عصر متاورس
آموزش ساخت کیف پول متامسک metamask

آموزش ساخت کیف پول متامسک metamask

پیش گفتار 

کیف پول متامسک Metamask، با بزرگترین پایگاه کاربری به یکی از بهترین گزینه ها برای فعالیت در حوزه کریپتو تبدیل شده است. 

داشتن یک کیف پول دیجیتالی ایمن، سریع و کاربردی که بتوان برای ذخیره دارایی های دیجیتالی به آن اعتماد کرد، اولین و مهمترین قدم برای فعالیت در حوزه کریپتو است. در مقاله کیف پول های دیجیتال، انواع کیف پول ها و کاربرد هرکدام را بررسی کردیم.

در این مقاله از عصر متاورس، به آموزش ساخت کیف پول متامسک خواهیم پرداخت. باما همراه باشید تا به صورت قدم به قدم و تصویری، با ویژگی ها و ابزارهای متامسک آشنا شویم. و یاد بگیریم چگونه می‎‎‎‎‎‎توانیم توکن ها و شبکه های مختلف را به این کیف پول محبوب اضافه کنیم. 

متامسک چیست و چرا بهترین گزینه است؟

متامسک محبوب ترین کیف پول دیجیتالی حال حاضر است که در سال 2016 فعالیت خودش را در نسخه های وب و به شکل افزونه کروم آغاز کرد و درنهایت در سال 2020 نسخه های موبایل برای اندروید و ios را منتشر کرد. 

برنامه هایی که از فناوری Web 3.0 استفاده می‎‎‎‎‎‎کنند، از متامسک به خوبی پشتیبانی می‎‎‎‎‎‎کنند. اگرچه کیف پول های کاربردی زیادی وجود دارند، بااین حال اکثر پلتفرم ها، متامسک را به عنوان اولین گزینه برای کاربران فهرست می‎‎‎‎‎‎کنند. همچنین برای کاربرانی با IP ایران، متامسک می‎‎‎‎‎‎تواند گزینه قدرتمندی باشد، چراکه اکثر کیف پول ها (برخلاف متامسک)، کاربران ایرانی را در فهرست سیاه قرار داده اند. در ادامه نگاهی به نقاط قوت و ضعف این کیف پول می‎‎‎‎‎‎اندازیم.

نقاط قوت : 

1- سرعت و سهولت در کار و رابط کاربری آسان که مبتدیان را به چالش نمی‎‎‎‎‎‎کشد.

2- بدون نیاز به احراز هویت پیچیده و گرفتن اطلاعات شخصی.

3- قابلیت داشتن چند کیف پول همزان، در یک برنامه.

4- از تمام توکن های غیرمثلی (NFT ها) و چندین بلاکچین پشتیبانی می‎‎‎‎‎‎کند. 

نقاط ضعف :

1- بیتکوین را پشتیبانی نمی‎‎‎‎‎‎کند.

2- قابلیت تنظیم مجدد رمز عبور ندارد.

3- پشتیبانی فنی آن، محدود است. و بازیابی حساب های از دست رفته دشوار است.

ایجاد کیف پول متامسک و استفاده از آن

برای نصب و ایجاد کیف پول متامسک، ساده ترین راه را خدمتتان ارائه می‎‎‎‎‎‎دهم تا کمتر از 5 دقیقه، کیف پول خودرا ایجاد کنید. کافی است طبق مراحل زیر اقدام کنید : 

1- دانلود کیف پول 

برای دانلود متامسک، بهترین گزینه وبسایت رسمی MetaMask.io است. روی لینک کلیک کنید و سپس روی گزینه دانلود در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.

3 گزینه برای شما نمایش داده می‎‎‎‎‎‎شود؛ دانلود برای اندروید، برای ios و برای مرورگر کروم. در این مقاله ما از نسخه مرورگر استفاده می‎‎‎‎‎‎کنیم، چراکه دسترسی و راحتی بیشتری ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد، همچنین می‎‎‎‎‎‎توانید در تمام سیستم ها تنها از طریق مرورگر خود، به آن دسترسی داشته باشید. اگر شما مایل به دانلود نسخه های دیگری هستید، نگرانی وجود ندارد، چراکه تمام مراحل مشابه یکدیگرند. 

برای نصب متامسک به عنوان افزونه کروم، روی لینکی که در تصویر بالا مشخص است کلیک کنید در صفحه ی جدید روی گزینه Add to Chrome کلیک کنید، مانند تصویر زیر

    

2- نصب کیف پول 

پس از کلیک روی گزینه Add To Chrome، به شما پیغام می‎‎‎‎‎‎دهد که متامسک با موفقیت روی کروم اضافه شد. در این مرحله روی گزینه Get Started کلیک کنید تا کار آغاز شود. 

پس از گزینه Get stated از شما سؤال می‎‎‎‎‎‎کند که آیا مایل به ساختن کیف پول جدید هستید و یا می‎‎‎‎‎‎خواهید کیف پول قبلی خودرا بازیابی کنید. ما می‎‎‎‎‎‎خواهیم یک کیف پول جدید بسازیم، پس روی گزینه Create Wallet کلیک می‎‎‎‎‎‎کنیم.

3- ساخت کیف پول 

در این قسمت از شما می‎‎‎‎‎‎خواهد تمام قوانین را مطالعه و تایید کنید تا اجازه ادامه کار را صادر کند. بنابراین برای تایید قوانین روی گزینه I Agree کلیک می‎‎‎‎‎‎کنیم. 

پس از کلیک بر گزینه I Agree، باید یک رمز عبور برای کیف پول خود انتخاب کنید، دقت کنید رمز عبورتان متشکل از حروف بزرگ و کوچک و اعداد باشد که از سادگی آن کم کند. همچنین اگر رمز عبور خود را فراموش کنید، بازیابی حساب شما کار دشوار و شاید هم غیرممکنی باشد پس حتما درجایی امن، رمز خود را یادداشت کرده و به خاطر بسپارید. پس از وارد کردن رمز عبور خود و به خاطر سپردن آن، روی گزینه Create کلیک کرده و درصفحه ی جدید روی گزینه Next کلیک کنید.

سپس صفحه ای مانند تصویر زیر برای شما باز می‎‎‎‎‎‎شود.

روی گزینه مشخص شده در تصویر کلیک کنید تا چند کلمه را به شما نشان دهد. این کلمات، کلیدهای خصوصی کیف پول شما هستند، بنابراین آن هارا در جایی امن نگه داری کنید و برای کسی فاش نکنید. توجه کنید با فاش کردن این کلمات اجازه دسترسی و کنترل کیف پول خودرا مهیا کرده اید. همچنین توجه کنید با فراموشی این کلمات، کیف پول خودرا از دست خواهید داد و بازیابی حساب ممکن است حتی غیرممکن باشد. از این پس برای ورود به کیف پول، نیاز دارید تا این کلمات را به همان ترتیب وارد کنید. در حد امکان یک اسکرین شات از تصویر بگیرید و درجایی امن ذخیره کنید. این امر کار تنها برای امنیت بیشتر حساب شماست. 

در ادامه کلمات را به همان ترتیبی که در اختیارتان قرار دارد، وارد کنید و روی گزینه Confirm کلیک کنید و سپس روی گزینه All Down کلیک کنید. بازهم دقت کنید ترتیب این کلمات را برای هیچ کس بازگو نکنید.

 

تبریک می‎‎‎‎‎‎گم، کیف پول شما با موفقیت ایجاد شد. در ادامه نکات مهمی را برای استفاده از متامسک بررسی می‎‎‎‎‎‎کنیم : 

پین کرن متامسک در مرورگر 

اگر از برنامه های گوشی استفاده می‎‎‎‎‎‎کنید که احتیاجی به این مرحله ندارید، اما اگر مثل ما به شکل افزونه کروم متامسک خود را نصب کرده اید، در قسمت Extensions در مرورگر کروم خود، متامسک را پین pin کنید تا همیشه برای شما حاضر باشد و در بالای مرورگر شما نمایش داده شود. 

آموزش استفاده از متامسک و بخش های مختلف آن

ادد Add کردن ارزهای دیجیتال و توکن های مختلف 

برای استفاده یا ذخیره ارزهای دیجیتال در این کیف پول، ابتدا باید ارزدیجیتال مورد نظر را به کیف پول اضافه کنید. 

قبل از این که بخواهیم ارزهای مختلف را به کیف پول خودمان ادد کنیم، باید شبکه ی آن ارز را به متامسک اضافه کنیم، برای مثال برای ادد کردن ارزی  که در شبکه بایننس "BNB" است، ابتدا باید شبکه ی بایننس "BNB" را به متامسک خود ادد کنیم. 

همانطور که در کیف پول خود مشاهده می‎‎‎‎‎‎کنید(یا در تصویر بالا)، تنها شبکه ای که به شما نمایش داده می‎‎‎‎‎‎شود، شبکه ETH است. برای این که بتوانید از دیگر ارزها و توکن ها استفاده کنید یا آن هارا معامله کنید، باید شبکه ی مورد نظر خود را به کیف پول متامسک ادد کنید. برای این کار چند روش وجود دارد، شما می‎‎‎‎‎‎توانید به صورت دستی روی گزینه Add Network کلیک کرده، اطلاعات ارز مورد نظر را وارد کنید و سپس آن را درکیف پول خود بیابید. اما برای کاربران مبتدی یک راه بسیار ساده تر وجود دارد که برایتان مرحله به مرحله توضیح می‎‎‎‎‎‎دهم.

1- ادد کردن شبکه ها به متامسک Meta Mask

برای این کار ابتدا به سایت chainlist.org وارد شوید و سپس در قسمت جستجو نام شبکه مورد نظر خودتون رو وارد کنید، سپس شبکه مورد نظر شما ظاهر می‎‎‎‎‎‎شود که مانند تصویر زیر می‎‎‎‎‎‎توانید آن را به کیف پول خود اضافه کنید.

پس از کلیک بر گزینه Connect Wallet، کیف پول متامسک شما باز می‎‎‎‎‎‎شود و از شما برای ادامه این کار اجازه می‎‎‎‎‎‎خواهد. زمانی که با کلیک کردن بر گزینه  Approve اجازه ی این کار را صادر کنید. شبکه ی BNB به متامسک شما اضافه می‎‎‎‎‎‎شود و می‎‎‎‎‎‎توانید از آن استفاده کنید و همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‎‎‎‎‎‎کنید، علاوه بر ETH شبکه BNB نیز به کیف پول ما اضافه شده است.

شما می‎‎‎‎‎‎توانید هر چند تا شبکه که مایل باشید را به متامسک خود اضافه کنید، البته شبکه هایی که کیف پول متامسک از آن ها پشتیبانی می‎‎‎‎‎‎کند. پس از ادد کردن شبکه ی BNB، می‎‎‎‎‎‎خواهیم از ارزها و توکن های این شبکه استفاده کنیم، پس نوبت می‎‎‎‎‎‎رسه به ادد کردن رمزارز ها و توکن های شبکه ی بایننس.

برای این کارهم چند روش وجود داره که ما ساده ترین راه را آموزش می‎‎‎‎‎‎دهیم. دراین آموزش می‎‎‎‎‎‎خواهیم ارز BUSD در شبکه ی بایننس را به کیف پول خود اضافه کنیم پس :

ابتدا وارد سایت CoinMarketCap (یک سایت مرجع و کاربردی است که طیف وسیعی از اطلاعات راجع به هر ارز یا توکن را دراختیار شما قرار می‎‎‎‎‎‎دهد) شوید. و در قسمت جستجو نام ارز یا توکن مورد نظر خود را جستجو کنید، پس از جستجوی نام BUSD و انتخاب آن با تصویر زیر مواجه می‎‎‎‎‎‎شوید. 


مانند تصویر بالا ابتدا روی گزینه More کلیک کنید و سپس روی لوگوی متامسک (روباهی که در تصویر می‎‎‎‎‎‎بینید) کلیک کنید تا این ارز هم به کیف پول شما اضافه شود. دراین قسمت متامسک برای شما باز می‎‎‎‎‎‎شود و برای انجام این کار از شما اجازه می‎‎‎‎‎‎خواهد، پس از کلیک بر گزینه Add Token، توکن BUSD هم به کیف پول شما اضافه خواهد شد.

و مانند تصویر زیر می‎‎‎‎‎‎توانید آن را در کیف پول خود مشاهده کنید.

به همین راحتی کیف پول خود را ساختید و شبکه ها و توکن های مختلف را به متامسک ادد کردید.

مروری بر آموزش ادد کردن توکن های مختلف

1- به سایت chainlist.org رفته و نام شبکه ی مورد نظر را جستجو کنید و سپس روی گزینه Connect wallet کلیک کرده و به متامسک اجازه دهید این شبکه را ادد کند.

2- سپس به سایت coinmarketcap رفته و نام توکن ها یا ارزهای شبکه ی موردنظرتون رو جستجو کنید و روی گزینه add to metamask کلیک کنید و بازهم به متامسک اجازه دهید این توکن را ادد کند.

3- شما موفق شدید توکن های مورد نیاز خودرا به کیف پول خود اضافه کنید. 

کیف پول متامسک از شبکه های زیادی پشتیبانی می‎‎‎‎‎‎کند و همچنین از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال و توکن ها پشتیبانی خوبی به عمل می‎‎‎‎‎‎آورد. نکاتی که باید به آن ها توجه کنید این است که اولا رمز عبور خود را به خاطر داشته باشید و هیچ گاه آن را برای شخص دیگری فاش نکنید. نکته دوم راجع به Recovery Phrase که همان کلماتی است که درابتدای ساخت کیف پول دراختیار شما قرار داد، ترتیب این کلمات را به خاطر داشته باشید یا یک عکس از آن تهیه کنید و آن را هم با هیچ کس به اشتراک نگذارید چراکه بااین کار اجازه ی دسترسی به کیف پول خودرا می‎‎‎‎‎‎دهید.

سخن پایانی 

دراین مقاله نگاهی اجمالی به کیف پول متامسک و ویژگی های آن انداختیم و ساختن کیف پول متامسک Metamask را به صورت گام به گام و تصویری آموزش دادیم، اگر سوالی دراین رابطه وجود داشت می‎‎‎‎‎‎توانید از مشاوره آنلاین عصر متاورس استفاده کنید.

همچنین می‎‎‎‎‎‎توانید سؤالات یا تجربیات خودرا در بخش نظرات، باگروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس و بلاکچین آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی
انواع کیف پول دیجیتال چیست - بهترین ولت بلاکچینی با امنیت بالا انواع کیف پول دیجیتال چیست - بهترین ولت بلاکچینی با امنیت بالا
معرفی کاربردی ترین کیف پول های سخت افزاری معرفی کاربردی ترین کیف پول های سخت افزاری
بهترین کیف پول های دیجیتال برای موبایل - معرفی و مقایسه بهترین کیف پول های دیجیتال برای موبایل - معرفی و مقایسه
5 تا از بهترین کیف پول های تحت وب - کیف پول دیجیتال 5 تا از بهترین کیف پول های تحت وب - کیف پول دیجیتال
بهترین کیف پول دیجیتال برای دسکتاپ - ویژگی ها و تفاوت ها بهترین کیف پول دیجیتال برای دسکتاپ - ویژگی ها و تفاوت ها

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید