عصر متاورس
ICO چیست به زبان ساده - عرضه اولیه سکه ( ارز دیجیتال )

ICO چیست به زبان ساده - عرضه اولیه سکه ( ارز دیجیتال )

پیش گفتار 

ICO مختصر شده عبارت Initial Coin Offering و به معنی عرضه اولیه سکه است. اما عرضه اولیه سکه چیست و چگونه می‎‎‎‎‎‎توان در ICO ها شرکت کرد و سرمایه گذاری کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا هدف از عرضه اولیه و مزیت‎‎‎‎‎‎هایی که در آن وجود دارد را بررسی کنیم. 

عرضه اولیه کوین ( ICO ) در ارزهای دیجیتال

عرضه اولیه به یک روش جمع‎‎‎‎‎‎آوری سرمایه برای شرکت‎‎‎‎‎‎ها، استارت‎‎‎‎‎‎آپ ها و افراد اشاره دارد تا بتوانند ایده یا پروژه‎‎‎‎‎‎ی خود را به درستی تبلیغ کرده و سرمایه اولیه برای راه‎‎‎‎‎‎اندازی پروژه را دریافت کنند. بگذارید از یک مثال برای تعریف ICO استفاده کنم تا به درک بهتر این مفهوم کمک کند: 

فرض کنید یک ایده جذاب برای راه اندازی یک استارت‎‎‎‎‎‎آپ دارید و نام آن را ELIA گذاشته اید. تفاوتی ندارد چه ایده یا پروژه ای هست، در هر صورت شما برای راه اندازی پروژه ELIA نیاز به سرمایه اولیه خواهید داشت. برای جمع آوری سرمایه پروژه ELIA یک توکن به نام EL ضرب کرده و آن را با یک قیمت پایین می‎‎‎‎‎‎فروشید. با فروش توکن‎‎‎‎‎‎های EL می‎‎‎‎‎‎توانید سرمایه اولیه پروژه ELIA را بدست آورید. و آن را راه اندازی کنید. 

یک سؤال وجود دارد؛ چرا اشخاص باید توکن EL را خریداری کنند و به راه اندازی پروژه ما ( ELIA ) کمک کنند؟ چه سودی برای سرمایه گذاران وجود دارد؟ پاسخ کاملا واضح است؛ سرمایه گذاران می‎‎‎‎‎توانند در عرضه اولیه سکه شرکت کنند و توکن‎‎‎‎‎‎های EL را با قیمت بسیار پایین خریداری کنند. پس از راه اندازی پروژه ELIA توکن‎‎‎‎‎‎های EL منتشر می‎‎‎‎‎‎شوند و پس از فهرست شدن در صرافی‎‎‎‎‎‎ها با افزایش قیمت ناگهانی مواجه می‎‎‎‎‎‎شوند. سرمایه گذاران می‎‎‎‎‎توانند توکن‎‎‎‎‎‎های EL که در زمان عرضه اولیه خریداری کرده اند را با قیمت‎‎‎‎‎‎های بسیار بالاتر بفروشند و سود قابل توجهی دریافت کنند.

عرضه اولیه سکه ICO چیست

مزیت های ICO برای سرمایه گذاران

برخی از پروژه‎‎‎‎‎‎ها به سرمایه گذارانی که در عرضه اولیه شرکت کرده اند امتیازات ویژه ای می‎‎‎‎‎‎دهند. گاهی سرمایه گذاران توکن‎‎‎‎‎‎های بیشتری نسبت به چیزی که سرمایه گذاری کرده اند دریافت می‎‎‎‎‎‎کنند. برخی توکن‎‎‎‎‎‎ها نشان حاکمیتی دارد و شما با سرمایه گذاری روی یک توکن درواقع در اصل پروژه سرمایه گذاری کرده و می‎‎‎‎‎‎توانید در مدیریت و تصمیم گیری‎‎‎‎‎‎های آن شرکت داشته باشید. 

ICO ها می‎‎‎‎‎توانند مزیت‎‎‎‎‎‎های بیشتری به سرمایه گذاران اهدا کنند، و این امر بستگی به پروژه انتخابی و کاربردهای توکن آن خواهد داشت. 

چه زمانی سکه های خریداری شده را دریافت می کنیم ؟

زمانی که در عرضه اولیه سکه ICO شرکت می‎‎‎‎‎‎کنید. می‎‎‎‎‎‎توانید بسته به نوع پروژه تا چند روز بعد آن‎‎‎‎‎‎ها را در کیف پول دیجیتال خود مشاهده کنید. اما این توکن‎‎‎‎‎‎ها را نمی‎‎‎‎‎‎توانید در صرافی‎‎‎‎‎‎ها معامله کنید، چراکه هنوز در صرافی‎‎‎‎‎‎ها فهرست نشده اند. زمان انتشار توکن در صرافی‎‎‎‎‎‎ها در هر پروژه ای متفاوت است.

مرتبط: فهرست ایردراپ های رایگان ارز دیجیتال 

جلوگیری از ضررهای احتمالی 

شما برای شرکت در عرضه اولیه نیاز به تحقیقات راجع به یک پروژه رمزنگاری دارید. باید وایت پیپر پروژه را مطالعه کنید و از اهداف پروژه و نحوه اجرای آن‎‎‎‎‎‎ها آگاه باشید. شاید یک پروژه اصلا ارزش سرمایه گذاری نداشته باشد. در مقابل ممکن است اهداف یک پروژه برای شما جذاب باشد و مایل به سرمایه گذاری روی آن باشید. 

پس از مطالعه وایت پیپر، باید راجع به هویت یک پروژه آگاه شوید. امکان وجود پروژه‎‎‎‎‎‎های کلاهبرداری بسیار زیاد است. بنابراین شما باید از اصالت یک پروژه اطمینان داشته باشید. برای اطمینان از اصالت یک پروژه می‎‎‎‎‎‎‎‎توانید راجع به اعضای تیم، گروه‎‎‎‎‎‎هایی که پشتیبان پروژه هستند و همکاری‎‎‎‎‎‎های صورت گرفته تحقیق کنید. 

اما مهم ترین نکته برای شرکت در ICO بررسی توکنومیک آن است.

سرمایه گذاری در ICO

بررسی توکنومیک یک پروژه کمک می‎‎‎‎‎‎‎کند بدانیم یک توکن درآینده تاچه اندازه می‎‎‎‎‎‎تواند رشد کند. حداکثر عرضه، عرضه درگردش، عرضه کل، تقاضا، انجمن و نحوه توزیع توکن، پارامتر‎‎‎‎‎‎هایی است که در فرآیند توکنومیک بررسی می‎‎‎‎‎‎شود. 

به عنوان مثال اگر عرضه کل یک توکن نامحدود باشد، طبیعتا در آینده دچار مشکلاتی خواهد شد و بروز تورم را درپیش خواهد داشت.

شرکت در عرضه اولیه سکه ICO تا چه اندازه سودآور است؟ 

میزان سودی که از سرمایه گذاری در عرضه اولیه به دست می‎‎‎‎‎‎‎‎آورید کاملا به تحقیقات شما بستگی خواهد داشت. یک پروژه می‎‎‎‎‎‎تواند در مدت کوتاهی با شکست مواجه شود. و در مقابل می‎‎‎‎‎‎‎تواند با افزایش قیمت چشمگیری روبه رو شود. شما باید یک پروژه رمزنگاری را مورد بررسی قرار دهید و تمام جوانب آن را بسنجید. 

اما به طور کلی سرمایه گذاری در ICO به زیان شما منجر نخواهد شد. چراکه شما قبل از انتشار توکن، آن را خریداری کرده اید و این یعنی در پایین ترین قیمت ممکن آن را خریداری کرده اید. اما باید مراقب پروژه‎‎‎‎‎‎های کلاهبرداری باشید.

چگونه در ICO شرکت کنم؟

هر پروژه رمزنگاری پیش از این که عرضه اولیه خودرا آغاز کند آن را در شبکه‎‎‎‎‎‎های اجتماعی یا انجمن و سایت اصلی خود تبلیغ می‎‎‎‎‎‎‎کند. بنابراین مطلع شدن از عرضه اولیه کار دشواری نخواهد بود و کافیست برخی از اخبار و یا سایت‎‎‎‎‎‎های مرجع را مشاهده کنید. 

در سایت CoinMarketCap.com می‎‎‎‎‎‎توانید ICO‎‎‎‎‎‎های راه اندازی شده را جستجو کنید. اما توجه داشته باشید فهرست شدن ICO یک توکن در این سایت به منظور تایید آن نیست. CoinMarketCap تنها یک سایت مرجع است که برخی اطلاعات پایه مانند رتبه بندی ارز‎‎‎‎‎‎ها و صرافی‎‎‎‎‎‎ها را دراختیار کاربران می‎‎‎‎‎گذارد. برای اطمینان از اصالت یک ICO باید تحقیقات خود را انجام دهید.  

سایت معرفی عرضه اولیه ارز دیجیتال رایگان

یک نمونه 

اتریوم Ethereum در سال 2014 یک عرضه اولیه راه اندازی کرد و توکن‎‎‎‎‎‎های ETH را با قیمت 0.311 دلار به فروش رساند. اتریوم از این فروش چیزی حدود 60 میلیون اتر ETH را فروخت. قیمت اتر ETH درحال حاضر 2200 دلار است. 

سخن پایانی 

با پیشرفت صنعت بلاکچین، راه‎‎‎‎‎‎های زیادی برای کسب درآمد از این فناوری منشعب شده که می‎‎‎‎‎‎تواند از ترید کردن (معامله کردن) و یا استخراج ارزهای دیجیتال مطئمن تر و سودآور تر عمل کند. یکی از آن‎‎‎‎‎‎ها ICO یا عرضه اولیه سکه است که دراین مقاله به آن پرداخته شد. 

توجه کنید عرضه اولیه فقط برای سکه‎‎‎‎‎‎ها وجود ندارد و می‎‎‎‎‎‎تواند عرضه اولیه بازی (IGO)، عرضه اولیه دکس (IDO)، عرضه اولیه صرافی IEO یا عرضه اولیه ان اف تی (INO) باشد.

شما می‎‎‎‎‎‎توانید سؤالات یا تجربیات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار کریپتو آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

آشنایی با مفهوم play to earn و معرفی بهترین بازی های درآمدزا آشنایی با مفهوم play to earn و معرفی بهترین بازی های درآمدزا
صرافی دکس(dex) چیست؟معرفی صرافی های غیرمتمرکز "dex" صرافی دکس(dex) چیست؟معرفی صرافی های غیرمتمرکز "dex"
استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع
متاورس RobotEra و ارزدیجیتال TARO - راهنمای جامع متاورس RobotEra و ارزدیجیتال TARO - راهنمای جامع
پلتفرم اوپن سی چیست - آموزش خرید و فروش NFT در Opensea پلتفرم اوپن سی چیست - آموزش خرید و فروش NFT در Opensea

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید