عصر متاورس
وایت پیپر چیست (راهنمای جامع) - نوشتن White Paper و مطالعه آن

وایت پیپر چیست (راهنمای جامع) - نوشتن White Paper و مطالعه آن

پیش گفتار 

وایت پیپر (White Paper) در دنیای تجارت به معنای گزارشی از اطلاعات دقیق است. این اطلاعات می‎‎‎‎‎‎تواند؛ ارائه برخی راه حل ها، پیشنهادات و یا توضیحاتی راجع به پروژه و نحوه ی کار آن باشد. در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاکچین، تمام توضیحات یک پروژه، در وایت پیپر درج می‎‎‎‎‎شود تا با مطالعه آن بتوانید یک پروژه را بهتر بشناسید.

وایت پیپر White Paper چیست ؟

به زبان ساده؛ وایت پیپر یک نسخه از اطلاعات و توضیحات کاملی راجع به یک پروژه رمزنگاری (بلاکچین یا ارزدیجیتال یا هر پروژه دیگری) جدید است. هنگامی که پروژه جدید ظهور می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند، برای جذب سرمایه نیاز به سرمایه گذاران خواهد داشت. برای این که شخصی بخواهد روی یک پروژه جدید سرمایه گذاری کند ابتدا نیاز دارد اطلاعات کاملی راجع به آن داشته باشد، درغیر اینصورت چگونه می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توان روی چیزی سرمایه گذاری کرد که هیچ اطلاعاتی راجع به نحوه عملکرد آن وجود ندارد؟ 

بنابراین هدف از نوشتن وایت پیپر ( اطلاعات و جزئیات کامل یک پروژه ) معرفی و ذکر اهداف یک پروژه است. و این کار کمک می‎‎‎‎‎‎‎کند با داشتن شناخت کافی از یک پروژه، با اطمینان خاطر روی آن سرمایه گذاری کنیم.

وایت پی‎‎‎پر White Paper به چه مسائلی می‎‎‎‎‎پردازد؟

وایت پیپر که معموملا با فرمت pdf در دسترس عموم قرار می گیرد، موارد مختلفی را بررسی می‎‎‎‎‎‎کند. این که اطلاعات و جزئیات، مربوط به چه چیزی باشد بستگی به نوع پروژه دارد. یک وایت پیپر می‎‎‎‎‎‎تواند راجع به یک محصول یا یک خدمات جدید توضیحاتی ارائه دهد. می‎‎‎‎‎‎تواند یک راه حل برای مشکلی را پیشنهاد دهد. می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند راجع به نقشه راه و یا برنامه های طولانی مدت یک پروژه، توضیحاتی ارائه دهد. حتی می‎‎‎‎‎‎تواند به عنوان یک تبلیغ برای هرچیزی عمل کند. و گروه توسعه دهنده یا رهبران یک پروژه را معرفی کند. 

اولین و مشهور ترین وایت پیپر در حوزه کریپتو، مربوط به بیت کوین است که توسط ساتوشی ناکاموتو ارائه شد. ناکاموتو در وایت پیپر بیت کوین به نام "بیت کوین : یک سیستم پرداخت نقدی الکترونیک" به صورت کامل مفهوم یک ارز دیجیتال را توضیح داد و بیان کرد که چگونه می‎‎‎‎‎‎توان به یک ارز دیجیتال اعتماد کرد. وی در وایت پیپر بیت کوین به صورت کامل طرح پیشنهادی خود را درباره نحوه عملکرد بلاکچین بیت کوین ارائه داد. و راجع به مفاهیمی مانند هاوینگ بیت کوین، معرفی الگوریتم اثبات کار (PoW)، نحوه ی ایمن کردن شبکه بلاک‎‎‎‎‎‎چین، عرضه اولیه (ICO) و تمام مسائل مربوطه توضیحاتی کامل و با ارائه سند و مدرک، درج کرد و در اختیار عموم قرار داد. اکنون می‎‎‎‎‎توانید وایت پیپر بیت کوین که با فرمت pdf دردسترس است را از لینک Bitcoin.org مطالعه کنید. 

چگونه یک وایت پیپر بنویسیم ؟

برای نوشتن یک وایت پیپر در وهله اول نیاز دارید اطلاعات کاملی از جزئیات داشته باشید. وایت پیپر که عموما مفاهیم پیچیده ای را بیان می‎‎‎‎‎‎‎کند باید به گونه ای ساده و قابل فهم نوشته شود تا کاربران بتوانند آن را متوجه شوند. برای تمام توضیحات و پیشنهادات درج شده در وایت پیپر، نیاز به ارائه منابع و اسناد محکمی دارید تا بتوان اعتماد خواننده را جلب کرد. به علاوه باید مزیت های اقتصادی پروژه برای کاربران را شرح بدهید، امنیت پروژه و چگونگی این امنیت هم نکته بسیار مهمی است که باید آن را توصیف کنید. 

همچنین باید بدانید تمام وایت پیپر ها با قلمی دانشگاهی و علمی نوشته می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شوند و طرز نگارش آن بسیار حائز اهمیت است. یک وایت پیپر باید حداقل 2500 کلمه داشته باشد و در فرمتی منتشر شود که ساده و قابل دسترس برای عموم باشد. 

مرتبط : توکنومیک (Tokenomics) یا بررسی اقتصاد توکن ها چیست ؟ و چگونه به سرمایه گذاران کمک می کند. 

دردام پروژه های کلاهبرداری نیافتید    

وایت پیپر هر پروژه توسط گروه توسعه دهنده و رهبران آن پروژه نوشته می‎‎‎‎‎‎‎شود. بنابراین نقاط ضعف یک پروژه درآن دیده نمی‎‎‎‎‎‎شود. گروه توسعه دهنده عموما به تعریف و بررسی نکات مثبت می‎‎‎‎‎‎‎پردازد طبق مثال معروف که می‎‎‎‎‎‎‎گوید : "هیچ ماست فروشی اظهار به ترش بودن ماست خود نخواهد کرد "

همچنین با پیشرفت صنعت بلاک چین، پروژه های کلاهبرداری زیادی هم ظهور کرده اند، تنها راه جلوگیری از ضرر و زیان از پروژه های کلاهبردای این است که اطلاعات خود را بالا برده و به جای تکیه بر یکی از مؤلفه ها ( وایت پیپر ) تمام پارامتر های اثر گذار بر قیمت یک ارز یا توکن را بررسی کنیم. فاندامنتال، توکنومیک و بررسی نمودار تکنیکال برخی از این پارامترها هستند.

سخن پایانی

وایت پیپر که در زبان فارسی اوراق سفید نامیده می‎‎‎‎‎‎‎شود، از قرن نوزدهم در کشور بریتانیا رواج یافت. در آن زمان "کاغذ های آبی" نام داشتند و برای گزارش های پارلمان استفاده می‎‎‎‎‎‎‎شدند. هنگامی که موضوعات با اهمیت کمتر برای دولت به وجود آمد، آن را با جلد های سفید منتشر کردند و این نام (وایت پیپر) به وجود آمد. همچنین در ایالات متحده، اوراق سفید به معنای گزارشاتی از تاریخچه و یا راهنمایی درباره یک موضوع خاص است.  

برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، با گروه عصر متاورس در ارتباط باشید. تجربیات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات باما و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی
بازی متاورسی سندباکس و نحوه کسب درآمد - SandBox و توکن SAND بازی متاورسی سندباکس و نحوه کسب درآمد - SandBox و توکن SAND
بهترین کیف پول های دیجیتال برای موبایل - معرفی و مقایسه بهترین کیف پول های دیجیتال برای موبایل - معرفی و مقایسه
5 تا از بهترین کیف پول های تحت وب - کیف پول دیجیتال 5 تا از بهترین کیف پول های تحت وب - کیف پول دیجیتال
برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها برنامه غیرمتمرکز Dapps چیست (به زبان ساده) - کاربرد Dappها
Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع) Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع)
استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
آموزش ساخت NFT در Opensea به صورت رایگان (راهنمای مبتدیان) آموزش ساخت NFT در Opensea به صورت رایگان (راهنمای مبتدیان)
توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ بررسی توکنومیک کاردانو توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ بررسی توکنومیک کاردانو
اثبات کار و اثبات سهام (PoS یا PoW) - تفاوت ها و ویژگی ها اثبات کار و اثبات سهام (PoS یا PoW) - تفاوت ها و ویژگی ها

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید