عصر متاورس
بررسی کامل مرج merge یا ادغام اتریوم

بررسی کامل مرج merge یا ادغام اتریوم

مقدمه

چند سال است که بلاکچین اتریوم قصد دارد از الگوریتم اثبات کار(PoW)، به اثبات سهام (PoS) انتقال یابد، اما همانطور که می‎‎‎‎‎‎دانید این کار نیاز به زیرساخت های اساسی داشته و به سرعت قابل اجرا نخواهد بود، درنهایت در ژوئن (خرداد)2022 ویتالیک بوترین "Vitalik Botrin" خالق شبکه اتریوم، درنشستی اعلام کرد که در تابستان امسال این بروزرسانی انجام خواهد شد، این بروزرسانی را مرج "Merge" به معنی ادغام می‎‎‎‎‎نامند که درادامه آن را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

بروزرسانی مرج اتریوم چیست؟

همانطور که گفته شد برای انتقال این شبکه به الگوریتم اثبات سهام، بروزرسانی های زیادی صورت گرفته تا بتواند زیرساخت لازم را جهت انتقال به لایه دوم اتریوم مهیا کند، یکی از اساسی ترین بروزرسانی ها زنجیره بیکن یا Beacon Cahin نام دارد که در 9 دسامبر 2020 اتفاق افتاد، زنجیره بیکن الگوریتم اثبات سهام را وارد شبکه اتریوم کرد و از آن زمان، شبکه اتریوم به صورت هیبریدی به فعالیت خود ادامه داد. هیبریدی یا دوگانه به این معناست که این شبکه هم براساس اثبات کار و هم براساس اثبات سهام فعالیت می‎‎‎‎‎‎کند تا زمانی که به صورت کامل بر الگوریتم اثبات سهام متکی شود.

پیش بینی می‎‎‎‎‎‎‎شود تا تاریخ 25 شهریور 1401، مرج اتریوم برگزار شود، طبق گزارشات کارشناسی و طبق ادعای وبسایت رسمی اتریوم، پس از مرج تا حدود 99.5 درصد از مصرف انرژی بلاکچین کاهش می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎یابد.

این بروزرسانی (مرج) که 6 سال از شروع ساخت آن می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎گذرد، بلاکچین اتریوم را از یک مکانیسم اثبات کار (PoW) به مکانیسم اثبات سهام (PoS) تبدیل می‎‎‎‎‎‎کند، بنابراین انتظار داریم هزینه کارمزد ها کاهش یابد و به علت افزایش مقیاس پذیری بتواند با سرعت بیشتری تراکنش هارا پردازش کند.  

درابتدا زنجیره بیکن از شبکه ی اصلی جدا شد. زنجیره ای که درحال حاضر ازآن استفاده می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنیم همچنان از اثبات کار برای تامین امنیت شبکه اصلی اتریوم بهره می‎‎‎‎‎‎‎گیرد، حتی زمانی که زنجیره بیکن بااستفاده از گواه اثبات سهام  و به صورت موازی اجرا می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود. درواقع مرج یا ادغام زمانی است که این دو سیستم به یکدیگر می‎‎‎‎‎‎‎‎پیوندند. زنجیره بیکن راه حلی زیبا برای انتقال به الگوریتم سهام ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد، شبکه اتریوم برای همیشه به دو قسمت نمی‎‎‎‎‎ماند.

 برای تحقق کامل انتقال به اثبات سهام، تاریخچه اتریوم در شبکه اثبات کار حفظ خواهد شد زیرا لایه توافقی اثبات سهام به عنوان جایگزینی برای اثبات کار ادغام شده است. این کار از طریق بروزرسانی که به عنوان "Merge" شناخته می‎‎‎‎‎‎شود انجام خواهد شد. پس از تکمیل، لایه اجماع اثبات کار در اتریوم حذف خواهد شد و اجماع در مورد تمام بلوک‌های آینده در بلاک‎‎‎‎‎‎چین اتریوم، توسط روش جدید اجماع اثبات سهام حاصل خواهد شد. هیچ یک از تراکنش های انجام شده در شبکه اتریوم در این انتقال از بین نمی‎‎‎‎‎‎‎‎رود - "ادغام" هیچ تاثیری بر لایه اطلاعات شبکه اتریوم نخواهد داشت. "ادغام" راه اندازی نسخه جدید اتریوم نیست.

نکات کلیدی و خلاصه درباره مرج Merge اتریوم  

  1- سرانجام شبکه اصلی کنونی اتریوم با سیستم گواهی اثبات سهام زنجیره بیکن "ادغام" خواهد شد.

  2- این نشانگر پایان گواهی کار و انتقال کامل به سیستم گواهی اثبات سهام برای اتریوم خواهد بود.

  3- برنامه ریزی شده که ادغام پیش از رونمایی از زنجیره های شارد انجام شود.

4 - Ethereum Mainnet از اثبات سهام استفاده می‎‎‎‎‎‎کند، اما همیشه اینطور نبود

5 - ارتقا از مکانیسم اثبات کار اولیه به اثبات سهام The Merge نام داشت.

6 - مرج اشاره به ادغام اصلی شبکه اتریوم با یک بلاک چین اثبات سهام جداگانه به نام BeaconChain است که اکنون به عنوان یک زنجیره وجود دارد.

7 - ادغام مصرف انرژی اتریوم را تا 99.95 درصد کاهش داد.



ادغام اتریوم چه تغییری در روند بلاکچین ایجاد می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند ؟

مرج اتریوم، صرفا به یک روش اجماع جدید برای اعتبارسنجی تراکنش ها در بلاکچین اتریوم اشاره دارد. در سیستم اثبات کار تراکنش ها از طریق ماینر ها و استخراج کردن، اعتبارسنجی و تایید می‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود. این سیستم مصرف انرژی و هزینه های زیادی به همراه دارد. در صورتی که در سیستم اثبات سهام اعتبارسنج ها به واسطه مقدار سهامی که در بلاکچین دارند انتخاب می شوند. 

این ادغام، بلاک های بلاکچین را به اطلاعات کوچکتری تقسیم می‎‎‎‎‎‎‎کند تا بتواند با سرعت بیشتری به پردازش تراکنش ها پرداخته و به اصطلاح اتریوم 2.0 را ایجاد کند. این واقعه هدف پردازش 100,000 تراکنش در ثانیه را دنبال می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند، در صورتی که اکنون می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند تنها 30 تراکنش را در ثانیه پردازش کند.

مقیاس پذیری در بلاکچین چیست و چه رابطه ای با امنیت و تمرکززدایی دارد؟

خطرات احتمالی پس از مرج اتریوم 

طبق گفته کارشناسان پیامدهای ناشی از ادغام به صورت تضمینی مثبت نخواهند بود و همچنان عدم قطعیت وجود دارد. همچنین RedBoard که تخصص در نظارت دارایی های دیجیتال دارد گفت : مطمئن نیستم که امنیت زنجیره با به روزرسانی مرج، بهبود یابد یا خیر! 

طرفداران اثبات کار (PoW) اظهار دارند به زودی این شبکه به انحصار افرادی درمیآید که سرمایه گذاری بیشتری کرده اند و این به معنای متمرکز شدن بلاکچین خواهد شد، درمقابل طرفداران سیستم اثبات سهام (PoS) معتقدند کنترل بیشتر توسط سرمایه گذاران به امنیت بیشتر بلاکچین منجر می‎‎‎‎‎‎شود.

ارتباط میان بروزرسانی ها 

زمانی که ادغام اتفاق بیفتد، اعتبارسنجی تراکنش ها به واسطه سپرده گذاری (Staking) صورت می‎‎‎‎‎‎گیرد. دیگر نیازی به استخراج نخواهد بود، درنتیجه ماینرها برای کسب درآمد نیاز به سپرده گذاری در سیستم جدید اثبات سهام خواهند داشت. پس از رویداد مرج، سهام گذاران نمیتوانند اتر ETH های خودرا که در استخرهای نقدینگی به واسطه قراردادهای هوشمند، استیک کرده بودند را بلافاصله برداشت کنند. این موارد برای بروزرسانی جداگانه ای برنامه ریزی شده است.  

آموزش سپرده گذاری (Staking) و کسب درآمد غیرمنفعل به صورت گام به گام و تصویری


ارزش اتریوم پس از ادغام به چه صورت خواهد بود؟

ارزش یک دارایی دیجیتال به واسطه عرضه و تقاضا تعیین می‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود، بنابراین نمی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توان ارزش آن را به طور قطع پیش بینی کرد. اما طبیعتا این ادغام (Merge) تاثیر مثبتی بر ارزش اترETH خواهد گذاشت. چراکه اتریوم نسبت به گذشته خود بسیار جذاب تر و کاربردی تر خواهد شد و ایمن تر، مقیاس پذیرتر و عملیاتی تر می‎‎‎‎‎‎شود. به همین واسطه احتمال می‎‎‎‎‎رود این واقعه به پذیریش انبوه اتر ETH منجر شده و طبق عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت اتر ETH شود. همچنین از آن جایی که انتظار داریم انتشار اتر ETH کاهش یابد، این دارایی، ویژگی کاهش تورم نیز خواهد داشت.  

اما همانطوری که تجربه در طول زمان نشان می‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهد، متاسفانه سرمایه گذاران هنوز آمادگی خرید سکه های بیشتر را ندارند، درحالی که از کاهش عرضه آن به طور مداوم آگاهی دارند.

طبق اطلاعاتی که وبسایت مرجع اتریوم دراختیار گذاشته :

 " ادغام اتریوم نمایانگر پایان گواه اثبات کار و آغاز عصر اتریوم پایدارتر و سازگارتر با محیط زیست خواهد بود. دراین زمان اتریوم یک قدم به دستیابی به مقیاس پذیری بیشتر، امنیت و انعطاف بیشتر، نزدیک تر می‎‎‎‎‎‎‎شود. همچنین مهم است بدانید که هدف از اجرای عملیات ادغام (مرج)، ساده سازی و تسریع انتقال از اثبات کار به اثبات سهام است. توسعه‌دهندگان در حال تمرکز بر روی تراکنشها و کاهش ویژگی های جدیدی که سبب تاخیر در رسیدن به این هدف می‌شود، هستند. این به این معنی هست که معدودی از ویژگی‌ها، مانند توانایی عقب‌نشینی سهام‌گذاری اتر باید کمی صبر کنند تا این ادغام تمام شود. طبق برنامه‌ریزی یک «پاک‌سازی» ارتقا پس از ادغام برای پاسخ‌گویی به این ویژگی‌ها باید انجام شود، که قرار است خیلی زود بعد از ادغام اتفاق بیفتد."

سخن پایانی

کاهش مصرف انرژی می تواند به کاربرانی که در گذشته از سرمایه گذاری منع شده بودند، فرصتی برای خرید بیشتر و سرمایه گذاری بدهد. در مجموع، تحلیلگران گفتند که این رویداد می تواند منجر به پذیرش گسترده تری برای اکوسیستم Web3 شود.   

دراین مقاله به بررسی مرج اتریوم و اتفاقات پس آن پرداختیم، می توانید با عضویت در خبرنامه عصر متاورس در پایین صفحه، از آخرین اخبار و تحلیل ها آگاه شوید. همچنین می توانید درقسمت نظرات سؤالات و تجربیات خودرا باما و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

ریپل "XRP" دراین هفته به نقاط عطف مهمی دست یافته و از سایر آلتکوین ها جلوتر رفته ریپل "XRP" دراین هفته به نقاط عطف مهمی دست یافته و از سایر آلتکوین ها جلوتر رفته
اتریوم در لحظات حساس خود قرار دارد اتریوم در لحظات حساس خود قرار دارد
لیدو Lido، از راه اندازی استیکینگ در لایه دوم اتریوم خبر داد لیدو Lido، از راه اندازی استیکینگ در لایه دوم اتریوم خبر داد
هاوینگ چیست و چه تاثیری بر بازار دارد؟ - هاوینگ بیتکوین هاوینگ چیست و چه تاثیری بر بازار دارد؟ - هاوینگ بیتکوین
اتریوم (ETH) چیست؟ معرفی، بررسی و تاریخچه اتریوم اتریوم (ETH) چیست؟ معرفی، بررسی و تاریخچه اتریوم
بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟ راهنمای کامل بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟ راهنمای کامل
توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ بررسی توکنومیک کاردانو توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ بررسی توکنومیک کاردانو
سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود سیستم وام دهی در DeFi و نحوه ی کسب سود
اثبات کار و اثبات سهام (PoS یا PoW) - تفاوت ها و ویژگی ها اثبات کار و اثبات سهام (PoS یا PoW) - تفاوت ها و ویژگی ها
فورک چیست - انواع Fork در بلاکچین و تفاوت ها - به زبان ساده فورک چیست - انواع Fork در بلاکچین و تفاوت ها - به زبان ساده
بلاکچین، متاورس، کریپتو - راهنمای مبتدیان (بخش اول) بلاکچین، متاورس، کریپتو - راهنمای مبتدیان (بخش اول)

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید