عصر متاورس
شبکه بیس و ایردراپ بالقوه - بررسی بلاکچین لایه دوم Base

شبکه بیس و ایردراپ بالقوه - بررسی بلاکچین لایه دوم Base

پیش گفتار

شبکه بیس (Base Network) یک راهکار لایه دوم مبتنی بر بلاکچین اتریوم Ethereum است که در آگوست سال 2023 طی همکاری صرافی کوین بیس (CoinBase) و شبکه آپتیمیزم (Optimisim) معرفی گردید. این پلتفرم با هدف برطرف ساختن چالش‌های سه‌گانه بلاکچین‌های لایه اول (شامل ارائه همزمان امنیت، تمرکززدایی و مقیاس‌پذیری) و همچنین کاهش هزینه تراکنش‌ها و تسهیل ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) راه‌اندازی شده است.

شبکه‌های لایه دو، در قالب شبکه‌های خارج از زنجیره و طبق زیرساخت‌های بلاکچین اصلی عمل می‌کنند. مهم‌ترین هدف از ارائه راهکارهای لایه دوم، مقیاس‌پذیرتر کردن و کاهش کارمزد تراکنش‌ها در پروژه‌های بلاکچینی است.

شبکه بیس (Base Network) چیست؟

0 تا 100 شبکه لایه دوم بیس Base

بلاکچین لایه دوم Base توسط صرافی کوین بیس انتشار یافت. در حالی که روند توسعه آن از مدت‌ها قبل کلیک خورده بود، اما شبکه آزمایشی آن در 23 فوریه سال 2023 به اجرا در آمد. طبق ادعای تیم توسعه‌دهنده، بیس با هدف ارائه روشی مقرون به صرفه برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (Dappها) طراحی گردیده است.

صرافی کوین بیس در کشور آمریکا مستقر شده است و به عنوان یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان شناخته می‌شود. پشتیبانی این صرافی از شبکه بیس مهم‌ترین عامل اعتبار این پلتفرم است.

شبکه بیس با استفاده از استک منبع باز (Stack OP) شبکه آپتیمیزم توسعه داده شده است. از این رو به عنوان بخشی از شبکه سوپرچین (Superchain) به شمار می‌رود. Stack OP ابزاری است که در تسهیل پروسه ساخت شبکه‌های لایه دوم نقش قابل توجهی دارد. استک OP درواقع شامل تمام نرم‌افزارهایی است که در توسعه و ارتقا شبکه آپتیمیزم سهیم هستند و همزمان با تکامل این شبکه خود نیز تکامل پیدا می‌کنند و به عنوان یک ماژول در داخل یک لایه موجود تعریف می‌شوند.

سوپرچین نیز شبکه‌ای از زنجیره‌ها را شامل می‌شود که از طریق آپتیمیزم ساخته می‌شوند. بدین معنی که امنیت همه این زنجیره‌ها از طریق بلاکچین زیربنایی آن‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها تامین می‌شود و می‌توانند با یکدیگر وارد یک لایه ارتباطی مشترک شوند.

Base، تمرکز اصلی خود را بر ارائه دسترسی آسان و ایمن به شبکه لایه دوم اتریوم عنوان کرده است. همچنین از آنجایی که برمبنای سیستم منبع باز Stack OP ساخته شده، کاربران را قادر می‌سازد زنجیره را فورک کرده و زنجیره‌ای دلخواه ایجاد نمایند. از سویی این پلتفرم دارای ارتباطی مستقیم با محصولات کوین بیس است که می‌تواند برای کاربران این پلتفرم یک مزیت مضاعف به شمار رود.

ویژگی‌های شبکه بیس

شبکه بیس علاوه بر اینکه یک راهکار لایه دوم برای ارائه مقیاس‌پذیری بالا محسوب می‌شود، ویژگی‌ها و قابلیت‌های دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها اشاره خواهیم کرد:

بریج‌ها:

بریج‌ها (Bridges)، به عنوان یک پل، فرایند انتقال داده از یک بلاکچین به بلاکچین دیگر را تسهیل می‌بخشند. از طریق بریج‌های بیس امکان انتقال داده از لایه اول به لایه دوم فراهم می‌شود.

اجرای نودهای اختصاصی:

شبکه بیس توسعه‌دهندگان Dapp‌ها را قادر می‌سازد تا نود بیس خود را راه‌اندازی کنند یا در صورت تمایل از خدمات نود شخص ثالث استفاده نمایند.

زنجیره ابزار (Toolchains):

بیس برای اینکه فرایند توسعه برنامه‌ها را در شبکه خود تسهیل بخشد، چندین زنجیره ابزار تولچین در شبکه خود قرار داده است. استفاده از این ابزار انجام اموری مانند تدوین قرارداد هوشمند و عیب‌یابی از آن‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها را تسهیل می‌کند.

اوراکل‌ها:

اوراکل‌ها (Oracles) به عنوان ابزارهایی سودمند امکان افزودن داده‌های دنیای واقعی به شبکه را به صورت آنچین فراهم می‌سازنند. سیستم Stack OP با پشتیبانی از اوراکل‌های قیمت، نظیر چین لینک (ChainLink) و شبکه پایت (Pyth Network)، نرخ ارزهای دیجیتال محبوب را بررسی و سپس داده‌های آن‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها را در دسترس توسعه‌دهندگان و کاربران شبکه بیس قرار می‌دهد.

کارمزد پایین:

کارمزد تراکنش‌ها در شبکه بیس بسیار پایین‌تر از اتریوم است. شبکه بیس از پروتکل Rollup برای کاهش هزینه‌ تراکنش‌های خود بهره می‌برد.

پشتیبانی از فاست:

بیس از فاست‌های شخص ثالثی مانند کوییک‌نود و Bware Labs پشتیبانی به عمل می‌آورد که به‎‎‎‎‎‎واسطه آن‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها دسترسی به اتر (ETH) و برداشت مستقیم آن از شبکه بیس با امنیت بیشتری امکان‌پذیر می‌شود.

سازگاری با EVM:

بیس دارای سازگاری کامل با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است که این امر ساخت و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) را تسهیل می‌بخشد.

تامین امنیت از اتریوم:

امنیت در شبکه بیس از طریق اتریوم تامین می‌شود.

مزایای لایه دوم بیس Base

فاندامنتال شبکه بیس و ارز دیجیتال Base

مقیاس‌پذیری:

شبکه لایه دوم بیس، تراکنش‌ها را در خارج از زنجیره پردازش می‌کند و سپس به بلاکچین اصلی انتقال می‌دهد. بنابراین حجم بالایی از تراکنش‌های اتریوم در خارج از زنجیره اصلی انجام شده و بدین ترتیب از بار ترافیکی شبکه به طور قابل توجهی کاسته می‌شود.

سرعت بالای تایید تراکنش‌ها:

سرعت تایید تراکنش‌ها به صورت خارج از زنجیره نسبت به تایید درون زنجیره‌ای بسیار بیشتر است که این امر باعث بهبود تجربه کلی کاربر می‌شود.

کاهش کارمزد تراکنش‌:

راه‌حل‌های لایه دوم اغلب با هدف کاهش هزینه تراکنش‌ها راه‌اندازی شده‌اند. پردازش تراکنش‌ها در شبکه بیس نیز به عنوان یک پلتفرم لایه دوم، با هزینه کمتری انجام می‌گیرد تا انجام تراکنش‌ها برای کاربران مقرون به صرفه‌تر باشد.

ارز دیجیتال Base و ایردراپ بالقوه آن

تیم توسعه دهنده شبکه بیس در نقشه راه و صفحه توئیتر این پلتفرم، اعلام کرده که هیچ برنامه‌ای برای عرضه توکن در دستور کار خود ندارد. اما از آنجایی که پیش‌تر نیز برخی از پروژه‌ها علیرغم چنین ادعایی اقدام به عرضه توکن کرده بودند، به زعم برخی، احتمال عرضه توکن بیس نیز دور از انتظار نیست.

ایردراپ معمولا برای اعطای پاداش به حامیان اولیه یک پروژه و تشویق به مشارکت انجام می‌گیرد. توکن BASE در صورت عرضه می‌تواند انگیزه‌ای برای افزایش مشارکت، وفاداری، ایجاد تعامل و احساس مالکیت در کاربران پلتفرم ایجاد نماید. 

معرفی ارز دیجیتال Base به طور بالقوه می‌تواند کارکردهای متعددی از جمله حق مشارکت در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی، قابلیت معامله در مبادلات خارجی و دسترسی به ویژگی‌های برتر را برای شبکه و کاربران آن درپی داشته باشد.

با این حال، هنور هیچ گونه اعلام رسمی برای عرضه توکن از سوی این شبکه صورت نگرفته و بهتر است برای پیگیری ایردراپ احتمالی شبکه بیس به مراجع معتبر و سایت اصلی شبکه مراجعه نمایید.

سخن پایانی

بلاکچین بیس، یک راه حل لایه دوم برای شبکه اتریوم است که توسط صرافی کوین بیس و با همکاری شبکه آپتیمیزم در سال 2023 منتشر شد. اگرچه صحبت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎هایی از راه اندازی یک توکن برای این شبکه به گوش می‎‎‎‎‎‎‎رسد، بااین حال تیم توسعه دهنده این پروژه تابه حال هیچ سند رسمی مبنی بر انتشار توکن ارائه نداده است.

همچنین لازم به ذکر است که شبکه لایه دوم بیس (Base) با پروتکل بیس (Base Protocol) متفاوت بوده و این تنها یک شباهت اسمی است. بنابراین توکن‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های BASE را مربوط به این شبکه ندانید. همانطور که گفته شد، این شبکه درحال حاضر هیچ توکنی منتشر نکرده است.

در آخر شما می‎‎‎‎‎‎‎توانید تجربیات یا سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار کریپتو آگاه شوید.

نویسنده : فریبا فتحی

نویسنده : فریبا فتحی

نوشتن هنر است و درکنار هم چیدن کلمات و ساخته و پرداخته کردن جملاتی ناب که بتواند خواننده را سر شوق آورد انتخاب من است.

پست های مرتبط

بازی های بلاکچینی و مینی اپ های اکوسیستم وب3 تلگرام بازی های بلاکچینی و مینی اپ های اکوسیستم وب3 تلگرام
Illuvium - بازی متاورسی ایلوویوم و توکن ILV (نحوه کسب درآمد) Illuvium - بازی متاورسی ایلوویوم و توکن ILV (نحوه کسب درآمد)
پرپتانسیل ترین پروژه های کریپتویی در سال 2024 - ایردراپ جدید پرپتانسیل ترین پروژه های کریپتویی در سال 2024 - ایردراپ جدید
شبکه Scroll - آشنایی با بلاکچین لایه دوم اسکرول Scroll شبکه Scroll - آشنایی با بلاکچین لایه دوم اسکرول Scroll
صرافی غیرمتمرکز KiloEx و خدمات آن - شرکت در ایردراپ KiloEx صرافی غیرمتمرکز KiloEx و خدمات آن - شرکت در ایردراپ KiloEx

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید