عصر متاورس
شبکه Scroll - آشنایی با بلاکچین لایه دوم اسکرول Scroll

شبکه Scroll - آشنایی با بلاکچین لایه دوم اسکرول Scroll

اسکرول یک رول آپ (Rollup) از نوع دانش صفر است که سازگاری کاملی با ماشین مجازی اتریوم (EVM) دارد. این شبکه با هدف مقیاس‌پذیرتر کردن اتریوم راه‌اندازی و در 17 اکتبر سال 2023 منتشر شده است.

اتریوم یک بلاکچین پیشرو برای تامین انرژی برنامه‌های غیرمتمرکز (Dappها) است و با توجه به پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، یکی از پلتفرم‌های محبوب محسوب می‌گردد. همچنین میزبان بسیاری از ارزهای دیجیتال و برنامه‌های غیرمتمرکز نیز به شمار می‌رود، از این رو با ترافیک سنگینی از تراکنش‌ها روبروست. اما سرعت پردازش تراکنش‌ها در این شبکه پایین بوده و هزینه‌های بالاتری نیز به همراه دارد که همین امر پذیرش موج بعدی کاربران و توسعه‌دهندگان Dapps در این شبکه را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

شبکه‌های لایه دوم نیز برای برطرف کردن این چالش‌ها در بلاکچین اتریوم بوجود آمدند که اسکرول نیز به عنوان یکی از این پروژه‌ها، در حال ساخت فناوری جدید برای مقیاس‌پذیرتر کردن اتریوم است.

شبکه اسکرول Scroll

اسکرول (Scroll) یک پلتفرم متن باز است که با استفاده از فناوری اثبات دانش صفر (ZK) در حال ساخت یک شبکه جمع‌آوری لایه دو در بلاکچین اتریوم است. zkEVM شبکه اسکرول این امکان را فراهم می‌کند که تمام فعالیت‌های شبکه برمبنای قراردادهای هوشمند اتریوم انجام شوند.

اسکرول مبتنی بر سازوکار zkEVM طراحی شده و هدف از ایجاد آن مقرون به صرفه‌ کردن انجام تراکنش‌ها در اتریوم و همچنین افزایش قدرت عملیاتی برنامه‌های غیرمتمرکز و در نهایت مقیاس‌پذیرتر کردن شبکه اتریوم بوده است.

این شبکه لایه دومی، تمامی تراکنش‌ها را به صورت دسته‌بندی شده در خارج از زنجیره اصلی پردازش می‌کند و سپس به شبکه اصلی انتقال می‌دهد. بدین ترتیب با کاهش ترافیک بلاک چین اتریوم منجر به کاهش هزینه تراکنش‌ها در آن می‌شود.

اسکرول به عنوان یک پروژه لایه دومی مبتنی بر رول‌آپ اثبات دانش صفر، دارای سازگاری کاملی با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. تایید یک بلاک از تراکنش‌ها در این شبکه، از طریق تولید یک اثبات منفرد صورت می‌گیرد که در نتیجه آن تراکنش‌ها در بلاک چین اتریوم با رویکردی سریع و کم هزینه نهایی می‌شوند. در واقع این پروژه با تمرکز بر ردیابی کامل کدهای عملیاتی در اجرای ماشین مجازی اتریوم، درصدد است روند انتقال قراردادهای هوشمند لایه اول به اسکرول را تسهیل ببخشد.

اولین قرارداد هوشمند اسکرول در 8 اکتبر سال 2023 در مین نت Scroll به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد. طبق ادعای یکی از توسعه دهندگان این شبکه، این پلتفرم در ابتدا در قالبی متمرکز اجرا شده و سپس به مرور به سمت تمرکززدایی پیش خواهد رفت.

مزایای شبکه اسکرول

آشنایی کامل با بلاکچین اسکرول Scroll

از جمله مزایای شبکه اسکرول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طبق رویکردی که شبکه اسکرول بر اساس آن عمل می‌کند، می‌تواند بدون اعمال هیچ گونه تغییری، وارد یک رابطه کاملا یکپارچه با کلیه سیستم‌های موجود در بلاک چین اتریوم شود.

برون‌سپاری ایجاد اثبات‌های دانش صفر

تسهیل فرایند رول‌آپ کردن تراکنش‌ها

مقرون به صرفه‌تر کردن استقرار اسمارت کانترکت پیچیده روی شبکه لایه دو اسکرول

تیم توسعه دهنده پروژه اسکرول

شبکه اسکرول توسط هایچن شن (Haichen Shen)، سندی پنگ (Sandy Peng) و یی ژانگ (Ye Zhang) توسعه داده شده است. هایچن شن، دارای تخصص ویژه‌ای در حوزه‌های رمزنگاری، علوم کامپیوتر و پروتکل‌های متن باز است و پیشتر به عنوان محقق ارشد هوش مصنوعی در آمازون فعالیت داشته است. پنگ نیز در زمینه توسعه کسب و کار و استراتژی تجارب ارزشمندی در کارنامه کاری خود دارد.

این شبکه در حال حاضر بیش از 20 توسعه دهنده از نقاط مختلف جهان دارد که هر کدام دارای تخصصی ویژه در زمینه رمزنگاری با دانش صفر و سیستم‌های توزیع شده در فناوری بلاکچین هستند.

جذب سرمایه پروژه اسکرول

پروژه اسکرول در آوریل سال 2022 و طی اولین دوره گردآوری سرمایه توانست مبلغی بالغ بر 30 میلیون دلار سرمایه جذب نماید. فرایند سرمایه‌گذاری در این پروژه طی سه مرحله انجام شده که مجموع سرمایه گردآوری شده توسط آن را به 80 میلیون دلار افزایش داده است. ارزش بازار اسکرول در حال حاضر بالغ بر 1.8 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

در مجموع 43 سرمایه‌گذار در این پروژه مشارکت داشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به اسامی زیر اشاره کرد:

1- Bain Capital Crypto

2- Polychain

3- Sequoia Capital China

4- OKX

5- Qiming Venture Partners

سخن پایانی

شبکه اسکرول (Scroll)، یک لایه دوم از نوع zk-Rollup است که سازگاری کاملی با ماشین مجازی اتریوم (EVM) دارد و تا حد زیادی هزینه تراکنش های شبکه اتریوم را کاهش می دهد. شبکه اسکرول هنوز توکن خودش رو منتشر نکرده و دارای یک ایردراپ احتمالی در آینده‎‎‎‎‎‎ای نزدیک است. برای آموزش این ایردراپ مقاله "دریافت توکن از شبکه اسکرول" مطالعه کنید تا به صورت گام به گام دریافت این ایردراپ را بررسی کنیم.

در آخر شما می توانید تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار کریپتو آگاه شوید. همچنین می توانید موضوعات جذاب و آموزشی موردعلاقه خود را باگروه ما به اشتراک بگذارید تا درباره آن‎‎‎‎‎‎‎ها بنویسیم.

نویسنده : فریبا فتحی

نویسنده : فریبا فتحی

نوشتن هنر است و درکنار هم چیدن کلمات و ساخته و پرداخته کردن جملاتی ناب که بتواند خواننده را سر شوق آورد انتخاب من است.

پست های مرتبط

بازی متاورسی رایگان گریت Grit و کسب NFT - همکاری Gala و Epic بازی متاورسی رایگان گریت Grit و کسب NFT - همکاری Gala و Epic
RWA (توکن دارایی واقعی) چیست - مزیت و سرمایه گذاری در RWA RWA (توکن دارایی واقعی) چیست - مزیت و سرمایه گذاری در RWA
هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال در سال 2024 - بهترین پروژه های AI هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال در سال 2024 - بهترین پروژه های AI
معرفی پروژه AltLayer و آموزش ایردراپ آلت لیر (توکن ALT) معرفی پروژه AltLayer و آموزش ایردراپ آلت لیر (توکن ALT)

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید