عصر متاورس
بلاکچین آپتیمیزم Optimisim و ارزدیجیتال OP - شرکت در ایردراپ

بلاکچین آپتیمیزم Optimisim و ارزدیجیتال OP - شرکت در ایردراپ

پیش گفتار

بلاکچین آپتیمیزم Optimisim، یک راهکار لایه دوم برای بلاکچین اتریوم Ethereum است. اتریوم به یکی از موفق ترین بلاکچین ها تبدیل شده و ارزدیجیتال ETH دومین ارز بزرگ در بازار است. علت این امر، زیرساخت های مناسب اتریوم برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، برنامه های غیرمتمرکز (Dapps) و پلتفرم های امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) و ... است. اگرچه اتریوم به موفقیت های زیادی دست یافته و کاربران و توسعه دهندگان زیادی را به سمت خود جذب کرده، با این حال اتریوم مشکلاتی نیز دارد. مشکلاتی مانند عدم مقیاس پذیری، که منجر به کند شدن شبکه و درنهایت هزینه های بالا برای کارمزد ها در این شبکه شده است.

آپتیمیزم با نماد OP یک راه حل لایه دوم اتریوم است که برای برطرف کردن این مشکلات به وجود آمده است. در این مقاله از عصر متاورس خواهیم دید آپتیمیزم چگونه سریع تر، مقیاس پذیرتر و ارزان تر از اتریوم خواهد بود. 

آپتیمیزم چیست؟

بلاکچین Optimism راهکار مقیاس‌پذیر لایه دو است که تراکنش‌های اتریوم را سرعت می‌بخشد و کارمزدهای آن‌ها را با تسویه حساب روی بلاکچین دیگری با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته فشرده‌سازی داده کاهش می‌دهد. نکته اصلی مقیاس‌پذیری به روش آپتیمیزم، در نام آن نهفته است. این روش از تکنیکی به نام جمع‌آوری خوش‌بینانه استفاده می‌کند که به موجب آن چندین تراکنش در یک تراکنش جمع می‌شوند، روی بلاکچین دیگری تسویه می‌شوند و رسیدها به بلاکچین اصلی اتریوم بازگردانده می‌شوند.

مجموعه‌های آپتیمیزم نوعی رول‌آپ (rollup) هستند که به‌طور «خوش‌بینانه» فرض می‌کنند همه تراکنش‌های موجود در مجموعه معتبر هستند. این باعث صرفه جویی در زمان می‌شود، زیرا تراکنش‌های فردی نیازی به اثبات مستقیم اعتبار آن‌ها ندارند. اعتباردهندگان در مجموعه یک هفته فرصت دارند تا کل مجموعه را در صورتی که معتقدند حاوی داده‌های جعلی است، بررسی کنند.

آماری در Dune Analytics نشان می‌دهد که آپتیمیزم کارمزد گس تراکنش‌های اتریوم را تا 129 برابر کاهش می‌دهد و توسط پلتفرم‌های دیفایی مانند سینتتیکس (Synthetix) و یونی سوآپ (Uniswap) پشتیبانی می‌شود.

بلاکچین Optimism در ژوئن 2019 معرفی شد و یک شبکه آزمایشی در اکتبر 2019 منتشر کرد. تا ژانویه 2021 بود که یک شبکه اصلی آلفا راه‌اندازی شد و تا اکتبر 2021 طول کشید تا آپتیمیزم نسخه‌ای از شبکه اصلی آلفا را راه‌اندازی کند که با ماشین مجازی اتریوم سازگار بود (EVM). سپس یک شبکه اصلی در دسامبر 2021 راه‌اندازی شد.

آپتیمیزم چگونه کار می‎‎‎‎‎‎‎‎ کند؟

آپتیمیزم اساساً یک لیست بزرگ از تراکنش‌ها است. تمام بلاک‌های رول‌آپ شده آن در یک قرارداد هوشمند اتریوم به نام زنجیره تراکنش‌های کانونی (Canonical Transaction Chain) ذخیره می‌شوند.

اگر کاربر تراکنش خود را مستقیماً به زنجیره تراکنش کانونی ارسال نکرده باشد، بلاک‌های جدید توسط چیزی به نام ترتیب‌دهنده (sequencer) تولید می‌شوند. این ترتیب‌دهنده فوراً تراکنش‌های معتبر را تأیید می‌کند، سپس بلاک‌هایی را در لایه 2 آپتیمیزم ایجاد و اجرا می‌کند.

این بلاک‌ها دسته‌ای از تراکنش‌های اتریوم به همان نام «رول‌آپ‌ها» هستند. ترتیب‌دهنده این داده‌ها را حتی بیشتر فشرده می‌کند تا اندازه تراکنش را کاهش دهد و در نتیجه در هزینه صرفه‌جویی کند، سپس داده‌های تراکنش را به اتریوم ارسال می‌کند.

نرم افزار لایه 2 آپتیمیزم به گونه‌ای طراحی شده است که تا حد امکان از کد اتریوم تقلید کند. برای مثال، از همان ماشین مجازی اتریوم استفاده می‌کند و گس را به همان روش شارژ می‌کند، البته با نرخ پایین‌تر.

از آنجایی که اتریوم و بلاکچین Optimism بسیار شبیه به هم هستند، می‌توانید هر دارایی از نوع ERC-20 را بین این دو شبکه ارسال کنید.

چگونه از آپتیمیزم استفاده کنیم؟

برای کاربران، بلاکچین Optimism تقریباً مانند شبکه اصلی اتریوم است. آدرس Optimism شما همان آدرس شبکه اصلی اتریوم شما است که با 0x شروع می‌شود. کاوشگر بلاکچین Optimism با کاوشگر بلاک چین اصلی اتریوم یکسان است؛ هردو از اتر اسکن استفاده می‌کنند.

Optimism از تعدادی کیف پول دیفای (DeFi) پشتیبانی می‌‍کند که متامسک محبوب‌ترین آن‌ها است. اگرچه می‌توانید به صورت دستی کیف پول خود را برای بلاکچین Optimism پیکربندی کنید، یک راه بسیار ساده‌تر وجود دارد: کافی است به یک برنامه دیفای مانند سوشی سوآپ (SushiSwap) بروید و آپتیمیزم را به عنوان شبکه خود انتخاب کنید.

درست مانند شبکه اصلی اتریوم، Optimism به اتر (ETH) برای پوشش کارمزدهای گس نیاز دارد. بنابراین برای شروع استفاده از Optimism، باید اتر را از زنجیره دیگری مانند شبکه اصلی اتریوم یا لایه‌های دیگر مانند آوالانچ Avalanche، به متامسک خود ارسال کنید. برای ارسال وجوه از زنجیره دیگر، می‌توانید از هر یک از بریج‌هایی که از Optimism پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از یک صرافی متمرکز ارز دیجیتال برای تأمین مالی آدرس Optimism خود با اتریوم استفاده کنید. اما قبل از تلاش برای ارسال وجوه به لایه 2 از صرافی متمرکز، همیشه مطمئن شوید که می‌تواند از برداشت آن زنجیره پشتیبانی کند. اگر وجوهی را به آدرسی ارسال کنید که صرافی شما از آن پشتیبانی نمی‌کند، ممکن است وجوه شما به طور غیرقابل جبرانی از بین برود.

توکنومیک آپتیمیزم: ارز دیجیتال OP چیست؟


بلاکچین Optimism ارز دیجیتال OP خود را در 31 می راه‌اندازی کرد. در مجموع 231000 آدرس واجد شرایط دریافت 214 میلیون توکن OP به صورت رایگان (معروف به ایردراپ) بودند. این 5 درصد از کل 4.29 میلیارد عرضه را تشکیل می‌دهد.

توکنومیک آپتیمیزم نشان می‌دهد که عرضه کل این ارز دیجیتال به موارد زیر تخصیص یافته است:

25 درصد صندوق اکوسیستم

25% برای تأمین مالی پروژه‌های اجتماعی مختلف در Optimism در نظر گرفته شده است. از این صندوق‌ها، صندوق‌های حاکمیتی، شریک و بنیادی 5.4 درصد سهم خواهند داشت. 8.8 درصد باقی مانده تخصیص نیافته است و توسط اعضای جامعه تصمیم‌گیری خواهد شد.

20 درصد بودجه ماسبق برای اموال عمومی

این صندوق برای پاداش دادن به پروژه‌ها بر اساس تأثیر آن‌ها برای منافع عمومی استفاده می‌شود. این تأثیر توسط مکانیزمی محاسبه می‌شود که سعی می‌کند به اندازه کافی و قابل اعتماد به اموال عمومی پاداش دهد. از آنجایی که هیچ پرداخت ثابتی برای یک دوره مشخص وجود ندارد، بنیاد آپتیمیزم می‌تواند در هر زمان از این وجوه استفاده کند.

19 درصد ایردراپ کاربر

 ایردراپ‌ها برای پاداش دادن به مشارکت کنندگان فعال، دارندگان توکن و سایر ذینفعان استفاده می‌شود. اولین ایردراپ سهم 5 درصدی از عرضه کلی توکن را به عموم مردم اهدا کرد. مقدار توکن‌های OP توزیع شده در یک کیف پول بر اساس معیارهای توزیع دقیق است. 14 درصد باقیمانده توکن‌ها برای ایردراپ‌های آینده رزرو شده است.

19 درصد مشارکت‌کنندگان اصلی

مقدار زیادی توکن بین اعضای اصلی تیم توزیع می‌شود. این افراد نیروی ابتکار جمعی آپتیمیزم هستند. صندوق با تخصیص تدریجی مبلغ مشخصی به هر یک از اعضای تیم، از تلاش‌های آن‌ها قدردانی می‌کند. شایان ذکر است که هر تخصیص دارای یک دوره قفل است.

17 درصد سرمایه‌گذاران پروژه

سرمایه‌گذاران همچنان نقش بزرگی در حمایت از پروژه ایفا می‌کنند. بر این اساس، 17 درصد از کل تخصیص به سرمایه‌گذاران اختصاص دارد. هرگونه کمک مالی به سرمایه‌گذاران نیز شامل یک دوره قفل می‌شود.

چگونه واجد شرایط ایردراپ آپتیمیزم شویم؟


توکنومیک آپتیمیزم، فقط محدود به تخصیص‌ها و عرضه آن نیست. در این مورد اطلاعاتی درخصوص ایردراپ‌ها نیز وجود دارد. در اولین ایردراپ آپتیمیزم از معیارهای زیر برای اعطای توکن به کاربران استفاده شده است:

1- کاربر آپتیمیزم: استفاده از بریج OP قبل از 23 ژوئن 2021 یا استفاده از پروژه‌های Optimism بیش از یک بار بین 23 ژوئن 2021 تا 25 مارس 2022.

2- کاربر Repeat Optimism: در چهار هفته مختلف از 23 ژوئن 2021 تا 25 مارس 2022 از برنامه‌ها در بلاکچین Optimism استفاده کرده باشید.

3- رأی‌دهنده دائو DAO: داشتن مشارکت فعال در حاکمیت غیرمتمرکز.

4- امضاکنندگان چند امضایی: کنترل بر مجموعه‌های بزرگ سرمایه و عملکردهای پروتکل کلیدی در آپتیمیزم.

5- اهدایی به Gitcoin Grants در لایه 1: کمک مالی به Optimism در پلتفرم اموال عمومی.

6- قیمت‌گذاری در اتریوم: استفاده از بریج‌ها در حالی که به طور منظم کاربر فعال در لایه 1 هستید.

در آینده ایردراپ آپتیمیزم ممکن است شامل برخی، هیچ کدام یا همه این معیارها باشد.

سخن پایانی

Optimism یک راه‌حل نسبتاً جدید لایه 2 برای اتریوم است. با این حال، این پتانسیل را دارد که نقش مهمی در توسعه بلاکچین اتریوم در آینده ایفا کند. پروژه بلاکچین Optimism برجسته است؛ زیرا مشکل مقیاس‌پذیری را که مانع از پیشرفت محبوب‌ترین بلاکچین شده است، برطرف می‌کند.

فلسفه پشت این پروژه به اندازه فناوری آن منحصر به فرد است: حفظ ارزش‌های اتریوم با تولید زیرساخت‌هایی که باعث رشد و پایداری اموال عمومی می‌شود. این پروژه همچنین دارای یک تیم باتجربه، جامعه بزرگی از پیروان، سرمایه‌گذاران معروف و نقشه راه روشن است.

شما می توانید سؤالات یا تجربیات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت، به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس ها و بلاکچین ها آگاه شوید.

سؤالات متداول

بلاکچین Optimism چیست؟

بلاکچین آپتیمیزم، شبکه‌ای مشابه اتریم است که راه‌کارهای لایه 2 آن به حل نواقص اتریوم کمک می‌کند. در مقاله به نحوه کار ان پرداخته‌ایم.

ایردراپ آپتیمیزم چیست؟

ایردارپ در بحث کریپتو به اهدای رایگان توکن به کاربران یک شبکه گفته می‌شود، با مطالعه مقاله می‌توانید از جزئیات ایردراپ آپتیمیزم مطلع شوید.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

بلاکچین، متاورس، کریپتو - راهنمای مبتدیان (بخش اول) بلاکچین، متاورس، کریپتو - راهنمای مبتدیان (بخش اول)
صرافی کوکوین (راهنمای کامل) - بررسی خدمات KuCoin صرافی کوکوین (راهنمای کامل) - بررسی خدمات KuCoin
Airdrop - ارز دیجیتال رایگان در ایردراپ های جدید - (آموزشی) Airdrop - ارز دیجیتال رایگان در ایردراپ های جدید - (آموزشی)
بررسی آربیتروم (Arbitrum) - شرکت در ایردراپ آربیتروم ARBI بررسی آربیتروم (Arbitrum) - شرکت در ایردراپ آربیتروم ARBI
اکوسیستم پالیگان - پروژه های متاورسی پالیگان Polygon اکوسیستم پالیگان - پروژه های متاورسی پالیگان Polygon

1 نظر ثبت شده !

  1. با عرض سلام و ارادت. میشه راهنمایی بکنيد من چگونه میتونم یک nft توکنومیک که به کیف پول تراست ولت واریز شده ر‌و تبدیل بکنم به تتر یا یه توکن دیگه!؟

  1. سلام ممنون از شما، 

    منظور شمارو از NFT توکنومیک متوجه نشدم، تاجایی که من می دونم توکنومیک یک مفهومه و نمیتونه یک NFT باشه. بااین حال اگر واژه توکنومیک رو صرف نظر بگیریم، شما باید ابتدا NFT خودتون رو معامله کنید، برای این کار باید از بازارهای ثانویه مربوطه اقدام کنید. برای پیدا کردن بهترین بازار باید ببینیم NFT شما در چه زمینه ای هست ؟ مربوط به GameFi و بازیه و یا یک NFT هنریه و یا ... .

    درهر صورت لطف کنید و از طریق چت آنلاین کنار صفحه، سؤال خودتون رو مطرح کنید. ادمین های ما در خدمتتون هستند.   

نظرات خود را با ما در میان بگذارید