عصر متاورس
هوش مصنوعی گراف The Graph و ارزدیجیتال GRT - اطلاعات بلاکچین

هوش مصنوعی گراف The Graph و ارزدیجیتال GRT - اطلاعات بلاکچین

پیش گفتار 

گراف The Graph، یک نرم افزار غیرمتمرکز است که با استفاده از هوش مصنوعی، به برنامه‎‎‎‎‎‎های غیرمتمرکز (Dappها) در فهرست کردن، دسته بندی و شخصی سازی فیلتر برای جستجوی اطلاعات کمک می‎‎‎‎‎‎کند. 

در مقاله "هوش مصنوعی در بلاکچین"، با مفهوم Crypto AI و برخی از بهترین پروژه‎‎‎‎‎‎های هوش مصنوعی جدید آشنا شدیم. در این مقاله قصد داریم یکی از پروژه‎‎‎‎‎‎های هوش مصنوعی هدفمند و نسبتا قدیمی را با نماد GRT، بررسی کنیم. 

پروژه هوش مصنوعی گراف (The Graph)

این هوش مصنوعی جذاب، قصد دارد داده‎‎‎‎‎‎های بلاکچین را به راحتی دردسترس قرار دهد، بنابراین می‎‎‎‎‎‎تواند کمک زیادی به تمرکززدایی کرده و کاربران سراسر جهان را قادر به دسترسی به اطلاعات بلاکچین کند. 

The Graph یک نرم افزار منبع باز است که با هدف جمع‎‎‎‎‎آوری، پردازش و ذخیره انواع مختلف اطلاعات، برای پلتفرم‎‎‎‎‎‎های مبتنی بر بلاکچین توسعه یافته است. The Graph که دربستر بلاکچین اتریوم توسعه یافته، خودرا یک پلتفرم "نمایه سازی" برای جستجوی اطلاعات در شبکه‎‎‎‎‎‎هایی مانند اتریوم و IPFS می‎‎‎‎‎‎نامد. 

The Graph درسال 2018 توسط براندون رامیرز (Brandon Ramirez)، یانیو تال (Yaniv Tal) و جانیس پولمن (Jannis Pohlmann)، راه اندازی شد. ودرسال 2020، توکن بومی خودرا بانماد GRT منتشر کرد. 

این پروژه اکنون موفقیت‎‎‎‎‎‎های زیادی به دست آورده و به بیش از 31 برنامه غیرمتمرکز (Dapps) مبتنی بر اتریوم، در بازیابی اطلاعات کمک می‎‎‎‎‎‎کند. که شامل؛ پلتفرم وام دهی آوی Aave، پروژه متاورسی دیسنترالند Decentraland، صرافی غیرمتمرکز یونی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎سوآپ UniSwap، پلتفرم خدمات دیفای بالانسر Balancer و ... می‎‎‎‎‎‎شود.

کاربرد The Graph در نمایه سازی اطلاعات

به زبان ساده، The Graph شبیه به گوگل عمل می‎‎‎‎‎‎کند، که اطلاعات را از سایت‎‎‎‎‎‎های مختلف جمع‎‎‎‎‎‎‎‎آوری و ذخیره می‎‎‎‎‎‎کند تا اینترنت را قابل جستجو نماید.

پروژه‎‎‎‎‎‎هایی با قراردادهای هوشمند پیچیده مانند UniSwap، اطلاعات را در بلاکچین اتریوم ذخیره می‎‎‎‎‎‎کنند. و دسترسی به هرچیزی (به صورت مستقیم) از بلاکچین را واقعا دشوار می‎‎‎‎‎‎کنند(البته به غیر از داده‎‎‎‎‎‎های اولیه). 

برای درک بهتر، متاورس دیسنترالند را که از The Graph بهره می گیرد، مثال می زنم : 

قراردادهای هوشمند می‎‎‎‎‎‎توانند تمام اطلاعات مربوط به NFT‎‎‎‎‎‎های فروشگاه این متاورس را مطالعه کنند. اما این قراردادها نمی‎‎‎‎‎‎توانند عملیات‎‎‎‎‎‎های پیشرفته تری مانند؛ فیلتر کردن براساس نیازها، تجمع، جستجو و .. را امکان پذیر سازند. به عنوان مثال؛ اگر بخواهیم NFTهایی را که متعلق به یک آدرس خاص هستند را جستجو کنیم و یا یکی از ویژگی‎‎‎‎‎‎های آن را فیلتر کنیم، نمی‎‎‎‎‎‎توانیم با تعامل مستقیم با قرارداد، این اطلاعات را به دست آوریم. 

برای به دست آوردن این اطلاعات، باید تک تک تراکنش‎‎‎‎‎‎هایی که منتشر شده اند را پردازش کنید. ابرداده‎‎‎‎‎‎های IPFS را بااستفاده از شناسه توکن و هش IPFS بخوانید و سپس آن هارا جمع‎‎‎‎‎‎آوری کنید. می‎‎‎‎‎‎بینید که به دست آوردن اطلاعاتی همینقدر ساده، می‎‎‎‎‎‎تواند روزها زمان ببرد. 

همچنین می‎‎‎‎‎‎توانید یک سرور بسازید، تراکنش هارا در آن پردازش کنید و آن هارا در یک پایگاه داده ذخیره کنید، سپس یک API برای آن ها بسازید تا بتوانید اطلاعات را جست‎‎‎‎جو کنید. بااین حال این منابع متمرکز هستند، نیاز به تعمیر و نگه داری دارند و ویژگی های امنیتی مهم و موردنیاز برای تمرکززدایی را از بین می‎‎‎‎‎‎برند. 

متوجه شدیم که نمایه سازی اطلاعات بلاکچین، به هیچ وجه کار آسان و سریعی نخواهد بود. اینجاست که The Graph به کمک Dappها می‎‎‎‎‎‎آید. 

اما The Graph چگونه این کار را انجام می‎‎‎‎‎‎دهد؟

The Graph چگونه کار می کند؟

هوش مصنوعی گراف

اطلاعات جمع‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎آوری شده توسط The Graph، در زیرگراف ها "SubGraphs" سازماندهی می‎‎‎‎‎‎شوند تا جستجو را کارآمدتر و آسان تر سازد. این پرس و جوها توسط Dappها ایجاد می‎‎‎‎‎‎شوند. برنامه‎‎‎‎‎‎های غیرمتمرکزی که برای جستجو در The Graph طراحی شده، به زبان برنامه نویسی GraphQL (که توسط فیس بوک ایجاد و پشتیبانی شده است)، نوشته می‎‎‎‎‎‎شوند. 

The Graph بااستفاده از هوش مصنوعی (AI)، می‎‎‎‎‎‎آموزد که چگونه اطلاعات اتریوم را براساس زیرگراف ها، فهرست بندی کند. 

مراحل جریان کار به شکل زیر است : 

1- یک برنامه غیرمتمرکز (Dapp)، اطلاعات را (توسط یک تراکنش) در یک قراردادهوشمند به اتریوم اضافه می‎‎‎‎‎‎کند.

2- قراردادهوشمند یک یا چند رویداد را هنگام پردازش تراکنش، منتشر می‎‎‎‎‎‎کند. 

3- اپراتورهای (Nodes) گراف، به طور مداوم، اتریوم را برای بلوک‎‎‎‎‎‎های جدید (که ممکن است اطلاعات زیرگراف شما حاوی آن ها باشد) اسکن می‎‎‎‎‎‎کند.

4- سپس اپراتورهای گراف، رویدادهای اتریوم را برای زیرگراف شما دراین بلوک ها پیدا می‎‎‎‎‎‎کند و کنترل کننده‎‎‎‎‎‎های "نقشه" را که ارائه کرده اید، اجرا می‎‎‎‎‎‎کند. کنترل کننده نقشه، یک ماژول WASM است که وجود داده‎‎‎‎‎‎هایی را ایجاد و بروزرسانی می‎‎‎‎‎‎کند که در پاسخ به رویدادهای اتریوم ذخیره شده است. 

5- Dapp، بااستفاده از نقطه پایانی GraphQL، اطلاعات ایجاد شده (از بلاکچین) را از اپراتور Graph درخواست می‎‎‎‎‎‎کند. اپراتور Graph به نوبه خود جستجوهای GraphQL را به جستجوهایی برای ذخیره داده های زیربنایی خود، ترجمه می‎‎‎‎‎‎کند تا این اطلاعات را واکشی کند. و از قابلیت‎‎‎‎‎‎های نمایه سازی فروشگاه استفاده کند. 

6- درآخر Dappها، این اطلاعات در یک محیط با رابط کاربری غنی برای کاربران نمایش می‎‎‎‎‎‎دهد و این چرخه از اول تکرار می‎‎‎‎‎‎شود.

ارزدیجیتال GRT

GRT ارزبومی و اصلی برای اقتصاد اکوسیستم The Graph بااستاندارد ERC-20 است. یک توکن کاربردی که برای تخصیص منابع درشبکه استفاده می‎‎‎‎‎‎شود. برای جستجو (و دسترسی به دیگر ویژگی‎‎‎‎‎‎های The Graph) احتیاج به توکن‎‎‎‎‎‎های GRT خواهید داشت.

اطلاعات توکنومیک : 

GRT دارای یک حداکثرعرضه نامحدود است و عرضه کل آن برابر با 10میلیارد GRT است که چیزی حدود 9 میلیارد از آن درگردش است. نحوه تخصیص توکن به شرح زیر است : 

1- 16.52% از عرضه کل به پشتیبانان اولیه اختصاص یافت.

2- 17.32% از مقدار عرضه، به پشتیبانان اختصاص یافت. 

3- 23.24% ازعرضه کل، به تیم و مشاوران اولیه اختصاص یافت. 

4- 8.25% از عرضه کل، به Nodeها (اپراتورها) و Edge اختصاص یافت. 

5- 20% از عرضه کل به بنیاد گراف اختصاص یافت. 

6- 6.01% از عرضه کل به فروش اولیه GRT اختصاص یافت. 

7- 3% از عرضه کل، برای پاداش به فهرست کنندگان (Indexer) درنظر گرفته شد. 

8- 2.99% از عرضه کل برای کمک‎‎‎‎‎‎های مالی به متصدیان (Curator) درنظر گرفته شد. 

9- 2.67% از عرضه کل برای برنامه‎‎‎‎‎‎های آموزشی و پاداش به رفع باگ (خطا)، اختصاص یافت. 

سخن پایانی 

دراین مقاله از عصر متاورس به پروژه هوش مصنوعی گراف The Graph و ارزدیجیتال GRT پرداختیم. The Graph یک نرم افزار منبع باز (کدهای منبع برای عموم قابل مشاهده) است که درتلاش است تا زیرساخت‎‎‎‎‎‎های عمومی غیرمتمرکز و قابل اعتماد را به بازار اصلی وارد کند. نظر شما چیست؟ 

شما می‎‎‎‎‎‎توانید تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس و بلاکچین آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

متاورس RobotEra و ارزدیجیتال TARO - راهنمای جامع متاورس RobotEra و ارزدیجیتال TARO - راهنمای جامع
بازی بلاکچینی آئوروری Aurory و توکنAURY - کسب درآمد رایگان بازی بلاکچینی آئوروری Aurory و توکنAURY - کسب درآمد رایگان
پروژه هوش مصنوعی فچ Fetch.AI و ارزدیجیتال FET - راهنمای جامع پروژه هوش مصنوعی فچ Fetch.AI و ارزدیجیتال FET - راهنمای جامع
پروژه متاورس متاکید MetaCade و توکن MCADE - بازی بلاکچینی پروژه متاورس متاکید MetaCade و توکن MCADE - بازی بلاکچینی
ایردراپ متامسک - آموزش دریافت توکن رایگان از کیف پول متامسک ایردراپ متامسک - آموزش دریافت توکن رایگان از کیف پول متامسک
بلاکچین استارک نت StarkNet و ارزدیجیتال STRK بلاکچین استارک نت StarkNet و ارزدیجیتال STRK

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید