عصر متاورس
معرفی انواع NFT - مقایسه کاربرد هرکدام از NFT ها

معرفی انواع NFT - مقایسه کاربرد هرکدام از NFT ها

پیش گفتار

NFT مخففی از عبارت Non-Fungible Token است که به عنوان نوعی ارز دیجیتال برای معامله دارایی‎‎‎‎‎‎های دیجیتالی کاربرد دارد و مهم‌ترین ویژگی‌ آن غیرقابل تعویض بودن است، که منجر به قابلیت "اثبات مالکیت" این دارایی‎‎‎‎‎‎ها می‎‎‎‎‎‎شود. این توکن‌ها طی سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. با اینکه NFTها غالبا به عنوان آثار هنری دیجیتالی بی‌همتا معروف شده‌اند، اما امروزه انواع مختلفی از آن‎‎‎‎‎‎ها وجود دارند که باعث شده بازار NFT به صنعتی چند میلیاردی تبدیل شود.

طی سال‌های اخیر بازار ان اف تی رشد بسیار قابل توجهی داشته و توجه بسیاری از هنرمندان، موسیقی‌دانان و خالقان محتوای دیجیتال را به سمت خود معطوف کرده است. دنیای بازی‌های بلاکچینی نیز برای فروش آیتم‌های داخل بازی تمایل زیادی به این توکن‌ها نشان داده است. در ادامه با کاربردهای ان اف تی و انواع NFTها آشنا خواهیم شد.

کاربردهای NFT

هر NFT، ویژگی منحصربه فرد خود را دارد و به لحاظ ارزش با هیچ NFT دیگری برابری نمی‌کند. خریدار یک NFT، مالکیت انحصاری محتوای دیجیتال خاصی را به دست می‌آورد. اصلی ترین کاربرد این توکن‎‎‎‎‎‎های غیرمثلی، اثبات مالکیت دارایی‌های دیجیتالی یا فیزیکی مانند؛ آثار هنری، موسیقی، کلکسیون‌ها، تصاویر، اطلاعات مهم و ... است. اما امروزه استفاده از آن‎‎‎‎‎‎ها در صنایع دیگری مانند مد و بازی نیز رواج پیدا کرده است. ان اف تی بواسطه استفاده از فناوری بلاکچین، خالقان آثار هنری را قادر می‌سازد تا کنترل کاملی روی محتوای خود داشته باشند و بتوانند مالکیت آثار دیجیتالی را در انحصار خود نگه دارند. توکن‌های NFT، همانند سایر توکن‌های بلاکچینی دارای قابلیت خرید و فروش هستند. 

ان اف تی‌ها در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) نیز مزایای مالی و اقتصادی منحصربه فردی ایجاد می‌کنند. کاربران با استیک کردن مقداری از توکن‌های خود در پلتفرم‌های استیکینگ، می‌توانند در ازای آن NFT دریافت نمایند و به استخر بعدی دسترسی پیدا کنند. توکن ان اف تی در اینجا عملکرد بلیت ورودی را دارد.

در دنیای گیمینگ نیز، آیتم‌های منحصربه فردی که قابلیت خرید و فروش داشته باشند، متقاضیان زیادی دارند. ایده ورود آیتم‌های دیجیتالی و ارزشمند NFT به دنیای بازی قطعا در رشد صنعت گیمینگ بسیار موثر خواهد بود.

وب 3 نیز از تاثیرات این حوزه بی نصیب نمانده است. وب3 تلاش دارد با استفاده از فناوری بلاکچین، محیطی ایمن، شفاف و غیرمتمرکز برای فعالیت کاربران ایجاد نماید و برای تحقق این هدف، نیاز دارد از ویژگی‌های ارزشمند NFTها بویژه اثبات مالکیت استفاده نماید. از این رو به احتمال زیاد با رشد بیشتر NFTها و افزایش کارآمدی آن‎‎‎‎‎‎ها، توکن‌های غیرمثلی به بخشی جدایی ناپذیر از دنیای وب3 تبدیل خواهند شد و تاثیر بسزایی در رشد و توسعه بیشتر آن خواهند داشت.

ایجاد ارتباط میان دارایی‌های واقعی و NFTها به معنی اعمال روش اثبات مالکیت دیجیتالی است. تبدیل اسناد حوزه املاک به دارایی‌های دیجیتالی توکنیزه شده، ورود آیتم‌های غیرنقدی مانند زمین به عرصه بلاکچین و در نتیجه شفافیت و اثبات مالکیت را به دنبال خواهد داشت.

کاربردها و موارد استفاده از NFTها محدود به موارد ذکر شده نیست و این توکن‌ها توانسته‌اند بخش‌های زیادی را تحت تاثیر قرار دهند و کاربرد آن‎‎‎‎‎‎ها قطعا محدود به این بخش‌ها نمانده و روزبه‎‎‎‎‎روز ابعاد گسترده‌تری به خود خواهد گرفت. ان اف تی‌ها ظرفیت‌های بسیاری دارند که با رشد فناوری‌ پایه آن یعنی بلاکچین و قراردادهای هوشمند و سایر فناوری‌های وابسته نقش و کارکرد آن‎‎‎‎‎‎ها در آینده بسیار بیشتر و بهتر خود را نشان خواهد داد. قابلیت اثبات مالکیت و ارائه سند مالکیت دیجیتالی به عنوان مهم‌ترین کارکرد ان اف تی‌ها، زمینه حضور و ورود بسیاری از حوزه‌های دیگر به این بستر را فراهم خواهد نمود.

معرفی انواع NFT و تفاوت هرکدام

NFT های بازی:

ان اف تی های حوزه GemeFi، شامل تمام عناصر و آیتم‎‎‎‎‎‎های درون یک بازی بلاکچینی است. این می‎‎‎‎‎‎تواند شامل آواتارها، لباس ها، زمین های متاورسی، یک تکه سنگ برای زیبایی محیط، سلاح، ماشین‎‎‎‎‎‎ها، یا هرچیز دیگری باشد. درواقع بدون حضور NFT ها، امکان خرید و فروش و کسب درآمد از بازی‎‎‎‎‎‎های متاورسی هرگز ممکن نبود.

دارندگان این ان اف تی‌ها می‌توانند آیتم‌های کمیاب درون بازی را در اختیار داشته باشند یا از آن‎‎‎‎‎‎ها برای نمایش دسترسی خود به ویژگی‌ها و تجربیات خاص بازی استفاده کنند.

NFT یوتیلیتی:

Utility NFT به معنای ان اف تی های کاربردی است. این مفهوم، به نوعی از دارایی دیجیتال اشاره دارد که با استفاده از آن کاربر دسترسی خود به یک محصول یا سرویس خاص را به نمایش می‌گذارد. این نوع NFTها می‌توانند به عنوان مدرکی برای اثبات مالکیت، عضویت یا دسترسی به یک سرویس استفاده شوند.

از این ان اف تی‌ها همچنین می‌توان برای نشان دادن دسترسی به پلتفرم‌های آنلاین، رویدادهای مجازی و عضویت در جوامع آنلاین استفاده نمود.

NFT کلکسیونی:

ان اف تی کلکسیونی (Collectible NFTs) اصطلاحی است که برای اطلاق به مجموعه‌ای از ان اف تی‌ها که می‌توان کلکسیونی از آن را گردآوری کرد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از ان اف تی‌ها با توجه به گستردگی و مجموعه‌های بسیاری که می‌تواند شامل شود، به دو دسته کوچک‌تر کلکسیون‌های دیجیتال و کارت‌های قابل معاوضه تقسیم شده است.

کلکسیون‌های دیجیتال:

این نوع از ان اف تی‌های کلکسیونی مجموعه‌های بزرگی مانند Moonbirds و CryptoPunks را شامل می‌شوند. معمولا مجموعه‌هایی با NFTهای مشابه که تنها در اجزای کوچکی مانند پس زمینه، لباس . رنگ چشم و پوست با یکدیگر متفاوتند، در این دسته قرار می‌گیرند. 

کارت‌های قابل معاوضه:

در این دسته مجموعه‌هایی به شکل کارت‌های بازی یا اصطلاحا Trading card‌ها قرار می‌گیرند که اغلب شامل حوزه ورزش و هواداری است. کارت‎‎‎‎‎‎های NFT در متاورس سورر از این قبیل هستند.

ان اف تی موسیقی:

ان اف تی موزیک (Music NFT) نوعی از توکن‌های غیرمثلی است که با استفاده از آن می‌توان مالکیت یک فایل یا آلبوم موسیقی را با تمام حقوق و امتیازات آن در اختیار داشت. 

این نوع از ان اف تی این امکان را به طرفداران موزیسین‌ها می‌دهد تا با سرمایه‌گذاری روی آثار هنرمند مورد علاقه خود، قطعه‌ای از آن در مالکیت خود داشته باشند.

ان اف تی PFPs:

توکن‌های غیرقابل تعویض تصاویر نمایه (Picture for Proof)، از جمله انواع ان اف تی‌ها هستند که محبوبیت زیادی در میان کاربران دارند و اغلب به عنوان تصاویر پروفایل در توئیتر مورد استفاه قرار می‌گیرند. اما کاربرد این ان اف تی‌ها تنها به این مورد خلاصه نمی‌شود بلکه نماد جایگزین کاربران در دنیای متاورس نیز هستند. کالکشن CryptoPunk به عنوان یکی از مجموعه‌های شناخته شده PFP NFT، در سال 2017 ایجاد شده و 10 هزار پانک با ویژگی‌های محصربه فرد و متفاوت را شامل می‌شود.

نویسنده : فریبا فتحی

نویسنده : فریبا فتحی

نوشتن هنر است و درکنار هم چیدن کلمات و ساخته و پرداخته کردن جملاتی ناب که بتواند خواننده را سر شوق آورد انتخاب من است.

پست های مرتبط

اترمیل EtherMail سرویس ایمیل Web3 - توکن EMC آموزش ایردراپ اترمیل EtherMail سرویس ایمیل Web3 - توکن EMC آموزش ایردراپ
استیکینگ NFT - بهترین پلتفرم و NFT سودآور برای سپرده گذاری استیکینگ NFT - بهترین پلتفرم و NFT سودآور برای سپرده گذاری
بازی متاورسی رایگان گریت Grit و کسب NFT - همکاری Gala و Epic بازی متاورسی رایگان گریت Grit و کسب NFT - همکاری Gala و Epic
5 مارکت برتر NFT - معرفی بهترین بازارهای ان اف تی 5 مارکت برتر NFT - معرفی بهترین بازارهای ان اف تی

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید