عصر متاورس
هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال در سال 2024 - بهترین پروژه های AI

هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال در سال 2024 - بهترین پروژه های AI

پیش گفتار

صنعت ارزهای دیجیتال از زمان ظهور تا به امروز تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. سال 2022، سالی پرتلاطم برای ارزهای دیجیتال بویژه پادشاه ارزهای دیجیتال یعنی بیتکوین به شمار می‌آمد، اما در سال 2023 از میزان این تلاطم‌ها کاسته شد و امیدها نسبت به رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این حوزه افزایش یافت.

هوش مصنوعی (AI) و ارز دیجیتال دو مورد از فناوری‌های نوظهور و مورد توجه در سال‌های اخیر هستند. هوش مصنوعی امکان شبیه‌سازی هوش انسان را در ماشین‌ها فراهم می‌سازد و رمزارزها نیز به شکلی غیرمتمرکز انجام امور مالی بدون نیاز به موسسات مالی واسط را امکان‌پذیر می‌کنند.

در این میان، به تازگی شاهد ایجاد پیوندی میان این دو فناوری هستیم به طوری‌که هوش مصنوعی با نفوذ به صنعت ارزهای دیجیتال منجر به توسعه پروژه‌های هوش مصنوعی مبتنی بر بلاکچین و ایجاد دسته جدیدی از کوین‌ها شده است. هدف از ادغام این دو فناوری، استفاده از پتانسیل هوش مصنوعی در پلتفرم‌های بلاک چینی است.

پروژه‌های رمزنگاری شده هوش مصنوعی، از این فناوری برای انجام تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند تا بتوانند با مدیریت ریسک، تجارت بی‌وقفه و بدون تصمیم‌گیری‌های غرض‌ورزانه را بهبود بخشند. با این حال، همانند سایر ارزهای دیجیتال با چالش‌هایی مانند مشکلات امنیتی، ایرادات فنی و نوسانات قیمتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی (AI) مجموعه‌ای از ماشین‌ها و سیستم‌های کامپیوتری هستند که قادرند انجام فعالیت‌های نیازمند هوش انسانی را به عهده بگیرند. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل تشخیص گفتار، تصمیم‌گیری، تحلیل داده‌ها، ترجمه زبان، ادراک بصری و ... باشد. هدف AI ایجاد ماشین‌های هوشمندی است که بتوانند عملکردی همانند ذهن انسان داشته باشند، واکنش نشان دهند و از توانایی یادگیری برخوردار باشند.

این حوزه نیز همانند سایر فناوری‌ها هنوز به طور کامل تکامل نیافته و همچنان در مدل‌سازی دقیق سیستم‌های بسیار پیچیده مانند بازارهای مالی درگیر محدودیت‌هایی است. همچنان مشکلاتی مانند خطر تاثیر تعصبات، خطاها و شکاف‌های پیش‌بینی نشده در سیستم‌های رمزنگاری هوش مصنوعی غیرقابل حل باقی مانده است.

منظور از رمزنگاری هوش مصنوعی (Crypto AI) چیست؟

بهترین پروژه های هوش مصنوعی در کریپتو

رمزنگاری هوش مصنوعی به توکن‌ها و ارزهای دیجیتالی اشاره دارد که برای انجام عملیات خود از فناوری AI استفاده می‌کنند. ادغام هوش مصنوعی در پروژه‌های رمزنگاری به روش‌های مختلف و براساس اهداف پروژه صورت می‌گیرد.

در برخی از این پروژه‌ها بر تقویت بعد محاسباتی هوش مصنوعی و مدل‌های یادگیری ماشین‌ها تمرکز شده است. در مقابل برخی دیگر نیز، روی فعال کردن بازارهای غیرمتمرکز مبتنی بر هوش مصنوعی تاکید دارند. در هر حال، متداول‌ترین کاربرد هوش مصنوعی در پروژه‌های رمزنگاری شده، استفاده از قدرت یادگیری ماشینی برای تحقق استراتژی‌های معاملات رمزنگاری است که در آن از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی نوسانات ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

برای مثال، ممکن است یک صندوق رمزنگاری هوش مصنوعی، توکنی ایجاد کند که دارندگان آن بتوانند سود حاصل از عملکرد الگوریتم‌های معاملاتی خودکار را اشتراک گذاری کنند. بر این اساس، طبق توکنومیکس شبکه درصدی از بازده صندوق از طریق قراردادهای هوشمند میان دارندگان توکن توزیع می‌گردد.

همچنین در یک مثال دیگر، ممکن است در یک پروژه رمزنگاری هوش مصنوعی، یک شبکه ابررایانه‌‌ی غیرمتمرکز که برای ارائه مدل‌های یادگیری ماشین ایجاد شده است، به سرمایه‌گذارانی که با خرید توکن‌های بومی در تامین منابع محاسباتی شبکه کمک می‌کنند، پاداش اختصاص دهد. کاربران نیز برای افزایش سرعت تراکنش‌ها در شبکه و دسترسی به مدل‌های یادگیری خود، همان توکن‌ها را به چرخه شبکه بر‌گردانند.

توکن در اکوسیستم ادغام می‌شود تا امکان تبادل ارزش میان کاربران شبکه فراهم شود. با توجه به این مثال‌ها می‌توانیم متوجه شویم که مکانیسم‌های استخراج و گردآوری سرمایه در پروژه‌های هوش مصنوعی رمزنگاری شده، متناسب با الگوریتم شبکه متفاوت است، اما قابلیت‌های هوش مصنوعی دسترسی‌های مشترکی را فراهم می‌آورد.

بهترین پروژه‌های هوش مصنوعی در کریپتو

چندین پروژه کریپتویی بر مبنای هوش مصنوعی راه‌اندازی شده‌اند که اغلب بر امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) و سرمایه گذاری ها تمرکز دارند. در ادامه به چند مورد از این پروژه‌ها اشاره خواهیم کرد:

1- پروژه سینگولاریتی نت (SingularityNET)

پروژه سینگولاریتی نت

سینگولاریتی نت، یک بازار غیرمتمرکز برای ارائه خدمات هوش مصنوعی است که با هدف ایجاد سیستم هوش عمومی مصنوعی (AGI) بدون محدودیت‌های کنترل مرکزی بوجود آمده است. کاربران این پلتفرم می‌توانند الگوریتم‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی را در این اکوسیستم ایجاد و با استفاده از رمزارز بومی آن (AGIX) مورد مبادله قرار دهند. ارزش بازار توکن این پروژه در حدود 415.0 میلیون دلار است.

2- پروژه ماتریکس (Matrix)

هوش مصنوعی ماتریکس MAtrix

شبکه هوش مصنوعی ماتریکس یک پروژه بلاک چینی منبع باز است که روی قابلیت‌های هوش مصنوعی متمرکز شده است. کاربران در این شبکه می‌توانند برنامه‌های هوش مصنوعی را به صورت غیرمتمرکز اجرا کنند. این پروژه همچنین بستر مناسبی را برای ایجاد سیستمی کارآمدتر در جهت مدیریت داده‌ها فراهم می‌کند. توکن بومی این پلتفرم MAN نام دارد. ارزش بازار این توکن در حدود 9.7 میلیون دلار است.

3- پروژه دیپ برین (Chain DeepBrain) 

Deep Brain Chain پروژه

دیپ برین به عنوان یک پروتکل هوش مصنوعی توزیع شده شناخته می‌شود که بر مبنای فناوری بلاک چین توسعه داده شده است. این پلتفرم امکان دسترسی به امکانات محاسباتی هوش مصنوعی را به صورت مقرون به صرفه و اختصاصی برای کاربران فراهم کرده است. به عبارت ساده‌تر، کاربران در بستر این پلتفرم می‌توانند توان محاسباتی دیگر کاربران را اجاره کنند و با توکن‌های DBC که توکن بومی شبکه است، بهای آن را بپردازنند.

علیرغم تبلیغات گسترده در اوایل عرضه، توکن DBC، نتوانست ارزش بازار خود را به بالاتر از 6.8 میلیون دلار برساند.

این پروژه‌ها حاکی از آن است که کوین‌های رمزنگاری شده هوش مصنوعی در تلاشند با ادغام دو فناوری AI و ارزهای دیجیتال، مدل‌هایی نوآورانه را ایجاد نمایند. اگرچه ادغام هنوز مراحل اولیه خود را طی می‌کند و ریسک‌های قابل توجهی متوجه آن است.

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی، همانند بسیاری از حوزه‌های نوظهور فناوری دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم:

مزایا

⦁    افزایش بهره‌وری از طریق تسهیل و تسریع تجزیه و تحلیل تراکنش‌های خودکار

⦁    مدیریت ریسک بهینه برای اتخاذ تصمیمات بهتر

⦁    افزایش امکان متعادل سازی و مدیریت بهتر پرتفوی معاملاتی

⦁    امکان اعمال نظارت بی وقفه و بدون غرض‌ورزی توسط الگوریتم‌ها

⦁    دموکراتیک کردن هوش مصنوعی پیشرفته برای استفاده در حوزه امور مالی

معایب

⦁    احتمال وجود خطاهای کدگذاری که منجر به خروجی‌های نادرست یا خرابی سیستم می‌شود.

⦁    افزایش آسیب‌پذیر شدن امنیت سایبری و ریسک سرقت و دستکاری

⦁    فقدان مقررات در زمینه خودکارسازی هوش مصنوعی در حوزه امور مالی و رمزنگاری

⦁    از بین رفتن شغل در بخش‌های مالی سنتی

⦁    احتمال ایجاد نوسانات قیمتی شدید در ارزهای دیجیتال

سخن پایانی

علیرغم اینکه هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی هنوز در مراحل ابتدایی توسعه خود به سر می‌برند، اما ادغام این دو با توجه به پتانسیل بالای هر کدام از این فناوری‌ها، امکان خودکارسازی فرایندها، تجزیه و تحلیل مشابه با هوش انسانی داده‌ها و بهبود کارایی در هر دو حوزه را نوید می‌دهد.

پروژه‌های رمزنگاری هوش مصنوعی با گنجاندن الگوریتم‌هایی در خود، می‌توانند داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند، الگوها را شناسایی کرده و براساس پیش‌بینی‌های انجام شده معاملات را انجام دهند و خود را با شرایط بازار سازگار کنند. بنابراین زمینه را برای اجرای برنامه‌هایی مانند سرمایه‌گذاری و معامله با فرکانس بالا، متعادل سازی پرتفوی و مدیریت ریسک بدون نظارت دائمی انسان را فراهم می‌کنند.

با این حال، توجه به این نکته الزامی است که کوین‌های رمزنگاری شده هوش مصنوعی نیز به نوعی دارایی‌هایی پر ریسک با مزایا و معایب خاص خود هستند که سرمایه‌گذاری در آنها نیازمند انجام بررسی‌های دقیق است.

نویسنده : فریبا فتحی

نویسنده : فریبا فتحی

نوشتن هنر است و درکنار هم چیدن کلمات و ساخته و پرداخته کردن جملاتی ناب که بتواند خواننده را سر شوق آورد انتخاب من است.

پست های مرتبط

9 کاربرد هوش مصنوعی در سیستم مالی + بهترین الگوریتم های AI 9 کاربرد هوش مصنوعی در سیستم مالی + بهترین الگوریتم های AI
هوش مصنوعی گراف The Graph و ارزدیجیتال GRT - اطلاعات بلاکچین هوش مصنوعی گراف The Graph و ارزدیجیتال GRT - اطلاعات بلاکچین
مقایسه هوش مصنوعی Gemini گوگل با GPT شرکت OpenAI مقایسه هوش مصنوعی Gemini گوگل با GPT شرکت OpenAI
توکن غیرمثلی هوشمند (iNFT) - تلفیق هوش مصنوعی (AI) و NFT توکن غیرمثلی هوشمند (iNFT) - تلفیق هوش مصنوعی (AI) و NFT

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید