عصر متاورس
KYC چیست - مراحل احراز هویت KYC در سیستم های مالی

KYC چیست - مراحل احراز هویت KYC در سیستم های مالی

پیش گفتار

مفهوم KYC، به نوعی روش احراز هویت اشاره دارد که علاوه بر صنعت بلاک‎‎‎‎‎چین، در تمام سیستم های مالی متمرکز و غیرمتمرکز نیز، کاربرد دارد. اگرچه بلاکچین ماهیتی شفاف و قابل جستجو را ارائه می‎‎‎‎‎‎دهد، بااین حال کلاهبرداران زیادی دراین صنعت بااستفاده از جعل هویت، مقاصدی مانند؛ کلاهبرداری از کاربران، جمع آوری سرمایه برای اقدامات تروریستی، پولشویی و ... را دنبال می‎‎‎‎‎‎کنند. KYC به سازمان‎‎‎‎‎‎ها کمک می‎‎‎‎‎‎کند تا از منابع مالی مشتریان خود، آگاه شوند. که این امر علاوه بر سازمان‎‎‎‎‎‎ها، به نفع کاربران نیز خواهد بود. 

KYC چیست ؟

 Know Your Client یا به اختصار KYC، به معنای "مشتری خودرا بشناس"، یک روش احراز هویت برای جلوگیری از اقدامات غیرقانونی کاربران است. هدف اصلی از این کار شناخت منابع مالی کاربران جهت جلوگیری از اقداماتی چون پولشویی، تامین سرمایه‎‎‎‎‎‎های تروریستی و فعالیت‎‎‎‎‎‎های فساد آمیز است. مهمتر از این‎‎‎‎‎‎ها، KYC یک روش اساسی برای محافظت از سازمان‎‎‎‎‎‎ها دربرابر تقلب، جعل و ضررهای ناشی از آن است.

KYC به فعالیت‎‎‎‎‎‎های یک مؤسسه مالی اشاره دارد که بانک‎‎‎‎‎‎ها، مؤسسات خصوصی و ... را شامل می‎‎‎‎‎‎شود. صرافی ارزهای دیجیتال نیز یک مؤسسه مالی به شمار می‎‎‎‎‎‎رود و نیاز به KYC در آن کاملا احساس می‎‎‎‎‎‎شود.

احراز هویت KYC، شامل 3 مرحله اصلی است، که در ادامه توضیح داده شده است ؛ برنامه شناسایی مشتریان (CIP)، دقت نظر مشتری و نظارت مستمر بر فعالیت‎‎‎‎‎‎های مشتری

1- برنامه شناسایی مشتری (CIP)  

از کجا بفهمیم هویت واقعی افراد همانی است که ادعا می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنند؟ به هرحال دزدی هویت یک امر گسترده است و گزارشات زیادی مبنی بر سرقت هویت به دست آمده. به همین علت است که ارگان‎‎‎‎‎‎های متعهد باید مشتریان خود را شناسایی کنند. حداقل اطلاعاتی که برای بازکردن حساب به جهت شناسایی مشتری نیاز است، شامل موارد زیر می‎‎‎‎‎‎‎شود.

نام و نام خانوداگی 

تاریخ تولد 

آدرس دقیق 

شماره شناسایی 

این موارد برای بازکردن حساب، به نظر کافی می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎رسد. اما مؤسسه‎‎‎‎‎‎ها باید از درستی این اطلاعات مطمئن شوند که راه‎‎‎‎‎‎های زیادی برای اطمینان از اصالت این اطلاعات وجود دارد. مطابقت و مقایسه آن‎‎‎‎‎‎ها با آژانس‎‎‎‎‎‎های اطلاعات مشتری و یا پایگاه‎‎‎‎‎‎های اطلاعاتی (مانند بلاکچین)، یکی از روش‎‎‎‎‎‎های تایید هویت واقعی کاربران است.  

2- دقت نظر مشتری (CDD)

آیا می‎‎‎‎‎‎‎‎توان به یک مشتری اعتماد کرد؟ یکی از تحلیل‎‎‎‎‎‎ها و بررسی‎‎‎‎‎‎ها برای مؤسسات مالی این است که بدانند آیا می‎‎‎‎‎‎‎توان به یک مشتری اعتماد کرد یا خیر. بررسی این امر یک عنصر حیاتی برای جلوگیری از خطرات و حفاظت از خود دربرابر جنایتکاران، تروریست‎‎‎‎‎‎ها و افراد سیاسی است. 

"دقت نظر مشتری CDD"، در 3 سطح مختلف و باتوجه به نوع خدماتی که مؤسسه ارائه می دهد، برررسی می شود: 

الف - بررسی اولیه یا CDD

بررسی اولیه مشتری یا به اختصار CDD، پارامتری است که برای شناسایی تمام کاربران و درتمام سطوح، لازم است. 

ب - بررسی SSD

در شرایطی که احتمال خطرات پولشویی و تامین مالی برای حملات تروریستی وجود ندارد، بررسی مقتضی ساده شده (SSD) نیازی نخواهد بود. حساب‎‎‎‎‎‎های کم ارزش جزء این دسته بندی قرار می‎‎‎‎‎‎گیرند.

پ - بررسی EDD

 برای مشتریانی با خطرات احتمالی بیشتر یک عنصر به نام EDD یا دقت لازم وجود دارد. که شامل اطلاعات اضافی است تا درک عمیقی از فعالیت‎‎‎‎‎‎های اقتصادی مشتریان داشته باشیم. 

برای بررسی دقیق تر مشتریان و اعتماد به آن‎‎‎‎‎‎ها، برخی مراحل وجود دارد؛ موقعیت مکانی دقیق افراد، شغل فرد، نوع معاملات و فعالیت آن‎‎‎‎‎‎ها، اطلاع از روش پرداخت مشتری و نگهداری تمام سوابق مشتری درصورت مشکوک بودن آن‎‎‎‎‎‎ها. 

3- نظارت مستمر

شناخت مشتری و گرفتن اطلاعات اولیه آن‎‎‎‎‎‎ها در برخی مواقع کافی نیست. نیاز است به طور مستمر و دائم بر فعالیت‎‎‎‎‎‎های مشتریان نظارت داشته باشید. فرآیند نظارت مستمر شامل نظارت بر تراکنش‎‎‎‎‎‎های مالی و حساب مشتریان می‎‎‎‎‎‎شود.

تایید هویت KYC، واقعا نیاز است ؟

احراز هویت (KYC) ممکن است برای برخی یک فرآیند حوصله سربر و اذیت کننده باشد، اما این کار به منظور ایجاد امنیت بیشتر در فعالیت های اقتصادی صورت می‎‎‎‎‎‎گیرد و علاوه بر مؤسسات مالی، کاربران و مشتریان نیز باید از این روند نظارتی خوشنود باشند، چراکه KYC باعث جلوگیری از حملات و کلاهبرداری ها شده و مشتریان را نیز حفظ خواهد کرد. 

صرافی های ارزدیجیتال در سطوح مختلفی خدمات خودرا ارائه می‎‎‎‎‎‎‎‎دهند، برخی با احراز هویت های پیچیده، برخی ضعیف و برخی از صرافی ها به کلی از احراز هویت صرف نظر می‎‎‎‎‎‎‎‎کنند. اگرچه ماهیت بلاکچین شفاف بودن و عدم سانسور اطلاعات است و حتی در صرافی های غیرمتمرکز (DEX) که اطلاعاتی از شما نخواهند گرفت، عملا فعالیت هایی چون پولشویی و ... کار راحتی نیست، چراکه تمام اطلاعات مشتریان و تراکنش ها در بلاکچین ثبت و ذخیره می‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود و قابل ردیابی خواهد بود. بااین حال در طول تاریخ بلاکچین، بارها شاهد کلاهبرداری هایی به این روش بوده ایم، بنابراین باوجود شفافیت بلاکچین، نیاز به یک روش احراز هویت KYC، احساس می شود. 

KYC تنها مربوط به بلاکچین و فضای کریپتو نبوده و یک فرآیند برای تمام امور مالی و فعالیت های اقتصادی است که در کشور های دنیا قوانین محکمی دارد. ایالات متحده آمریکا سال هاست از KYC به منظور نظارت بر فعالیت های اقتصادی مشتریان استفاده می‎‎‎‎‎‎کند تا از برخی خطرات و کلاهبرداری های ذکر شده، جلوگیری به عمل آید.

سخن پایانی 

شما می‎‎‎‎‎‎توانید تجربیات و سؤالات خودرا در بخش نظرات با گروه عصر متاورس و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و با عضویت در خبرنامه ما در پایین صفحه، از آخرین اخبار متاورس و بلاکچین آگاه شوید.

mehdi ahmadi

mehdi ahmadi

برنامه نویس بکند و فرانت با 3 سال سابقه کار، علاقه مند به حوزه متاورس و کریپتو. عاشق نویسندگی ام و سعی دارم اطلاعات اندکم را با شما به اشتراک بگذارم

پست های مرتبط

انواع کیف پول دیجیتال چیست - بهترین ولت بلاکچینی با امنیت بالا انواع کیف پول دیجیتال چیست - بهترین ولت بلاکچینی با امنیت بالا
بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟ راهنمای کامل بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟ راهنمای کامل
ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع ییلد فارمینگ - آموزش گام به گام کشت سود Yield Farming - جامع
صرافی کوکوین (راهنمای کامل) - بررسی خدمات KuCoin صرافی کوکوین (راهنمای کامل) - بررسی خدمات KuCoin
بازی بلاکچینی آئوروری Aurory و توکنAURY - کسب درآمد رایگان بازی بلاکچینی آئوروری Aurory و توکنAURY - کسب درآمد رایگان
پروژه هوش مصنوعی فچ Fetch.AI و ارزدیجیتال FET - راهنمای جامع پروژه هوش مصنوعی فچ Fetch.AI و ارزدیجیتال FET - راهنمای جامع
ایردراپ استارک نت و دریافت توکن STRK - شبکه StarkNet ایردراپ استارک نت و دریافت توکن STRK - شبکه StarkNet
2 ارز دیجیتال هوش مصنوعی 2023 - سرمایه گذاری در کریپتو AI 2 ارز دیجیتال هوش مصنوعی 2023 - سرمایه گذاری در کریپتو AI

0 نظر ثبت شده !

نظرات خود را با ما در میان بگذارید