عصر متاورس
دپین در کریپتو چیست - معرفی بهترین پروژه های حوزه Depin

دپین در کریپتو چیست - معرفی بهترین پروژه های حوزه Depin

پیش گفتار

دپیین Depin به شبکه‌های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکزی اشاره دارد که به عنوان یک اکوسیستم مبتنی بر بلاکچین، بر توزیع و تمرکززدایی از خدمات زیرساخت فیزیکی سنتی، افزایش امنیت، مقیاس‌پذیری و کارایی متمرکز است.

شبکه زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز (Depin) یکی از مباحث داغ صنعت کریپتو در سال 2024 است. پروژه‌های دپیین بسیار متنوع بوده و کاربردهای آن‎‎‎‎‎‎ها در دنیای واقعی متعدد است. ارزش کل بازار پروژه‌های دپیین بالغ بر 12.25 میلیارد دلار برآورد شده است.

درک مفهوم دپین (Depin)

Decentralized Physical Infrastructure Network یا به اختصار Depin به معنای "شبکه زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز" است. شبکه زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز در دنیای کریپتو شامل پروژه‌های بلاکچینی است که بر ایجاد نسخه‌های غیرمتمرکز زیرساخت فیزیکی سنتی تمرکز دارند. دپیین‌ها می‌تواند بخش‌های زیرساختی گسترده‌ای از شبکه‌های بی سیم، شبکه‌های موبایلی، سرویس‌های ابری و شبکه‌های انرژی را شامل شوند.

Depin به عنوان مفهومی نوظهور، درصدد است زیرساخت فیزیکی را با فناوری بلاکچین ادغام کند. این ادغام می‌تواند امنیت، مقیاس‌پذیری و کارایی را در برنامه‌های مختلف افزایش دهد. توسعه و تکامل این ایده می‌تواند تغییرات قابل توجهی را در صنعت ارتباطات و فناوری رقم زده و راه را برای ایجاد زیرساخت‌های دیجیتالی قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر هموار سازد.

دپیین با هدف ارائه روشی غیرمتمرکز و ایمن برای اشتراک‌گذاری منابع فیزیکی همچون پهنای باند، ذخیره‌سازی و توان محاسباتی راه‌اندازی شده است. به عبارتی دپیین در قالب یک پلتفرم آنلاین، افراد و سازمان‌ها را قادر می‌سازد منابع سخت‌افزاری مازاد خود را اشتراک‌گذاری کرده و در ازای آن کسب سود کنند.

ارزهای دیجیتال موارد استفاده زیادی در پروژه‌های دپیین دارند. جوایز در Depin‌ها در قالب رمزارزها پرداخت می‌شود تا شبکه‌ها بتوانند از این طریق اپراتورها را تشویق به پیوستن به زیرساخت فیزیکی دنیای واقعی در شبکه‌های خود کنند.

انواع Depin‌ (دپین)

انواع دپین ها در کریپتو - Depin

Depin‌ها در دو دسته جای می‌گیرند که شامل موارد زیر است:

شبکه‌های منابع دیجیتال (DRN):

این نوع از دپیین، با ایجاد زیرساخت پشتیبان که مستقل از موقعیت مکانی برای فضای ابری فعالیت می‌کند، ارائه‌دهندگان خدمات را با ارائه مشوق ترغیب می‌کند تا نسبت به تامین منابع دیجیتالی همچون توان محاسباتی، ذخیره‌سازی و پهنای باند اقدام نمایند. بدین صورت که افراد می‌توانند با اشتراک‌گذاری فضای ذخیره‌سازی مازاد سخت‌افزارها یا توان پردازشی اضافی رایانه‌های شخصی خود در شبکه، توکن دریافت کنند.

شبکه‌های منابع فیزیکی (PRN):

در این نوع از دپیین که به صورت وابسته به موقعیت مکانی عمل می‌کند، ارائه دهندگان خدمات با دریافت مشوق، ترغیب به استقرار سخت افزار خود در موقعیت مکانی خاص می‌شوند. با استفاده از این سخت‌افزارها اشتراک‌گذاری منابع انرژی، اتصال، کاربردهای داده‌های مکانی در مکان‌های فیزیکی خاص امکان‌پذیر می‌گردد.

عناصر کلیدی که عملکرد دپیین را تضمین می‌کنند

سه عنصر کلیدی شامل شبکه آفچین، پروتکل‌ها و بلاکچین عملکرد Depin‌ها را تضمین می‌کنند:

بلاک چین:

بلاکچین به عنوان یک دفترکل، بستری برای نزدیکی و تعامل کاربران نهایی و ارائه‌دهندگان خدمات فراهم می‌کند. همچنین با مدیریت پرداخت‌ها و قراردادهای امانی، فرایند تایید و پردازش تراکنش‌ها را تضمین می‌نماید. هرگونه تراکنش میان ارائه‌دهندگان خدمات و کاربر نهایی با برچسب زمان در زنجیره به ثبت می‌رسد تا امکان ردیابی آن فراهم باشد.

شبکه خارج از زنجیره (آفچین):

این شبکه کاربران و ارائه‌دهندگان خدمات را دربر می‌گیرد. کاربرانی که به دنبال توان محاسباتی GPU، ذخیره‌سازی داده یا اتصال بی‌سیم هستند، می‌توانند با مراجعه به ارائه‌دهندگان، اقدام به خریداری منابع موجود ‌کنند.

پروتکل‌ها:

ویژگی‌های کلیدی نحوه عملکرد یک دپیین در پروتکل‌های کدگذاری شده تعریف می‌گردد. این پروتکل‌ها مواردی مانند اقدامات امنیتی Depin، واجد شرایط بودن ارائه‌دهنده خدمات، تعداد توکن‌های بومی در گردش و ... را در خود جای داده‌اند.

مزایای Depin‌ها

ازجمله مزیت‎‎‎‎‎‎‎هایی که شبکه زیرساختی فیزیکی غیرمتمرکز (دپین) ارائه می‎‎‎‎‎‎‎‎دهد می‎‎‎‎‎‎‎‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- افزایش امنیت و انعطاف‌پذیری:

به دلیل ماهیت غیرمتمرکز این شبکه‌ها، کمتر در معرض شکست قرار می‌گیرند.

2- مقیاس‌پذیری:

با توجه به اینکه دپیین‌ها به نودهای توزیع‌شده متکی هستند، می‌توانند به سرعت مقیاس‌پذیر شوند.

3- مقرون به صرفه بودن:

استفاده از منابع غیرمتمرکز، به کاهش هزینه‌های مربوط به ساخت و نگهداری زیرساخت‌ها منجر می‎‎‎‎‎‎شود.

4- دسترسی آزادانه:

Depin‌ها به ارائه‌دهندگان خدمات بیشتری اجازه می‌دهند تا از زیرساخت‌ها بهره‌مند شوند.

بهترین پروژه های کاربردی در حوزه Depin (دپین)

معرفی برخی از پروژه‌‎‎‎‎‎‎های برتر در حوزه Depin‌

فایل کوین (FIL)

فایل کوین (Filecoin) یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده است. از طریق این پلتفرم کاربران می‌توانند فضای ذخیره‌سازی مازاد خود را در ازای دریافت توکن‌های FIL، اشتراک‌گذاری کنند. FIL، ارزبومی و اصلی پلتفرم Filecoin است که برای خدمات ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هلیوم (HNT)

شبکه هلیوم (Helium) با نماد HNT، به عنوان یک پلتفرم پیشرو در میان شبکه‌های بی سیم غیرمتمرکز شناخته می‌شود. این شبکه با ارائه مشوق‌هایی در قالب توکن HNT، کاربران را ترغیب به ایجاد اینترنت اشیا (IOT) می‌کند. عملکرد این پلتفرم در فضای اینترنت اشیا و چالش‌های 5G و WiFi، بسیار قابل توجه بوده است. همچنین توانسته به طور موثری از فناوری غیرمتمرکز در جهت برطرف نمودن مشکل هزینه‌های بالای زیرساخت اینترنت اشیا استفاده نماید.

وای‌فای مپ (WIFI)

وای‌فای مپ (Wifi Map) یک اکوسیستم اتصال آنلاین است که با هدف قرار دادن اینترنت رایگان در دسترس همه مردم جهان طراحی شده است. در این شبکه کاربران می‌توانند اینترنت خود را اشتراک‌گذاری کرده و در ازای آن توکن دریافت کنند یا از منابع دیگران برای اتصال به اینترنت استفاده نمایند. WIFI توکن بومی و اصلی این پلتفرم بااستادارد ERC-20 در شبکه پالیگان (PolyGon) است که برای مواردی مانند پاداش دهی و دسترسی به خدمات ویژه این پلتفرم کاربرد دارد.

شبکه رندر (RNDR)

رندر نتورک (Render Network)، یک شبکه پردازشی گرافیکی غیرمتمرکز است که توان محاسباتی موردنیاز برای عملکرد رندر سه بعدی، یادگیری ماشین (ML)، محاسبات پیچیده و آموزش هوش مصنوعی (AI) و ... را تامین می‌نماید. ارائه‌دهندگان خدمات قدرت محاسباتی پردازنده‌های گرافیکی خود را دراختیار کاربران شبکه قرار می‌دهند و در ازای آن توکن RNDR دریافت می‌کنند.

بیت تورنت (BTT)

بیت تورنت (BitTorrent) به عنوان پروژه پیشگام در توزیع غیرمتمرکز داده به شمار می‌رود. بیت تورنت امکان توزیع داده‌های بزرگ مانند ویدئوها و نرم‌افزارها را فراهم می‌کند. 

توکن بومی این پلتفرم BTT نام دارد، یک توکن بااستاندارد TRC-10 در بستر شبکه ترون (Tron) که نقش‌های متعددی را در این اکوسیستم بر عهده دارد. کاربران تشویق می‌شوند در ازای دریافت این توکن، پهنای باند خود را برای استفاده سایر کاربران به اشتراک بگذارند. توکن BTT همچنین، به عنوان یک ارز معاملاتی برای مبادله مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان تعامل با برنامه‎‎‎‎‎‎های غیرمتمرکز (Dappها) را فراهم می‌کند.

سخن پایانی 

دپین (Depin) به معنای شبکه زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز، یکی از ترندهای بعدی در حوزه ارزهای دیجیتال است که کاربردهای زیادی به همراه دارد. دراین مقاله از عصرمتاورس به بررسی مفهوم دپین و چندتا از بهترین پروژه‎‎‎‎‎‎های این حوزه پرداختیم. 

توجه داشته باشید که قصد این مقاله صرفا اطلاع رسانی و دراختیار گذاشتن منابع فارسی و درست، برای شما عزیزان بوده و هیچگونه سرمایه گذاری را تایید یا رد نمی‎‎‎‎‎‎‎‎کند، بنابراین مسئولیت تمام فعالیت‎‎‎‎‎‎های شما برعهده شخص شما خواهد بود.

در آخر شما می‎‎‎‎‎‎‎‎توانید تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه ما و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار کریپتو آگاه شوید.

نویسنده : فریبا فتحی

نویسنده : فریبا فتحی

نوشتن هنر است و درکنار هم چیدن کلمات و ساخته و پرداخته کردن جملاتی ناب که بتواند خواننده را سر شوق آورد انتخاب من است.

پست های مرتبط

توکن غیرمثلی هوشمند (iNFT) - تلفیق هوش مصنوعی (AI) و NFT توکن غیرمثلی هوشمند (iNFT) - تلفیق هوش مصنوعی (AI) و NFT
هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال در سال 2024 - بهترین پروژه های AI هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال در سال 2024 - بهترین پروژه های AI
پرپتانسیل ترین پروژه های کریپتویی در سال 2024 - ایردراپ جدید پرپتانسیل ترین پروژه های کریپتویی در سال 2024 - ایردراپ جدید
شبکه Scroll - آشنایی با بلاکچین لایه دوم اسکرول Scroll شبکه Scroll - آشنایی با بلاکچین لایه دوم اسکرول Scroll

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید