل بخش بزرگی از Web3 را به دست بگیریند، که این نکته متناقض با هدف تمرکززدایی است

2- تنظیم محتوی غیرقانونی که دراینترنت به اشتراک گذاشته می‎‎‎‎‎‎شود، دشوارتر خواهد شد

3- درصورت استفاده از بلاکچین های عمومی، پیدا کرد اطلاعات شخصی آسان تر می‎‎‎‎‎‎شود

سخن پایانی 

دراین مقاله از عصر متاورس به بررسی ویژگی های Web 3.0 و تفاوت های آن با اینترنت های نسل قدیم پرداختیم. می‎‎‎‎‎‎دانیم که Web3 نسل جدید اینترنت و جایگزین اینترنت فعلی خواهد شد. اما این نکته حائز اهمیت است که Web3 یک فناوری نوپا و نابالغ است و نمی‎‎‎‎‎‎توان به قطعیت بیان کرد که ایده آل ترین حالت ممکن بوده و خالی از هرگونه ایرادیست.

اما هم اکنون شاهدیم که موج گسترده ای از سرمایه گذاری ها برای هدایت این نسل از اینترنت شکل گرفته است. اینترنتی غیرمتمرکزتر، مدیریتی جامعه محور و متعلق به کاربران که یک تجربه کاملا شخصی را ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد. اکنون هم برنامه های زیادی از جمله متاورس ها، برنامه های غیرمتمرکز(Dapps) و ... درحال فعالیت برای گسترش و تبلیغات حول این فناوری، ایجاد شده است که می‎‎‎‎‎‎توانید از بخش " دسته بندی Web 3 "، به آن ها دسترسی داشته باشید و با بهترین ارزها و پروژه های وب3 آشنا شوید. 

شما می‎‎‎‎‎‎توانید سؤالات یا تجربیات خودرا دربخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید. و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبار متاورس ها و بلاکچین آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها
Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع) Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع)
دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO
ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان) ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان)
اثبات حضور PoAP چیست و چه کاربردی دارد؟ ( راهنمای کامل ) اثبات حضور PoAP چیست و چه کاربردی دارد؟ ( راهنمای کامل )
اوراکل (Oracle) چیست؟ اوراکل کامل چه ویژگی هایی دارد؟ اوراکل (Oracle) چیست؟ اوراکل کامل چه ویژگی هایی دارد؟
NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟ NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟
GitCoin - بررسی کامل توکن GTC و پلتفرم گیت کوین GitCoin - بررسی کامل توکن GTC و پلتفرم گیت کوین

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید