عصر متاورس
IEO چیست و نحوه شرکت در آن - 0 تا 100 عرضه اولیه صرافی

IEO چیست و نحوه شرکت در آن - 0 تا 100 عرضه اولیه صرافی

پیش گفتار

IEO یا عرضه اولیه صرافی مخفف عبارت Initial Exchange Offering است که به عنوان روشی جدید برای جمع‌آوری سرمایه در جهت اجرای پروژه‌های کریپتویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در عرضه اولیه سکه (ICO)، همه می‌توانستند ارز دیجیتال عرضه شده را خریداری کنند. اما از آنجایی که ریسک‌های موجود در این روش، آن را به محیطی پرخطر برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده بود، از محبوبیت آن به تدریج کاسته شد. در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های کریپتویی، فرآیند جمع آوری سرمایه را از طریق عرضه اولیه صرافی یا IEO که روشی مطمئن‌تر برای خرید کوین‌ها محسوب می‌شود، انجام می‌دهند. در این روش، هزینه خرید کوین‎‌ها به صورت مستقیم از کیف پول صرافی پرداخت می‌شود.

IEO ( عرضه اولیه صرافی ) چیست ؟

عرضه اولیه صرافی یا IEO روشی برای پروژه‌های کریپتویی جدید است که از طریق آن می‌توانند سرمایه موردنیاز پروژه را با فروش توکن‌ها در بستر یک صرافی ارز دیجیتال تامین کنند. در این روش، سرمایه‌گذاران در IEO، توکن پروژه را به صورت مستقیم از حساب‌های صرافی خود خریداری می‌کنند.

اولین IEO در ژانویه سال 2019 و با راه‌ا‌ندازی توکن (BTT) BitTORRENT توسط لانچ پد بایننس به اجرا درآمد. در این عرضه، بالغ بر 7.1 میلیون دلار سرمایه جذب شد و توکن‌ها در عرض 15 دقیقه پس از انتشار، فروخته شدند.

ارائه یک روش مشارکت آسان، مهم‌ترین دلیلی بود که باعث شد IEO‌ها با استقبال خوبی مواجه شوند. در این روش جمع‌آوری سرمایه، توکن‌ها توسط صرافی‌های متمرکز به فروش می‌رسند و کاربران توکن‌ها را از حساب‌های صرافی خود خریداری می‌کنند. از آنجایی هم که این حساب‌ها ملزم به رعایت الزامات صرافی‌ها مانند فرآیند احراز هویت (KYC)، دوره عضویت و ... هستند، امنیت و اعتبار پروژه‌ها تا حدودی تضمین می‌شود.

 این روش، کاربران را قادر می‎‌‌سازد تا با اطمینان کامل پروژه را مورد ارزیابی قرار داده و از صرافی به عنوان بستری برای انجام تمامی مبادلات خود استفاده نمایند. توسعه‌دهندگان پروژه نیز بدون اینکه دغدغه هزینه تدوین و اجرای استراتژی‌های بازاریابی برای پروژه را داشته باشند، بتوانند در دسترس کاربران صرافی قرار بگیرند. همین عوامل باعث می‌شود تا عرضه اولیه صرافی به عنوان یک روش سودمند برای کاربران و تیم توسعه دهنده محسوب گردد.

تفاوت عرضه اولیه سکه (ICO) و عرضه اولیه صرافی (IEO)

در کل سه روش برای گردآوری سرمایه برای پروژه‌های کریپتویی وجود دارد که عبارتند از ICO، IEO و IDO. اگرچه روش های بیشتری نیز به وجود آمده اند، مانند IGO ها (عرضه اولیه بازی) و INO ها (عرضه اولیه NFT) و ...، بااین حال همگی از 3 روش ذکر شده دربالا پیروی می‎‎‎‎‎‎کنند.

ICO، اولین روشی است که توسط توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال برای عرضه توکن مورد استفاده قرار گرفت. شرکت در ICO به دلایلی می‌تواند ریسک‌های زیادی به همراه داشته باشد. طبق این روش، افراد حتی با داشتن هر چند آشنایی جزئی با امور فنی توسعه قرارداد هوشمند و طراحی وب‎‎سایت، می‌توانند ایده‌ای سرپا کرده و با تبلیغات و بازاریابی در سرتاسر اینترنت، سرمایه گردآوری کنند. در این روش، هر چند مزیت‌های فوق‌العاده‌ای برای برگزارکننده عرضه اولیه سکه وجود دارد. اما برای سرمایه‌گذاران محیطی بسیار پر ریسک و دور از ایده‌آل محسوب می‌شود. کمااینکه در جریان برخی از ICOها کلاهبرداریی‌های کلانی روی داده است.

در مقابل، مهم‌ترین ویژگی IEOها این است که وابسته به صرافی‌های متمرکز هستند که این صرافی‌ها نیز تحت نظارت دولت‌ها و نهادهای قانون‎‎‎‎‎‎گذار فعالیت می‌کنند. از این رو، در صرافی‌ها الزامات سفت و سختی برای برگزاری یک IEO به اجرا در می‌آید. همین عامل حس قانونی بودن و اطمینان بیشتری به سرمایه‌گذاران می‌دهد.

بنابراین IEO نسبت به ICO دارای ریسک کمتر و انعطاف پذیری بیشتری است. بعد از اتمام برگزاری عرضه اولیه صرافی، توکن در صرافی میزبان لیست می‌شود و قابلیت خرید و فروش پیدا می‌کند. همچنین از آنجایی که امکان خروج سریع از پوزیشن برای سرمایه‌گذاران فراهم شده، IEO گزینه بهتری به نظر می‌رسد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر، جریمه صادرکنندگان ICO و پروژه‌های راه‌اندازی کننده ICO‌ها از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده شدت گرفته است. از این رو، بنیان‎‎‎‎‎‎گذاران رمزارزها بیشتر به استفاده از روش‌های امن‌تری مانند IEO و IDO متمایل شده‌اند.

مرتبط: عرضه اولیه NFT چیست و چگونه کار می کند؟

چگونه در IEO شرکت کنیم؟


سرمایه گذاری در IEO + آموزش

IEOها توسط صرافی‌های متمرکزی مانند بایننس Binanace، راه‌اندازی می‌شوند. از این رو غالبا چهارچوب مشخصی برای شروع فرآیند جمع‌آوری سرمایه در آن‎‎‎‎‎‎ها وجود دارد. اگرچه این روند ممکن است در هر صرافی بسته به استراتژی اتخاذ شده دارای تفاوت‌هایی باشد. 

بعد از اینکه از طریق منابع معتبر در جریان اجرای IEO قرار گرفتید، مراحلی به شرح زیر را طی کنید:

1- تحقیق و ارزیابی پروژه و پلتفرم IEO

بهتر است قبل از انجام هرکاری، بررسی‌های لازم در مورد پلتفرم IEO، تیم توسعه‌دهنده و سرمایه‌گذاران پروژه را انجام دهید. اینکه اعضای تیم توسعه دهنده چه کسانی هستند، پروژه با چه هدفی اجرا می‌شود، قرار است چه چیزی را حل کند، پروژه چقدر شفافیت دارد و از همه مهم‌تر صرافی راه‌اندازی کننده این IEO چقدر معتبر است، بایستی مهم‌ترین موضوعات تحقیقات شما باشند.

2- ایجاد حساب کاربری

پس از تکمیل تحقیقات و تصمیم برای پیوستن به یک پلتفرم IEO، یک حساب کاربری در پلتفرم ایجاد نمایید. فرآیند احراز هویت KYC را انجام دهید. این فرآیند شامل ثبت اطلاعات شخصی مانند مدارک شناسایی، مدارک سکونت، اسکن پرتره و ... خواهد بود. در این فرآیند کاربران فاقد شرایط حذف خواهند شد. اعمال مقررات AML و KYC تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از فعالیت‌های مجرمانه دارند.

3- دنبال کردن IEO

پس از اینکه حساب کاربری خود را به ثبت رساندید، اخبار مربوط به تاریخ برگزاری عرضه اولیه صرافی را پیگیری کنید. توجه داشته باشید که اغلب صرافی‌های ارائه دهنده IEO‌ها از توکن‌های بومی خود به عنوان تعهدات IEO استفاده می‌کنند. بنابراین برای اینکه واجد شرایط شرکت در IEO شناخته شوید بایستی توکن‌های بومی صرافی را برای مدتی در کیف پول خود نگهداری کنید.

از جمله بهترین صرافی‌های متمرکز برگزاری IEO‌ها، می‌توان به بایننس لانچ پد (Binance Launcgpad)، کوکوین (Kucoin) و هوابی پرایم (Huobi Prime) اشاره کرد.

عرضه اولیه صرافی نسبت به عرضه اولیه سکه، سرمایه‌گذاری ایمن‌تری ارائه می‌دهد. با این حال، نمی‌توان به کل ‎‎‎‎‎‎آن‎‎‎‎‎‎‎ها را عاری از ریسک دانست. علیرغم اینکه پروژه‌های کریپتویی قبل از عرضه اولیه از سوی صرافی‌ها مورد ارزیابی و بررسی‌های کاملی قرار می‌گیرند، اما این نمی‌تواند تضمینی بر شناسایی کلیه فعالیت‌های کلاهبردارانه باشد. همچنین در صورت تقلبی بودن پروژه، هیچ تضمینی برای بازپرداخت پول شما از سوی صرافی ارائه نمی‌شود.

سخن پایانی

دراین مقاله از عصرمتاورس به بررسی عرضه اولیه صرافی متمرکز (IEO) پرداختیم. این یک روش جمع آوری سرمایه برای استارتآپ ها و پروژه های کریپتویی است که به مراتب ایمن تر از ICO ها عمل می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند. همچنین باید توجه داشته باشید مفهوم عرضه اولیه از ایردراپ کاملا متفاوت است، و نباید این 2 را یکسان فرض کنیم. ایردراپ ها عموما رایگان بوده و نیاز به انجام برخی فعالیت ها در پلتفرم ارائه دهنده انجام دهید. همچنین بازگشت سرمایه در روش IEO کاملا قطعی است، اما ایردراپ ها همیشه موفق عمل نمی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنند.

شما می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید موضوعات موردعلاقه خود را در بخش نظرات، چت آنلاین و یا دیگر راه های ارتباطی سایت، باما به اشتراک بگذراید. همچنین باعضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار کریپتو آگاه شوید.

نویسنده : فریبا فتحی

نویسنده : فریبا فتحی

نوشتن هنر است و درکنار هم چیدن کلمات و ساخته و پرداخته کردن جملاتی ناب که بتواند خواننده را سر شوق آورد انتخاب من است.

پست های مرتبط

بلاکچین اینجکتیو Injective و ارز دیجیتال INJ - دیفای DeFi بلاکچین اینجکتیو Injective و ارز دیجیتال INJ - دیفای DeFi
۶ روش کسب درآمد از NFT - آموزش رایگان دریافت ان اف تی ۶ روش کسب درآمد از NFT - آموزش رایگان دریافت ان اف تی
آموزش ایردراپ رایگان De.Fi - دریافت ارز دیجیتال DEFI آموزش ایردراپ رایگان De.Fi - دریافت ارز دیجیتال DEFI
چگونه زمین متاورسی رایگان بگیریم - معرفی 4 پلتفرم برتر چگونه زمین متاورسی رایگان بگیریم - معرفی 4 پلتفرم برتر

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید