عصر متاورس
اثبات حضور PoAP چیست و چه کاربردی دارد؟ ( راهنمای کامل )

اثبات حضور PoAP چیست و چه کاربردی دارد؟ ( راهنمای کامل )

مقدمه

پروتکل اثبات حضور ( PoAPs )، علاوه بر این که حضور شمارا ثابت می کند، دنیایی از امکانات را به شما ارائه می دهد، این پروتکل جدید به سازمان دهندگان اجازه می دهد تا با ارائه تجربه های شخصی و مناسب، با مخاطبان خود در سطح عمیق تری، ارتباط بگیرند. 

فناوری بلاکچین باعث شفافیت و متحول کردن مفاهیم زیادی بوده است، پروتکل اثبات حضور نیز از فناوری بلاکچین استفاده می کند تا نشان های دیجیتالی، تجربیات مختلف زندگی، گواهی های دیجیتال، کلکسیون ها و ... را در قالب توکن های غیرمثلی (NFT)، ایجاد کند. 

بی شک POAP ها، آینده ی رویدادها در دنیای واقعی و دنیای متاورس هستند، روزهای چاپ بلیط های سنتی به پایان رسیده است. به روش جدید مدیریت و شرکت در رویدادها - POAP ها - خوش آمدید. 

پروتکل اثبات حضور (PoAP) چیست؟

Proof Of Attendance Protocol یا به اختصار PoAP به معنای پروتکل اثبات حضور است، و در زبان محاوره ای " پوآپ "، تلفظ می شود. یک پروتکل غیرمتمرکز بسیار کاربردی و جذاب است که درسال 2019 معرفی شد، این پروتکل بیشتر برای ثبت و مستند کردن یک رویداد استفاده می شود، و غالبا به عنوان " اکوسیستمی برای حفظ خاطرات " از آن یاد می شود.

پروتکل اثبات حضور، توکن های ERC-721 هستند که توسط قراردادهای هوشمند و در قالب NFT ها در بلاکچین اتریوم با هدف ثبت حضور در یک رویداد به صورت مجازی یا حضوری، تنظیم می شوند. این رویداد می تواند هرچیزی باشد، حضور در دانشگاه، یک جلسه ی خصوصی، کنسرت، بازی، یک خاطره مهم، یا یک عملکرد خصوصی. 

به زبان ساده از این پروتکل استفاده می شود تا بتوانید حضور خودرا در یک رویداد مهم، اثبات کنید. این اثبات توسط NFT ها نمایش داده می شود و منحصربه فرد و قابل خرید و فروش در صرافی ها است. می توانید یک گواهینامه یا یک مدرک تحصیلی که نمایانگر حضور شما در جلسات باشد را از طریق این پروتکل، ثبت کنید و برای کار خود به دیگران نمایش دهید. درواقع نوعی گواهینامه است که می تواند نشان دهنده ی هرچیزی باشد.

فرض کنید از طریق این پروتکل، حضور خود در دانشگاه را ثبت کرده و مدرک دانشگاهی خودرا تبدیل به NFT کنید، دراین صورت به هیچ وجه نمی توان مدرک شمارا نقض کرد، ازبین برد، سرقت کرد و یا از شما سلب کرد.  

اثبات حضور PoAP، چگونه کار می کند؟

همانطور که گفته شد، تمام PoAP ها با استاندارد ERC-721 (استانداردی که برای NFT ها استفاده می شود)، ساخته شده اند. برای این که یک NFT به عنوان PoAP عمل کند، باید 3 معیار زیر را داشته باشد :

1- باید توسط قرارداد هوشمند، منعقد شود. 

2- باید یک تصویر مرتبط با رویداد داشته باشد. 

3- باید اطلاعات مربوط به تاریخ یا یک دوره خاص را تا یک سال ذخیره کند. (حداکثر یک سال).

زمانی که به یک نقطه عطف مهم درزندگی رسیده اید، یا در یک رویداد مهم شرکت می کنید که درآن نشان های PoAP ارائه می شود، یک NFT دریافت می کنید که در واقع همان نشان حضور شماست، این NFT ها از طریق قرارداد هوشمند پلتفرم رسمی PoPA، ایجاد می شود. این نشان ها دارای شماره سریال منحصربه فرد و جزئیات مربوط به رویداد مانند تاریخ حضور شما می شود. نشان اثبات حضور (PoAP)، تغییر ناپذیر است، به این صورت که هرگز نمی توان آن را جعل کرد یا تغییر داد. 

هنگامی که در یک رویداد تحت حمایت PoAP شرکت می کنید، برگزار کننده یا سازمان دهنده ی رویداد، کدهای ادعای حضور را در قالب QR یا URL توزیع می کند. می توانید به راحتی کد QR را اسکن کنید یا URL را درمرورگر خود وارد کنید، و با استفاده از آدرس ETH خود، اثبات حضور را درخواست کنید. 

در چه مواردی می توان از پروتکل اثبات حضور PoAP استفاده کرد؟

اگرچه اثبات حضور برای ثبت یک واقعه به وجود آمد، اما امروزه می تواند کاربردهای مختلفی برای افراد داشته باشد، چند نمونه از موارد استفاده PoAP برای افراد به شرح زیراست :

1- به عنوان یک مدرک یا ادعای حضور در یک رویداد 

2- به عنوان مجوز امنیتی در گروه های خصوصی

3- به عنوان یک وسیله برای دسترسی به گروه های خصوصی ( مانند کارت دعوت عمل می کند )

4- مجموعه یا کلکسیونی که علاقه شما به چیزی را نشان دهد   

5- به عنوان یک بلیط یا ورودی در یک قرعه کشی 

6- در نظرسنجی های جامعه، رای دادن به پروتکل ها و پیوستن به اتاق های گفتگوی خصوصی 

7- به عنوان دسترسی به طراحی روی یک منطقه مشترک بین جوامع مختلف (زنده و مشارکتی)

8- هدیه یا جوایز برای دستیابی به یک دستاورد خاص  

مجموعه PoAP، یک نمایش دیجیتالیست که فرد فقط نیاز به یک آدرس کیف پول دارد. سپس می توان از معیارهای توزیع، برای تشخیص آن چه اعضا برای دستیابی به PoAP انجام دادند و انجام می دهند، استفاده کرد.

هزینه راه اندازی PoAP چقدر است؟ 

 در ابتدای معرفی مفهوم اثبات حضور در سال 2019، آن ها در شبکه ی اصلی اتریوم ساخته و توزیع می شدند، اما شبکه ی اتریوم دارای سرعت کافی نبود، به علاوه هزینه ی کارمزد در تراکنش های شبکه ی اتریوم بسیار بالا بود، به همین جهت در سال 2020 برای جلوگیری از هزینه بالای تراکنش ها، PoAP ها به زنجیره جانبی اتریوم به نام زنجیره Gnosis که ارزان تر و سریع تربود منتقل شدند. 

اکنون برای ایجاد پروتکل اثبات حضور (PoAP)، هزینه ای وجود ندارد و تمام هزینه ها توسط PoPA، پوشش داده می شود، بنابراین برای صادرکنندگان و شرکت کنندگان ( کاربران نهایی )، 100 درصد رایگان می باشد.  

چگونه می توان PoAP هارا فروخت ؟ 

شما می توانید PoAP هایی که جمع آوری کرده اید را در تمام فروشگاه های NFT مانند  xDAI، Mainnet و Opensea به فروش بگذارید. 

فروش PoAP کار عاقلانه ای نیست، چراکه کاملا به زندگی شخصی شما و اتفاق های مهم در زندگی شما مرتبط است، با این حال می توانید از طریق پلتفرم های نام برده شده و با استفاده از epor، به فروش آن ها بپردازید. 

مزیت های پروتکل اثبات حضور PoAP چیست؟ 

1- یک روش برای ذخیره سازی اطلاعات به شکل کاملا تغییر ناپذیر و غیرقابل جعل را ارائه می دهد. این سیستم شفافیت بالایی دارد، چراکه تعداد کل شرکت کنندگان و بلیط های فروخته شده قابل ردیابی است.

2- به سازمان دهندگان رویدادها، اجازه می دهد تا شرکت کنندگان را به طور یکپارچه ردیابی کنند و به این طریق متوجه شوند که آیا بازار هدف، قادر به حضور در رویداد بوده است یا خیر. این اطلاعات به افراد در اهدافی مانند بازاریابی و تبلیغات کمک می کند. 

3- به شرکت کنندگان این امکان را می دهد تا بدون هیچ سابقه ای یا اسنادی، حضور خودرا اثبات کنند.

4- افزایش حریم خصوصی اثبات حضور، کاربران را قادر می کند بدون واگذاری حریم خصوصی خود به نهادهای شخص ثالث مانند Google و Meta، لحظات زندگی خودرا جمع آوری و دیجیتالی کنند. 

5- دارندگان POAP یک رویداد خاص، ممکن است جوایزی را به شکل NFT یا ارزدیجیتال دریافت کنند. همچنین از آن جایی که PoAP ها NFT هستند، می توان در بازار های مختلف به فروش آن ها پرداخت و کسب سود کرد ( هرچند PoAP ها شخصیست و این کار توصیه نمی شود ). 

سخن پایانی

پروتکل اثبات حضور ( PoAP )، یک پروتکل غیرمتمرکز است که درابتدا با هدف تایید گواهی حضور در یک رویداد به وجود آمد، اما از زمان به وجود آمدن آن ها در سال 2019 تا این لحظه به شدت تکامل یافته اند و موارد استفاده بیشتری پیدا کرده اند، همچنین استفاده از PoAP ها در رمزارزها در چند سال گذشته افزایش یافته است، چراکه مردم شروع به استفاده از پتانسیل بالای آن ها کرده اند.

با نمادهای تجاری بزرگ و پیشرو مانند Adidas و GaryVee که مجموعه های POAP را راه اندازی کردند، آینده ی این پروتکل کاملا روشن است.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی
Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع) Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع)
استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده
دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO
اتریوم (ETH) چیست؟ معرفی، بررسی و تاریخچه اتریوم اتریوم (ETH) چیست؟ معرفی، بررسی و تاریخچه اتریوم
Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0 Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0
بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟ راهنمای کامل بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟ راهنمای کامل
توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ بررسی توکنومیک کاردانو توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ بررسی توکنومیک کاردانو

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید