عصر متاورس
بازی های بلاکچینی و مینی اپ های اکوسیستم وب3 تلگرام

بازی های بلاکچینی و مینی اپ های اکوسیستم وب3 تلگرام

پیش گفتار

مینی اپ تلگرام (Telegram Mini Apps) پلتفرمی باز است که کسب و کارهای Web3 را قادر می‌سازد به صورت مستقیم برنامه‌های رمزنگاری‌پسند را در تلگرام نصب کرده و مورد استفاده قرار دهند. تلگرام به عنوان یک رسانه اجتماعی بالغ بر 800 میلیون کاربر فعال ماهانه در سرتاسر جهان دارد. تلگرام مینی اپ را در سال 2023 راه‌اندازی نمود تا در اتحادی استراتژیک با بنیاد شبکه باز (TON) و شرکت مادر وی چت Tencent، بتواند خود را در قالب یک پلتفرم ابربرنامه معرفی نماید.

تلگرام در ساخت پلتفرم مینی اپ خود با مجموعه‌ای از شرکای زیرساختی فعال در حوزه فناوری و صنعت ارزهای دیجیتال همکاری می‌کند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به TON اشاره کرد که زیرساخت بلاک چینی را در جهت توسعه اکوسیستم Web3 در تلگرام فراهم می‌سازد. تحقق این رویکرد می‌تواند تلگرام را به یک برنامه فوق العاده غیرمتمرکز تبدیل کند و به توسعه‌دهندگان وب 3 نیز اجاره می‌دهد تا برنامه‌هایی کوتاه را روی پلتفرم ایجاد نمایند.

به عنوان یکی از نتایج شراکت بین TON و تلگرام، در سپتامبر سال 2023، کیف پول مبتنی بر TON در تلگرام طی رویداد Token2024 معرفی گردید و برای کلیه کاربران تلگرام در سراسر جهان فعال شد که از آن می‌توان به عنوان نقطه عطفی مهم در روابط بین TON و تلگرام یاد کرد.

با استفاده از API تلگرام و پذیرش فناوری بلاک چینی زیربنایی آن، این امکان  برای پروژه‌های Web3، فراهم می‌شود که بتوانند نسبت به ادغام عناصر حیاتی مانند امنیت داده‌های منحصربه‌فرد، برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) و یکپارچه‌سازی پرداخت‌های رمزارزها به شکلی مسنجم اقدام نمایند و یک تجربه کاربری (UX) با رویکردی جامع ارائه دهند.

مینی اپ تلگرام چیست؟

مینی اپلیکیشن‌های تلگرام، به عنوان یک ویژگی متحول کننده در اکوسیستم تلگرام هستند که بعد جدیدی را به تعاملات ربات‌ها اضافه می‌کنند. تلگرام به واسطه استفاده از این برنامه‌ها، از یک پیام رسان ساده به برنامه‌ای فوق‌العاده از ترکیب چندین سرویس در قالب یک پلتفرم تبدیل می‌شود و می‌تواند اکوسیستم‌های شخصی و تجاری را در یک رابط کاربری سازگار کند.

زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده در توسعه Mini Apps، جاوا اسکریپت است که به عنوان پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی جهان شناخته می‌شود. عملکرد این برنامه‌ها فراتر از یک پیام رسان ساده بوده و از برنامه‌های متنوعی مانند بازی، اشتراک گذاری محتوا و ابزارهای بهره‌وری پشتیبانی می‌کنند.

موردی که باعث تمایز اپلیکیشن‌های مینی تلگرام می‌شود، سازگاری آنها با بسیاری از پلتفرم‌های مختلف است. این برنامه‌ها در قالب اپ‌های مبتنی بر وب، تنها با یک کلیک در سیستم‌عامل‌هایی مانند Linux، Android، iOS، PC،  Mac  در دسترس قرار می‌گیرند. 

مینی اپ‌ها از طریق ربات‌های تلگرام، مواردی به شرح زیر را پوشش می‌دهند:

1- ارائه تجربیات تعامل محور و اتوماتیک

2- اجرای وظایف تعریف شده

3- تسهیل تعاملات پویا در درون برنامه

4- پاسخ به ورودی کاربران

بلاک چین TON، با توجه به ارائه مقیاس پذیری بالا برای مدیریت حجم تراکنش‌های بسیار زیاد با تاخیر بسیار ناچیز در عملکرد، می‌تواند به یک فناوری ایده‌آل برای برنامه‌های فوق العاده تبدیل شود. شبکه TON همچنین امکان اجرای قراردادهای هوشمند، راه‌اندازی Dapps و ادغام یکپارچه ارزهای دیجیتال را فراهم می‌سازد.

مزایای مینی‎‎‎‎‎‎اپ‎‎‎‎‎‎های تلگرام برای اکوسیستم Web3

نقش اکوسیستم تلگرام و بلاکچین Ton در برنامه های وب3

اپلیکیشن‌های مینی تلگرام، به طور بالقوه مزایای بسیار زیادی می‌توانند برای اکوسیستم Web3 در پی داشته باشند که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

1- مقیاس پذیری و پذیرش گسترده

از آنجایی که Dappها و شبکه‌های مبتنی بر بلاکچین، به دنبال پذیرش گسترده هستند، مقیاس پذیری یک عنصر بسیار مهم برای اکوسیستم Web3 به شمار می‌رود. توانایی TON برای مدیریت کارآمدتر تراکنش‌هایی با حجم بالا، به عنوان یک جاذبه بالقوه برای توسعه دهندگان Dappها شناخته می‌شود.

تحقق این ویژگی در کنار پایگاه 800 میلیونی تلگرام می‌تواند یک عامل مهم برای افزایش پتانسیل جذب کاربران جدید و مرتفع شدن چالش‌های دستیابی به پذیرش گسترده برای بسیاری از پلتفرم‌ها محسوب گردد.

2- حریم خصوصی و امنیت

اکوسیستم Web3 تلگرام برای حفظ حریم خصوصی و امنیت خود از یک رویکرد متمرکز پیروی می‌کند. طبق شرایط و ضوابط برنامه، ثبت اطلاعات جامع و تمرکز بر رعایت مقررات برای عمل به سیاست‌های حاکمیتی دقیق، ایمن نگه داشتن داده‌های کاربران را تضمین می‌کند.

LeapXpert به عنوان پلتفرم پیشرو در حوزه ارتباطات تجاری، با ارائه پلتفرم‌های ارتباطی ایمن و سازگار، تضمین می‌کند که تعاملات کاربران از طریق تلگرام کاملا با استانداردهای نظارتی مطابقت دارد. بنابراین بستری امن را برای ایجاد ارتباط و انجام تراکنش‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

3- درگاه‌های پرداخت تحت پوشش Web3

ادغام درگاه‌های پرداخت Web3 با برنامه‌های مینی تلگرام، به بهبود تجربه کلی کاربر کمک می‌کند. همچنین منجر به تسهیل تراکنش‌های همتا به همتای ایمن‌تر می‌شود که به عنوان جنبه‌ای مهم از اقتصاد توکنی در حال ظهور محسوب می‌گردند.

علاوه بر پشتیبانی از درگاه‌های پرداخت یکپارچه مانند Google Pay و Apple Pay، مینی اپ تلگرام، رمزارز بومی شبکه TON یعنی Toncoin را تحت پوشش قرار داده است و بدین ترتیب با افزودن لایه‌ای جدید به اکوسیسم، امکان تعامل کاربران با تراکنش‌های مبتنی بر بلاک چین را به شکلی یکپارچه فراهم می‌کند.

4- افزایش مشارکت جوامع

تلگرام برای یک دهه، یک پلتفرم محبوب و بستری برای تبلیغات علاقه‌مندان به دنیای ارزهای دیجیتال بوده است. با معرفی اپلیکیشن‌های مینی تلگرام، این امکان برای پروژه‌های دیفای (DeFi)، وب3، حوزه (گیم‎‎‎‎‎‎‎فای) GameFi، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) و پروژه‌های NFT فراهم می‌شود که بتوانند اکوسیستمی پویا و تعاملی عرضه کنند.

بازی‌های بلاک چین و اپلیکیشن‌های مینی تلگرام

بازی های بلاکچینی تلگرام

بخش بازی را می‌توان به عنوان بخشی پیشرو از خدمات اکوسیستم عظیم اپلیکیشن‌های مینی تلگرام به شمار آورد. به عنوان اولین پلتفرم بازی که از برنامه‌های مینی تلگرام بهره برده است، می‌توان به پروژه Fanton اشاره کرد. این پروژه در قالب یک بازی فوتبال فانتزی در سپتامبر 2023 در Mini Apps و روی شبکه TON عرضه گردید و در حال حاضر بالغ بر 55 هزار کاربر فعال ماهانه دارد. از سایر بازی‌هایی که از این برنامه‌ها در جهت توسعه بیشتر خود استفاده کرده‌اند می‌توان به Hero Blaze: Three Kingdoms، Tap Fantasy، Egg Fight Club اشاره نمود.

PlayDeck به عنوان یکی از ابزارهای شبکه TON در پلتفرم بازی TON Play، توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا از پتانسیل برنامه‌های مینی تلگرام بهره‌مند شوند. همچنین به آنها امکان می‌دهد تا بازی‌های مبتنی بر وب را در مدت کوتاهی در بازی‌های تلگرامی منتشر کنند و اکوسیستم بازی خود را بهبود بخشند. پلتفرم TON Play بازی‌های متنوعی از جمله شطرنج، شوتر، بازی با ورق، شبیه ساز اقتصادی و ... را در خود جای داده است.

بازی‌هایی که در شبکه TON راه‌اندازی می‌شوند، می‌توانند از مزایایی مانند ایجاد و مدیریت انجمن بازی خود در تلگرام، کسب درآمد از NFT‌ها، ساخت توکن‌های درون بازی و انجام پرداخت‌های رمزنگاری شده بهره‌مند شوند. 

در نتیجه مشارکت Tencent با Telegram و TON راهکارهایی برای ارائه بازی‌های پیشرفته‌تر معرفی می‌شوند که تحت پشتیبانی سرویس‌های Tencent Cloud قرار دارند.

بازی‌های تلگرامی که در بستر پلتفرم TON ساخته می‌شوند، می‌توانند از راه‌حل بازی Tencent Cloud در جهت ارتقای خود استفاده نمایند. این پروتکل از اعتبارسنج‌های شبکه TON پشتیبانی کرده و درصدد گسترش هر چه بیشتر خدمات خود است تا نیازهای محاسباتی و پهنای باند شبکه TON را تامین کند که در صورت تحقق آن، مشکلات سرعت، مقیاس پذیری و ذخیره‌سازی برطرف خواهند شد.

ادغام مینی اپ تلگرام با حوزه دیفای 

غالبا دیفای را به دلیل عدم ارائه تجربه کاربری کامل و وجود فناوری پیچیده استفاده مورد هدف قرار می‌دهند. زیرا باعث می‌شود بسیاری از افراد تازه‌کار برای استفاده از آن دچار مشکل شوند و همین امر نیز مانع پذیرش گسترده آن می‌شود. اپلیکیشن‌های مینی تلگرام می‌توانند با ارائه یک فرصت هم‌افزایی قدرت، عملکرد فرایندهای مدیریت سرمایه‌گذاری در دیفای (DeFi)، وام‌دهی و استقراض ارزهای دیجیتال و خرید و فروش دارایی‌های دیفای را در یک قالب یکپارچه تسهیل ببخشند. 

با این حال، رویکرد ادغام دیفای در برنامه‌های مینی تلگرام هنوز در مراحل اولیه خود است و با توجه به ظهور پروژه‌های جدید، نمی‌توان چشم‌انداز دقیقی در این مورد ارائه داد. بسیاری از پروژه‌های جدید از جمله Bitget، Button Wallet، TON Swap و 1inch Network درصدد استفاده از برنامه‌های مینی تلگرام هستند.

تلگرام با ادغام یکپارچه فناوری بلاک چین در برنامه‌های خود و تقویت مشارکت با شرکت‌های صنعتی به ویژه The Open Network Foundation و Tencent، درصدد است خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در توسعه یک اکوسیستم ابر اپلیکیشن غیرمتمرکز معرفی کند.

منابع: Cointelegraph.com

نویسنده : فریبا فتحی

نویسنده : فریبا فتحی

نوشتن هنر است و درکنار هم چیدن کلمات و ساخته و پرداخته کردن جملاتی ناب که بتواند خواننده را سر شوق آورد انتخاب من است.

پست های مرتبط

مقایسه NFT و ارز دیجیتال - کاربرد NFT در اکوسیستم Web3 مقایسه NFT و ارز دیجیتال - کاربرد NFT در اکوسیستم Web3
بازی متاورسی Prospectors (جستجوگران) و ارز دیجیتال PGL بازی متاورسی Prospectors (جستجوگران) و ارز دیجیتال PGL
NotCoin بازی تلگرامی موبایل - کسب درآمد ایردراپ نات کوین NotCoin بازی تلگرامی موبایل - کسب درآمد ایردراپ نات کوین
هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال در سال 2024 - بهترین پروژه های AI هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال در سال 2024 - بهترین پروژه های AI

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید