عصر متاورس
شبکه ترون Tron و ارزدیجیتال TRX - فاندامنتال و توکنومیک

شبکه ترون Tron و ارزدیجیتال TRX - فاندامنتال و توکنومیک

پیش گفتار 

بلاک‎‎‎‎‎چین  ترون ( Tron )، یکی از شبکه هایی است که در سال های اخیر با هدف بهبود تولید محتوی درست در بستر اینترنت، راه اندازی شده است. ارزدیجیتال TRX، توکن بومی و اصلی شبکه Tron است که سعی دارد فرصت‌های بهتری برای تولیدکنندگان محتوا ایجاد کند تا بتوانند در ازای کار خود، پاداش دریافت کنند. در ادامه به بررسی عمیق تر شبکه ترون و ارزدیجیتال TRX می پردازیم، تا با اهداف و کاربردهای آن بهتر آشنا شویم.

شبکه Tron (ترون) چیست؟

Tron یک بلاکچین غیرمتمرکز است که اهدافی مانند ترویح محتوا و سرگرمی را دنبال می کند. این شبکه دارای مقیاس پذیری بالایی است، به عنوان مثال می تواند تا 2000 تراکنش را در هر ثانیه، پردازش کند که اگر آن را با بیت‎‎‎‎‎‎کوین ( تنها 7 تراکنش در ثانیه )، مقایسه کنیم متوجه مقیاس پذیری آن خواهیم شد. شبکه ترون از الگوریتم اجماع اثبات سهام واگذار شده (DPoS) - که برپایه الگوریتم اثبات سهام PoS است - برای امنیت و تایید تراکنش ها بهره می گیرد. به این معنی که کاربران می توانند توسط رای‌گیری، افرادی را تحت عنوان «نمایندگان فوق العاده (super representatives)» برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها انتخاب کرده و از این طریق کارمزد دریافت کنند.

برخلاف سیستم های متمرکز، شبکه های غیرمتمرکز مدیریتی جامعه محور دارند که باعث می شود مدیریت و تصمیم گیری از انحصار عده ای خاص خارج شود. بلاکچین Tron نیز، یک شبکه کاملا غیرمتمرکز است که تمام امور به دست جامعه کاربران مدیریت می شود. این شبکه با ارائه مقیاس پذیری بالا که منجر به کاهش هزینه کارمزد ها و افزایش سرعت شبکه شده، به بستر مناسبی برای ایجاد قراردادهای هوشمند و توسعه برنامه های غیرمتمرکز Dapps تبدیل شده است. درواقع این شبکه برای کمک به توسعه دهندگان طراحی شده و تاخیر های معمول در سایر شبکه هارا حذف کرده است. 

ترون برای دستیابی به این هدف و از بین بردن مشکلات رایج در سایر بلاکچین ها، از یک معماری سه لایه استفاده می کند، که شامل موارد زیر است:

1- هسته

2- ذخیره سازی

3- لایه کاربردی

این شبکه همچنین، الگوریتم اثبات سهام واگذار شده را جایگزین اثبات سهام کرده، تا اطمینان حاصل کند؛ هیچ شخصی بیش از یک گره (Node) را، در شبکه کنترل نمی‌کند.

مرتبط :  معرفی انواع الگوریتم اجماع در بلاک چین

بنیان گذاران شبکه ترون و نگاهی به پیشینه آن

ترون توسط جاستین سان (Justin Sun)، نماینده ارشد سابق ریپل Ripple در چین تأسیس شد. سان در دسامبر 2021 از سمت خود به عنوان مدیر عامل بنیاد Tron کناره گیری کرد و کنترل پروژه را به سازمان غیرانتفاعی Tron DAO، یک سازمان مستقل غیرمتمرکز واگذار کرد. در زیر به برخی از مهم‌ترین موفقیت ها و رویدادهای Tron اشاره می‌کنیم.

1- در دسامبر 2017، ترون پروتکل منبع باز خود را راه‌اندازی کرد.

2- در مارس 2018، ترون شبکه آزمایشی و کیف پول وب خود را راه‌اندازی کرد.

3- شبکه اصلی ترون در می 2018 راه‌اندازی شد.

4- بلاک اولیه (genesis block) ترون در ژوئن 2018 ایجاد شد.

5- در جولای 2018، بنیاد ترون سرویس اشتراک فایل p2p BitTorrent را خریداری کرد.

6- در مارس 2019، Tron با Tether شریک شد تا استیبل کوین USDT را به عنوان استاندارد TRC-20 منتشر کند.

7- در جولای 2021، ترون ساختار خود را به Tron DAO تغییر داد.

8- در نوامبر 2021، Tron یک صندوق 1.1 میلیارد دلاری برای رشد اکوسیستم خود راه‌اندازی کرد.

9- در دسامبر 2021، جاستین سان از سمت مدیرعاملی Tron کنار رفت و کنترل پروژه را به Tron DAO واگذار کرد.

10- در می 2022، ترون اعلام کرد که استیبل کوین خود را با نام USDD، راه‌اندازی می‌کند.

شبکه ترون چگونه کار می کند؟

برنامه اصلی شبکه TRON، ایجاد سیستم اشتراک‌گذاری محتوا است. به کمک بلاکچین ترون، تولیدکنندگان محتوا می‌توانند برای خودشان پاداش جمع کنند. همچنین ترون با استفاده از شبکه‌های همتا به همتا (peer-to-peer networks)، قصد تبدیل شدن به سیستم عاملی جهانی را دارد. این بدان معنا است که کاربران می‌توانند بدون محدودیت، محتواهایی از جنس متن، فیلم، عکس و ... را آپلود کرده و به اشتراک بگذارند.

پیشتر اشاره کردیم که ترون از سه لایه هسته، کاربردی و ذخیره‌سازی،  تشکیل شده است. لایه کاربردی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌ها و کیف پول‌ها را ایجاد کنند و لایه هسته دستورالعمل‌های نوشته شده در اتریوم Solidity و Java را پردازش می‌کند. همچنین ترون برای تقویت مبادلات غیرمتمرکز، پلتفرم‌های وام‌دهی DeFi و بازی‌های آنلاین استفاده می‌شود.

ترون روی مکانیسم اجماع اثبات سهام واگذار شده کار می‌کند. در این سیستم، تراکنش ها توسط 27 نماینده فوق‌العاده که حفظ تاریخچه تراکنش‌ها به آن‌ها سپرده شده است، اعتبارسنجی می‌شود. نمایندگان فوق‌العاده هر شش ساعت انتخاب می‌شوند و کوین TRX تولید شده توسط مکانیزم را به عنوان پاداش برای خدمات خود دریافت می‌کنند. بلاکچین ترون هر 3 ثانیه یک بلاک جدید اضافه می‌کند و آنهایی که بلاک را اضافه کرده‌اند 32 توکن TRX دریافت می‌کنند.

بررسی ارزدیجیتال TRX

ارزدیجیتال TRX در گذشته یک توکن مبتنی بر شبکه اتریوم و با استاندارد ERC-20 بوده. اما امروز TRX یک ارز مستقل برپایه شبکه ترون و با استاندارد TRC-20 است. (شبکه ترون دارای 2 استاندارد TRC-20 و TRC-10 است). سازندگان و تولیدکنندگان محتوی می توانند توکن های TRX را به عنوان پاداش دریافت کنند. همچنین این امکان برای سازندگان وجود دارد که توکن‌های خود را در شبکه ترون ایجاد کنند. این توکن‌ها سپس می‌توانند در برنامه‌های غیرمتمرکز کاربران (Dapps)، در شبکه استفاده شوند. توکن‌های تازه ایجاد شده توسط توکن اصلی TRX پشتیبانی می‌شوند. 

TRX جزئی جدانشدنی از اکوسیستم ترون را تشکیل می دهد و کاربردهای زیادی دراین شبکه ایفا می کند. درواقع ارزش تمام توکن های موجود در این شبکه توسط ارزدیجیتال TRX محاسبه می شود و تمام توکن های مبتنی بر استاندارد TRC، از این ارزدیجیتال به عنوان یک وسیله مبادله استفاده می کنند. 

برای عمیق تر شدن در ارزدیجیتال TRX، نگاهی به طراحی توکنومیک آن می‎‎‎‎‎‎اندازیم؛

حداکثر عرضه این توکن نامحدود است. 

عرضه کل آن برابر با 92 میلیارد TRX و برابر با عرضه در گردش آن است. 

طراحی این ارزدیجیتال کمی متفاوت با آن چه انتظار داریم است ( متفاوت تر از ارزهایی مانند بیت کوین). این ارز دیجیتال بیشتر برای ذخیره ارزش طراحی شده است. توکن TRX به‌عنوان دفتری عمل می‌کند که مبادلات موجود در شبکه را پیگیری کرده و در نهایت به ذخیره‌ای از ارزش تبدیل می‌شود که سازندگان محتوا می‌توانند آن‌طور که می‌خواهند از آن استفاده کنند.

نگاهی به آینده ترون Tron 

Tron در حال تبدیل شدن به یک ارز دیجیتال مهم برای سرمایه‌گذاران است و توسعه‌دهندگان، برنامه‌های جالب مختلفی برای آینده آن دارند. علیرغم رشد نسبتاً کم اخیر آن، همچنان یک سرمایه‌گذاری امیدوارکننده است و سرمایه‌گذاران هم به دلیل نبود مقرارات پیچیده به آن جذب شده‌اند. این همان چیزی است که ترون را از سایر ارزهای رمزنگاری متمایز می‌کند و این باعث می‌شود که یک پلتفرم بالقوه ارزشمند برای آینده باشد.

علیرغم اینکه توکن TRX سیزدهمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است، اما سهم نسبتاً زیادی از اخبار منفی را به خود اختصاص داده است. اتهاماتی از جمله کپی‌کاری و نقص در پروتکل آن وجود دارد. حتی جاستین سان بنیانگذار ترون، این پروژه را در سال 2021 ترک کرد و باعث کاهش شدید قیمت آن شد.

سؤالات متداول

1- چگونه TRX را به دست آوریم

شما می توانید با تولید محتوی منحصربه فرد (غیرتکراری) در سطح اینترنت، توکن های TRX را به عنوان پاداش کسب کنید.

2- آیا ترون ارزش سرمایه گذاری دارد؟

با توجه به اهداف و کاربردهایی که این شبکه ارائه می دهد، احتمال زیادی برای رشد و افزایش محبوبیت بین کاربران را خواهد داشت. همچنین این شبکه از مقیاس پذیری بالایی برخوردار است که تا حد زیادی هزینه کارمزد هارا کاهش داده و تراکنش هارا با سرعت بالاتری پردازش می کند. بنابراین به یک بستر مناسب برای ایجاد برنامه های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند تبدیل شده که در طی زمان، منجر به افزایش محبوبیت و جلب بیشتر کاربران خواهد شد. این به منظور تایید یا تکذیب سرمایه گذاری نخواهد بود، شما باید درنظر داشته باشید که پیش از هرگونه سرمایه گذاری، ابتدا اطلاعات خودرا تکمیل کنید.

3- چگونه TRX را خرید و فروش کنیم؟

شما می توانید ارزدیجیتال TRX را در تمام صرافی های معتبر مانند صرافی بایننس Binance یا کوکوین KuCoin معامله کنید. اما شبکه ترون صرافی های خود را دراین اکوسیستم راه اندازی و منتشر کرده است و احتمالا بهترین روش معامله هر توکن، استفاده از صرافی اختصاصی همان شبکه خواهد بود. صرافی  eToro، صرافی BitForex، صرافی BKEX، صرافی CoinsBit و صرافی DigiFinex، صرافی های اختصاصی در اکوسیستم ترون هستند.

سخن پایانی

آمار نشان می‌دهد که بیش از 1000 ارز دیجیتال مختلف در بازار کریپتو فعالیت می‌کنند، که TRX شبکه TRON یکی از آن‌ها است. چنین آماری نشان می‌دهد که دیگر بحث فقط ایجاد پول جدید نیست، بلکه هرکدام از این ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین‌هایشان با هدفی والاتر طراحی شده‌اند. ترون نیز سعی دارد، فعالیت بر بستر اینترنت را بهبود ببخشد و تولید محتوا را که یکی از شغل‌های پرسود است متحول کند. از آنجایی که تقریباً تمام عرضه کل ارز دیجیتال شبکه ترون به گردش درآمده، انتظار می‌رود با برنامه‌های متنوع، جای پای خود را محکم کند و به کاربران بیشتری امکان بهره‌مندی از بلاکچین خود را بدهد.

در آخر شما می توانید با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس و بلاکچین ها آگاه شوید، همچنین می توانید سؤالات یا تجربیات خودرا با عصر متاورس و دیگر کاربران سایت در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

مجموعه بازی های متاورسی گالا گیمز Gala Games و توکن GALA مجموعه بازی های متاورسی گالا گیمز Gala Games و توکن GALA
فاندامنتال استار اطلس + ارزهای دیجیتال ATLAS و POLIS فاندامنتال استار اطلس + ارزهای دیجیتال ATLAS و POLIS
معرفی برترین بازی های بلاکچین با هدف کسب درآمد معرفی برترین بازی های بلاکچین با هدف کسب درآمد
Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع) Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع)
استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
بازی بلاکچینی Sorare - بررسی کامل Sorare و نحوه کسب درآمد بازی بلاکچینی Sorare - بررسی کامل Sorare و نحوه کسب درآمد

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید