عصر متاورس
IDO ( عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز ) - نحوه کسب سود از IDO

IDO ( عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز ) - نحوه کسب سود از IDO

پیش گفتار 

IDO یک مفهوم جمع آوری سرمایه است و نسبت به عرضه اولیه سکه ICO که در سال 2017 جنجال های زیادی به پا کرد، نوظهور و جدید به حساب می‎‎‎‎‎‎آید. اما می‎‎‎‎‎‎تواند بسیار قابل اعتماد تر از ICO ها عمل کند. در این مقاله از عصر متاورس به بررسی مفهوم IDO و نحوه سرمایه گذاری در آن خواهیم پرداخت. 

IDO یا عرضه اولیه صرافی چیست؟

Initial DEX Offering یا به اختصار IDO، به معنای عرضه اولیه سکه در صرافی های غیرمتمرکز (DEX) است. پیش از عمیق شدن دراین مفهوم، بهتر است نگاهی به نحوه کار صرافی های غیرمتمرکز بیاندازیم.

صرافی های غیرمتمرکز یا به اختصار DEX، یک نوع صرافی ارزدیجیتال است که به صورت غیرمتمرکز و جامعه محور، مدیریت می شوند. برای انجام معاملات در این نوع صرافی ها، نیازی به واسطه ها و اشخاص ثالث نخواهید داشت. تمام امور در این نوع صرافی ها برعهده قراردادهای هوشمند است. 

فرض کنید بخواهیم اتر ETH خودرا با BTC در یک صرافی غیرمتمرکز معامله کنیم. این صرافی برای این که بتواند معامله را انجام دهد، باید به اندازه کافی BTC و ETH در استخرهای نقدینگی داشته باشد. بنابراین این صرافی ها به تامین کنندگان نقدینگی احتیاج دارند و پاداش های قابل قبولی ارائه می دهند تا تامین کنندگان انگیزه کافی داشته باشند.

حالا هنگامی که یک پروژه رمزنگاری بخواهد توکنی را در صرافی غیرمتمرکز فهرست کند، نیاز به سرمایه گذارانی دارد تا با خرید این توکن، استخرهای نقدینگی را تامین کنند.

عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز ido

سرمایه گذاران می‎‎‎‎‎‎توانند در IDO شرکت کرده و توکن هارا با قیمت های بسیار پایینی خریداری کنند. پس از این که توکن ها در صرافی فهرست شدند، با افزایش قیمت زیادی مواجه می‎‎‎‎‎‎شوند. درنهایت سرمایه گذاران توکن های خودرا با قیمت های بسیار بالاتر می‎‎‎‎‎‎فروشند. (در فروش اولیه حتی تخفیف های زیادی دریافت می‎‎‎‎‎‎کنید و ممکن است توکن هایی بیشتر از چیزی که سرمایه گذاری کرده اید، دریافت کنید. )

مرتبط : آموزش گام به گام ییلد فارمینگ و کسب سود (Yield Farming)

IDO چگونه کار می کند؟

همانطور که گفته شد صرافی غیرمتمرکز بر یک شخص یا ارگان خاص تمرکز ندارد و توسط جامعه کاربران مدیریت می‎‎‎‎‎‎‎شود. بنابراین تمام امور در این صرافی ها به واسطه قراردادهای هوشمند اجرا می‎‎‎‎‎‎‎‎شوند. یک قرارداد هوشمند اگر دارای خطای کدنویسی نباشد مطئمن ترین راه برای اجرای شرایط است. بنابراین در صورت استفاده از یک صرافی معتبر، با مشکلات و خطرات فنی مواجه نخواهید شد.

قرارداد هوشمند یک پروتکل کدنویسی شده است که اجرای شرایط را برعهده دارد. مانند یک ربات، تنها شرایطی که برایش تعریف شده را اجرا می‎‎‎‎‎‎‎‎کند و انجام این شرایط تحت هیچ عنوان متوقف نخواهد شد. 

بنابراین برای شرکت در عرضه اولیه صرافی های غیرمتمرکز باید وجه خود را در قرارداد های هوشمند قفل کنید و پس از فهرست شدن توکن ها در صرافی می‎‎‎‎‎‎توانید آن هارا بفروشید. این توکن ها پس از مدت کوتاهی در صرافی فهرست می‎‎‎‎‎‎شوند، برخلاف عرضه اولیه سکه (ICO).

چگونه یک توکن مناسب برای سرمایه گذاری در IDO انتخاب کنیم؟ 

سرمایه گذاری در IDO می‎‎‎‎‎‎تواند بسیار سودآور عمل کند البته به شرطی که با تحقیقات کافی انجام شود. توجه کنید هر پروژه ای ارزش سرمایه گذاری نخواهد داشت. می‎‎‎‎‎‎توانید از سایت هایی مانند CoinMarketCap.com برای یافتن اطلاعاتی مانند زمان برگزاری جدیدترین IDO ها آگاه شوید.. 

فهرست ido ها

پس از انتخاب یک پروژه رمزنگاری، باید به دقت آن را بررسی کنید.

برای شرکت در IDO چه مواردی بررسی می شود؟

وایت پیپر (اوراق سفید) پروژه :

وایت پیپر که معمولا در فرمت pdf برای عموم منتشر می‎‎‎‎‎‎شود شامل اطلاعاتی برای شناخت بهتر و تبلیغ یک پروژه جدید است. اهداف پروژه، نحوه رسیدن به اهداف، پیشنهادات مطرح شده و به طور کلی تمام اطلاعات یک پروژه توسط توسعه دهندگان آن، در وایت پیپر درج می‎‎‎‎‎‎شود.

توکنومیک :

توکنومیک به معنای بررسی پارامتر های اثر گذار بر قیمت یک دارایی دیجیتال است. حداکثر عرضه، عرضه در گردش، عرضه کل، تقاضا، انجمن ها و نحوه توزیع توکن مواردی است که در توکنومیک بررسی می‎‎‎‎‎‎‎کنیم. پروژه ای که طراحی توکنومیک مناسبی داشته باشد می‎‎‎‎‎‎‎تواند بسیار موفق عمل کند.

تیم توسعه دهنده و همکاری ها 

افراد پشت پرده در هرپروژه، نشان دهنده اعتبار و اصالت یک پروژه به حساب می‎‎‎‎‎‎‎‎آیند. بنابراین گروه توسعه دهنده، همکاری های صورت گرفته و پشتیبانی هایی که از پروژه شده است یکی از مؤلفه های اساسی برای تحقیق درباره یک پروژه رمزنگاری است. 

ازکجا شروع کنم؟

پس از انتخاب و بررسی یک پروژه رمزنگاری باید؛

1-  یک صرافی DEX قابل اعتماد انتخاب کنید.

2- در مرحله بعد نیاز به یک کیف پول سریع و ایمن مانند متامسک Metamask دارید (آموزش ساخت متامسک به صورت گام به گام).

3-  پس از متصل شدن متامسک به صرافی، می‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید وجه خودرا در قرارداد هوشمند قفل کرده و منتظر فهرست شدن توکن مورد نظر در صرافی شوید. 

4- پس از فهرست شدن توکن می‎‎‎‎‎‎‎‎توانید آن را با قیمت بالاتری فروخته و سود قابل توجهی کسب کنید.  

سرمایه گذاری در ido

در دام کلاهبرداری ها نیافتید 

پروژه های کلاهبرداری زیادی دراین عرصه وجود دارند، علت تاکید بر بررسی یک پروژه همین کلاهبرداری هاست. سایت هایی مانند Coinmarketcap و صرافی های معتبر با فهرست کردن نام پروژه ها هیچ مسئولیتی برعهده نخواهند داشت. آن ها تنها وظیفه معرفی و اطلاع رسانی دارند. 

سخن پایانی  

دراین مقاله به معرفی و بررسی سرمایه گذاری در IDO پرداختیم. اما توجه کنید عرضه اولیه تنها مربوط به صرافی های غیرمتمرکز نیست و انواع متفاوتی از آن ها وجود دارد. عرضه اولیه سکه (ICO)، عرضه اولیه صرافی متمرکز(IEO) و عرضه اولیه بازی ها (IGO) برخی از سرمایه گذاری هایی از این قبیل است. 

شما می توانید تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس درمیان بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبارکریپتو، متاورس و بلاکچین آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده
ICO چیست به زبان ساده - عرضه اولیه سکه ( ارز دیجیتال ) ICO چیست به زبان ساده - عرضه اولیه سکه ( ارز دیجیتال )
الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟ - مقایسه 10 مکانیزم اجماع الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟ - مقایسه 10 مکانیزم اجماع
ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان) ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان)
Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0 Web 3 (وب 3) چیست - بهترین ارزها و پروژه های Web 3.0
توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ بررسی توکنومیک کاردانو توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ بررسی توکنومیک کاردانو

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید