عصر متاورس
شبکه Kusama و ارزدیجیتال KSM - آشنایی با کوساما و نحوه کار

شبکه Kusama و ارزدیجیتال KSM - آشنایی با کوساما و نحوه کار

پیش گفتار 

کوساما (KSM) یک شبکه آزمایشی بر مبنای نوعی الگوریتم اثبات سهام است که بر پایه کدهای پولکادات طراحی شده و به عنوان یک شبکه آزمایشی یا کاناری نتورک (canary network) برای اکوسیستم پولکادات (DOT) عمل می‌کند. شبکه کوساما با خدمت به عنوان یک سیستم هشدار در مورد هر گونه مشکل یا به روزرسانی که ممکن است ثبات شبکه را تهدید کند، Polkadot را ایمن نگه می‌دارد. این شبکه تا زمانی که کاربران از آن نگهداری کنند وجود خواهد داشت تا فضایی برای تست پروژه‌های جدید و سرمایه‌گذاری‌های پرخطر باشد.

پولکادات و کاناری نتورک 

آشنایی با این دو مفهوم برای ادامه بحث و بررسی شبکه کوساما لازم است:

اصطلاح کاناری نتورک (canary network) در مورد شبکه‌های آزمایشی در حوزه کریپتو به کار می‌رود. چنین شبکه‌هایی برای آزمایش کل یک بلاک‎‎‎‎‎‎چین یا برنامه‌های جدید پیش از انتشار نهایی استفاده می‌شوند.

بلاکچین پولکادات شبکه‌ای است که بلاکچین‌های مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند، آن‌ها را میزبانی می‌کند و امنیت تراکنش‌ها را برقرا می‌کند، همچنین شبکه‌های مختلف را به یکدیگر بریج می‌کند.

شبکه کوساما چیست؟

کوساما یک محیط پیش تولید عمومی برای پولکادات (Polkadot) است. محیطی که به هر توسعه‌دهنده‌ای اجازه می‌دهد تا بلاکچین‌ها یا برنامه‌های جدید را قبل از انتشار، در این شبکه آزمایش کند. به این ترتیب، می‌توان گفت کوساما به‌عنوان نوعی سندباکس برای توسعه‌دهندگانی عمل می‌کند که به دنبال آزمایش نسخه‌های اولیه پروژه‌های پولکادات با ارزهای دیجیتال واقعی که در بازار آزاد معامله می‌شوند، هستند. ارتقاهای رسمی پولکادات نیز قبل از انتشار در کوساما آزمایش می‌شوند.

از آنجایی که مورد استفاده اصلی آن تسهیل تست برنامه‌ها است، کوساما تلاش می‌کند تا زمانی که توسعه‌دهندگان طراحی پروژه‌های خود را نهایی می‌کنند، انعطاف‌پذیری بیشتری به آن‌ها بدهد. به همین دلیل کوساما قوانین سست‌تری را نسبت به پولکادات ارائه می‌کند، از جمله پارامترهای حاکمیتی کمتر.

از جهات دیگر، شباهت‌هایی بین کوساما و پولکادات وجود دارد. برای مثال این شبکه هم از دو بلاکچین استفاده می‌کند. یک شبکه به نام رله چین (relay chain) که در آن تراکنش‌ها دائمی هستند و شبکه دیگری به نام پاراچین (parachain) که توسط کاربر تولید می‌شود. پاراچین‌ها را می‌توان برای هر کاربری سفارشی کرد و از زنجیره رله اصلی برای امنیت استفاده کرد.

یک مزیت بالقوه شروع پروژه در شبکه کوساما این است که به پروژه‌های پولکادات اجازه می‌دهد تا قبل از راه‌اندازی رسمی پایگاهی از کاربران ایجاد کنند و در جامعه جذب شوند.

شبکه کوساما چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

با وجود تمام شباهت‌هایی که بین شبکه کوساما و پولکادات وجود دارد، کوساما همیشه یک قدم جلوتر است. وقتی از اصطلاح تست نت یا همان شبکه آزمایشی برای کوساما استفاده می‌کنیم، حق مطلب ادا نمی‌شود. این شبکه مدام در حال آزمایش است، پیچیدگی‌ها را رفع می‌کند و ابزاری برای تیم‌های پروژه‌ها فراهم می‌کند که بتوانند نوآورانه‌تر عمل کنند و ریسک‌های بزرگ‌تری را بدون به خطر انداختن شبکه اصلی آزمایش کنند. به این ترتیب هدف اصلی کوساما همین ارائه محیط آزمایشی با امکانات حداکثری است.

شبکه کوساما چگونه کار می کند؟

شبکه کوساما، امکان ایجاد دو نوع بلاکچین را فراهم می‌کند:

رله چین (Relay Chain)

زنجیره رله، بلاکچین اصلی کوساما است که تراکنش‌ها در آن نهایی می‌شوند. برای دستیابی به سرعت بیشتر، زنجیره رله افزودن تراکنش‌های جدید را از اعتبارسنجی آ‌ها جدا می‌کند. برای حفظ توافق شبکه در مورد وضعیت سیستم، زنجیره رله شبکه kusama از یک تغییر در اجماع اثبات سهام (PoS) به نام اثبات سهام نامزد شده (NPoS) استفاده می‌کند. این سیستم به هر کسی که KSM را با قفل کردن ارز دیجیتال در یک قرارداد خاص استیک می‌کند، اجازه می‌دهد تا یک یا چند نقش زیر را که برای عملکرد آن ضروری است انجام دهد:

اعتبار سنج‌ها، اعتبارسنجی داده‌ها در بلاک‌های پاراچین را برعهده دارند. آن‌ها همچنین در اجماع شرکت می‌کنند و در مورد تغییرات پیشنهادی در شبکه رأی می‌دهند.

نامزدها، زنجیره رله را با انتخاب اعتبار سنج‌های قابل اعتماد، ایمن می‌کنند. نامزدها توکن‌های KSM استیک شده خود را به اعتبارسنج‌ها می‌سپارند و بنابراین رأی خود را به آن‌ها اختصاص می‌دهند.

کاربرانی که KSM را استیک می‌کنند و این نقش‌ها را انجام می‌دهند، واجد شرایط دریافت جوایز KSM نیز هستند.

پاراچین ها (Parachains)

پاراچین‌ها بلاکچین‌های سفارشی هستند که از منابع محاسباتی زنجیره رله برای تأیید دقیق بودن تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

حاکمیت شبکه kusama

سه دسته از کاربران وجود دارند که می‌توانند در شبکه کوساما بر توسعه نرم‌افزارها تأثیر بگذارند که عبارتند از:

1- اتاق رفراندوم

 هرکسی که توکن KSM بخرد، می‌تواند تغییراتی را در شبکه پیشنهاد دهد و تغییرات پیشنهاد شده توسط دیگران را تأیید یا رد کند.

2- شورا

 شورا توسط هولدرهای KSM انتخاب می‌شود، اعضای شورا مسئول پیشنهاد تغییرات و تعیین اینکه کدام تغییرات پیشنهادی توسط هولدرها در نرم افزار اعمال می‌شود، هستند. شورای کوساما با هفت کرسی آغاز به کار کرد، اما قرار است افزایش جمعیت داشته باشد.

3- کمیته فنی

 کمیته متشکل از تیم‌هایی است که به طور فعال کوساما را می‌سازند، این گروه می‌تواند در مواقع اضطراری پیشنهادات ویژه‌ای ارائه دهد. اعضای کمیته فنی توسط رأی اعضای شورا انتخاب می‌شوند.

ارزدیجیتال KSM و کاربردهای آن

ارزدیجیتال KSM، توکن بومی شبکه کوساما است. در آمار توکنومیک کوساما در برخی وب سایت‌ها تعداد عرضه کل توکن‌های آن 10 میلیون معرفی شده است. اما سقفی برای آن وجود ندارد. در مورد این ارز دیجیتال بیشتر از آنکه مسائل اقتصادی اهمیت داشته باشد، کاربردهایش مهم هستند.

توکن  KSM، نقشی کلیدی در حفظ و راه‌اندازی شبکه kusama دارد. با هولد و استیک کردن ارز دیجیتال KSM، کاربران این امکان را خواهند داشت که در مورد ارتقای شبکه رأی دهند و هر رأی متناسب با مقدار KSM است. بنابراین اصلی‌ترین کاربرد آن امور حاکمیتی شبکه کوساما است.

کوساما به اعتبارسنج‌ها و نامزدها براساس مقدار استیک‌هایشان از توکن KSM مینت شده جدید پاداش می‌دهد. با این حال، نکته قابل توجه برای سرمایه‌گذاران این است که هیچ سقف عرضه‌ای برای KSM وجود ندارد. در عوض، انتظار می‌رود توکن‌های جدید KSM برای همیشه و با نرخ تورم از پیش تعیین‌شده منتشر شوند.

سخن پایانی

مراحل پیش تولید برای رسیدن به یک محصول نهایی باکیفیت بسیار مهم است. در حوزه کریپتو این موضوع اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند، چراکه اشکال در کار باعث از بین رفتن دارایی کاربران می‌شود. بنابراین نیاز به شبکه‌هایی برای تست به عنوان کاناری نتورک وجود دارد. یکی از این شبکه‌ها کوساما است که در مقاله به طور مفصل به آن پرداختیم. اهمیت چنین شبکه‌هایی برای توسعه‌دهندگان بیشتر است، اما کاربران عادی نیز که قصد سرمایه‌گذاری داشته باشند می‌توانند با استیک و هولد کردن ارز دیجیتال KMS توکن بومی شبکه کوساما در آن فعالیت کنند.

باعث خوشنودی ماست تا تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و یا با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس و بلاکچین آگاه شوید. 

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

شبکه پولکادات و ارزدیجیتال DOT - ویژگی های جذاب PolkaDot شبکه پولکادات و ارزدیجیتال DOT - ویژگی های جذاب PolkaDot
اثبات حضور PoAP چیست و چه کاربردی دارد؟ ( راهنمای کامل ) اثبات حضور PoAP چیست و چه کاربردی دارد؟ ( راهنمای کامل )
اوراکل (Oracle) چیست؟ اوراکل کامل چه ویژگی هایی دارد؟ اوراکل (Oracle) چیست؟ اوراکل کامل چه ویژگی هایی دارد؟
سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود
NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟ NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید