عصر متاورس
هوش مصنوعی SingularityNET و ارز دیجیتال AGIX - سینگولاریتی

هوش مصنوعی SingularityNET و ارز دیجیتال AGIX - سینگولاریتی

پیش گفتار

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) که به اختصار AI نامیده می‌شود، یکی از فناوری‌های مورد توجه در دنیای امروز است. نقش هوش مصنوعی روز به روز در حوزه‌های مختلف زندگی انسان به‎‎‎‎‎‎ویژه اینترنت و اقتصاد پر رنگ‌تر می‌شود. ابزارهای مختلف هوش مصنوعی به طرز چشم‌گیری توسعه پیدا کرده‌اند اما همچنان فقدان کانالی برای اتصال و استفاده از این ابزارها بین خریداران و توسعه‌دهندگان خدمات احساس می‌شود. 

در این میان شبکه SingularityNET هدف خود را شبکه سازی هوش مصنوعی معرفی کرده است. طبق ادعای تیم توسعه‌دهنده، قرار است این پروتکل به عنوان کلید پیوند دنیای بلاکچین و هوش مصنوعی عمل کند. در ادامه با پروژه هوش مصنوعی SingularityNET و ارز دیجیتال AGIX بیشتر آشنا خواهیم شد.

سینگولاریتی نت چیست؟

SingularityNET نسل جدید هوش مصنوعی غیرمتمرکز، شبکه‌ای متن باز و غیرمتمرکز است که در بستر فناوری بلاکچین توسعه داده شده است. این پروتکل با هدف پیاده کردن خدمات هوش مصنوعی در فضای بلاک چین راه‌اندازی شده است. این پلتفرم به توسعه‌دهندگان اجاز می‌دهد تا برنامه‌های مختلف را در حوزه هوش مصنوعی در بستر پروتکل تولید و اشتراک گذاری کنند.

پروژه سینگولاریتی نت توسط دکتر بن گورتزل (Dr.Ben Goertzel) راه‌اندازی شده و چشم انداز آن ایجاد یک سیستم "هوش عمومی مصنوعی (AGI)" بدون محدودیت‌های کنترل متمرکز است که در دسترس همگان بوده و محدود به اهداف یک شرکت یا کشور خاص نباشد.

سینگولاریتی نت به عنوان یک بازار غیرمتمرکز هوش مصنوعی روی بلاکچین کاردانو (ADA) مستقر شده و از فناوری بلاک چین پیشرفته این شبکه در راستای تحقق اهداف خود استفاده می‌کند.

هدف اصلی سینگولاریتی نت، توسعه هوش مصنوعی بر مبنای فناوری بلاکچین با قابلیت دسترسی در سطح جهانی است. این پلتفرم قصد دارد در قالب یک پل، تمامی پروژه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را به یکدیگر متصل کند تا آن‎‎‎‎‎‎‎ها بتوانند در تبادل با یکدیگر، نواقص موجود را از میان بردارند.

SingularityNET از 13 پروتکل تشکیل شده که یا در حال توسعه‌ هستند و یا راه‌اندازی شده و به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از اکوسیستم فعالیت می‌کنند. کدنویسی این اکوسیستم توسط یک زبان برنامه‌نویسی جدید تحت عنوان MeTTa انجام شده است.

مرتبط: همکاری SingularityNet و Dfinity - برای تمرکززدایی فنآوری

مهم‌ترین خدمات و محصولات سینگولاریتی نت چیست؟

معرفی خدمات سینگولاریتی نت و ارز دیجیتال AGIX

کاربران غالب ابزارهای هوش مصنوعی در سینگولاریتی نت را در حالت دمو می‌توانند با دریافت API به صورت رایگان مورد استفاده قرار دهند. اما با اتمام تست و خروج از حالت آزمایشی، استفاده از این ابزارها منوط به پرداخت هزینه خواهد بود. از جمله مهم‌ترین خدمات و محصولات سینگولاریتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

AI Publisher (ناشر):

AI Publisher پلتفرم سینگولاریتی نت، به توسعه‌ دهندگان هوش مصنوعی کمک می‌کند تا یک محصول را به راحتی انتشار دهند. برای این منظور کافی است در پلتفرم SingularityNET ثبت نام کرده، فرم مربوط به محصول را تکمیل نمایند. سپس با انتشار محصول خود به کسب درآمد بپردازند.

AI Marketplace (فروشگاه):

مارکت پلیس به عنوان مهم‌ترین محصول سینگولاریتی نت شناخته می‌شود. در این بازار محصولات تولید شده در حوزه هوش مصنوعی توسط توسعه‌ دهندگان مختلف به فروش می‌رسد. کاربران می‌توانند با خرید این محصولات از خدمات ارائه شده توسط آن‎‎‎‎‎‎‎ها استفاده کنند. در این بازار امکان خرید ابزارهای هوش مصنوعی با ارز دیجیتال AGIX فراهم شده است.

OpenCog Hyperon (ابزاری برای تعامل):

به عنوان یک ابزار هوش مصنوعی منبع باز، امکان همکاری تمام بخش‌های پلتفرم SingularityNET را با یکدیگر فراهم می‌کند.

AI-DSL (زبان مخصوص دامنه):

مخففی از عبارت AI- Domain Specific Language است که به عنوان یکی از محصولات جذاب اکوسیستم سینگولاریتی نت شناخته می‌شود. بدون پشتیبانی این محصول، ابزارهای هوش مصنوعی ایجاد شده بر روی پلتفرم SingularityNET، بدون دریافت اطلاعات خاصی نمی‌توانند بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارند. این محصول، امکان ارائه هر ورودی به شبکه تکینگی را فراهم می‌آورد.

بریج SingularityNET:

یکی از خدمات کاربردی SingularityNET برای استفاده کاربران عادی است. با استفاده از این محصول، این امکان در اختیار دارندگان ارزهای دیجیتال NTX، AGIX و RJV قرار می‌گیرد که بتوانند ارزهای خود را میان بلاکچین اتریوم Ethereum و کاردانو Cardano جابجا کنند (بریج کنند). کاربران برای انجام این عملیات انتقال، ابتدا بایستی به بریج SingularityNET وارد شده و کیف پول خود را به این پل متصل نمایند.

ارز دیجیتال AGIX و توکنومیک آن

AGIX ارز بومی و اصلی شبکه سینگولاریتی نت است، یک توکن کاربردی و حاکمیتی در این اکوسیستم که در ابتدا با نماد AGI در بستر شبکه اتریوم و با استاندارد ERC-20 معرفی شده بود. سپس در 28 می سال 2021 طی یک هاردفورک، تمام ارزهای AGI سوزانده شد و دارندگان آن، ارزهای جدید AGIX را دریافت کردند.

ارز دیجیتال AGIX را می‎‎‎‎‎‎توان در تبادلات بین بلاک چین اتریوم و کاردانو مورد استفاده قرار داد. طبق اطلاعات توکنومیک این پروژه، حداکثر عرضه این توکن برابر با 2 میلیارد AGIX است، عرضه کل آن برابر با 1,375,000 است که چیزی حدود 1,252,0000 از آن درگردش است.

کاربرد‎‎‎‎‎‎‎های ارز دیجیتال AGIX در پلتفرم سینگولاریتی نت شامل مواردی مانند؛ پرداخت هزینه کارمزد‎‎‎‎‎‎‎ها در شبکه، دسترسی به ابزارهای هوش مصنوعی ارائه شده این پلتفرم، مشارکت در مدیریت و تصمیمات حاکمیتی اکوسیستم سینگولاریتی نت و استیکینگ ارز.

در پلتفرم سینگولاریتی نت، کاربران با دسترسی به پورتال استیکینگ، می‌توانند توکن‌های خود را در ازای دریافت پاداش استیک کرده و در تحقق چشم ‌انداز پروتکل سهیم باشند. هولدرهای توکن AGIX، با استیک کردن توکن‌های خود به مدت 30 روز می‌توانند پاداش دریافت کنند و پس از پایان این مدت توکن‌های خود را برداشت نمایند.

بخش استیکینگ پروتکل سینگولاریتی نت ابتدا روی شبکه اتریوم عملیاتی شد و در سال 2023 نیز روی شبکه کاردانو در دسترس کاربران قرار گرفت. استیک کردن ارز دیجیتال AGIX، امنیت عملیات بازار هوش مصنوعی سینگولاریتی نت را افزایش می‌دهد.

نقشه راه پروژه SingularityNET

تیم توسعه دهنده پروژه سینگولاریتی نت، بیشترین تمرکز خود را روی فناوری‌های اصلی این شبکه یعنی AI-DSL و OpenCog Hyperon و سایر ابزارهای هوش مصنوعی پلتفرم معطوف کرده است. از جمله برنامه‌های مهمی که در رودمپ پروتکل عملیاتی کردن آن‎‎‎‎‎‎‎ها مورد تاکید قرار گرفته می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

HyperCycle early alpha

First SNET AI service Iaunch

SingularityNET Platform Voting on Cardano

Bayes Expert Availble on Platform

طبق نقشه راه پروژه سینگولاریتی نت، نسخه اصلی این پروژه در 1 مارس سال 2019 به اجرا درآمده است. پورتال توسعه‌ دهندگان آن نیز در آوریل سال 2020 ایجاد شده است. مهم‌ترین فعالیت‌های سینگولاریتی نت در سال 2020 و همچنین اهداف سال 2023 آن در وب‎‎سایت شبکه قرار داده شده است. تیم پروژه بیشترین تمرکز خود را در سال 2023 روی ارتقای فناوری و گسترش تعامل اکوسیستم با شبکه کاردانو قرار داده بود.

تیم توسعه دهنده پروژه سینگولاریتی نت

پروژه سینگولاریتی نت توسط تیمی از مهندسان متخصص و مجرب در حوزه‌های مختلف فناوری مانند رباتیک و هوش مصنوعی در سال 2017 راه‌اندازی شده است. دکتر بن گورتزل (Ben Goertzel) و دکتر دیوید هانسون (David Hanson) به عنوان اصلی‌ترین افراد مرتبط بااین پروژه شناخته می‌شوند.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0 Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0
کسب درآمد از متاورس - معرفی 7 روش کسب درآمد متاورس Metaverse کسب درآمد از متاورس - معرفی 7 روش کسب درآمد متاورس Metaverse
معرفی بهترین پروژه و ارزدیجیتال هوش مصنوعی - Crypto AI معرفی بهترین پروژه و ارزدیجیتال هوش مصنوعی - Crypto AI
RWA (توکن دارایی واقعی) چیست - مزیت و سرمایه گذاری در RWA RWA (توکن دارایی واقعی) چیست - مزیت و سرمایه گذاری در RWA

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید