عصر متاورس
پالیگان چیست؟ آشنایی با بلاکچین پالیگان و ارزدیجیتال MATIC

پالیگان چیست؟ آشنایی با بلاکچین پالیگان و ارزدیجیتال MATIC

پیش گفتار

پالیگان در سال 2017 با نام Matic Network به عنوان یک راه حل لایه دوم برای اتریوم Ethereum توسعه یافت. اتریوم اکنون به یکی از محبوب ترین بلاکچین های موجود برای توسعه قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز(Dapps) تبدیل شده. بااین حال با افزایش تعداد کاربران در چندسال گذشته و تعدد تراکنش ها، شاهد مشکلات زیادی در اتریوم بوده ایم که هزینه بالای کارمزد ها یکی از این مشکلات است. تاکنون راهکارهای لایه دوم زیادی برای برطرف کردن مشکلات رایج اتریوم به وجود آمده اند، پالیگان یکی از موفق ترین آن هاست، که مورد استقبال کاربران و سازمان های زیادی قرارگرفته. 

در این مقاله از عصر متاورس به بررسی بلاکچین پالیگان و ارزدیجیتال MATIC می‎‎‎‎‎‎پردازیم تا علت این محبوبیت را دریابیم.

آشنایی با بلاکچین پالیگان (MATIC)

بلاکچین پالیگان

پالیگان یکی از موفق ترین لایه دوم های اتریوم است که با هدف ایجاد یک بلاکچین چند زنجیره ای سازگار با اتریوم، افزایش مقیاس پذیری و کاهش هزینه کارمزد تراکنش های اتریوم توسعه یافته است. 

پالیگان در سال 2017 با نام Matic Network توسط 4 مهندس نرم افزار ساکن بمبئی راه اندازی شد. این شبکه در سال 2021 به پالیگان  "Polygon" تغییر نام داد و خودرا به عنوان توسعه دهنده Web 3.0 (وب3) و متاورس معرفی کرد. 

پالیگان درواقع مجموعه ای از پروتکل هاست که برای حل مشکلات مقیاس پذیری اتریوم طراحی شده است. پالیگان با پردازش و تایید تراکنش ها در یک بلاکچین جداگانه سازگار با اتریوم، و سپس انتقال آن ها به بلاکچین اصلی، بار شبکه اتریوم را کاهش داده و تراکنش‎‎‎‎‎‎‎‎ها را با سرعت بالاتری پردازش می‎‎‎‎‎‎کند و درنتیجه هزینه کارمزد هارا به کمتر از 1 سنت کاهش می‎‎‎‎‎‎دهد. پالیگان به عنوان یک زنجیره جانبی می‎‎‎‎‎‎‎‎تواند حدود 65000 تراکنش را در ثانیه پردازش کند. و زمان تایید هر بلوک بیش از 2 ثانیه طول نمی‎‎‎‎‎‎کشد.

پالیگان همچنین امکان ایجاد برنامه های مالی غیرمتمرکز (DeFi) را در سطح جهانی برای یک بلاکچین پایه فراهم می‎‎‎‎‎‎کند. چارچوبی به نام " پلاسما "، به پالیگان این قابلیت را می‎‎‎‎‎‎دهد که تعداد نامحدودی از برنامه های غیرمتمرکز (Dapps) را در زیرساخت های خود جای دهد، بدون اینکه مشکلات رایج در بلاکچین های دیگر را به همراه داشته باشد. 

ارزدیجیتال پالیگان (MATIC) و توکنومیک آن 

MATIC ارزبومی و اصلی شبکه پالیگان است که برای اقتصاد این اکوسیستم طراحی شده، یک توکن کاربردی با استاندارد ERC-20 که برای اهدافی مانند پرداخت کارمزد ها، سپرده گذاری (Staking) و ... طی یک عرضه اولیه صرافی (IEO) در سال 2017 در بایننس Binance فهرست شد. 

ارزدیجیتال MATIC همچنین یک توکن حاکمیتی برای مدیریت غیرمتمرکز پالیگان است. به این معنی که دارندگان این ارزدیجیتال می‎‎‎‎‎‎توانند در امور مختلف و درباره آینده این شبکه، مشارکت داشته باشند. 

بررسی توکنومیک ارزدیجیتال MATIC

حداکثر عرضه MATIC، برابر با عرضه کل آن و برابر با 10 میلیارد توکن است که چیزی حدود 9.2 میلیارد از آن درگردش است. نحوه تخصیص توکن MATIC به شرح زیر است :

1- 12% از عرضه کل به عنوان پاداش برای سپرده گذاری (Staking) درنظر گرفته شد.

2- 23.33% از عرضه کل به اکوسیستم پالیگان تعلق گرفت.

3- 21.86% به بنیاد پالیگان اختصاص یافت. 

4- 4% به گروه مشاوران اختصاص یافت.

5- 16% به تیم توسعه دهنده اختصاص یافت.

6- 3.8% به سرمایه گذاران خصوصی اختصاص یافت.

7- 19% از عرضه کل نیز به لانچ پد بایننس (Binance Launchpad) تخصیص یافت. 

نویسنده : توکنومیک یا اقتصاد توکن به معنای بررسی پارامترهای اثرگذار بر قیمت یک دارایی دیجیتال است. در علم توکنومیک به بررسی مواردی مانند عرضه، تقاضا، انجمن و گروه ها، نحوه تخصیص توکن و ... می‎‎‎‎‎‎پردازیم.

خرید و فروش ارزدیجیتال MATIC

شما می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید در تمام صرافی های معتبر مانند بایننس Binance و کوکوین KuCoin، به خرید و فروش توکن MATIC مشغول شوید. یکی از صرافی های پیشنهادی برای خرید MATIC صرافی CoinBase است. این صرافی یکی از حامیان شبکه پالیگان نیز به شمار می‎‎‎‎‎‎رود (که البته برای کاربران ایرانی مناسب نخواهد بود).

بنیان گذاران پالیگان چه کسانی هستند ؟

بنیان گذاران بلاکچین پالیگان

پالیگان در اکتبر سال 2017 توسط 4 مهندس نرم افزار به نام های جینتی کانانی (Jaynti Kanani)، ساندیپ نیلوال (Sandeep Nailwa )، آنوراگ آرجون (Anurag Arjun ) و میهایلو بیلیچ (Mihailo Bjelic) بنیان گذاری شد. این تیم پیش از راه اندازی پالیگان، نقش به سزایی در اکوسیستم اتریوم ایفا کرده بودند. این گروه روی پیاده سازی MVP پلاسما، پروتکل WalletConnect و موتور اعلان رویدادها (Dagger) برای اتریوم فعالیت داشتند.

جینتی کانانی (Jaynti Kanani)، که اکنون به عنوان یک توسعه دهنده فول استک و مهندس بلاکچین در سمت مدیرعامل پالیگان فعالیت می‎‎‎‎‎‎کند، نقش بسیار مهمی در پیاده سازی پلاسما (Plasma)، وب 3 (Web 3) و پروتکل WalletConnect در اتریوم داشته است. کانانی پیش از فعالیت در حوزه بلاکچین نیز، به عنوان دانشمند اطلاعات در Housing.com فعالیت می‎‎‎‎‎‎کرد. 

ساندیپ نیلوآل، یکی دیگر از بنیان گذاران نام برده است که یک برنامه نویس و کارآفرین بلاکچین است. وی پیش از راه اندازی پالیگان، به عنوان مدیر عامل در Scopeweaver و به عنوان مدیرفنی در گروه Welspun فعالیت می‎‎‎‎‎‎کرد. 

آنوراگ آرجون، یکی دیگر از بنیان گذاران اولیه پالیگان است که برخلاف دو شخص دیگر دانش برنامه نویسی ندارد و به عنوان مشاور تجاری در پالیگان فعالیت می‎‎‎‎‎‎کند. وی به عنوان مدیر محصولات، سابقه فعالیت در IRIS Business، SNL Financial، Dexter Consultancy و Cognizant Technologist را دارد.   

ویژگی های پالیگان (چه چیزی پالیگان را متمایز می کند ؟) 



پالیگان اولین پلتفرم با ساختاری مناسب و رابط کاربری آسان است که برای مقیاس بندی اتریوم و توسعه زیرساخت ها طراحی شده است. مؤلفه اصلی پالیگان ابزاری به نام SDK است، یک چارچوب ماژولار و منعطف که از ساخت و توسعه انواع مختلف برنامه ها پشتیبانی می‎‎‎‎‎‎کند. 

بااستفاده از پالیگان می‎‎‎‎‎‎توان زنجیره های جمع آوری خوشبینانه، زنجیره های ZK Rollup، زنجیره های مستقل و یا هرنوع زیرساخت دیگری که توسط توسعه دهندگان استفاده می‎‎‎‎‎‎شود را ایجاد کرد. پالیگان به طور مؤثری اتریوم را به یک شبکه چندزنجیره ای کامل تبدیل می‎‎‎‎‎‎کند. 

این سیستم چندزنجیره ای ( شبیه به شبکه های دیگر مانند ؛ آوالانچ Avalanch، کازماس CosMos و پولکادات PolKadot)،  با امنیت اتریوم، اکوسیستم شلوغ و منبع باز همراه است. 

پالیگان اکنون Dapp ها، قراردادهای هوشمند و به طور کلی پلتفرم های مربوط به خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) زیادی را در اکوسیستم خود جای داده است. پالیگان همچنین با راه اندازی "Polygon Studios" فعالیت خودرا در حوزه NFT ها و بازی های متاورسی آغاز کرد و اکنون بهترین پروژه های متاورسی را در اکوسیستم خود دارد. 

پالیگان Polygon چگونه ایمن شده است ؟

الگوریتم اجماعی که پالیگان برای تایید و اعتبارسنجی تراکنش ها استفاده می‎‎‎‎‎‎کند، الگوریتم اثبات سهام (PoS) است. اعتبارسنج ها در پالیگان، توکن های MATIC خودرا سپرده گذاری می‎‎‎‎‎‎کنند و در ازای این فعالیت و برای ایجاد انگیزه اعتبارسنج ها، توکن های MATIC را به عنوان پاداش دریافت می‎‎‎‎‎‎کنند. 

شما می‎‎‎‎‎‎توانید با سپرده گذاری توکن های MATIC علاوه بر دسترسی به یک منبع درآمد غیرفعال، به اعتبارسنج شبکه تبدیل شوید و در افزایش امنیت این شبکه مشارکت داشته باشید.

مرتبط : آموزش سپرده گذاری (Staking) و نحوه کسب سود 

ویژگی های پالیگان (محتوی کلیدی و خلاصه ) :

1- پالیگان برای ارتباط، اتصال و رشد پروژه ها و بلاکچین های سازگار با اتریوم راه اندازی شد.

2- ارزدیجیتال MATIC، برای مدیریت، پرداخت هزینه تراکنش ها و ایمن سازی شبکه کاربرد دارد.

3- پالیگان برای تایید تراکنش ها از الگوریتم اثبات سهام PoS بهره می‎‎‎‎‎‎برد.

4- سرعت بالا در تراکنش ها

5- هزینه بسیار پایین برای کارمزد ها

6- ارائه ابزار ها برای توسعه دهندگان

سخن پایانی

دراین مقاله به بررسی شبکه پالیگان و ارزدیجیتال MATIC پرداختیم. پالیگان یکی از موفق ترین راهکارهای لایه دوم برای اتریوم است که با هدف افزایش مقیاس پذیری و ایجاد یک سیستم چندزنجیره ای سازگار با اتریوم راه اندازی و توسعه یافت. راهکار های لایه دوم موفق دیگری هم برای اتریوم به وجود آمده اند که درحال رقابت با پالیگان هستند. مانند شبکه سولانا Solana و شبکه آربیتروم Arbitrum.

در آخر باعث خوشنودی ماست تا تجربیات یا سؤالات خودرا با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید. همچنین می‎‎‎‎‎‎توانید با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس و بلاکچین آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

اتریوم (ETH) چیست؟ معرفی، بررسی و تاریخچه اتریوم اتریوم (ETH) چیست؟ معرفی، بررسی و تاریخچه اتریوم
سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود
اکوسیستم پالیگان - پروژه های متاورسی پالیگان Polygon اکوسیستم پالیگان - پروژه های متاورسی پالیگان Polygon
ییلد گیلد گیمز خدمات بازی های بلاکچینی - ارزدیجیتال YGG ییلد گیلد گیمز خدمات بازی های بلاکچینی - ارزدیجیتال YGG
متاورس Synergy Land + توکن های CNG و ACN - شرکت در ایردراپ متاورس Synergy Land + توکن های CNG و ACN - شرکت در ایردراپ
فاندامنتال بازی دنیای اتر World Of Ether - (راهنمای جامع) فاندامنتال بازی دنیای اتر World Of Ether - (راهنمای جامع)
آموزش ایردراپ zkSync - چگونه شانس خودرا افزایش دهیم آموزش ایردراپ zkSync - چگونه شانس خودرا افزایش دهیم

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید