عصر متاورس
دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO

دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO

مقدمه

DAO یا دائو چیست؟ گاهی کاربران مبتدی تفاوت میان این مفهوم و برنامه های غیرمتمرکز (Dapps) را درک نمی‎‎‎‎‎‎کنند. به هرحال هردو، مفاهیم جدیدی به حساب آمده و تعریف ساده و واضحی از آن ها وجود ندارد.  DAO ها یکی از کاربردی ترین ابزار امورمالی غیرمتمرکز DeFi است، برای این که بخواهیم DAO را تعریف کنیم باید نحوه ی کارآن ها و کاربردهای آن هارا بشناسیم.  

درادامه به بررسی دقیق تر مفهوم DAO می پردازیم. تا کاملا با این مفهوم آشنا شوید.

سیستم غیرمتمرکز خودگردان یا DAO چیست؟

DAO مخفف عبارت Decentralized Autonomous Organization، به معنای یک سازمان خودگردان و مستقل است که به صورت غیرمتمرکز کنترل می‎‎‎‎‎شود.

ایده غیرمتمرکز بودن از ارزهای دیجیتال مانند بیتکوینBTC گرفته شده و به این معنی است که دارای شفافیت بالایی بوده و همچنین به صورت متمرکز اداره نمی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود، یعنی توسط شخص یا گروه خاصی مدیریت نشده و تمام افراد می‎‎‎‎‎‎‎‎توانند در نحوه ی مدیریت آن شرکت ‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنند، همچنین همه می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانند به صورت شفاف به اطلاعات آن دسترسی داشته باشند.

دائو ها که توسط علاقه مندان به بلاکچین و ارزهای دیجیتال رواج یافته است، برای تصمیم گیری در نحوه ی مدیریت استفاده می‎‎‎‎‎‎شوند. و در موارد زیادی کاربرد دارند. درواقع هر سازمان یا شرکتی که بخواهد به صورت غیرمتمرکز و طبق نظر جامعه ی خود اداره شود می‎‎‎‎‎‎تواند از DAO استفاده کند، البته به این شرط که در بستر بلاک‎‎‎‎‎‎چین ایجاد و اجرا شود. صرافی های غیرمتمرکز (DEX)، رای گیری و تصمیم گیری ها در هر پروژه ای، پلتفرم های وام دهی و ... همگی از کاربردهای دائو (DAO) هستند.

نکات خلاصه و کلیدی 

1- یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز اشاره به ساختاری دارد که درآن دارندگان توکن حاکمیتی، می توانند در تصمیم گیری ها شرکت کنند.

2- هیچ مرجع مرکزی برای دائو DAO وجود ندارد. در عوض قدرت میان دارندگان توکن حاکمیتی تقسیم می شود.

3- تمام رای گیری ها و فعالیت ها از طریق دائو DAO، روی بلاکچین ذخیره می شوند و تمام اقدامات کاربران شفاف و قابل مشاهده برای عموم است.

4- یکی از اولین پروژه های دائو، The DAO نام داشت که توسط توسعه دهندگان برای خودکارسازی تصمیم ها و تسهیل در تراکنش های ارزهای دیجیتال ایجاد شد.

5- یک دائو در وهله اول باید اطمینان حاصل کند که امنیت در اولویت است. چراکه هر سؤ استفاده ای می تواند منجر به دست رفتن سرمایه ذخیره شده در دائو شود. 

ممکن است به طور دقیق این مفهوم را درک نکرده باشید، به همین منظور نحوه ی کار DAO و پروژه های برتر آن را بررسی می‎‎‎‎‎‎کنیم تا کاملا این مفهوم را دریابید.

 

DAO یا سازمان خودگردان غیرمتمرکز چگونه کار می کند؟          

قوانین دائو (DAO) توسط قراردادهای هوشمند ایجاد شده و در بستر یک بلاکچین عمومی قرار می‎‎‎‎‎‎گیرد (درحال حاضر شبکه اتریوم بیشترین پذیرنده DAO هاست). سپس اعضا توسط توکن های حاکمیتی خود می‎‎‎‎‎‎توانند در رای گیری ها شرکت کنند و راجع به تصمیم گیری ها و آینده پروژه نظر خودرا ثبت کنند. 

بنابراین هر پروژه که توسط DAO مدیریت شود، دارای یک توکن حاکمیتی است. در دائو DAO هر پروژه، با استفاده از توکن حاکمیتی آن پروژه می توانید به یک نظر، رای مثبت یا منفی دهید و درنهایت اجماع این رای گیری مشخص می‎‎‎‎‎‎کند که یک نظر به ثبت برسد و یا رد شود. هر توکن نماینده یک حق رای است و شما با دراختیار داشتن 100 توکن می‎‎‎‎‎‎توانید به اندازه 100 حق رای داشته باشید. در دائو DAO هر پروژه، علاوه بر رای دادن، می‎‎‎‎‎‎توانید یک پیشنهاد را ایجاد کنید تا سایرین به پیشنهاد شما رای دهند و در صورت کسب رای مثبت، پیشنهاد شما به ثبت و اجرا خواهد رسید. 

از نگاه فنی: قراردادهای هوشمند مسئولیت خودکاری سازی سیستم ها در DAO را برعهده دارند، یک قرارداد هوشمند، قطعه کدی است که شرایطی را مشخص می‎‎‎‎‎‎کند و طبق شرایط تعریف شده، وظایف خود را به انجام می‎‎‎‎‎رساند. درنهایت رای گیری ها باعث می‎‎‎‎‎شود قوانین وضع شده در قراردادهای هوشمند تغییر کند.  

برای مثال در بازی دیسنترالند (Decentraland)، توکن MANA یک توکن حاکمیتی است. و کاربران می‎‎‎‎‎‎توانند در DAO پروژه دیسنترالند با استفاده از توکن MANA رای خود را ثبت کنند و درباره ی آینده و نحوه ی مدیریت این بازی، نظر دهند.

کاربردها و موارد استفاده از دائو DAO 

طیف وسیعی از پروژه ها، می‎‎‎‎‎‎توانند از DAO استفاده کنند، از سیستم وام دهیDeFi گرفته تا پلتفرم هایی که هدفشان جمع آوری پول برای اجرای استارت آپ های امیدوار کننده است. 

اجرای پیشنهاد یا پروپوزال، تامین مالی برای پروژه های غیرمتمرکز، سرمایه گذاری مبتنی بر NFT ها (توکن های غیرمثلی)، تمرکززدایی در متاورس، تامین مالی جمعی و حاکمیت های کاربردی از کاربردهای اساسی و پیاده سازی شده DAO هستند.

همچنین مشهورترین و موفق ترین پروژه های DAO پیاده سازی شده شامل موارد زیر است :

پلتفرم وام دهی آوی Aave

صرافی غیرمتمرکز یونی سوآپ UniSwap

گیت‎‎‎‎‎کوین GitCoin

میکردائو MakerDAO

آراگون Aragon

دائو استک DAOstack

معایب احتمالی استفاده از سیستم غیرمتمرکز خودگردان (DAO)

اول از همه باید بدانید، DAO هنوز هم یک فناوری جدید به حساب می‎‎‎‎‎‎آید و طبیعتا هر چیزجدیدی تا تکامل خود فاصله دارد. پس نمی‎‎‎‎‎‎توان گفت این فناوری خالی از اشکال می‎‎‎‎‎‎باشد. همانطور که دربالا اشاره کردیم، تمام قوانین DAO ها توسط قراردادهای هوشمند قابل اجراست. این قراردادها توسط برنامه نویسان کدنویسی می‎‎‎‎‎شود و ممکن است که دارای خطای کدنویسی باشد، دراین صورت بروز مشکلات جدی دراین سیستم قابل پیش بینی است و هر باگ در این کدها ممکن است به نابودی DAO منجر شود. به عنوان مثال یک دائو به نام The DAO، درسال 2016 به علت خطای کدنویسی، توسط هکر ها مورد حمله قرارگرفت و باعث شد نزدیک به 50 میلیون دلار از شبکه سرقت شود. 

ایراد دیگری که به DAO وارد است طریقه ی کار با آن ها می‎‎‎‎‎باشد، به این جهت که ممکن است کاربران مبتدی به دلیل برخی پیچیدگی های این سیستم، نتوانند به درستی با آن ارتباط برقرار کنند و استفاده درستی داشته باشند.  

مزایای استفاده از سازمان غیرمتمرکز خودگردان (DAO)


سازمان های مستقل و خودگردان DAO، به جهت حل مشکلاتی که درسازمان های متمرکز وجود داشت پدید آمده اند. اصلی ترین ویژگی و مزیت یک دائو DAO، حق مشارکت در تصمیم گیری برای تمام اعضای آن سیستم به طور عادلانه و قابلیت طرح یک ایده یا پیشنهاد توسط هر یک از اعضا می‎‎‎‎‎باشد. 

مزیت دوم این است که برای رای دادن، نیاز به پرداخت توکن حاکمیتی در هر پروژه است که همین امر موجب می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود اشخاص تنها تصمیم های مهم را برای رای گیری به اجرا بگذارند و به مسائل حاشیه ای نپردازند و در وقت صرفه جویی کنند. 

نکته جالب بعدی این است که تمام تراکنش های مالی سازمان، در بلاکچین های عمومی ثبت و ذخیره می شود که باعث شفافیت بالا و عدم سانسور اطلاعات شده و همه ی اعضا می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانند اقدامات و تراکنشات را مشاهده کرده و درصورت نیاز در تصمیم گیری های آینده مداخله کنند.  

سخن پایانی 

با پیشرفت صنعت بلاکچین، فناوری های زیادی برپایه آن به وجود آمده، یکی ازاین فناوری ها سیستم خودگردان غیرمتمرکز یا DAO می‎‎‎‎‎‎باشد که دراین مقاله به آن پرداخته شد، DAO علاوه بر طرفداران خود، منتقدانی نیز دارد که اعتقاد دارند غیرمتمرکز کردن سازمان ها برای جهان فعلی کمی زود است. امابه طور کلی DAO با هدف حذف مشکلاتی در سازمان های متمرکز، به وجود آمده و مدیریت و تصمیم گیری هارا بر عهده ی کاربران آن جامعه واگذار می‎‎‎‎‎‎کند و باعث می شود اشخاص حاضر در جامعه از حقوق یکسانی برخوردار باشند.

برای استفاده از DAO یا سرمایه گذاری درآن، ابتدا اطلاعات خودرا راجع به نحوه ی کار آن ها کامل کرده و سپس به اقدامات لازم بپردازید، نکته دیگری که باید بدانید این است که ایجاد DAO دارای کدنویسی و پیچیدگی های خاصی می‎‎‎‎‎‎باشد و از آن جا که بیشترین کاربرد آن ها در مسائل مالی است، هر اشتباه در کدنویسی ممکن است خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.

می توانید در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت، تجربیات و مسائل خودرا به اشتراک بگذارید. همچنین با عوضیت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبار متاورس و بلاک‎‎‎‎‎‎چین ها آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

صرافی دکس(dex) چیست؟معرفی صرافی های غیرمتمرکز "dex" صرافی دکس(dex) چیست؟معرفی صرافی های غیرمتمرکز "dex"
برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها
Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع) Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع)
قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده
سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید