عصر متاورس
توکن غیرمثلی هوشمند (iNFT) - تلفیق هوش مصنوعی (AI) و NFT

توکن غیرمثلی هوشمند (iNFT) - تلفیق هوش مصنوعی (AI) و NFT

ظهور توکن‌های غیرمثلی هوشمند این قابلیت را دارد که حوزه بازی‌های بلاکچینی و پروژه‌های متاورسی را دستخوش تغییر کند و زمینه را برای بسط و گسترش صنعت ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین فراهم نماید.

اولین توکن غیرقابل تعویض هوشمند به نام آلیس (Alice)، با قیمت 479,000 دلار به فروش رفت. شروع داستان iNFTها با این قیمت، حاکی از پتانسیل بالایی این نوع از توکن‌ها دارد.

NFT های هوشمند چیست ؟

کاربردهای هوش مصنوعی در ان اف تی ها

با ورود ChatGPT در اواخر سال 2022، کاربرد هوش مصنوعی نیز وارد ابعادی تازه‌ای شد و تاثیر این تکنولوژی بر آینده زندگی و کسب و کار انسان‌ها هر چه بیشتر مورد تاکید قرار گرفت.

توکن‌های غیرمثلی به عنوان آیتم‌های دیجیتالی بر روی بلاکچین ذخیره می‌شوند. آنها دارای متادیتا و شناسه‌های بی‌همتایی هستند که این ویژگی باعث تمایز آن‎‎‎‎‎ها از سایر دارایی‌های دیجیتال می‌شود. این نوع ان اف تی‌ها اغلب به منظور اثبات اصالت و مالکیت دارایی‌های دیجیتالی و دارایی‌های دنیای واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. توکن غیرمثلی هوشمند نیز زاییده تلفیق دو تکنولوژی هوش مصنوعی و NFT است. 

هوش مصنوعی عنوانی است که برای توصیف توانایی کامپیوتر برای شبیه سازی هوش انسان و انجام امور پیچیده‌ای مانند تصمیم‌گیری، حل مسائل و یادگیری به کار می‌رود. رشد فناوری هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های وابسته طی سال‌های اخیر به حدی بوده که می‌توان به وضوح تاثیر آن در بسیاری از ابعاد زندگی انسان را مشاهده کرد.

در این میان برخی از پروژه‌های NFT، مدل‌های هوش مصنوعی را وارد این حوزه کرده‌اند که نتیجه آن تولد مفهوم جدیدی تحت عنوان توکن‌های غیرمثلی هوشمند (iNFT) بوده است.

توکن غیرمثلی هوشمند نوعی از دارایی توکنیزه شده است که در قرارداد هوشمند آن مدلی از هوش مصنوعی قرار داده شده است. از این مدل هوش مصنوعی تحت عنوان ترنسفورمر تولیدگر از پیش آموزش دیده 3 یا اختصارا GPT-3 یاد می‌شود. GPT-3 مبتنی بر یادگیری عمیق بوده و با استفاده از آن تولید متنی شبیه به انسان انجام می‌شود. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که مدل هوش مصنوعی GPT-3، ماشین‌ها را قادر می‌سازد تا مانند انسان یاد بگیرند، صحبت کنند و تعامل داشته باشند.

هوش مصنوعی با ارائه یک شخصیت به NFT، گردآوری و تحلیل داده‌ها برای این نوع دارایی را امکان‌پذیر می‌کند. NFT هوشمند نیز با کمک این داده‌ها قابلیت یادگیری، تکامل و مکالمه پیدا می‌کند و می‌تواند مورد معامله قرار گرفته و یا برای اهداف مختلف دیگر به کار گرفته شود.

به لحاظ تکنیکی، NFT هوشمند با استفاده از سازوکارهای هوش مصنوعی، می‌تواند با ذخیره متادیتای جدید در لایه قرارداد هوشمند خود، آن را برای سازماندهی به تعاملات و شخصیت آتی خود مورد استفاده قرار دهد. بنابراین یک توکن غیرمثلی هوشمند بعد از برقراری هر تعامل با مالک NFT و دیگران وارد مسیر تکامل می‌شود و با طی این فرایند به یک دارایی ارزشمند تبدیل می‌گردد.

تفاوت بین NFT معمولی با iNFT

مقایسه ان اف تی ها و iNFT ها

 NFTها عناصری منحصربه فرد، تقسیم ناپذیر و کمیاب هستند که به عنوان سندی برای اثبات مالکیت دارایی به کار می‌روند و اصالت و منشا آن‎‎‎‎‎ها به راحتی قابل تایید است. با این حال، علیرغم ارزشمندی در قالب یک دارایی بی همتا، به دلیل ویژگی غیرپویایی، قابلیت تکامل و تعامل با کاربران را ندارند.

اما iNFTها، علاوه بر اینکه گویای مالکیت، شخصیت و یا عضویت در یک جامعه هستند، مالکیت یک هوش مصنوعی را نیز نشان می‌دهند. همچنین با توجه به قابلیت یادگیری، قادر به تولید محتوای جدید به صورت کاملا مستقل و خلق تجربیات پویا هستند. در پی برقراری تعاملات بیشتر با محیط و کاربران، قدرت iNFTها برای گردآوری اطلاعات و تولید خروجی نیز افزایش می‌یابد.

NFTهای سنتی اغلب شامل تصویر یا فایل صوتی غیرپویا است. اما توکن‌های غیرمثلی هوشمند دارای ویژگی‌های پویاتری مانند توانایی ایجاد تعامل، قدرت تحلیل داده و انیمیشن هستند. از این رو مشابهت بیشتری به انسان دارند.

از آنجایی که الگوریتم موجود در توکن‌های غیرمثلی هوشمند، اقدام به گردآوری داده‌هایی در رابطه با علایق، عادات و دیگر ویژگی‌های شخصیتی مالکان iNFTها می‌کند، از این رو از قابلیت تبدیل به امتداد مالک خود برخوردار هستند.

تلفیق NFT و هوش مصنوعی چه مزیتی دارد؟

توکن‌های غیرمثلی هوشمند، مفهومی جدید است که هنوز در ابتدای مسیر توسعه خود قرار دارد. با این حال، پتانسیل بالای آن برای ایجاد دگرگونی در دنیای NFTها و ارتقای این حوزه غیرقابل انکار است. 

به عنوان مهم‌ترین ویژگی این ادغام می‌توان به افزایش تعامل پذیری و تعامل گری اشاره کرد. توکن‌های iNFT با بهره‌مندی از روش‌های یادگیری عمیق مانند بینایی کامپیوتر (Computer Vision)، قدرت تشخیص گفتار و پردازش زبان طبیعی می‌توانند NFTهایی پویاتر و تعاملی‌تری ایجاد نمایند.

با توجه به قابلیت تکامل توکن‌های غیرمثلی هوشمند، توسعه دهندگان پروژه‌ها می‌توانند طی فرایند برنامه نویسی، یک توکن غیرمثلی با قابلیت‌های جدید ایجاد کنند.

با ورود توکن‌های غیرمثلی هوشمند به بازی‌های بلاکچینی، می‌توان برای گیمرها و شخصیت‌های غیر بازیکن (NPC) شخصیتی زنده و پویا ایجاد نمود. همچنین در دنیای متاورس برای کاربران یک همراه مجازی در حال تکامل خلق نمود که می‌تواند در بازی و تعامل با کاربر شریک شود.

کاربرد NFT های هوشمند

از مهمترین کاربردهای فعلی iNFT‎‎‎‎‎ها می‎‎‎‎‎‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- جان بخشیدن به شخصیت‌های متاورسی

2- قابلیت تبدیل شدن به دستیارانی برای انسان

3- ساده‌سازی فعالیت‌های روزمره

4- ایجاد چندین قطعه منحصربه فرد از یک توکن غیرمثلی هوشمند

5- فراهم کردن دسترسی انحصاری به قابلیت‌های iNFT برای هولدرها

NFT هوشمند آلیس اولین iNFT فروخته شده

تصویر بالا مربوط به NFT هوشمند به نام آلیس (Alice) است.

سخن پایانی 

دراین مقاله از عصر متاورس به بررسی دسته بندی جدیدی از NFT‎‎‎‎‎ها به نام "ان اف تی های هوشمند" پرداختیم.

شما می‎‎‎‎‎‎توانید تجربیات یا سؤلات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار کریپتو آگاه شوید.

نظرات و انتقادات شما به ما کمک می‎‎‎‎‎‎کند تا کیفیت مقالات و آموزش‎‎‎‎‎های عصر متاورس را ارتقا دهیم.

نویسنده : فریبا فتحی

نویسنده : فریبا فتحی

نوشتن هنر است و درکنار هم چیدن کلمات و ساخته و پرداخته کردن جملاتی ناب که بتواند خواننده را سر شوق آورد انتخاب من است.

پست های مرتبط

INO - عرضه اولیه NFT به زبان ساده - صفر تا صد INO ها INO - عرضه اولیه NFT به زبان ساده - صفر تا صد INO ها
مقایسه هوش مصنوعی Gemini گوگل با GPT شرکت OpenAI مقایسه هوش مصنوعی Gemini گوگل با GPT شرکت OpenAI
بازی متاورسی Prospectors (جستجوگران) و ارز دیجیتال PGL بازی متاورسی Prospectors (جستجوگران) و ارز دیجیتال PGL
هوش مصنوعی SingularityNET و ارز دیجیتال AGIX - سینگولاریتی هوش مصنوعی SingularityNET و ارز دیجیتال AGIX - سینگولاریتی

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید