عصر متاورس
میم کوین - میم کوین چیست چه تفاوتی با ارز دیجیتال دارد؟

میم کوین - میم کوین چیست چه تفاوتی با ارز دیجیتال دارد؟

مقدمه

میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین چیست؟ چه تفاوتی با ارزهای دیجیتال، توکن ها یا دیگر دارایی های دیجیتال دارد؟ درادامه باما همراه باشید تا بیشتر راجع به میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها و نحوه ذخیره سازی آن ها آشنا شویم.

میم کوین چیست ؟

میم کوین یک نوع از دارایی های دیجیتال مانند بیت‎‎‎‎‎‎کوین یا اتریوم است. میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها نیز برپایه فناوری بلاکچین شکل گرفته اند و درست مانند دیگر دارایی های دیجیتال ذخیره و ثبت می‎‎‎‎‎‎‎شوند. تفاوتی که میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها با سایر دارایی های دیجیتال دارند به چند نکته خلاصه می‎‎‎‎‎‎‎‎شود که در ادامه بررسی می کنیم. اما پیش از آن نگاهی دقیق تر به این دارایی های بیاندازیم:

میم کوین Meme Coin همانگونه که از اسمش پیداست (meme) درواقع از یک الگو، یک نماد یا یک شخصیت الهام می‎‎‎‎‎‎گیرد. دوج کوین DogeCoin اولین و محبوب ترین میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین تاریخ است که از یک شخصیت کارتونی الهام گرفته و نماد آن نیز به شکل همان شخصیت است.

یکی از تفاوت های بارز میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها با سایر دارایی های دیجیتال این است که؛ هر توکن یا ارز دیجیتال یک هدف خاصی را دنبال می‎‎‎‎‎‎‎کند. یک توکن می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند نشان حاکمیتی داشته باشد، می‎‎‎‎‎‎تواند برای خرید و فروش دارایی های درون پلتفرم ها استفاده شود، می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند برای پرداخت پاداش ها به کاربران استفاده شود و یا .... . اما میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها هیچ هدف خاصی ندارند و تنها برای معامله و خرید و فروش استفاده می‎‎‎‎‎‎‎‎شوند.

میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها بیش از سایر دارایی های دیجیتال در معرض نوسان قیمت هستند و عموما هیچ ثباتی در ارزش آن ها به چشم نمی خورد. علت نوسان قیمت میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها تا حدی واضح است؛ مردم به واسطه علاقه ای که به یک نماد یا الگو دارند به سمت این دارایی ها جذب می‎‎‎‎‎‎‎‎شوند و میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین با افزایش ارزش ناگهانی مواجه می‎‎‎‎‎‎‎‎شود. به همان صورت هنگامی که مردم علاقه خود را نسبت به یک الگو از دست بدهند و یا به مسئله جالب تری برخورد کنند از سرمایه گذاری در میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین دست کشیده و با کاهش ناگهانی قیمت مواجه می‎‎‎‎‎‎‎‎‎شوند.

 همانطور که گفته شد میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها هیچ هدفی به غیر از معامله شدن ندارند و نوسان قیمت آن ها به همین جهت است. میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها همچنین از نظر عرضه متفاوت هستند. عموم آن ها دارای یک عرضه نامحدودند که باعث تورم بین آن ها می‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود. اما از نظر فنی میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین مشابه یک ارز دیجیتال و یک توکن است. دقیقا به همان شکل خرید و فروش می‎‎‎‎‎‎‎شوند و به همان شکل در بلاکچین ثبت و ذخیره می‎‎‎‎‎‎‎شوند. 

اگر مقاله دارایی های دیجیتال را مطالعه کنید می‎‎‎‎‎‎توانید تمام تفاوت ها و شباهت ها بین دارایی های دیجیتال را درک کنید. و با هدف ظهور انواع دارایی های دیجیتال آشنا شوید. 

چند نمونه از میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها 

اولین و محبوب ترین میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین تاریخ دوج کوین DogeCoin است که درابتدا تنها برای تمسخر بیت کوین به وجود آمد و پس از مدتی با سیل زیادی از طرفداران روبه رو شده و با افزایش قیمت زیادی مواجه شد. تمام این محبوبیت به جهت پشتیبانی ها و سخنرانی های ایلان ماسک به وجود آمد و پس از اتمام این پشتیبانی ها قیمت دوج کوین دوباره کاهش یافت. 

شیبا اینو Shiba Inu یکی دیگر از میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین های مشهور است که حتما تاکنون نام آن را شنیده اید. جالب است بدانید اگر در مارس 2021 تنها یک دلار شیبا خریده بودید، می‎‎‎‎‎‎توانستید در ماه بعد آن را به ارزش 8000 دلار بفروشید. این نوسان قیمت در هیچ کدام از دارایی های دیجیتال دیگر به چشم نخواهد خورد. 

سخن پایانی 

میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها می‎‎‎‎‎‎‎‎توانند بخشی از سرمایه گذاری های شمارا تشکیل دهند. اما اگر این مقاله را مطالعه کرده باشید متوجه شدید که سرمایه گذاری ایمن و تضمین شده ای نخواهد بود. همانطور که با یک پیغام ایلان ماسک دوج کوین می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند با چنین افزایشی روبه رو شود به همان شکل زمانی که خبری از ایلان ماسک نباشد دوج کوین می‎‎‎‎‎‎تواند تا بی نهایت کاهش یابد. به طور خلاصه میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها به این صورت تعریف می‎‎‎‎‎‎شوند : 

1- میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها به عنوان یک توکن کاربردی طراحی نشده اند و تنها هدف معامله را دنبال می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنند.

2- میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها دارای نوسانات شدیدی هستند به طوری که درمدت کوتاهی می‎‎‎‎‎‎‎تواند سرمایه شمارا از بین ببرد و یا آن را چندین برابر کند.

3- میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها عرضه نامحدودی دارند و به همین جهت تورم بین آن ها شایع است.

4-میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها براساس هیجانات و یا جوسازی ها ارزش گذاری می‎‎‎‎‎‎‎‎شوند.

5- میم‎‎‎‎‎‎‎‎کوین ها نسبت به سایر ارزهای دیجیتال ارزش پایین تری دارند.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی NFT (توکن غیرمثلی) چیست و چگونه کار می کند؟ - ساخت ان اف تی
بررسی انواع دارایی های دیجیتال و کاربرد هرکدام بررسی انواع دارایی های دیجیتال و کاربرد هرکدام
توکن سازی چیست ؟ توکنیزه کردن (Tokenization) به زبان ساده توکن سازی چیست ؟ توکنیزه کردن (Tokenization) به زبان ساده
NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟ NFT های کاربردی یا یوتیلیتی - Utility NFT چه امتیازاتی دارد؟
بلاکچین، متاورس، کریپتو - راهنمای مبتدیان (بخش اول) بلاکچین، متاورس، کریپتو - راهنمای مبتدیان (بخش اول)

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید