عصر متاورس
مقایسه ییلد فارمینگ و استیکینگ - کشت سود یا سپرده گذاری ؟

مقایسه ییلد فارمینگ و استیکینگ - کشت سود یا سپرده گذاری ؟

مقدمه 

با پیشرفت صنعت بلاکچین و همه گیر شدن آن، روش های زیادی برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به وجود آمده. هرکدام از این سرمایه گذاری ها هدفی را دنبال می کنند. ییلد فارمینگ (Yield Farming) و استیکینگ (Staking) دو روش سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال هستند که دراین مقاله به بررسی تفاوت ها و ویژگی های هرکدام می پردازیم و آن هارا از تمام جهات مقایسه می کنیم. پیش از بررسی تفاوت ها یک تعریف ابتدایی از هرکدام خدمتتان ارائه می کنم تا به درک بهتر شما کمک کند.

ییلد فارمینگ Yield Farmingچیست ؟

عبارت Yield Farming به معنای کشت سود است و به یک روش سرمایه گذاری برای کسب سود بیشتر اشاره دارد. ییلد فارمینگ عموما در پلتفرم های DeFi کاربرد دارد که شامل صرافی های غیرمتمرکز و یا پلتفرم های وام دهی می شود. 

فرآیند ییلد فارمینگ به این معناست که شما برای کسب سود بیشتر، سرمایه خودرا برای مدتی مشخص دراختیار این پلتفرم ها قرار می دهید تا نقدینگی آن هارا تامین کنید. از آن جایی که یک پلتفرم بدون نقدینگی فلج می شود و نمی تواند خدماتی به کاربران خود ارائه دهد، بنابراین نیاز شدیدی به سرمایه گذاران خواهد داشت و برای تشویق افراد به ییلد فارمینگ سود قابل توجهی به آن ها پرداخت می کند. پس می توان گفت ییلد فارمینگ یک سرمایه گذاری پربازده با سودی قابل توجه است.   

استیکینگ Staking چیست ؟

Staking به نوعی به معنای سپرده گذاری است و می توان آن را به سپرده گذاری در سیستم بانکداری تشبیه کرد. اما استیکینگ چیزی بیشتر از یک سرمایه گذاری است و بیشتر با هدف اعتبارسنجی تراکنش ها در بلاکچین هایی انجام می شود که از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می کنند.

بلاکچین ها یک ماهیت غیرمتمرکز دارند به این معنا که مدیریت آن برعهده جامعه کاربران است و به یک شرکت خاص محدود نمی شود. بنابراین بلاکچین ها نیاز به یک روش اجماع برای توافق کاربران خواهند داشت. الگوریتم های اجماع در بلاکچین وظیفه تایید، اعتبار سنجی تراکنش ها و ساخت بلاک های جدید را برعهده دارند. هرکدام از بلاکچین ها از یکی از روش های اجماع برای ایمن کردن شبکه استفاده می کنند. مشهورترین و کاربردی ترین روش های اجماع، الگوریتم اثبات کار و الگوریتم اثبات سهام هستند. به عنوان نمونه بلاکچین بیت‎‎‎‎‎‎‎‎‎کوین از الگوریتم اثبات کار (PoW) و بلاکچین اتریوم از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می کند. 

استیک کردن دارایی های خود در بلاکچین هایی که از الگوریتم اثبات سهام "Proof Of Stake" استفاده می کنند می تواند حق دریافت 2 پاداش را بدهد. پاداش اول درازای سرمایه گذاری شماست که باتوجه به سودسالانه (APY) محاسبه می شود. سود دوم این است که بااین کار شانس انتخاب شدن به عنوان اعتبارسنج تراکنش و تبدیل شدن به نود شبکه را می دهد. که در این صورت پاداشی قابل توجه به شما تعلق خواهد گرفت. 

مرتبط : برای آشنایی بیشتر بااین سیستم، مقاله الگوریتم های اجماع را مطالعه کنید. 

مزیت های ییلد فارمینگ نسبت به استیکینگ 

سودی که از سرمایه گذاری ییلد فارمینگ به دست می آورید به مراتب بیشتر از سرمایه گذاری استیکینگ است. همچنین شما می توانید طیف وسیعی از دارایی های دیجیتال را ییلد کنید اما استیکینگ تنها در بلاکچین هایی انجام می شود که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می کنند. 

شما می توانید با استفاده از ابزار، منابع و استراتژی های سرمایه گذاری درآمد خودرا در ییلد فارمینگ افزایش دهید. اما استیکینگ یک سود مشخص دارد و راهی برای افزایش آن وجود نخواهد داشت. 

در مقابل؛ استیکینگ را می توان با هراندازه سرمایه آغاز کرد، همچنین برای سرمایه گذاری در استیکینگ نیاز به دانش تخصصی یا فراگیری مفاهیم پیچیده نخواهید داشت. اما کسب سود از ییلد فارمینگ نیاز به سرمایه بیشتری دارد و علاوه بر آن ممکن است کاربران مبتدی را به چالش بکشد.

کلاهبرداری و خطرات احتمالی در استیکینگ و ییلد فارمینگ 

هردو روش سرمایه گذاری توسط قراردادهای هوشمند اجرا می شوند. بنابراین می توانید با خیال راحت به چگونگی انجام آن ها اعتماد کنید. قرارداد هوشمند یک پروتکل کدنویسی شده است که اجرای دستورات را برعهده دارد و تنها کاری که انجام می دهد شرایطی است که برایش تعریف شده. درست مانند یک ربات، با این تفاوت که پس از ایجاد قرارداد هوشمند و تایید آن نمی توان از اجرای آن جلوگیری کرد یا به نحوی دستورات را دستکاری کرد. بنابراین اگر یک قرارداد هوشمند دارای خطای کدنویسی نباشد، مطمئن ترین راه برای توافق طرفین قرارداد است. شما در صورت استفاده از پلتفرم های معتبر می توانید از این بابت خاطرجمع باشید. 

مرتبط : قرارداد هوشمند چیست و چگونه کار می کند؟ چگونه یک قرارداد هوشمند را اجرا کنیم؟ 

اما ییلد فارمینگ از یک جهت دیگر ممکن است به شما ضرر برساند. در مدت زمانی که توافق کرده اید سرمایه خودرا در اختیار یک پلتفرم قرار دهید، نمی توانید به آن سرمایه دسترسی داشته باشید. حالا فرض کنید 10 سکه اتر ETH را در به مدت یکماه ییلد کرده اید. اگر طی این مدت ارزش اتر ETH با کاهش قیمت زیادی مواجه شود شما نه تنها سود نکرده اید بلکه ضرر زیادی هم متحمل می شوید. به همین جهت توصیه می کنم در انتخاب ارز دیجیتال مناسب دقت کافی داشته باشید و یا از یک استیبل کوین با قیمت ثابت استفاده کنید. استیکینگ نیز روش های مختلفی دارد و در برخی روش ها که سود بیشتری به شما تعلق می گیرد نمی توانید در مدت زمان مشخص، به سرمایه خود دسترسی داشته باشید. 

استیکینگ چگونه انجام می شود؟

استیکینگ به دو روش انجام می شود. روش اول Locked Staking به معنای سپرده گذاری قفل شده. دراین روش شما نمی توانید طی مدتی که توافق کرده اید به سرمایه خود دسترسی داشته باشید، این روش سود بیشتری دارد اما باتوجه به نوسانات بازار ارزهای دیجیتال، ممکن است دراین مدت شاهد افت ارزش سرمایه خود باشید. 

روش دوم Flexible Staking به معنای سپرده گذاری منعطف. دراین روش شما می توانید هرزمان که مایل بودید سرمایه خود را خارج کنید، اگرچه سود کمتری نسبت به سپرده گذاری قفل شده دارد اما می تواند مطمئن تر عمل کند. 

مرتبط : راهنمای جامع استیکینگ (Staking)

بهترین ارزهای دیجتال برای استیک کردن  

همانطور که می دانید همه ارزهای دیجیتال ارزش استیک کردن را ندارند، سودی که به شما تعق میگیرد در ارزهای مختلف، متغیر است. برخی از ارزهای مناسب تر برای استیکینگ به شرح زیر است. 

ETH بهترین برای استیکینگ طولانی مدت.

ADA بهترین برای استیک پایدار

UNI بهترین استیکینگ غیرمتمرکز

DOT بهترین استیکینگ با استفاده از الگوریتم NPoS

MATIC دارای بالاترین بازده برای استیکینگ

ALGO بهترین استیکینگ در الگوریتم PPoS

AKT یک دیگر از بهترین ها برای استیکینگ غیرمتمرکز

برخی دیگر از بهترین ارزهای دیجیتال برای استیکینگ شامل؛ BIT, XZT, BNB, HYDRA, CAKE, AVAX, SUSHI می شود همچنین در صورت استفاده از استیبل کوین هایی مانند USDT و USDC در برابر نوسان قیمت ایمن خواهید بود. 

ییلد فارمینگ چگونه انجام می شود ؟

شما می توانید در صرافی های غیرمتمرکز یا پلتفرم های وام دهی به سرمایه گذاری ییلد فارمینگ بپردازید. برخی از پلتفرم ها ابزار ها و خدمات بیشتری ارائه می دهند، همچنین در برخی از صرافی ها می توانید سودمرکب APR دریافت کنید (نحوه محاسبه سود مرکب را در ادامه توضیح خواهم داد). اما به علت برخی پیچیدگی ها دراین سرمایه گذاری توصیه می کنم درابتدا از یک پلتفرم با رابط کاربری ساده و قابل اعتماد استفاده کنید. همچنین میزان سودی که به شما تعلق می گیرد در ارزهای دیجیتال و پلتفرم های مختلف، متغیر است. ارزهای پیشنهادی ما برای ییلد فارمینگ شامل؛ USDT, USDC, DAI, ETH و BTC می شود. 

مرتبط : آموزش ییلد فارمینگ در پلتفرم وام دهی کامپاند Compound و آموزش قسمت های مختلف آن 

بهترین پلتفرم های ییلد فارمینگ براساس درجه سختی 

بهترین پلتفرم های ییلد فارمینگ محبوب و باسابقه براساس تجربه کاربران به شرح زیر است :

کاربران مبتدی :

پلتفرم وام دهی کامپاند Compound، پلتفرم وام دهی آوی Aave و پلتفرم Maker DAO.

کاربران با تجربه متوسط :

صرافی UiniSwap، صرافی SushiSwap، پلتفرم Balancer و پلتفرم Harvest Finance

کاربران حرفه ای :

LoopRing، پروتکل Mirror و پروتکل dYdX

میزان سود، نحوه محاسبه سود، مدت زمان و حداقل سرمایه به چه عواملی بستگی دارد؟ 

مدت زمانی که به سرمایه گذاری مشغول می شوید بستگی به پلتفرم و ارز دیجیتال انتخابی شما دارد. اما عموما مدت زمانی بین 1 روزه، 7روزه، 15روزه، ماهانه و سالانه برای این کار وجود دارد. میزان سودی که به شما تعلق می گیرد نیز بستگی به انتخاب دو مؤلفه پلتفرم و ارز دیجیتال خواهد داشت. دو نوع سود وجود دارد. اولی سود سالانه APY و دومی سود مرکب APR. سودسالانه را می توانید در تمام پلتفرم ها مشاهده کنید اما سود مرکب در برخی از پلتفرم ها موجود است. سود مرکب به این معناست که سود شما به صورت لحظه ای و براساس سرمایه شما محاسبه می شود. به عنوان مثال اگر 10 دلار را به مدت یک ماه سرمایه گذاری کرده و 1 دلار سود کسب کنید، سود شما از این لحظه براساس 11 دلار محاسبه می شود نه براساس اصل دارایی. 

جمع بندی 

استیکینگ (Staking) و ییلد فارمینگ (Yield Farming) دو روش سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال است. برای کسب درآمد از هرکدام از این روش ها نیاز به بالابردن سطح اطلاعات خود دارید، همچنین برخی ابزار ها و منابع به مدیریت سرمایه شما و به کار بستن بهترین استراتژی سرمایه گذاری برای دریافت بیشترین سود ممکن کمک می کند. به علت حجم بالای محتوی این مسائل را در مقاله های جداگانه راهنمای جامع ییلد فارمینگ و مقاله راهنمای جامع استیکینگ بیان کردیم و در این مقاله تنها به مقایسه این دو روش سرمایه گذاری پرداختیم. و از چگونگی دقیق آن ها صرف نظر کردیم. می توانید در مقاله های مربوطه اطلاعات گسترده ای راجع به هرکدام به دست آورید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟ - مقایسه 10 مکانیزم اجماع الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟ - مقایسه 10 مکانیزم اجماع
ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان) ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان)
ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید