عصر متاورس
ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع

ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع

مقدمه

ییلد فارمینگ Yield Farming از نظر لغوی به معنای کشت سود است. و به یک روش سرمایه گذاری سودآور در پلتفرم های DeFi ( امورمالی غیرمتمرکز ) اشاره دارد. در مقاله راهنمای جامع ییلد فارمینگ، به تفصیل راجع به این مفهوم توضیح داده شده، به همین جهت از توضیح تکراری صرف نظر کرده و پس از نگاهی کوچک به این مفهوم، مستقیما به سراغ آموزش کسب سود از ییلد فارمینگ در پلتفرم کامپاند Compound خواهیم پرداخت.  

مرتبط : راهنمای جامع ییلد فارمینگ و بررسی تمام نکات مهم قبل از شروع!

ییلد فارمینگ چیست ؟

ییلد فارمینگ در امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) کاربرد دارد و هدف اصلی آن صرافی های غیرمتمرکز و سیستم های وام دهی در DeFi هستند. این پلتفرم ها برای ارائه خدمات به کاربران، نیاز به تامین نقدینگی خود دارند و کسانی که ییلد فارمینگ می کنند وظیفه تامین نقدینگی در این پلتفرم هارا برعهده دارند.

مسئولیت اجرای شرایط ییلد فارمینگ برعهده قراردادهای هوشمند است. شما سرمایه خود را در یکی از پلتفرم ها به واسطه قراردادهای هوشمند به اشتراک می‎‎‎‎‎‎گذارید و در ازای این همکاری، بخشی از درآمد پلتفرم را دریافت می‎‎‎‎‎‎کنید. 

سودی که به شما تعلق می‎‎‎‎‎‎گیرد در هر پلتفرمی متفاوت است. همچنین مدت زمانی که توافق می‎‎‎‎‎‎‎کنید و حداقل سرمایه ی مورد نیاز برای این کار نیز بستگی به نوع ارز دیجیتال و پلتفرمی دارد که انتخاب می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنید. اما به صورت کلی شما می‎‎‎‎‎‎‎توانید به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه سرمایه خودرا در اختیار یک پلتفرم قرار دهید. توجه کنید از آن جایی که این کار توسط قراردادهای هوشمند انجام می‎‎‎‎‎‎‎شود، می‎‎‎‎‎‎‎‎‎توانید در صورت استفاده از یک پلتفرم قابل اعتماد از بابت کلاهبرداری یا خطرات احتمالی آسوده خاطر باشید. اما این به معنای این نیست که ییلد فارمینگ هیچ خطری ندارد. 

اقدامات مورد نیاز قبل از شروع ییلد فارمینگ 

ییلد فارمینگ به عنوان یک روش سرمایه گذاری، باوجود سودآور بودن می‎‎‎‎‎تواند خطرناک نیز باشد. این خطرات از نظر فنی وجود ندارند بلکه از کم تجربگی یا بی اطلاعی کاربران ناشی می‎‎‎‎‎‎‎شود. به همین منظور توصیه می‎‎‎‎‎‎‎‎کنم پیش از اقدام به این کار، اطلاعات خودتان را تکمیل کنید. مقاله راهنمای جامع ییلد فارمینگ به شرح این موارد پرداخته است. 

1- اولین کار برای شروع، داشتن یک کیف پول دیجیتال است. توصیه می‎‎‎‎‎‎کنم از کیف پول متامسک استفاده کنید. چراکه علاوه بر سرعت و امنیت، می‎‎‎‎‎‎توان گفت عموم پلتفرم ها متامسک را به عنوان اولین گزینه پیشنهادی خود لیست می‎‎‎‎‎‎کنند. همچنین متامسک از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال در شبکه های مختلف پشتیبانی می‎‎‎‎‎‎کند. (در مقاله آموزش ساخت متامسک Metamask می‎‎‎‎‎توانید در عرض 5 دقیقه کیف پول متامسک خود را بسازید). 

2- پس از نصب کیف پول باید یک پلتفرم قابل اعتماد را انتخاب کنید. پلتفرم های زیادی در این حوزه وجود دارند، اما توصیه می‎‎‎‎‎‎کنم در ابتدا از یک پلتفرم آسان و ساده استفاده کنید و پس از کسب تجربه از پلتفرم های حرفه ای تر با ابزار های خاص، استفاده کنید. دراین مقاله پلتفرم Compound را برای آموزش ییلد فارمینگ انتخاب کرده ایم. 

پلتفرم کامپاند Compound چیست؟

کامپاند یک پلتفرم وام دهی در حوزه دیفای (DeFi) با رابط کاربری آسان است که به متقاضیان وام، پول قرض می‎‎‎‎‎‎دهد. شما می‎‎‎‎‎‎توانید با ییلد فارمینگ سرمایه خودرا در این پلتفرم به دیگران قرض دهید و در ازای آن مبلغ قابل توجهی سود کسب کنید. تمام امور توسط قراردادهای هوشمند اجرا می‎‎‎‎‎‎‎‎شوند و نگرانی برای اعتماد کردن وجود نخواهد داشت. 

توکن COMP ارز بومی پلتفرم Compound است و شما علاوه بر کسب سود، مقداری از توکن COMP را هم دریافت می‎‎‎‎‎‎کنید. توکن COMP نشان حاکمیتی دارد به این معنا که می‎‎‎‎‎‎توانید با دراختیار داشتن توکن COMP در تصمیم گیری های مدیریتی این پلتفرم شرکت کنید. هر توکن COMP نماینده یک حق رای است که می‎‎‎‎‎‎توانید به یک پیشنهاد رای مثبت یا منفی دهید. همچنین برای کسب سود بیشتر می‎‎‎‎‎توانید COMP های بدست آمده را در صرافی ها بفروشید. 

آموزش ییلد فارمینگ در پلتفرم کامپاند Compound

برای شروع ییلد فارمینگ در این پلتفرم طبق مراحل زیر عمل کنید. 

1- نسخه مرورگر کیف پول متامسک را دانلود کنید و آن را نصب کنید. (آموزش نصب متامسک در 5 دقیقه).

2- در مرحله اول نیاز به خرید یک ارز دیجیتال خواهید داشت، پیشنهاد ما ارز های USDT, USDC, DAI, ETH و BTC است. این ارزها بیشترین بازده را بین سایر ارزهای دیجیتال دارند. همچنین باید مقداری اتر ETH را در کیف پول خود داشته باشید. این برای پرداخت کارمزدهاست و از آن جایی که اکثر پلتفرم ها درحال حاضر در بلاکچین اتریوم هستند نیاز به اتر ETH خواهید داشت.  

3- حالا آماده اید!! وارد وبسایت رسمی کامپاند به آدرس Compound Finance شوید. پس از ورود به صفحه اصلی در قسمت بالا سمت راست روی گزینه APP کلیک کنید. 

4- دراین مرحله باید کیف پول خود را به این پلتفرم متصل کنید. برای این کار کافیست روی گزینه MetaMask کلیک کرده و رمز عبور خودرا وارد کنید. 

5- پس از اتصال کیف پول وارد صفحه ای مانند تصویر زیر می‎‎‎‎‎‎‎شوید که در ادامه به توضیح قسمت های آن می‎‎‎‎‎‎‎پردازیم.

 

الف - Borrow Markets

همانطور که گفته شد، کامپاند یک پلتفرم وام دهی است. بخش Borrow مربوط به دارایی هایی است که می‎‎‎‎‎‎توانید قرض کنید. برای آشنایی بیشتر می‎‎‎‎‎توانید مقاله سیستم وام دهی DeFi را مطالعه کنید.  

ب - Supply Markets

این قسمت مربوط به ییلد فارمینگ است. از قسمت Supply Markets می‎‎‎‎‎‎توانید یکی از دارایی هایی که مایل به ییلد کردن هستید را انتخاب کنید. با کلیک روی هرکدام از ارزها دونوع APY (سود سالانه) را مشاهده می‎‎‎‎‎‎کنید. یعنی دونوع سود از این سرمایه گذاری عایدتان می‎‎‎‎‎‎شود. سود اول Supply APY به معنای سود سالانه شما براساس میزانی که عرضه کرده اید. و Distribution APY به معنای سودی است که به عنوان پاداش دریافت می‎‎‎‎‎کنید. سود دوم با توکن های COMP پرداخت می‎‎‎‎‎شود. COMP های بدست آمده را علاوه بر فروش در صرافی ها و کسب سود، برای شرکت در مدیریت و تصمیم گیری ها نیز می‎‎‎‎‎‎توانید استفاده کنید.   

6- پس از انتخاب ارز دیجیتال و وارد کردن مقداری که مایل به سرمایه گذاری هستید، متامسک از شما تاییدیه برای دو تراکنش می‎‎‎‎‎‎خواهد. اولی به جهت تعامل با قرارداد هوشمند Compound و دیگری به جهت تایید تراکنش می‎‎‎‎‎باشد، که هردو درقالب اتریوم از شما کارمزد می‎‎‎‎‎‎خواهند ( به همین جهت در مرحله اول گفته شد، ETH را درکیف پول خود داشته باشید.)

7- تبریک می گم! شما ییلد فارمینگ را آغاز کردید و از همین لحظه سود شما محاسبه خواهد شد. می‎‎‎‎‎بینید ستون موجودی شما با دارایی که ارائه کرده اید، پر شده است. در سمت چپ صفحه ( گزینه Balance ) یک ستون به نام APY/Earned وجود دارد که می‎‎‎‎‎‎توانید سودسالانه خود و درآمد خود را مشاهده کنید. 

نکات مهم پس از ییلد فارمینگ 

دربالای صفحه یک اندازه گیری Net APY وجود دارد که کمک می‎‎‎‎‎کند کل سود کسب شده خودرا بین هردو نرخ سود عرضه و توزیع، محاسبه کنید. برای افزایش بازدهی و کسب سود بیشتر، می‎‎‎‎‎‎توانید درمقابل دارایی های سپرده شده خود، وام بگیرید تا APY توزیع بیشتری (پرداخت شده در COMP) به دست آورید و در عین حال آن دارایی ها را به Compound یا پلتفرم های دیگر DeFi مانند Aave، Yearn Finance یا Curve Finance وام دهید.

ابزار ها و منابع جهت افزایش بهره وری ییلد فارمینگ 

هنگامی که ییلد فارمینگ را آغاز کردید و به مرور تجربه بیشتری به دست آوردید، متوجه نیاز به ابزاری خواهید شد که به شما کمک می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند دراین راه بهتر قدم بردارید. دراین قسمت برخی از ابزارهای کاربردی را برایتان آماده کرده ام که به بازدهی بیشتر شما کمک خواهند کرد.

DeFi Pluse 

یک وبسایت مرجع است که اطلاعات وسیعی را دراختیار شما قرار می‎‎‎‎‎‎دهد. دراین سایت می‎‎‎‎‎‎‎‎توانید ارزش کل بازار و اطلاعات های مربوط به رتبه بندی را مشاهده کنید. 

Zapper 

یک ابزار کارآمد برای انواع سرمایه گذاری هاست. در Zapper می‎‎‎‎‎‎توانید سودسالانه در پلتفرم های مختلف را بررسی و مقایسه کنید. یک برنامه کاربردی که اطلاعات ییلد فارمینگ و پلتفرم های آن را در یک جا سازماندهی کرده است. 

InstaDapp 

یکی از پلتفرم هایی است که می‎‎‎‎‎‎توانید در آن به ییلد فارمینگ بپردازید. اما خدمات آن به کشت سود محدود نمی‎‎‎‎‎شود. یکی از قدرتمندترین پلتفرم های DeFi است که اجازه مدیریت نقدینگی را ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد. InstaDapp به شما کمک می‎‎‎‎‎‎کند نقدینگی خود را در پروتکل هایی مانند UniSwap و Aave مدیریت کنید، این حساب هوشمند به شما در بهینه سازی بازدهی کمک می‎‎‎‎‎‎کند. 

Shrimpy 

یک پلتفرم تجارت اجتماعی است. Shrimpy به شما در ایجاد استراتژی های سرمایه گذاری کمک می‎‎‎‎‎‎کند. با خودکار کردن معاملات می‎‎‎‎‎‎توانید درآمد خود را افزایش دهید. این پلتفرم هم برای کاربران باتجربه و هم برای کاربران مبتدی مناسب است و به گونه طراحی شده که بتوانید در مورد صنعت روبه رشد کریپتو، بیشتر بیاموزید. در پلتفرم Shrimpy می‎‎‎‎‎‎توانید استراتژی های معاملاتی دیگران را مشاهده کنید و از آن ها در سرمایه گذاری های خود الهام بگیرید. 

معرفی پلتفرم های  ییلد فارمینگ در DeFi براساس درجه سختی 

پلتفرم های زیادی برای کسب درآمد از ییلد فارمینگ وجود دارند. دراین مقاله به آموزش ییلد فارمینگ در پلتفرم Compound پرداختیم به این جهت که کارکردن با آن ساده است، همچنین یک پلتفرم باسابقه و قابل اعتماد دراین زمینه است. اما می‎‎‎‎‎توانید پس از کسب تجربه بیشتر، از پلتفرم های دیگر با سود های مختلف و ابزارهایی که ارائه می‎‎‎‎‎دهند استفاده کنید. دراین قسمت برترین آن هارا براساس درجه سختی دسته بندی کرده ایم :

حالت آسان : 

  • Compound Finance 
  • Maker DAO
  • Aave

درجه سختی نرمال :  

  • UniSwap
  • SushiSwap
  • Curve Finance
  • Yearn Finance
  • Badger DAO
  • Cream Finance
  • Harvest Finance
  • Balancer

حالت تخصصی و پیشرفته :

  • Alpha Homora
  • Mirror Protocol
  • Metastable
  • Loopring
  • dYdX     

سخن پایانی  

در مقاله ییلد فارمینگ به زبان ساده، به بررسی این مفهوم و تمام مسائل مربوط به آن پرداختیم و نکات مهم پیش از شروع این سرمایه گذاری را شرح دادیم. و دراین مقاله به صورت تصویری و گام به گام نحوه ییلد فارمینگ در پلتفرم Compound را بررسی کردیم.  

شما به عنوان یک سرمایه گذار باید تفاوت هایی که در سرمایه گذاری استیکینگ (Staking) و ییلد فارمینگ (Yield Farming) وجود دارد را درک کنید. چراکه این دو مفهوم ممکن است درنگاه اول مشابه هم باشند. Staking تقریبا نوعی سپرده گذاری است، اما بیشتر از هدف سرمایه گذاری، به عنوان یک الگوریتم اجماع به نام الگوریتم اثبات سهام (Proof Of Stake) برای اعتبارسنجی تراکنش ها در بلاکچین های مختلف است. فرآیند استیکینگ اگرچه بازده کمتری نسبت به ییلد فارمینگ دارد. اما به همان نسبت ساده تر و مطمئن تر است، همچنین با هرمقدار سرمایه ای می‎‎‎‎‎‎توانید به استیکینگ بپردازید. در استیکینگ علاوه بر کسب سود، شانس این را دارید که به عنوان نود ( گره ) شبکه انتخاب شوید و با اعتبارسنجی تراکنش ها، پاداش قابل توجهی به دست آورید. 

شما می‎‎‎‎‎‎‎توانید در قسمت نظرات سؤالات خودرا بیان کنید و از گروه عصر متاورس مشاوره رایگان دریافت کنید. همچنین با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه از آخرین اخبار کریپتو آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

صرافی دکس(dex) چیست؟معرفی صرافی های غیرمتمرکز "dex" صرافی دکس(dex) چیست؟معرفی صرافی های غیرمتمرکز "dex"
Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع) Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع)
استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده قرارداد هوشمند چیست -کاربردهای اسمارت کانترکت و نحوه استفاده
ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان) ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان)
واژه نامه بلاک چین، متاورس و کریپتو (بخش سوم) واژه نامه بلاک چین، متاورس و کریپتو (بخش سوم)

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید