عصر متاورس
شبکه Celsius و ارزدیجیتال CEL - پلتفرم وام دهی سلسیوس

شبکه Celsius و ارزدیجیتال CEL - پلتفرم وام دهی سلسیوس

پیش گفتار 

استفاده از وام، بسیاری از نیازهای مالی ما را به خوبی و در کمترین زمان ممکن حل می‌کند، اما متأسفانه نرخ سودهای بازپرداخت بالا و نیاز به سپرده اولیه، بسیاری را دچار مشکل می‌کند. در این بین شبکه سلسیوس، پلتفرمی است که برای حل این مشکل به میان آمده است. با استفاده از این پلتفرم و ارز دیجیتال CEL، که توکن بومی آن است، موقعیت‌های سودآوری برای وام‌گیرندگان و وام‌دهندگان ایجاد شده است. در ادامه این مقاله از عصر متاورس شبکه Celsius  و ارز دیجیتال آن را بررسی خواهیم کرد.

شبکه Celsius چیست؟

شبکه سلسیوس Celsius، یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین است که خدمات خودرا در حوزه وام دهی دیفای " DeFi " ارائه می دهد. این پلتفرم در نسخه های موبایل برای اندروید و ios در دسترس است و شما می توانید با یک گوشی همراه از خدمات جذاب آن استفاده کنید.  با مجموعه راه‌حل‌های وام دهی، ایجاد ییلد و روش‌های پرداخت، شبکه Celsius  خدمات مالی و شرایطی که از طریق مؤسسات متعارف در دسترس نیستند را فراهم می‌کند. دستور کار پلتفرم سلسیوس بسیار ساده است: «با اطمیمنان از خدمات مالی بهترین کار برای عموم انجام می‌شود، نه برای واسطه‌ها»

اولین دستور کار شبکه سلسیوس، رویکرد سنتی در خدمات مالی را تغییر می‌دهد و امکان جایگزینی ریشه‌ای را فراهم می‌کند. سلسیوس 80 درصد از کل درآمد خود را در قالب پاداش و نرخ‌های سود پس‌انداز به کاربران برمی‌گرداند. اما سلسیوس چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟ نکته‌ای کلیدی در وثیقه‌گذاری بیش از حد وام‌های کریپتو و بازپرداخت آن‌ها وجود دارد، فرآیندی که طی آن وجوهی که به عنوان وثیقه در شبکه Celsius  نگهداری می‌شوند، به طرف دیگری قرض داده می‌شوند. در این جا منظور از «طرف دیگر»، سرمایه‌گذاران بزرگی است که به دنبال نفوذ قابل اعتماد به ارزهای دیجیتال هستند. سرمایه‌گذارانی مانند صندوق‌های تأمینی، به جای قرض گرفتن کریپتو از منابع غیرمرتبط، می‌توانند کریپتو را از یک منبع اثبات‌شده قرض بگیرند: برای مثال شبکه سلسیوس.

 سلسیوس فرصتی جذاب برای سرمایه‌گذاران نهادی بزرگی است که با جمع‌آوری ارزهای دیجیتال در یک استخر بزرگ، به دنبال راه‌اندازی امن در بازار ارزهای دیجیتال هستند. سودی که پلتفرم سلسیوس از این سرمایه‌گذاران به دست می‌آورد به انجمن شبکه بازگردانده می‌شود. 80 درصد از سود به کاربران شبکه سلسیوس پاداش داده می‌شود، در حالی که 20 درصد برای تأمین بودجه توسعه استفاده می‌شود.

بنیان گذاران Celsius


مدیرعامل، یکی از بنیانگذاران و رئیس هیئت مدیره، الکس ماشینسکی، نسبتاً در فضای فناوری شناخته شده است. ماشینسکی به عنوان مخترع VoIP (Voice over Internet Protocol) به برقراری تماس‌های آنلاین بدون استفاده از شبکه‌های تلفن سنتی کمک کرد. علاوه بر این، ماشینسکی چندین کسب و کار موفق ایجاد کرده است و بیش از 35 اختراع مختلف را به ثبت رسانده است. یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های ماشینسکی، Transit Wireless است که در زمان خروج او، ارزش آن تقریباً 1.2 میلیارد دلار بود.

همچنین، هر جمعه عصر، ماشینسکی میزبان جلسات هفتگی AMA (از Mashinsky Anything) است. این یک فرصت عالی برای انجمن شبکه سلسیوس برای تعامل با تیم فراهم می‌کند. همچنین این جلسات، بینشی در مورد پیشرفت‌های پلتفرم ارائه می‌دهد و به رشد شبکه کمک می‌کند.

مشخصات فنی شبکه سلسیوس

برای آن که این شبکه را بهتر بشناسیم، لازم است مشخصات آن را بررسی کرده و از نحوه کار آن مطلع شویم. در ادامه چند مشخصه اصلی پلتفرم سلسیوس را بررسی خواهیم کرد.

1- امنیت و ریسک

Celsius در حال ساخت یک پلتفرم امن است. سلسیوس از امنیت در سطح بانکی برای ایمن نگه داشتن دارایی‌ها و اطلاعات کاربران استفاده می‌کند. برای این کار از احراز هویت چند مرحله‌ای، رمزگذاری و... استفاده می‌کند. دارایی‌های کریپتو بین چندین کیف پول و صرافی‌های برتر توزیع می‌شود. علاوه بر این، سلسیوس یک خزانه کیف پول سرد ذخیره دارد تا در صورت بروز مشکل، به عنوان بیمه عمل کند. همچنین از هکرهای کلاه سفید و امنیت سایبری شخص ثالث در آن استفاده شده است.

2- پشتیبانی جامعه

سلسیوس با این هدف کار می‌کند، که به اعضای انجمن خود و افرادی که وثیقه‌گذاری کرده‌اند، وام ارائه دهد تا از این طریق بتوانند سود دارایی‌های کریپتوی خود را دریافت کنند.

3- حفاظت از وام

اعضایی که در شبکه سلسیوس کوین قرض می‌دهند توسط استخر حفاظتی وام سلسیوس محافظت می‌شوند. هر گونه وام نکول شده یا کوین از دست رفته از طریق استخر حفاظتی بیمه خواهد شد و ارزش کوین بلافاصله بازیابی می‌شود. کیف پول سلسیوس هر روز سپرده‌های نقدی را نشان می‌دهد که توسط یک شرکت حسابداری خارجی نیز چندین بار در سال حسابرسی می‌شوند.

4- سازگار و قانونی

سلسیوس به تمام قوانین قابل اجرا و دستورالعمل‌های قانونی پایبند است. انجمن سلسیوس موظف است برطبق قوانین، و اصول KYC که به شناخت مشتری مربوط است عمل کرده و با هرگونه هدف ترورسیتیک و پولشویی، مقابله کند.  

5- کارمزدها

مدل شبکه‌ای سلسیوس، هدف حفظ امنیت دارندگان توکن را دنبال می‌کند. با این کار قصد دارد بهترین شرایط را برای وام‌گیرندگان خود ایجاد کند. کارمزدهای این سیستم، بر اساس بهره‌ای که به هر تراکنش وام گرفتن تعلق می‌گیرد، مشخص می‌شود. اعضا همیشه به ازای هر ارز دیجیتال وام داده شده، 5 درصد سود سالانه (APY) دریافت می‌کنند.

مرتبط : آموزش وام دهی و کسب سود (تصویری و گام به گام).

ارز دیجیتال CEL

همزمان با راه‌اندازی کیف پول Crypto Celsius، توکن سلسیوس (CEL) نیز معرفی شد. با استفاده از این ارز دیجیتال، اعضای شبکه می‌توانند با وثیقه‌گذاری ارز دیجیتال، وام دلاری دریافت کنند. همچنین امکان دریافت ارز دیجیتال CEL به عنوان سود وام نیز وجود دارد. 

ارزدیجیتال CEL یک توکن با استاندارد ERC-20 و یک توکن کاربردی است. مهم ترین کاربردهای این توکن در زیر آورده شده؛

1- توکن CEL علاوه بر کاربردهایی که دارد، یک توکن حاکمیتی نیز هست. به واسطه این توکن می توانید در انجمن Celsius عضو شوید و در مدیریت این پلتفرم شرکت کنید.

2- امکان سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال خود در کیف پول سلسیوس

3- امکان درخواست وام‌های دلاری با وثیقه ارزهای دیجیتال

4- اگر برای بازپرداخت وام های خود از توکن CEL استفاده کنید، تخفیف های قابل توجهی شامل حال شما می‎‎‎‎‎شود.  

5- به اعضا اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال را به منظور کسب سود وام دهند

6- دستیابی به ارشدیت در پلتفرم که بر نرخ بهره به دست آمده تأثیر می گذارد

7- برای ارزهای دیجیتال وام داده شده پاداش بهره دریافت کنید

توکنومیک ارز دیجیتال سلسیوس


برای بررسی عمیق تر ارزدیجیتال CEL، نگاهی به طراحی توکنومیک آن می اندازیم؛

عرضه کل این توکن برابر با 690 میلیون CEL و برابر با حداکثر عرضه آن است که چیزی حدود 423,5 میلیون از آن در گردش است. نحوه تخصیص این توکن به شرح زیر است؛ 

1- 40 درصد به پیش فروش عمومی اختصاص یافت.

2- 10 درصد برای فروش کلی اختصاص یافت.

3- 27 درصد به خزانه داری پروژه تخصیص یافت.

4- 19 درصد برای تیم Celsius درنظر گرفته شد.

5- 2% برای شرکای پروژه و 2% برای گروه تبلیغات و بازرگانی تخصیص یافت.

چند نکته وجود دارد که در مورد این توکن‌های اضافی باید به آن‌هها توجه داشته باشیم:

الف- این توکن ها مستقیما وارد خرانه می شوند و هیچ واسطه یا صرافی خاصی دراین امر دخیل نیست.

ب- میزان 81 درصد از توکن ها برای تامین مالی وام های جدید و 19 درصد باقی مانده برای تامین مالی استفاده می شوند.

استیک کنید و سود به دست آورید

شبکه کسب درآمد سلسیوس به کاربران این امکان را می دهد که ارز دیجیتال خود را برای استقراض استیک (Stake) کنند و در ازای آن سود کسب کنند. این پلتفرم بیش از 35 توکن از جمله BTC، LTC، ETH و استیبل کوین هایی مانند USDT، GUSD و DAI را می‌پذیرد. بازدهی درصدی سالانه (APY) هر ارز دیجیتال، نشان‌دهنده تقاضای بازار برای آن کوین خاص است. از اکتبر 2020، برخی از این توکن‌ها 15 درصد در سال درآمد داشتند و پیشنهادات بازدهی بانک‌ها اغلب کمتر از 1 درصد بوده است. اگر کاربران تصمیم بگیرند سود بهره خود را از جنس CEL، دریافت کنند، پرداخت‌ها 30 درصد بیشتر می‌شود.

برخلاف بانک‌های فیات، سلسیوس برای شروع سود به حداقل سپرده نیاز ندارد. همچنین، هیچ دوره قفل یا جریمه‌ای برای عدم رعایت حداقل مبلغ یا برداشت وجه شما وجود ندارد. با محدودیت‌های کمتر و بازدهی بالاتر، سلسیوس یک پیشنهاد کاملاً متفاوت در نحوه مدیریت و نگهداری دارایی‌هایتان ارائه می‌کند.

مرتبط : آموزش استیکینگ (Staking) و کسب سود. گام به گام و تصویری

مزیت های ارزدیجیتال CEL در پلتفرم Celsius

توکن CEL که در ژوئن 2018 منتشر شد درواقع زیربنای سیستم های درآمد و پاداش های شبکه Celsius است. استفاده از این توکن برای هر گروه از کاربران این شبکه مزیت هایی به همراه دارد؛

سودآوران

با پذیرش پاداش در قالب توکن‌های CEL، سودآوران تا 30 درصد پاداش بیشتری در تمام سپرده‌های توکن‌های غیر CEL دریافت می‌کنند.

وام گیرندگان

با پرداخت سود با توکن‌های CEL، وام‌گیرندگان تا 30 درصد تخفیف در پرداخت سود دریافت می‌کنند

مؤسسات

با پرداخت سود با توکن‌های CEL، مؤسساتی که توکن‌ها را از پلتفرم Celsius وام می‌گیرند، 30 درصد تخفیف در پرداخت سود خود دریافت می‌کنند.

ورشکستگی سلسیوس

این شبکه که در سال 2017 تأسیس شد، در ژوئن 2022 اعلام ورشکستگی کرد. طبق گزارش بلومبرگ، بنیان گذار سلسیوس و مدیر اجرایی آن الکس ماشینسکی، توضیح داد که تعداد دارایی‌های دیجیتال روی پلتفرم سریع‌تر از آنچه که سلسیوس آماده استقرار بود، رشد کرد. ماشینسکی فاش کرد که در پاسخ به این رشد، این شرکت تصمیمات ضعیفی در مورد استفاده از دارایی‌ها گرفته است.

طبق اسناد دادگاه، این پلتفرم تا 13 ژوئیه 2022 تقریباً 4.31 میلیارد دلار دارایی و 5.5 میلیارد دلار بدهی داشته است. الکس ماشینسکی، مدیرعامل شرکت در بیانیه‌ای سوگند خورده و خاطرنشان کرد که تلاش‌های شرکت برای به دست آوردن بودجه جدید از منابع خارجی ادامه خواهد داشت. پس از اعلام ورشکستگی، نرخ خروج مشتریان از پلتفرم افزایش یافت که منجر به توقف برداشت در 13 ژوئن 2022 شد.

چرا شبکه سلسیوس برداشت های شبکه را متوقف کرد؟

در 13 ژوئن 2022، شبکه سلسیوس اعلام کرد که تمام برداشت‌ها، مبادله‌ها و نقل و انتقالات را به حالت تعلیق درآورده است. آن‌ها این تصمیم را در واکنش به «شرایط شدید بازار» گرفتند. توقف برداشت، مبادله و نقل و انتقالات، واکنشی به نوسانات در فضای کریپتو بود. با این حال، منجر به نوسانات بیشتر شد، زیرا توکن Cel در یک ساعت پس از اعلام توقف 70 درصد کاهش یافت.

از آنجایی که این مکث مانع از برداشت سرمایه‌گذاران از سلسیوس می‌شود، این کاهش شدید تعجب‌آور نیست، به ویژه با توجه به اینکه منتقدان قبلاً نگران ثبات شرکت بودند. طبق گزارش سلسیوس، این شرکت تقریباً 1.7 میلیون سرمایه‌گذار دارد که تقریباً 6 میلیارد دلار کمک کرده‌اند.

سخن پایانی

شبکه سلسیوس توانسته است با امکانات متنوع خود در حوزه بانکداری تحول ایجاد کند. اعضای این شبکه در صورت تمایل می‌توانند وام‌هایی دریافت کنند که سود خوبی دارد، اما بازپرداخت آن به مراتب از وام‌های بانک‌های فیات راحت‌تر است. بخش بزرگی از امنیت و راحتی کار، به ارز دیجیتال CEL، توکن بومی این شبکه برمی‌گردد. CEL توانسته است با ایجاد موقعیت‌هایی که به استیکرهای خود می‌دهد، بازپرداخت وام را برایشان راحت‌تر و ارزان‌تر کند.

سؤالات متداول

شبکه سلسیوس چیست؟

اگر به تأمین نقدینگی خود از طریق وام‌ها علاقه‌مند هستید، با مطالعه مقاله خواهید دید که سلسیوس، به عنوان پلتفرمی در حوزه مالی چگونه می‌تواند به سودآوری بیشتر کمک کند.

ارز دیجیتال CEL چیست؟

ارز دیجیتال سل، توکن بومی شبکه سلنیوم است، که در مقاله به شیوه کارکرد و تخصیص آن به طور کامل پرداخته شده است.

آیا سرمایه گذاری روی CEL منطقی است؟

سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال می‌توانند از امکانات بسیاری در سلسیوس استفاده کنند، اما بهتر است پیش از هر تصمیمی بخش مربوط به ورشکستگی اخیر سلسیوس را در مقاله مطالعه کنید.

آناهیتا آقااحمدی

آناهیتا آقااحمدی

علاقه‌مند به تولید محتوا و به کارگیری اصول دیجیتال مارکتینگ برای کمک به کسب و کارها برای رشد در فضای وب هستم. با این کار تلاش می‌کنم مهارت‌های خودم را هم در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنم.

پست های مرتبط

Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع) Defi یا دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) چیست؟ (راهنمای جامع)
استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع ) استیکینگ چیست - Staking یا سپرده گذاری ( راهنمای جامع )
دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO دائو DAO (سازمان مستقل خودگردان چیست) - بهترین دائو ها DAO
ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان) ییلد فارمینگ چیست - Yield Farming زبان ساده (راهنمای مبتدیان)
ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع

1 نظر ثبت شده !

  1. سلام خیلی عالیه من همین الان دارم با یک پلتفرم شبیه به همین سلسیوس که پلتفرم وام دهی هست و بر بستر بلاکچین ترون هست کار میکنم به اسمYunus Loop DeFi که کاملا هوشمند و غیر متمرکز و تحت وب ۳ طراحی شده بدون دخالت فرد یا افراد در سه پلن ۱و۷و۱۷ روزه به ترتیب با درصد های هفت دهم دلار و ۷درصد و ۲۷ درصد سود دریافت میکنیم و از طریق کیف های پول دیجیتال وارد این پلتفرم شده و پایان دوره اصل و سود را اتومات به کیف پول بازگشت میدهد. اینم هم لینک ورود به پلتفرمhttps://www.yunusloopdefi.com/?upper=1603300704451756033

نظرات خود را با ما در میان بگذارید