عصر متاورس
توکن سوزی چیست - مزیت ها و نحوه انجام آن (راهنمای جامع)

توکن سوزی چیست - مزیت ها و نحوه انجام آن (راهنمای جامع)

مقدمه 

توکن سوزی فرآیندی است که به حفظ ارزش یک توکن یا ارز دیجیتال کمک می‎‎‎‎‎‎کند. این کار باعث می‎‎‎‎‎‎شود در طولانی مدت عرضه درگردش کاهش یافته و دراثر کمیاب شدن یک توکن، ارزش آن افزایش یابد. در مقاله توکنومیک (بررسی اقتصادهای اثرگذار بر ارزش یک توکن) به اهمیت عرضه در گردش و تقاضا برای ارزش یک دارایی دیجیتال آشنا شدیم. دراین مقاله به فرآیند توکن سوزی و چگونگی اثرگذاری آن بر کاهش عرضه درگردش خواهیم پرداخت. 

توکن سوزی چیست ؟

توکن سوزی درواقع راه حلی برای جلوگیری از تورم یک ارزدیجیتال است. و به از بین بردن بخشی از توکن ها اشاره دارد. هنگامی که تعدادی توکن سوزانده شود یا از بین برود، عرضه درگردش توکن کاهش می‎‎‎‎‎‎‎‎یابد درنتیجه از کاهش ارزش توکن جلوگیری می‎‎‎‎‎‎‎شود. توکن سوزی در برخی مواقع توسط کاربران و سرمایه گذاران انجام می‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود.  

گاهی فرآیند توکن سوزی در طول زمان و به آرامی انجام می‎‎‎‎‎‎شود به طوری که حتی کاربران متوجه آن نخواهند شد. برای مثال اتریوم ETH در طول هرتراکنش درصد کمی از توکن هارا از بین می برد و این کار در طولانی مدت با کاهش عرضه درگردش باعث افزایش قیمت اترETH می شود. 

توکن سوزی چگونه کار می کند ؟

سوزاندن توکن را می‎‎‎‎‎‎‎توان به روش های مختلفی انجام داد. اصلی ترین روش برای سوزاندن توکن ها ارسال آن ها به یک کیف پول با آدرس نامعتبر است. اما برخی از شبکه ها از روش های دیگری نیز استفاده می‎‎‎‎‎‎کنند. به عنوان مثال شیبا اینو Shiba Inu با همکاری با توسعه دهندگان Ryoshis Vision در آوریل 2022 یک پورتال رایت راه اندازی کرد. پورتال رایت که رابط کاربری ساده ای نیز دارد، یک پلتفرم برای سوزاندن توکن های SHIB می‎‎‎‎‎‎باشد. و به کاربرانی که توکن های خودرا بسوزانند جوایزی اهدا می‎‎‎‎‎کند. 

برخی از ارزهای دیجیتال مانند بایننس توکن BNB نیز از یک تابع برای سوزاندن توکن ها استفاده می‎‎‎‎‎‎کنند. این تابع که از قراردادهای هوشمند برای اجرای فرآیند توکن سوزی بهره می‎‎‎‎‎گیرد، به هرکسی اجازه سوراندن دارایی هارا می‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهد. قرارداد هوشمند ابتدا بررسی می‎‎‎‎‎‎کند که فرد موردنظر این توکن هارا در کیف پول خود دارد یا خیر و سپس تعدادی که تقاضای سوزاندن آن را دارید، از بین می‎‎‎‎‎‎برد و در نهایت بایننس توکن BNB به صورت خودکار تعداد عرضه در گردش را تصحیح می‎‎‎‎‎‎کند. 

برخی دیگر از ارزهای دیجتال توکن هارا به صورت خودکار و طی استخراج یا به عنوان کارمزد تراکنش ها از بین می‎‎‎‎‎‎برند. اتریوم ازاین قبیل است، اتریوم در هر تراکنش درصد کمی از توکن هارا می‎‎‎‎‎‎‎سوزاند. 

توکن سوزی چه مزیت هایی دارد و چرا انجام می شود ؟

الف - حفظ ارزش یک ارز دیجیتال 

از آن جایی که ارزش یک دارایی دیجیتال براساس قانون عرضه و تقاضا صورت می‎‎‎‎‎‎گیرد، هرچه یک توکن کمیاب تر باشد تقاضا برای خرید آن بیشتر شده و در نتیجه ارزش توکن افزایش می‎‎‎‎‎‎یابد. بنابراین اصلی ترین علت سوزاندن توکن، حفظ ارزش یک توکن می‎‎‎‎‎‎‎باشد. 

ب - الگوریتم اثبات سوختگی Proof Of Burn

الگوریتم اثبات سوختگی PoB یکی از روش های اجماع برای اعتبارسنجی و تایید تراکنش ها در بلاکچین است. اثبات سوختگی (PoB) به ماینر ها (دستگاه های استخراج) این امکان را می‎‎‎‎‎‎دهد تا توکن هارا بدون اتلاف انرژی و به طور مؤثر بسوزانند. اثبات سوختگی را می‎‎‎‎‎‎توان با استفاده از کاوشگر بلاکچین تایید کرد. 

الگوریتم اثبات سوختگی (PoB) در درجه اول برای جلوگیری از کلاهبرداری با استفاده از تایید خودکار تراکنش ها کاربرد دارد. همچنین توانایی ماینر هارا برای استخراج سکه های جدید حفظ می‎‎‎‎‎‎کند. چراکه برخی از ارزهای دیجیتال برای ایجاد بلاک های جدید نیاز دارند ابتدا توکن هارا بسوزانند. 

مرتبط : انواع الگوریتم های اجماع و کاربرد آن ها در بلاکچین. الگوریتم های اجماع چگونه تراکنش هارا تایید می کنند؟

مراقب باشید! و با دقت قدم بردارید  

همانطور که گفته شد هرکسی می‎‎‎‎‎‎‎‎تواند توکن های خود را از بین ببرد یا به اصطلاح بسوزاند. اما باید توجه داشته باشید در صورت سوزاندن توکن های خود، این توکن ها دیگر در دسترس نبوده و متعلق به شما نیست. بنابراین هنگام اجرای این فرآیند دقت کنید به چه علت و چه تعداد توکن خودرا می‎‎‎‎‎‎‎سوزانید، چراکه پس از تایید این فرآیند دیگر هیچ راه بازگشتی نخواهد بود. 

همچنین به این نکته توجه کنید که درست است که سوزاندن توکن باعث افزایش قیمت آن خواهد شد. اما سوزاندن تعداد کمی از توکن ها تاثیر آن چنان بالایی در قیمت یک توکن نخواهد داشت. به عنوان مثال؛ ارز دیجیتال شیبا اینو با نماد SHIB از اکتبر 2021 تاکنون چیزی بیش از 263 میلیارد توکن خودرا توسط جامعه کاربران سوزانده است اما این رقم تنها 0.05 درصد از کل عرضه در گردش است. بررسی این نکته که سوزاندن چه تعداد توکن باعث چند درصد افزایش قیمت خواهد شد، جای بحث زیادی دارد.  

به همین علت گاهی کاربران یا سرمایه گذاران از شبکه های اجتماعی استفاده می‎‎‎‎‎‎‎کنند و با تبلیغ این کار، باعث سوزانده شدن تعداد زیادی از توکن ها در یک زمان می‎‎‎‎‎‎‎شوند. و یا مقدار زیادی از توکن های خودرا می‎‎‎‎‎‎‎‎سوزانند و برای تبلیغ تصویری از آن را در شبکه های اجتماعی پخش می‎‎‎‎‎‎‎‎کنند تا بتوانند با این کار افراد بیشتری را ترغیب به سوزاندن توکن های خود کنند. این جنش ها که باعث سوزانده شدن تعداد زیادی توکن دریک بازه زمانی می‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود، می‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند تاثیر به سزایی در ارزش یک توکن ایجاد کند.  

آیا سوزاندن توکن ضروری است ؟

سوزاندن توکن ها در عملکرد و مقیاس پذیری یک شبکه تاثیری نخواهد داشت اما به طور کلی این کار یک فرآیند مفید برای شبکه به حساب می‎‎‎‎‎‎‎‎‎آید. سرمایه گذاران این کار را به علت افزایش قیمت یک توکن و استخراج کنندگان (ماینرها) این کار را برای استخراج مؤثر توکن های جدید در شبکه ضروری می‎‎‎‎‎‎‎‎‎دانند.

سخن پایانی 

توصیه می کنم مقاله توکنومیک (Tokenomics) را مطالعه کنید تا با تاثیری که عرضه کل، عرضه در گردش و تقاضا بر ارزش یک توکن می‎‎‎‎‎‎گذارد بهتر آشنا شوید.

دراین مقاله به زبان ساده فرآیند توکن سوزی، چگونگی انجام آن و مزیت هایی که ارائه می‎‎‎‎‎‎‎دهد را بررسی کردیم. اگر مایل به دریافت اطلاعات بیشتری هستید می‎‎‎‎‎‎توانید در قسمت نظرات به گروه عصر متاورس  اطلاع دهید تا در اسرع وقت نیاز های شمارا پاسخگو باشد. همچنین با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه می‎‎‎‎‎‎‎توانید از آخرین اخبار، آموزش ها و تحلیل ها در دنیای متاورس و در حوزه بلاکچین آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی
Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع) Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع)
استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده
الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟ - مقایسه 10 مکانیزم اجماع الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟ - مقایسه 10 مکانیزم اجماع
بلاک چین، متاورس و کریپتو - راهنمای جامع (بخش دوم) بلاک چین، متاورس و کریپتو - راهنمای جامع (بخش دوم)

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید